Kaverini hehkuttaa jatkuvasti lenkkeilyharrastustaan! Vouhottaa kilometreistä jne ja alkoi tulla korvista kunnes..
Selvisi että tämä lenkkeily on kävelyä. Olen vuoden kuvitellut että hän juoksee mutta kyse olikin kävelystä. Antaa ymmärtää olevansa suurikin kuntohirmu, jatkuvasti pauhaamassa urheilusta ja treenaamisesta. Ylimielinen niitä kohtaa kavereitamme, jotka eivät urheile. Ollut jopa rasittava. Onhan kävelykin HYVÄ mutta en nyt itseäni kehuskelisi miksikään sporttimimmiksi. Jatkuvasti nykyään ostelee hienoja treenivaatteita jne ja luulin että tosiaan nyt vedetään kovia juoksulenkkejä. Tämä selvisi tänään kun ajattelimme lähteä yhdessä lenkille...lenkin määritelmä taisi ontua hieman! Kysyin että eikö hän siis hölkkää/juokse ollenkaan niin ei!
Lenkkihän se toki on kävelylenkkikin...mutta itselleni kävely on kävelyä, rentoa tai reipasta. Lenkki taas on hölkkää tai juoksua.
Miten te lenkin määrittelette? Jos joku on lenkillä niin mitä se edes tarkoittaa?
Ps. Aloituksessa ei pointtia, hieman vain huvittunut olin kun tämä paljastui tämän jatkuvan vouhotuksen ja itsekehun jälkeen
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Jos joku puhuu lenkkeilystä, ajattelen automaattisesti hölkkää/juoksua. Käytän itse sanaa kävelylenkki tai käydä lenkillä, jos puhun kävelystä. Toisaalta voi kai sitä kävelylenkkiäkin kutsua lenkkeilyksi, mutta hirveän kovaa kuntoa pelkällä kävelyllä ei saa 🤔
Siis käydä kävelyllä, jos puhun kävelystä 😂
Minusta LENKKI on juoksua/hölkkää, kävelylenkki on KÄVELYlenkki. Ei verrattavissa juoksulenkkiin.
Ja ero näissä muuten iso. Itse olen laihduttanut useita kiloja näillä molemmilla. Ensin kävelin, sitten vaihdoin juoksuun. Aika iso ero. Kävelehän tunti ja seuraavaksi juokse tunti. Lupaan että huomaat eron.
Itseasiassa reipas(!) kävely voi olla tehokkaampaa kuin hölkkä.
Itse harrastan molempia, ja sanon meneväni lenkille, oli kyse sitten kävelystä, hölkästä (tai juoksusta).
"Lenkillä käymisen" ja "lenkkeilyn" miellän minäkin juoksemiseksi. Kävelylenkki on kävelyä.
Koiran kanssa lenkillä käyminen taas kävelyä ja koira on se joka jolkottaa narun päässä.
Eikös se vaan oo hyvä, että ystäväsi on löytänyt liikunnan ilon. Oli se sitten kävelyä, hölkkää, juoksua niin mitä sitten miksi sitä kutsuu..
Lenkkeily on liikkumista tavoitteena usein kunnon kohotus tai ylläpito, tai painon pudotus. Lenkkeilyä voi harrastaa muun muassa seuraavin tavoin: kävely tai sauvakävely juoksu tai hölkkä pyöräily rullaluistelu hiihto. Minä harrastan kanssa juurikin kävelyä (kilpakävely) ja kun menen lenkille se on juurikin nopeaa kävelyä. Ei löntystelyä.
Hieman asian vieresstä: Kerroit, että ystäväsi ostaa koko ajan uusia treenivaatteita.
Juoksuvaateethan on aika kevyitä, koska juostessa tulee yleensä hiki. Itse ainakin kun kävelen, pukeudun aika lailla tavallisiin vaatteisiin, koska tähän aikaan vuodessa ei oikein juoksuvaatteilla tarkene kävellä. Vai hankkiiko hän fleecepuseroita ja tuulenpitäviä takkeja?
Toinen juttu: Miten nopeasti hän kävelee? Jospa hän harrastaa kilpakävelyä, joka voi olla jopa nopeampaa kuin normivauhtinen juoksu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku puhuu lenkkeilystä, ajattelen automaattisesti hölkkää/juoksua. Käytän itse sanaa kävelylenkki tai käydä lenkillä, jos puhun kävelystä. Toisaalta voi kai sitä kävelylenkkiäkin kutsua lenkkeilyksi, mutta hirveän kovaa kuntoa pelkällä kävelyllä ei saa 🤔
Siis käydä kävelyllä, jos puhun kävelystä 😂
Kävely on muuten hassu sana, jos sitä lähtee miettimään.
Entä jos on jaksoharjoituksia? Reipas kävely, hölkkä, reipas kävely 2 min juoksu, reipas kävely jne. Sanon käyväni lenkillä, jos kysytään, mutta muuten en ota puheeksi.
Talvisin kävelen ns. täysillä että pysyy lämpimänä. Aika moni on pyytänyt että älä juokse. Tiedän yhden joka leveilee hiihtolenkeillään. On tainut huomat ilmeestäni kuinka paljon kiinostaa? Ei nimittäin enää niin paljon mulle selitä niitä kilometrejään.
Jos ap:n kaveri on noin fiiliksissä liikunnastaan, on hyvinkin todennäköistä että se on hänelle juuri nyt oikean tasoista. Vaihtoehtojahan olisi mm. kropan rikkominen / ylirasitustila juoksemalla silloin kun kunto ei siihen riitä.
Reipas kävely on noin puolet hölkästä (syke aerobisella). Eli kun itse juoksen tunnin kolmesti viikossa, niin puoliso ottaa kyllä samat kalorit veks kävelyllä, mutta onkin sitten aina 2h lenkillä.
Ihan perusreipasta kävelyä, ei mitään pikakävelyä! Ja kyseessä ei tosiaan mikään sporttimamma ole. Eikä muuten väliä, mutta typerää antaa muiden ymmärtää enemmän kuin todellisuus on ja voisi jättää veetuilun väliin niille tutuillemme jotka eivät ole liikunnallisia tai ovat ylipainoisia. Tämä tämän illan lenkkimme oli ihan tavallista sunnuntaikäpyttelyä, ei lenkkeilyä.
Kävimme siis lenkillä...eli kävelyllä
Ap
mä oon kanssa aina ihmetellyt tuota että kävelyä sanotaan lenkkeilyksi! onhan se kai kävelylenkkeilyä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap:n kaveri on noin fiiliksissä liikunnastaan, on hyvinkin todennäköistä että se on hänelle juuri nyt oikean tasoista. Vaihtoehtojahan olisi mm. kropan rikkominen / ylirasitustila juoksemalla silloin kun kunto ei siihen riitä.
Joo en suosittele kenellekään, on kokemusta. Sen jälkeen ei hetkeen olekaan juostu.
Vierailija kirjoitti:
Minusta LENKKI on juoksua/hölkkää, kävelylenkki on KÄVELYlenkki. Ei verrattavissa juoksulenkkiin.
Ja ero näissä muuten iso. Itse olen laihduttanut useita kiloja näillä molemmilla. Ensin kävelin, sitten vaihdoin juoksuun. Aika iso ero. Kävelehän tunti ja seuraavaksi juokse tunti. Lupaan että huomaat eron.
En mä kyllä tunnissa vielä huomaa, ellei tule jyrkkiä ylämäkiä. Pitäis kai opetella juoksemaan vähän kovempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en suosittele kenellekään, on kokemusta. Sen jälkeen ei hetkeen olekaan juostu.
Se tosin lisäyksenä että mulla ylirasituksen taustalla oli liian vähäinen lepo suhteessa treenin määrään mutta samasta ilmiöstä kyse. Menee todella kauan toipuessa ja rasitus uusiutuu helposti. Ei missään nimessä tavoiteltava tila.
Lenkki kuin lenkki, mut itse puhun kävelystä tai juoksusta.
Tiedä sitten kumpi on tehokkaampaa. Riippuu varmaan tavoitteesta ja vauhdista.
Kun oikein reippaasti pistän kävellen menemään, nii ohittelen hölkkääjiä. Jostain syystä se on noloa.