Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko miehelle taas puhkeamassa mania? Mitä nämä merkit kertovat?

Vierailija
17.11.2019 |

Miehellä on diagnosoitu kaksisuuntainen mielialahäiriö nyt aikuisena. Hän joutui suljetulle osastolle manian vuoksi viime syksynä ja vointi on sen jälkeen ollut vaihtelevaa. Mielestäni hän oli hieman masentunut kesällä, mutta nyt hän käyttäytyy muulla tavoin erikoisesti. Äskettäin selvisi myös, ettei mies ole enää ottanut lääkkeitään.

Havaitsemiani muutoksia/oireita ovat mm. lisääntynyt alkoholinkäyttö, ihmeellinen puuhastelu ja hiiviskely kotona senkin jälkeen, kun olen mennyt itse nukkumaan ja kova tarve ottaa yhteyttä melko vieraisiinkiin ihmisiin. Hän on muutaman päivän aikana lähetellyt viestejä kaukaisille sukulaisilleen ja entisille koulukavereilleen ja jopa jollekin ihmiselle, jonka on kerran tavannut ja vaihtanut käyntikortteja eräissä juhlissa vuosi sitten.

Uni on sentään vielä melko normaalia, tänäänkin mies nukkui tavallista pidempään. Ruoka sen sijaan ei oikein maistu. Sitä vähää mitä suostuu syömään pupeltaa kymmenkertaisen ajan tavalliseen verrattuna. Voi syödä yhtä leipää 20 minuuttia, kun aikaisemmin käytti siihen pari minuuttia. Pärjää tällä yhdellä leivällä puoli päivää, joten nälän tunne on vähentynyt huomattavasti.

Tilanne huolestuttaa minua. Kun olen yrittänyt puhua lääkkeiden tarpeellisuudesta tai näistä oireista, mies loukkaantuu ja alkaa syyttelemään minua. En tiedä mitä pitäisi tehdä.

Miltä tilanne kuulostaa muiden korvaan? Tulkitsenko nyt liikaa vai onko manian merkkejä ilmassa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No manialtahan tuo kuulostaa, se pukkaa kyllä aina päälle kun jää lääkkeet syömättä.

Vierailija
2/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bipoinfo.fi:ssä sanotaan näin: 

Sosiaalinen estottomuus

Maniasta kärsivä hakee harkitsematta erilaisia ihmiskontakteja ja hänen käyttäytymisensä saattaa olla sosiaalisesti poikkeavaa.

Tämä siis tuohon lisääntyneeseen yhteydenpitoon liittyen.

Unen tarve yleensä vähenee myös, mutta oireet voivat vaihdella eri ihmisillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa manialta. Miksi ihmeessä on lopettanut lääkkeiden käytön?

Vierailija
4/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniaa kohti mennään, valitettavasti. Yritä vielä saada ottamaan lääkkeensä. Kysy vaikka haluaako hän taas osastolle.

Vierailija
5/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mielestään tarvitse niitä ja nyt puhuu muutenkin siihen malliin, ettei hyväksy koko diagnoosia. Itse kuulin lääkkeiden pois jättämisestä vasta viime viikolla, mutta mies ei kerro, kauanko on ollut syömättä niitä. -AP

Vierailija
6/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Olen jo vuosia huomannut ajoittain pienen kakan hajun lehahtavan mun ympärillä. Aivankuin pieru, mutta mitään pieraisun tunnetta en ole tuntenut peräpäässä. Luulin aluksi, että kuvittelen, mutta en kuvittele, vaan tajusin, että tämä liittyy toiseen mun vaivaan eli siihen, että suoleni ei tyhjene kunnolla ja silloin kun en ole saanut auttamalla suolta tyhjäksi, niin tämä haju esiintyy välillä. Uskon, että sisempi sulkijalihakseni jää jotenkin raolleen ulostamisen jälkeen ja se suoleen jäljelle jääneen kakan haju pääsee ulos.

Ap

No sulla nyt ainakin olis syytä hakeutua suljetulle.

Vierailija
7/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa vielä:

Olen jo vuosia huomannut ajoittain pienen kakan hajun lehahtavan mun ympärillä. Aivankuin pieru, mutta mitään pieraisun tunnetta en ole tuntenut peräpäässä. Luulin aluksi, että kuvittelen, mutta en kuvittele, vaan tajusin, että tämä liittyy toiseen mun vaivaan eli siihen, että suoleni ei tyhjene kunnolla ja silloin kun en ole saanut auttamalla suolta tyhjäksi, niin tämä haju esiintyy välillä. Uskon, että sisempi sulkijalihakseni jää jotenkin raolleen ulostamisen jälkeen ja se suoleen jäljelle jääneen kakan haju pääsee ulos.

Ap

Mene hoitoon. Olet säälittävä.

Vierailija
8/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo trollaava kakkakommentoija siis se yksi assburgeri vai joku muu sekopää?

Vierailija
9/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tavalliselta vielä kuulostaa, jos kerran nukkuukin hyvin.

