Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulu tympäisee vuosi vuodelta enemmän.

Vierailija
18.11.2019 |

Kyllä minäkin sen joulun laitan, mutta joka vuosi vähennän koristeita ja ruokalajeja. Tuntuvat niin turhilta.

Onko muita, jotka ovat huomanneet joulun merkityksen vähentyneen iän myötä? Itse olen yli 60v, lapset vasta parikymppisiä.

Kommentit (85)

Vierailija
1/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. 12-vuotiaana.

Vierailija
2/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme ole niitä lapsia tehneet, joten olemme voineet jo viimeiset 15-vuotta viettää joululomat ulkomailla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei tympäise, tykkään joulusta. Joulua laitan sen verran kuin hyvältä tuntuu ja niitä asioita, joita ilman minulle joulu jää vajaaksi. Lapset lahjotaan rahalla ja muuten keskitytään hyvään ruokaan. Tämän vuoden joulunvieton olen jo aloittanut kuuntelemalla Jouluradiota. Joitain tekstiilejä vaihdan punaiseen ja pesen joulumukit käyttöön joulukuun alussa. Ne pitää olla.

Vierailija
4/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten päätin, että tämä muovijuhla saa jäädä minulta juhlimatta. Kamala hysteria ja hamstraaminen, ostetaan ja ostetaan ja heitetään pois, ja romua ja roskaa on tonnikaupalla. Minä teen oman osuuteni ilmaston tuhoamisesta lentämällä sellaiseen maahan, missä joulua ei vietetä tai sitä ei näe.

Vierailija
5/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama ja mä olen vasta 29-vuotias! Oikein ällötti kun Oulussa Valkean jouluavajaisissa oli tuulikoneilla lennätetty paperinpalasia ympäri kauppakeskusta, siis roskaa! Noita paperinpalasia löytyy vielä ensi kesänä. Ihmiset juoksivat paniikissa ja hamstrasivat kosmetiikkalahjapakkauksia ja myös niitä rumia joulupaitoja. 

Oikein absurdia, kun nykyään puhutaan ilmastoasioista ja varsinkin lentämisestä vouhotetaan,niin silti tähän älyttömään kulutusjuhlaan ja roskaamiseen ei puututa.  

Vierailija
6/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei tympäise, tykkään joulusta. Joulua laitan sen verran kuin hyvältä tuntuu ja niitä asioita, joita ilman minulle joulu jää vajaaksi. Lapset lahjotaan rahalla ja muuten keskitytään hyvään ruokaan. Tämän vuoden joulunvieton olen jo aloittanut kuuntelemalla Jouluradiota. Joitain tekstiilejä vaihdan punaiseen ja pesen joulumukit käyttöön joulukuun alussa. Ne pitää olla.

Tätäkö kysyttiin???

Vierailija
7/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teette jotakin hysteeristä kulutusjoulua, jos ette sellaisesta tykkää?

Meillä syödään ja juodaan hyvin, ollaan yhdessä ja ulkoillaan. Ei stressiä, ei kulutushysteriaa.

Vierailija
8/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on lapset, niin joulun tunnelma ja ihmetys on säilynyt eikä hukkunut kaupallisen krääsäjoulun tyrkytyksen alle.

Vierailija
9/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ruokaakin hommataan niin että oksettaa katsoakin. Ihmiset vetää itsensä tainnoksiin, ja ruokahävikki on valtava. Samoin alkoholia ostetaan ja kulutetaan järjettömiä määriä. 

Vierailija
10/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä syödään ja juodaan hyvin, ollaan yhdessä ja ulkoillaan. Ei stressiä, ei kulutushysteriaa.

No niinhän me just vastattiinkin, että ei tehdä, vaan häivytään ulkomaille. Eikö sua häiritse yhtään se, että muu maailma hukkuu muoviin? Kunhan itse saat vetää pyhimyksen viitan päällesi niin kaikki on hyvin.

Vierailija
11/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkö kysyttiin???

Olisit sitten kirjoittanut aloitukseen, että vastata saa vain ne, jotka ovat samaa mieltä aloittajan kanssa.

Vierailija
12/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko valtion virallinen jouluvalvoja aattona käymään vai miksi otat paineita asiasta joka on ihan sinun omassa hallussa mitä joulun eteen haluat tehdä?

Vierailija
13/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulu, tuo ihanna aika kun kaikilla hauskaa ja hyvä mieli....

Vierailija
14/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä itseäni kovinkaan "jouluihmisenä" ja olenkin karsinut siitä kiireen ja törsyilyn pois. Haluan laittaa kotia joulukuntoon joka tarkoittaa samalla talvikuntoon. Verhot tuli vaihdettua eilen ja vaihdan myös mattoja talvisemmiksi. Pimeänä vuodenaikana on kiva laittaa valosarjoja ulos ja sisälle, koska niitä nyt on tullut hankittua viime vuosina. Ja kun koristeitakin on, niin niitä tässä jo vähitellen esille.

En jaksa edes yrittää ajatella että joulu ympätään 3 päivään ja kaikki "hössötys, syöminen ja turhat ostot" tapahtuisivat vain sen 3 päivän tähden. Itse ajattelen pikemminkin niin että laitan kodin talveksi kuntoon ja sen voi aloittaa tässä marraskuun lopulla niin joulukuussa selviää vain pienellä ylläpitosiivouksella.

Vierailija
15/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi asun yksin joten ei ole pakko erityisesti viettää joulua. Joulunpyhät on minulle normi vapaapäiviä jolloin syön tavallista ruokaa, usein eineksiä. En edes lapsena oikein välittänyt joulusta, ja aikuisena sillä ei ole ollut minulle mitään merkitystä.

Vierailija
16/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkö kysyttiin???

Ei itse asiassa kysytty yhtään mitään.  Ap vain valitteli, että joulu tympäisee.  Eikö siihen saa vastata, että "minua ei tympäise?"

Minuakaan ei tympäise yhtään.  Joulunaika on ihan mukavaa.  Tuo jonkun kauppakeskuksen joulun avajaisjuttu on vain tavanomainen markkinointikeino,  kaipahan he paperipalaroskansa ovat suunnitelleet myös siivoavansa.  Markkinointia harjoitetaan ympäri vuoden.   Ihmiset itse sen hössötyksen tekevät, jos kerran sinne kauppakeskukseen menevät.  Joku tarve heillä siihen on, joten jotain merkitystä he siinä sitten näkevät.  

Kulutusjuhla ja roskaaminen, niinpä niin.  Jokainen voi itse omalla toiminnallaan tehdä jotain asian ehkäisemiseksi.  Mihinkään kulutusjuhlaan ei ole pakko osallistua.  Toisten tekemisiin on taas vaikea puuttua ja toisilla yhtäläinen oikeus kulutusjuhlaansa niin kauan kuin sitä ei laittomaksi julisteta.

Joka joulun alla näitä näreksijöitä ilmestyy hapannaamoineen.  Joulu on paskaa, joulu on tyhmää, ihmiset on tyhmiä, kaikki on niin typerää....  Teidän elämäntapanne ja -asenteenneko ovat ne ainoat oikeat?    Entä ne etelän maiden karnevaalit, eiköhän niissä riehuta ja roskata suunnattoman paljon enemmän ja kuulemma tapahtuu rikoksiakin eniten juuri niiden aikana.  

Vierailija
17/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinhän me just vastattiinkin, että ei tehdä, vaan häivytään ulkomaille. Eikö sua häiritse yhtään se, että muu maailma hukkuu muoviin? Kunhan itse saat vetää pyhimyksen viitan päällesi niin kaikki on hyvin.

Onkos siellä ulkomailla, mihin menette jouluksi, muovinkeräys alettu kuinkakin tehokkaasti?  Aiotteko viettää muovittoman ja muutenkin ekologisen loman siellä?

Vierailija
18/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätäkö kysyttiin???

Ei itse asiassa kysytty yhtään mitään.  Ap vain valitteli, että joulu tympäisee.  Eikö siihen saa vastata, että "minua ei tympäise?"

