Kasvissyöjälapsi: Mitä joulukinkun tilalle?
Kommentit (68)
Itsellä on ollu joulupöydässä esim. seitan- ja tofukinkkua ja tofupähkinämureketta. Ihan peruskaupoista tosiaan saa ainakin Vönerin joulurullia ja olisiko ollut vegemin vegekinkkua. Lisäksi voi tehdä porkkalaa, helppoa ja hyvää.
Nää vegekinkut ja muut on maistuneet myös seurueen muille jäsenille. Toki itse olisin tyytyväinen laatikoiden ja muiden ohella ihan vaikka joihinkin kasvispyöryköihin tai -pihveihin.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä on ollu joulupöydässä esim. seitan- ja tofukinkkua ja tofupähkinämureketta. Ihan peruskaupoista tosiaan saa ainakin Vönerin joulurullia ja olisiko ollut vegemin vegekinkkua. Lisäksi voi tehdä porkkalaa, helppoa ja hyvää.
Nää vegekinkut ja muut on maistuneet myös seurueen muille jäsenille. Toki itse olisin tyytyväinen laatikoiden ja muiden ohella ihan vaikka joihinkin kasvispyöryköihin tai -pihveihin.
Joo, porkkalaa ajattelin myös kokeilla. Ja tofupähkinämureke kuulostaa herkulliselta. Kiitos vinkeistä.
Ekaa joulua tosiaan mennään kasvisvaihtoehdoilla ja on kiva saada hyviä vinkkejä.
Savutofusta saa tosi kätevästi pienelle syöjämäärälle kinkun paneroimalla eli sinappi-korppujauhohunnuttamalla ja paistamalla uunissa. Kato ohje vaikka täältä:
http://www.mindo.fi/resepti/helppo-paneroitu-savutofu/
Itse ollaan sivelty savutofu sinapilla ja kieritelty korppujauhossa, sitten uuniin. Helppoa ja on hyvääkin.
Voisin tuon seitankinkun lisäksi suositella (härkä)papulaatikkoa, joka on muunnelma maksalaatikosta. https://www.valio.fi/reseptit/maksalaatikko---resepti/ eli tuo ohje, mutta maksan tilalle keitettyjä, soseutettuja papuja (härkäpapujen, kidneypapujen ja valkoisten papujen yhdistelmä oma suosikkini) ja maitotuotteet vaihtaa kasvispohjaisiin jos tarve. Myös kananmunan voi jättää ihan vaan pois, pavuissa riittävästi sidosainetta. Omien havaintojeni perusteella maistuu myös sekasyöjille vähän liiankin hyvin, joka joulu lappaavat sitä suuhunsa niin ettei itselle meinaa riittää :(
Toinen kiva lisuke on tuorejuustoon sekoitettu cavi-art (merilevä"kaviaari"), hyvää limppujen tai avocadopuolikkaiden päällä.
Ja jos jonkun tuhdimman salaatin haluaa, niin lehtikaali-saksanpähkinä-granaattiomena paistetulla tofulla (tai vastaavalla) toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitankinkku, quornkinkku, onhan näitä.
Näitä ei varmaan ihan normikaupasta saa vai saako joulun alla? En ole ainakaan huomannut kaupoista, vaikka olen viime aikoina näihin seitan- ja quorn-tarjontoihin tutustunut.
Eli pitääkö tilata erikseen?
Itse ostin citymarketista Vöner-vartaan jouluksi. Tänä vuonna niiden saatavuus taitaa olla kohtuu hyvä. Samoin on montaa muutakin "kinkunkorviketta" näkynyt vegehyllyllä, eri merkeiltä. Suosittelen tsekkaamaan paikallisen prisman ja cittarin valikoiman.
Kyllä kaikenlaista scheissea suositellaankin.
Ja kyllä kaikenlaisen scheissen vapaaehtoisia syöjiä sitä onkin jouluansa pilaamassa.