Vierailija
10/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suostuuko mies lääkäriin? Joka tapauksessa soita ja kysy mitä lääkäri suosittelee. Lääkkeiden jättäminen oli typerää ja mitä pitempään lääkkeettömyys kestää, sitä pahemmaksi tilanne menee.

Vierailija
11/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo trollaava kakkakommentoija siis se yksi assburgeri vai joku muu sekopää?

Olen ilmoittanut viestisi ylläpitoon autistien kiusaamisesta. Sen on yksinkertaisesti loputtava tässä maassa.

Vierailija
12/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierestä seuranneena kyseistä sairautta,pahalta kuulostaa. Yritä ap saada se mies ottamaan lääkkeensä ja ymmärtämään. Kysy apuja lääkäristä kuten joku jo neuvoi. Jos tilanteelle ei tee mitään ja se pahenee niin viime kädessä voit tarvita siellä piankin poliisia ja/tai ambulanssia. Aikuinenkin ihminen voidaan saada hoitoon vaikka sitä vastustaisi. Tossa tilanteessa ei itse osaa enää toimia oikein ja päättää asioistaan.

Vierailija
13/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa. Mulla on varmaan kans maniaa. Kun meen baariin ja juon parit(oista), niin mania menee ja estot lähtee.

Vierailija
14/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ilmoittanut viestisi ylläpitoon autistien kiusaamisesta. Sen on yksinkertaisesti loputtava tässä maassa.

Kuule siitä vaan. Tällä palstalla tiedetään kyllä ketä tarkoitetaan (useita lähestymiskieltoja saanutta tapausta, joka ahdistelee ja kiusaa netissä muita vuosi toisensa perään). Yhtä hyvin häntä olisi voinut kuvailla jonkun muun ominaisuuden kautta, mutta koska hän itse korostaa joka yhteydessä olevansa asperger-henkilö, mainitsin sen. 

Oikeille autisteille yms. tiedoksi, että tällä henkilöllä tuskin edes on tätä diagnoosia, mistä syystä termi onkin kirjoitettu niin kuin on. 

Vierailija
15/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule siitä vaan. Tällä palstalla tiedetään kyllä ketä tarkoitetaan (useita lähestymiskieltoja saanutta tapausta, joka ahdistelee ja kiusaa netissä muita vuosi toisensa perään). Yhtä hyvin häntä olisi voinut kuvailla jonkun muun ominaisuuden kautta, mutta koska hän itse korostaa joka yhteydessä olevansa asperger-henkilö, mainitsin sen. 

Oikeille autisteille yms. tiedoksi, että tällä henkilöllä tuskin edes on tätä diagnoosia, mistä syystä termi onkin kirjoitettu niin kuin on. 

Minulle on aivan yksi ja sama kuka henkilö on, mutta sinä et edes ole varma diagnoosista. Kuinka voisit olla varma kommentoijasta - tämä on anonyymipalsta. Sen lisäksi lyttäät _kaikkia_ meitä autisteja vääntelemällä diagnoosiamme.

Lopeta. Häpeä.

Vierailija
16/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei ota lääkkeitään, koska ei hyväksy sitä, että on sairas lopun elämää. Lääkitys pitää järjissään ja todellisuudessa, eikä se ole kivaa - voi viedä masennuksen puolelle.

Mania tuntuu hyvältä, kaikki onnistuu, ja pystyy mihin vain - on kivaa siis. Kokee olevansa terve ja onnellinen.

Ei malta nukkua. Lopulta valvoo koko ajan ja joutuu suljetulle.

Olisikin helppoa, jos uskoisi tämän kuvion ja alkaisi ottaa lääkkeitä ns. hyvän sään aikana.

Vierailija
17/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniaa pukkaa. Tunnet miehen ystävät, onko siellä luottoystävää, jota hän kuuntelee. Kai ystävätkin tajuavat ettei lääkkeitä saa jättää pois. Älä jää yksin pähkimään vaan hae apua.

Vierailija
18/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella mies ei hyväksy diagnoosia? Miten on "keksinyt" että se on väärä?

Vierailija
19/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä perusteella mies ei hyväksy diagnoosia? Miten on "keksinyt" että se on väärä?

Tiedätkö kuinka hyvältä hypomania tuntuu ja se, kun kierrokset lähtevät nousuun? Minäpä tiedän. Joka helvetin kerta kun jätän lääkkeeni ja aloitan sekoilun, on minulla mielestäni ”virhediagnoosi” - olenhan elämäni kunnossa. Samalla muut ovat ”kateellisia”, koska haluavat ”alistaa” minua.

🙄

Vierailija
20/28 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö kuinka hyvältä hypomania tuntuu ja se, kun kierrokset lähtevät nousuun? Minäpä tiedän. Joka helvetin kerta kun jätän lääkkeeni ja aloitan sekoilun, on minulla mielestäni ”virhediagnoosi” - olenhan elämäni kunnossa. Samalla muut ovat ”kateellisia”, koska haluavat ”alistaa” minua.

🙄

Ihan kuin olisi useastikin tapana jättää lääkkeet ottamatta. .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme