Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako terveydenhoitajaksi opiskella?

Vierailija
17.11.2019 |

Mitä mieltä? Työn hyvät ja huonot puolet?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Th ja teen tällähetkellä lähihoitajan sijaisuutta, kun Th sijaisuus loppui, enkö saanut heti uutta Th:n pestiä. Pakko tehdä töitä, koska on lapsia ja asun heidän kanssaan yksin. Siksi teen välissä vaikka sitten sitä lähäriä, kun vaan palkkaa tulee. Toiveissa toki saada heti Th:n töitä kun paikkoja aukeaa.

Saako kysyä mikset mieluummin tee sh:n sijaisuutta? Kyllähän niitä on tarjolla vaikka kuinka.

Teen myös Sh:n sijaisuuksia. Mutta nyt muutaman viikon lähihoitajaa.

Vierailija
22/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa työttömäksi tai ikuisuuksiin asti sijaiseksi niin tervetuloa. Tai saahan siinä sivussa Sh:n tutkinnon, eli kyllä sillä töitä saa.

Kuinka niin? Mun tuntemat terkkarit on kaikki saanu heti töitä ja varsinkin pk-seudulla on pula terkkareista ja paikkoja auki jatkuvasti (myös näkymättömästi). Kannattaa hoitaa harjoittelut huolella ja laittaa jalkaa oven väliin.

No kiva. Varsinais-Suomessa näin ei ole. Itse sain töitä valmistuttuani terkkarina, mutta suuri osa koulukavereista on jäänyt tekemään lähi- ja sairaanhoitajan töitä.

Mikset muuta Varsinais-Suomesta pk-seudulle? En oikein usko, että kukaan terkkari lähärin töitä suostuu tekemään, hassua jos suostuu. Sairaanhoitajan hommiin moni menee ihan puhtaasta omasta tahdostaan. En ymmärrä miksi aina puhutaan, että terkkarit olisivat joutuneet sh:n töihin.. terkkarin ammatit ovat th ja sh molemmat, ja moni menee ihan huvikseen omasta tahdostaan tekemään sh:n töitä.

Harva terkkaopiskelija haaveilee raskaasta vuodeosastotyöstä ( eikä kaikki sh:t myöskään). Ihan elämisen takia kuitenkin on otettu vastaan osastotyötä. Toki saahan siinä kokemusta mutta sinne jäämisestä tuskin ihan kaikki unelmoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa työttömäksi tai ikuisuuksiin asti sijaiseksi niin tervetuloa. Tai saahan siinä sivussa Sh:n tutkinnon, eli kyllä sillä töitä saa.

Kuinka niin? Mun tuntemat terkkarit on kaikki saanu heti töitä ja varsinkin pk-seudulla on pula terkkareista ja paikkoja auki jatkuvasti (myös näkymättömästi). Kannattaa hoitaa harjoittelut huolella ja laittaa jalkaa oven väliin.

No kiva. Varsinais-Suomessa näin ei ole. Itse sain töitä valmistuttuani terkkarina, mutta suuri osa koulukavereista on jäänyt tekemään lähi- ja sairaanhoitajan töitä.

Mikset muuta Varsinais-Suomesta pk-seudulle? En oikein usko, että kukaan terkkari lähärin töitä suostuu tekemään, hassua jos suostuu. Sairaanhoitajan hommiin moni menee ihan puhtaasta omasta tahdostaan. En ymmärrä miksi aina puhutaan, että terkkarit olisivat joutuneet sh:n töihin.. terkkarin ammatit ovat th ja sh molemmat, ja moni menee ihan huvikseen omasta tahdostaan tekemään sh:n töitä.

Harva terkkaopiskelija haaveilee raskaasta vuodeosastotyöstä ( eikä kaikki sh:t myöskään). Ihan elämisen takia kuitenkin on otettu vastaan osastotyötä. Toki saahan siinä kokemusta mutta sinne jäämisestä tuskin ihan kaikki unelmoivat.

Kuka pakottaa olemaan juuri hoitoalalla jos ei saa mieleistä työtä? Itse menisin mieluummin väliaikaisesti vaikka varastohommiin tai kauppaan töihin kuin osastolle.

Vierailija
24/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa on terkoilla ja saikkareilla päivätyö. Samoin palvelutaloissa. Ja noita hommia on ihan hirveästi tarjolla!

Ja aiks usein homma on myös hirveää. Kotihoidossa työtahti ja monissa palvelutaloissa omille hommille aikaa sitten kun siivoukselta ja puuronkeitolta liikenee. Ei ihme ettei ole tunkua.

Vierailija
25/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka pakottaa olemaan juuri hoitoalalla jos ei saa mieleistä työtä? Itse menisin mieluummin väliaikaisesti vaikka varastohommiin tai kauppaan töihin kuin osastolle.

