Kaverini hehkuttaa jatkuvasti lenkkeilyharrastustaan! Vouhottaa kilometreistä jne ja alkoi tulla korvista kunnes..
Selvisi että tämä lenkkeily on kävelyä. Olen vuoden kuvitellut että hän juoksee mutta kyse olikin kävelystä. Antaa ymmärtää olevansa suurikin kuntohirmu, jatkuvasti pauhaamassa urheilusta ja treenaamisesta. Ylimielinen niitä kohtaa kavereitamme, jotka eivät urheile. Ollut jopa rasittava. Onhan kävelykin HYVÄ mutta en nyt itseäni kehuskelisi miksikään sporttimimmiksi. Jatkuvasti nykyään ostelee hienoja treenivaatteita jne ja luulin että tosiaan nyt vedetään kovia juoksulenkkejä. Tämä selvisi tänään kun ajattelimme lähteä yhdessä lenkille...lenkin määritelmä taisi ontua hieman! Kysyin että eikö hän siis hölkkää/juokse ollenkaan niin ei!
Lenkkihän se toki on kävelylenkkikin...mutta itselleni kävely on kävelyä, rentoa tai reipasta. Lenkki taas on hölkkää tai juoksua.
Miten te lenkin määrittelette? Jos joku on lenkillä niin mitä se edes tarkoittaa?
Ps. Aloituksessa ei pointtia, hieman vain huvittunut olin kun tämä paljastui tämän jatkuvan vouhotuksen ja itsekehun jälkeen
Kommentit (50)
Mitä väliä, pääasia että liikkuu.
Miksi ap.ta nyppii, jos kaveri ostaa uusia treenivaatteita? Jos käy kävelylenkillä, niin pitäisi käydä resuilla verskoilla ja college-puserolla ja toppatakki päällä, kun se ei ole kunnon juoksua, vai?
Voin samaistaa itseni tuohon kaveriin. Olin 25 vuotta sitten lasten jälkeen rapakunnossa ja ylipainoinen. Ei puhettakaan, että olisi polvet ja lonkat kestäneet juoksua. Ei kyllä kuntokaan. Mutta olin suunnattoman iloinen, kun kunto kasvoi ja jaksoin kävellä reippaasti 5km ja sitten jo 10 km jossain vaiheessa.
Ostin jopa täpinöissäni sykemittarin ja teknisen alusasun ja muitakin kivoja vaatteita. Eikös kaveripiiristä löytynyt sitten se ankeuttaja, joka nauroi räkäisesti, että hän juoksee maratoneja ja ei hänkään oo ostanu sykemittaria, mitä sää sellaisella ja buahahhaaaa, iloitset jostain alusasusta, sulle kelpais kävelyille pappasi vanhat kalsarit, hei ei tuo oo ees liikuntaa.
Näitä riittää kyllä aina "kannustamaan"
Kävelystä voi käyttää lenkkeily sanaa ehdottomasti. Mutta kaverisi vouhotus ja väärän kuvan antaminen harrastuksesta on toinen asia, se voi ärsyttää. Juoksevilla on sama vouhotus fb päivityksissään, halutaan antaa ylitehokas kuva.
Itseäni kyllä yleensä kyllästyttää tosi pahasti, jos joku vouhkaa suorituksistaan. Mutta jos sellaista on pakko tehdä, niin minusta kilometrit on juuri hyvä kertoa, niistä voi jotain sentään päätellä. Rasitustaso juostessa on kyllä kovempi kuin kävellessä, mutta ero ei kai ole mahdottoman iso, jos matka on sama, ehkä kolmanneksen tai jotain vastaavaa?
Itselläni on kaveri, joka raportoi askeleitaan, ihan vaikka kotona käveltyä...
Minusta lenkillä käynti tarkoittaa sitä, että lähdetään liikkumaan pelkän liikunnan ilon vuoksi, niin että palataan samaan pisteeseen mistä lähdettiin. (eli tehtiin lenkki). Lenkkeillä voi kävellen, hölkäten, juosten, pyöräillen... Itse käyn lenkillä/lenkkeilen kävellen.