Kinkku ja kala joulun tekee.
Vierailija kirjoitti:
Soijarouheesta murekepihvit tai pyörykät. Niitä syö lihansyöjäkin edes tajuamatta, ettei se olekaan jauhelihaa. Reseptejä löytyy netistä.
Voi miten liikkistä, taas täällä yritetään tehdä lihansyönnistä/-syömättömyydestä uskonto, vaikka se on kulutusvalinta.
Sekasyöjillä on kyllä makuaisti ja aivotoiminta tallella, joten kyllä he tajuavat.
Voi miksi pitää yrittää vääntää perinteisestä joulupöydästä kasvisversio?!? Eikö niitä kasvisruokia voisi ajatella ihan kokonaan erillään ja irrallaan siitä perinteisestä joulupöydästä, mutta tehdä osaksi sitä, että se perinteinen kinkun syöjäkin voi ottaa niitä kasvisruokia kinkun lisukkeeksi?
Kun itse olen painiskellut erilaisten ruokarajoitteiden kanssa - omien ja lähipiirin - olen tajunnut, että niitä erikoisruokavalioruokia voi tehdä niidenkin syötäväksi, jotka eivät niitä tarvitsisi.
Mikään ei ole niin ankeaa kuin ne jonnekin sinne sivupöydälle valmiina annospaloina katetut -ton -versiot pääpöydän ruoista. :(
Olen kasvissyöjä.
Minulle on joulupöydässä riittänyt syötävää ilman kinkkua tai kinkun korviketta.
Joulupöydästä löytyy
- lanttulaatikko
- porkkanslaatikko
- perunalaatikko
- bataattilaatikko
- italiansalaatti (ilman kinkunpaloja)
- rosolli (ilman silliä)
- vihreä salaatti
- sienisalaatti
- juustotarjotin
- piparkakkuja
Monena jouluna olen tehnyt uunipunajuuria italialsisern tapaan (balsamicoa öljyä rosmariiniamausteliemeksi uunivuokaan). Se on ollut minulle riittävä lisuke joulupöytään.
Porkana kuorineen ja kuivuneita koivun lehtiä.
Itse kasvissyöjänä toivoisin mieluiten ihanan raikkaita salaatteja joulupöytään. Esim. tomaatti-mozzarella salaatti, juohenjuusto-mandikkasalaatti, fetasalaatti, waldorfinsalaatti tai päärynä-roquefort-saksanpähkinäsalaatti. Salaatit toisivat vastapainoa tuhdille laatikkoruoille.
En siis kaipaa mitään kinkun korviketta. Arkena voi syödä tofua ja soijarouhetta. Jouluna ihanat salaatit olisivat parasta.
Uskon, että salaatit kelpaisivat myös kinkunsyöjille lisukkeiksi.
Vierailija kirjoitti:
Voi miksi pitää yrittää vääntää perinteisestä joulupöydästä kasvisversio?!? Eikö niitä kasvisruokia voisi ajatella ihan kokonaan erillään ja irrallaan siitä perinteisestä joulupöydästä, mutta tehdä osaksi sitä, että se perinteinen kinkun syöjäkin voi ottaa niitä kasvisruokia kinkun lisukkeeksi?
Kun itse olen painiskellut erilaisten ruokarajoitteiden kanssa - omien ja lähipiirin - olen tajunnut, että niitä erikoisruokavalioruokia voi tehdä niidenkin syötäväksi, jotka eivät niitä tarvitsisi.
Mikään ei ole niin ankeaa kuin ne jonnekin sinne sivupöydälle valmiina annospaloina katetut -ton -versiot pääpöydän ruoista. :(
Meillä ainakin se perinteinen joulupöytä on nimenomaan erittäin runsas, paljon erilaisia ruokia ja aina on ollut enemmän nimenomaan kasvista. Kaloja vain muutamaa sorttia, kylmäsavustettua lihaa ja kinkku, kasvisjuttuja taas useita erilaisia. Ja perinteenä on että joka vuosi kokeillaan uusia juttuja. Joten miksipä tuohon ei sopisi mukaan seitankinkku ja miksi juuri se seitan olisi jotenkin erillään? Kummallinen ajatus että yksi vegelaji laitettaisiin jonnekin nurkkaan omalle pöydälleen.