Minuakaan ei tympäise yhtään.  Joulunaika on ihan mukavaa.  Tuo jonkun kauppakeskuksen joulun avajaisjuttu on vain tavanomainen markkinointikeino,  kaipahan he paperipalaroskansa ovat suunnitelleet myös siivoavansa.  Markkinointia harjoitetaan ympäri vuoden.   Ihmiset itse sen hössötyksen tekevät, jos kerran sinne kauppakeskukseen menevät.  Joku tarve heillä siihen on, joten jotain merkitystä he siinä sitten näkevät.  

Kulutusjuhla ja roskaaminen, niinpä niin.  Jokainen voi itse omalla toiminnallaan tehdä jotain asian ehkäisemiseksi.  Mihinkään kulutusjuhlaan ei ole pakko osallistua.  Toisten tekemisiin on taas vaikea puuttua ja toisilla yhtäläinen oikeus kulutusjuhlaansa niin kauan kuin sitä ei laittomaksi julisteta.

Joka joulun alla näitä näreksijöitä ilmestyy hapannaamoineen.  Joulu on paskaa, joulu on tyhmää, ihmiset on tyhmiä, kaikki on niin typerää....  Teidän elämäntapanne ja -asenteenneko ovat ne ainoat oikeat?    Entä ne etelän maiden karnevaalit, eiköhän niissä riehuta ja roskata suunnattoman paljon enemmän ja kuulemma tapahtuu rikoksiakin eniten juuri niiden aikana.  

Aloitus sisälsi myös kysymyksen, onko muita, joilla joulun merkitys on vähentynyt. Luetun ymmärtäminen on taas huippuluokkaa.

Vierailija
19/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun odottelu on ihan jees mutta joulukamat tulee myyntiin nykyään niin aikaisin että siihen hössäämiseen ehtii jo ennen aattoa kyllästyä. Omat lapset jo isoja niin ei tarvii enää laittaa joulua kuin muutamat kivat koristeet ja kuusi jonka laitan jo paria viikkoa aiemmin kauniisti koristeltuna esiin. SE MEINAAN LÄHTEE VIIMESTÄÄN TAPANINPÄIVÄNÄ takas varastoon oottelemaan seuraavaa kertaa. Ruoaksi ostan vain sitä mitä syödään eli ehkä yhdet laatikot ja  mies saa töistä jotain kinkkua jonka kyllä paistan ja syödään mitä syödään ja sit aivan normiruokaa muuten. Lapset jotka ei asu kotosalla enää niin poikkeaa välipäivinä lastenlasten kanssa mummolassa ja on tehty selväks että ei oo ruokatarjoilua vaan tuhdimmat kahvittelut tiedossa. Lahjat ollaan pidetty minimissään koska kaikilla on jo kaikkea. Lapsenlapsille on yhdet paketit ja yleensä jotain mitä ovat toivoneet. Omat isot ei saa enää mitään ja noi pari junioria jotka kotona vielä majailee niin on sovittu että jotain pientä ostetaan ( niillä kun kanssa jo kaikkee maan ja taivaan väliltä)pojalle ehkä autoon jotain jos tarvetta ja tytölle jotain meikkiä, tai jotain vaatetta jos on mieluista löytynyt kaupoilta.

Vierailija
20/85 |
18.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lapsuudenperheessäni joulu on ollut aina mukavan rentoa. Saarioisen mammat tekevät laatikot, ainoa ruokarupeama on kinkun paisto ja joulutortut pakastelevyistä. Äiti keittää aattoaamulle puuron, jos sitä kaikki haluavat syödä.

Kuusi on ollut muovia varmaan siitä päivästä kun itse olin kuusi (:D), koristeet ovat samat vanhat, ja aaton/joulupäivän sukuloimisiin menee muutama tunti. Muuten köllötellään sohvalla jouluohjelmia katsoen, suklaaboksi kainalossa.

Tätä on ollut viimeiset 20+ vuotta.

(Ainoana erona ehkä se, kun joskus 15-vuotiaana aloin itsekin kunnolla ostamaan lahjoja sukulaisille, ja nyt kolmeakymppiä lähestyvänä ostan itse enemmän lahjoja kuin saan. :D)