Käyn lenkillä päivittäin. Yleensä kävelen pitkän lenkin ja vauhti on kova, hölkkäävien lenkkeilijöiden kanssa sama.
Hitaammat kävelijät kyllä jäävät kauas. Eli on monenlaista kävelijää tuolla.
Mutta ihan sama mitä muut ovat siitä mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni kyllä yleensä kyllästyttää tosi pahasti, jos joku vouhkaa suorituksistaan. Mutta jos sellaista on pakko tehdä, niin minusta kilometrit on juuri hyvä kertoa, niistä voi jotain sentään päätellä. Rasitustaso juostessa on kyllä kovempi kuin kävellessä, mutta ero ei kai ole mahdottoman iso, jos matka on sama, ehkä kolmanneksen tai jotain vastaavaa?
Kysymys. Miksi ne tulokset raportoidaan kaikille? Niillekin joita se ei yhtään kiinnosta, vaan täysin kyllästyneet. :D
Kuntoilustaan raportoivat ovat omituisia. Vähän sama kuin kertoisi joka päivä että "eilen tuli pestyä hampaat! Vetäsin oikein sellasella valkasevalla tahnalla!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys. Miksi ne tulokset raportoidaan kaikille? Niillekin joita se ei yhtään kiinnosta, vaan täysin kyllästyneet. :D
Tämähän olisi kiva kuulla kyllä! Ehkä joku WhatsApp-ryhmässä aina silloin tällöin sanoo, että olitpa ahkera, ja tämä motivoi jotenkin? Eipä sitä oikein itse voi kysellä, että onko pakko, ettei loukkaa toista.
Itse kesällä äsähdin porukalla reissussa ollessamme ikävästi, kun tämä askelten raportoija alkoi kesken ihan muun, mielenkiintoisen keskustelun huudella selän takaa jostain omasta tavoitteestaan. Ei liittynyt mihinkään eikä sitä voinut ymmärtääkään, että mikä satanen tuli täyteen, ja meillä oli lisäksi juuri silloin kiirekin. Jokainen kuitenkin tavallaan ja jossain viestiketjussa nuo rapsat voi ohittaa. Harmitti tuo tiuskaisukin jälkikäteen.
Ja kuten sanoin, itselleni gepsillä mitatut kilometrimäärät kyllä on ihan kiinnostaviakin toisinaan.
Kyllä se siitä muuttuu aika pian vaivojen valitukseksi, kun paikat ei kestä.
Tässä sen taas näkee, että ”kavereissa” riittää aina näitä toisten väheksyjiä. Jos jotain tyyppiä on liikuntakärpänen puraissut ja hän on nyt tosi innoissaan asiasta, miksi siitä pitäisi oma ja toisen mieli pahoittaa? Antaa toisen intoilla. Ehkä sinäkin olet joskus innostunut jostakin niin ettei normaalit suodattimet ole aina päällä?
Itsehän olen treenannut puolimaratonille lähes täysin kävellen. Syynä, että penikat kipeytyi toistuvasti jos aloin usein juoksemaan. Aika oli noin 2 h 15 min, kun puolimaratonin sitten juoksin. Eli ei mikään ihan surkea. Kävely on todella hyvää liikuntaa, sitä jaksaa tehdä kauan matalalla sykkeellä. Se luo sellaisen peruskunnon kaikelle. Nyt kun otin koiran, niin huomasin, että kuntoni on laskenut, koska koiran kanssa ei tule vedettyä sellaisia kunnon kävelylenkkejä, joilla tulisi ihan hiki. Eli koiran kanssa kävely on itselleni ainakin ihan leppoista, kun taas kävelylenkit itsekseni on sellaista kunnon liikuntaa.
Ihmettelen tätä kävelyn vähättelyä. Itselleni kävelylenkki tarkoittaa 5-15 km lenkkiä. Kokeilkaapa perässä, onko sellainen 10km lenkki enää niin kevyttä sunnuntaikävelyä.