Vegetaristi kirjoitti:
Itse kasvissyöjänä toivoisin mieluiten ihanan raikkaita salaatteja joulupöytään. Esim. tomaatti-mozzarella salaatti, juohenjuusto-mandikkasalaatti, fetasalaatti, waldorfinsalaatti tai päärynä-roquefort-saksanpähkinäsalaatti. Salaatit toisivat vastapainoa tuhdille laatikkoruoille.
En siis kaipaa mitään kinkun korviketta. Arkena voi syödä tofua ja soijarouhetta. Jouluna ihanat salaatit olisivat parasta.
Uskon, että salaatit kelpaisivat myös kinkunsyöjille lisukkeiksi.
Eikö tuollaisia salaatteja ole joulupöydässä joka tapauksessa? Ap on sanonut että lapsi itse toivoo jotain "kinkkumaista" joten ihmettelen näitä ehdotuksia.
Ainakin lakto-ovovegetaristilla asia on helppo, kun useimmat ruoat siitä joulupöydästä käyvät sellaisenaan. Sitten vaan tosiaan jotain vege-proteiininlähdettä kinkun "korvikkeeksi", sellaista mikä sopii siihen laatikoiden yms. kaveriksi. Itse olen siitä quorn-juhlarullasta tykännyt, samoin esim. Huhtahyvän soijaleikkeet hyvällä kastikkeella varmasti menisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seitankinkku, quornkinkku, onhan näitä.
Näitä ei varmaan ihan normikaupasta saa vai saako joulun alla? En ole ainakaan huomannut kaupoista, vaikka olen viime aikoina näihin seitan- ja quorn-tarjontoihin tutustunut.
Eli pitääkö tilata erikseen?
Ruohonjuuri ainakin myy sellaista jauhoseosta, mihin lisätään vesi ja öljy. Se vaivataan tasaiseksi pötköksi ja paistetaan uunissa. Tuo meillä on ollut jo monta vuotta käytössä vege-vieraille. Leikatessa tehdään tosi ohuita siivuja.
Suomalainen joulupöytähän on jo täynnä kasvisvaihtoehtoja. Esim lanttu- ja porkkanalaatikko sekä rosolli.
Meilläkin joulupöydässä kasvissyöjä joka ei syö kalaa, kanaa ja lihaa. Maitotuotteita ja kananmunia syö kyllä. Hän ei kyllä mitään erityistarjoiluja itselleen vaadi vaan syö mitä pystyy, eli laatikoita, rosollia, perunaa.
Yleensä olen lisäksi tehnyt vihersalaatin (eri salaatteja, kurkkua, kevätsipulia/purjosipulia, paahdettuja siemeniä) ja eri kippoihin parmesaanilastuja ja fetakuutioita sekä uunijuureksia (porkkana, lanttu, bataatti, punajuuri, palsternakka). Uunijuurekset paahtopaistin kylkiäisenä. Viime jouluna tein myös falafelpyöryköitä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joskus katsonut sitä perinteistä suomalaista joulupöytää? Jos kasvissyöjä ei näe siinä mitään syötävää, niin hän on joko sokea tai sitten hänellä ei ole nälkä.
En tiedä kuinka typeriä lihasyöjiä tunnette, mutta kyllähän soijarouheesta tehdyt pyörykät, makaronilaatikko tms. ruoka nyt eroaa monella tapaa. Rakenne ja maku ihan näin äkkisiltään sanottuna. Saahan niillä maustettua samaan suuntaan, mutta eihän se samaa ole.