No ei tietenkään pakota. Mutta ei niitä töitä muilla aloilla ole ilman sopivaa koulutusta kenelle vain. Tai oli ehkä 30 vuotta sitten.

Vierailija
26/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidossa on terkoilla ja saikkareilla päivätyö. Samoin palvelutaloissa. Ja noita hommia on ihan hirveästi tarjolla!

Ja aiks usein homma on myös hirveää. Kotihoidossa työtahti ja monissa palvelutaloissa omille hommille aikaa sitten kun siivoukselta ja puuronkeitolta liikenee. Ei ihme ettei ole tunkua.

Olen lähihoitaja ja ollut molemmissa työympäristössä. Th/sh tekee enemmän hallinnollisia hommia, ei yleensä keittele puuroja tai suihkuttele asiakkaita vaan se homma kuuluu lähihoitajille. Niissä kotihoidoissa joissa itse olen ollut, meillä lähihoitajilla on käyntejä jotain 10-20 ja käynnit koostuvat pääasiassa perushoidosta. Sairaanhoitaja/terkkarilla käyntejä on jotain 2-10 (tosi harvoin kyllä mitään 10!) Ja käynnit koostuvat esim. Inrin mittaamisesta ja muista verikokeista.. perushoidollisia käyntejä ei yleensä ole vaan ne on lähihoitajille.

Sh/th:lle kuuluu monesti esim. Lääkkeiden tilaukset, sijaislistojen tulostelu yms hommat.

Palvelutalossa sh/th ottaa asukkaita 1-2 tai ei välttämättä ollenkaan, lähihoitajat ottaa sen 6-7 riippuen minkä kokoisesta palvelutalosta kyse. Sh/th osallistuu lääkärinkiertoon, mittaa inrit yms. Ei yleisesti hirveästi osallistu perushoitoon, mutta tarvittaessa kyllä auttaa meitä lähihoitajia.

Aika iso ero yleisesti työnkuvassa, ja toki kuuluukin olla. Mutta tietysti tämä voi vaihdella paljon kotihoidon ja palvelutalojen välillä, itse työskennellyt pk-seudulla.

Vierailija
27/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän palstan mukaan millekään alalle ei kannata opiskella. Aina syy on joko ettei ole töitä, on huono palkka, liian raskasta tai millon mitäkin syitä. Koskaan en ole nähnyt täällä ammattia, joka olisi saanut pelkkiä kehuja.

Mun tuntema hoitaja on muuten lentoemäntänä työskennellyt, ja nimenomaan hänen hoitoalan koulutus oli ratkaiseva valinnoissa. :)

Vierailija
28/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sh:t monesti sanoo ettei palvelutaloissa pysty hyödyntämään tarpeeksi koulutustaan. Moni työskentelee oikein mielellään sairaaloissa monipuolisen työnkuvan ja oman ydinosaamisensa äärellä. Monet hoitajat myös tykkäävät vuorotyöstä ja itse tiedän ties kuinka monia, jotka mielellään eivät haluaisi tehdä aamuvuoroja.. 😂

Vierailija
29/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähihoitaja ja ollut molemmissa työympäristössä. Th/sh tekee enemmän hallinnollisia hommia, ei yleensä keittele puuroja tai suihkuttele asiakkaita vaan se homma kuuluu lähihoitajille. Niissä kotihoidoissa joissa itse olen ollut, meillä lähihoitajilla on käyntejä jotain 10-20 ja käynnit koostuvat pääasiassa perushoidosta. Sairaanhoitaja/terkkarilla käyntejä on jotain 2-10 (tosi harvoin kyllä mitään 10!) Ja käynnit koostuvat esim. Inrin mittaamisesta ja muista verikokeista.. perushoidollisia käyntejä ei yleensä ole vaan ne on lähihoitajille.

Sh/th:lle kuuluu monesti esim. Lääkkeiden tilaukset, sijaislistojen tulostelu yms hommat.

Palvelutalossa sh/th ottaa asukkaita 1-2 tai ei välttämättä ollenkaan, lähihoitajat ottaa sen 6-7 riippuen minkä kokoisesta palvelutalosta kyse. Sh/th osallistuu lääkärinkiertoon, mittaa inrit yms. Ei yleisesti hirveästi osallistu perushoitoon, mutta tarvittaessa kyllä auttaa meitä lähihoitajia.

Aika iso ero yleisesti työnkuvassa, ja toki kuuluukin olla. Mutta tietysti tämä voi vaihdella paljon kotihoidon ja palvelutalojen välillä, itse työskennellyt pk-seudulla.