Olen asiasta samaa mieltä kuin aloittaja - kävely on kävelyä, lenkki hölkkää tai juoksemista. Sitä en kuitenkaan tajua, miksi täytyy tehdä tällainen ylimielinen avaus aiheesta. Kuvottavat luonteenpiirteet pääsivät taas kukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap.ta nyppii, jos kaveri ostaa uusia treenivaatteita? Jos käy kävelylenkillä, niin pitäisi käydä resuilla verskoilla ja college-puserolla ja toppatakki päällä, kun se ei ole kunnon juoksua, vai?
Voin samaistaa itseni tuohon kaveriin. Olin 25 vuotta sitten lasten jälkeen rapakunnossa ja ylipainoinen. Ei puhettakaan, että olisi polvet ja lonkat kestäneet juoksua. Ei kyllä kuntokaan. Mutta olin suunnattoman iloinen, kun kunto kasvoi ja jaksoin kävellä reippaasti 5km ja sitten jo 10 km jossain vaiheessa.
Ostin jopa täpinöissäni sykemittarin ja teknisen alusasun ja muitakin kivoja vaatteita. Eikös kaveripiiristä löytynyt sitten se ankeuttaja, joka nauroi räkäisesti, että hän juoksee maratoneja ja ei hänkään oo ostanu sykemittaria, mitä sää sellaisella ja buahahhaaaa, iloitset jostain alusasusta, sulle kelpais kävelyille pappasi vanhat kalsarit, hei ei tuo oo ees liikuntaa.
Näitä riittää kyllä aina "kannustamaan"
Samaa kokemusta. Vuosia sitten polvilumpioni meni sijoiltaan ja mennessään ruhjoi hermostoja jne. Polvi kipeytyy edelleen herkästi rasituksessa, jonka takia suosin pitkiä kävelylenkkejä kuntoiluna.
Vaan ei, tästäkin joskus kommentoitiin, että pitäisi jotain porrasjuoksua vetää tähän lisäksi, niin olisi "parempi setti!".
Minä sanon aina lähteväni koiran kanssa lenkille oli vauhti tai menopeli mikä tahansa. Pari kertaa viikossa käymme juoksulenkillä, kerran tai kahdesti vauhdikkammalla kickbike-lenkillä ja muutoin reippaalla kävelylenkillä. Lenkin pituus vaihtelee 3 ja 15 km välillä. Lenkki on hyvä yleissana, jolla kuvata monenlaista aktiviteettia. Saatan myös kertoa kotona miehelleni naapurin rouvan lenkkeilleen vastaan ja mies kyllä tajuaa, ettei tuo lähemmäs kasikymmpinen suinkaan juossut minua vastaan vaan oli sauvakävelyllä.
Jos jollain tuttavallani on noin kapea maailman kuva kuin ap:llä, niin he varmaan sitten kuvittelevat minun juoksevan koiran kanssa hulluna joka päivä. Ja eihän se muille kuulu, miten, kuinka lujaa ja millä menopelillä kukin lenkkinsä tekee.
Lenkki mikä lenkki. Kävelylenkki, juoksulenkki, pyörälenkki, lenkkimakkara.
Kävely on hyvä ja terveellinen liikuntamuoto vaikka juoksu onkin kunnon kohotuksen ja laihdutuksen kannalta tehokkaampaa. Kaikki eivät edes terveytensä vuoksi pysty harrastamaan juoksua/hölkkää.
Vierailija kirjoitti:
Kuntoilustaan raportoivat ovat omituisia. Vähän sama kuin kertoisi joka päivä että "eilen tuli pestyä hampaat! Vetäsin oikein sellasella valkasevalla tahnalla!"
Jos kuntoilu on uusi juttu, niin kyllä kai sitä saa hehkuttaa. Ihan kuten joku voisi olla ylpeä siitä, että on jaksanut alkaa huolehtia hammashygieniastaan jos se on ennen ollut retuperällä. Ei kaikille kaikki asiat ole niin itsestäänselviä. On monenlaista vaivaa, fyysisiä sairauksia, uupumusta, masennusta. On se siinä tilanteessa iso edistysaskel että innostuu huolehtimaan itsestään.
Ja hillitön hiki tulee kyllä kävellessäkin
T.20