Kasvissyöjälapsi: Mitä joulukinkun tilalle?
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen joulupöytähän on jo täynnä kasvisvaihtoehtoja. Esim lanttu- ja porkkanalaatikko sekä rosolli.
Kasvisyöjästäkin on silti kivaa saada jotain proteiinipitoisempaa. Ja kiva saada muutakin suutuntumaa kuin mössöä.
Kyllä se mössö sekasyöjällekin kelpaa, niin miksei kasvissyöjälle?
Sitä paitsi, jos esim perunat tai rosolli on mössöä, niin valmistuksessa on mennyt jotain pieleen.
Meillä on kala-allergikko eikä kinkku maistu kuin kahdelle. Joulupöydästä on silti riittänyt tuhtia syötävää laatikoista (lanttulaatikko, perunalaatikko, punajuurivuohenjuustolaatikko), hunajaporkkanoista ja herneistä, sienisalaatista, rosollista ja kantarellikastikkeesta. Viime vuonna oli kinkun sijaan kalkkuna, tänä vuonna voisin kokeilla jotain riistakäristystä. Kasvissyöjiä emme ole mutta possu ja nauta eivät juurikaan kuulu ruokavalioomme.
Mä syön jouluna kaikkea hyvää kuten salaatteja, pizzaa, mozzarellatikkuja, ruisleipää, juustoja, kasvislasagnea. En välitä laatikoista, rosolli on pahaa enkä ole syönyt lihaa yli 20:n vuoteen.
Hyvin silti olen ruokaa löytänyt myös ns. perinteisestä joulupöydästä jos jossain olen kylässä käynyt.
Elävän ravinnon koulukunta teki pähkinäpötkäleen. Risehti löytyy varmaan kansanrunousarkistosta.
Vierailija kirjoitti:
Kalkkuna?
Kyllä, kalkkuna, tuo tunnettu Etelä-Amerikkalainen kasvis. Loistoidea.
Kasvisyöjästäkin on silti kivaa saada jotain proteiinipitoisempaa. Ja kiva saada muutakin suutuntumaa kuin mössöä.