Olin sh:na töissä palvelutalossa jonkin aikaa ja siellä joutui juurikin myös sh:t siivoamaan ja ruokahuoltoon, minkä takia omat hommat olivat retuperällä ja myös lääketurvallisuus. Perushoito vei suurimman osan ajasta minkä vielä jotenkin ymmärrän. Nostimme asiasta metelin kun se vähäkin sairaanhoitajan työaika supistui, ei auttanut. Varoitus on kyllä talolle tullut muusta syystä. Paikasta irtisanoutui tuolloin ja lähtee vieläkin sairaanhoitajajia liukuhihnalta. Ei ole ainoa vastaava mutta voi tosiaan muunlaisiakin olla.

Kotihoidon kuormitus vaihtelee paikkakunnittain.

Eli varokaa kun haette töitä ja selvittäkää etukäteen mitä työnkuvaan kuuluu.

Vierailija
30/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja/sairaanhoitaja mieluummin jos haluat työllistyä

Vierailija
31/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja/sairaanhoitaja mieluummin jos haluat työllistyä

Terveydenhoitajista on pulaa ja heille on hyvin töitä. Lisäksi th tutkinto sisältää sairaanhoitajan pätevyyden, joten myös sh töitä pystyy tekemään.

Vierailija
32/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhoitajakoulutuksella koko sosiaali- j terveysala on avoinna. Töitä pystyy tekemään tosi laajasti ja myös jatkokoulutusmahdollisuudet on hyvät.

Tällä hetkellä muuten myös työterveyshoitajista on kova pula. Lisäksi terkkarit saa monia sh:n polikliinisiä töitä helpommin, koska ovat korkeammin kouluttautuneita ja kaksoistutkinnon omaavia.

Vierailija
33/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkoille on tarjolla sijaisuuksia toisensa perään. Sijaistarve on kyllä kova, mutta jossain tulee raja vastaan haluaako aina olla se kakkosluokan työntekijä työyhteisössä. Kunnallinen puoli on mätä, sillä vakihenkilöstö on ties millä vapailla (saikku, opintovapaa, vuorotteluvapaa, hoitovapaa54, tilapäinen työkierto, työvapaa omasta työstä jonkun projektityön ajaksi, yhdellä tuntemallani kahden vuoden työvapaa kun puoliso sai siirron Aasiaan), sijaiset tekevät työt. Ja työnantajallehan se on helppoa, koska sijainen ei voi avata suutaan epäkohdista, tai muuten sijaisuutta ei jatketa. Ja äitiysloma tarkoittaa työttömyyttä, ei tarvitse lomapäiviä maksella.

Vierailija
34/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin ovat vakipaikkaa saaneet kovin äkkiä, määräaikaisena aluksi ollaan se 4-6 vuotta.

Vierailija
35/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen Th ja teen tällähetkellä lähihoitajan sijaisuutta, kun Th sijaisuus loppui, enkö saanut heti uutta Th:n pestiä. Pakko tehdä töitä, koska on lapsia ja asun heidän kanssaan yksin. Siksi teen välissä vaikka sitten sitä lähäriä, kun vaan palkkaa tulee. Toiveissa toki saada heti Th:n töitä kun paikkoja aukeaa.

Th lh:na on vähän sama kuin tradenomi kaupan kassana, miksi opiskella amk - tutkinto jos haluaa tehä paskahommia?

Vierailija
36/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terkoille on tarjolla sijaisuuksia toisensa perään. Sijaistarve on kyllä kova, mutta jossain tulee raja vastaan haluaako aina olla se kakkosluokan työntekijä työyhteisössä. Kunnallinen puoli on mätä, sillä vakihenkilöstö on ties millä vapailla (saikku, opintovapaa, vuorotteluvapaa, hoitovapaa54, tilapäinen työkierto, työvapaa omasta työstä jonkun projektityön ajaksi, yhdellä tuntemallani kahden vuoden työvapaa kun puoliso sai siirron Aasiaan), sijaiset tekevät työt. Ja työnantajallehan se on helppoa, koska sijainen ei voi avata suutaan epäkohdista, tai muuten sijaisuutta ei jatketa. Ja äitiysloma tarkoittaa työttömyyttä, ei tarvitse lomapäiviä maksella.

Tähän tulisi tosiaan tulla muutos, omalla osastolla n. puolet hoitajista sijaisia sillä vakkarit virkavapaalla ties mistä syistä. Virat/toimet tulisi lakkauttaa ja normaalityösuhde tilalle. Ei paljoa motivoi edes hakemaan vakipaikkoja, sillä tiedän etten niitä saa, kun sijaistamista takana vasta kolme vuotta.

Vierailija
37/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Th lh:na on vähän sama kuin tradenomi kaupan kassana, miksi opiskella amk - tutkinto jos haluaa tehä paskahommia?

No vaikka siksi, että pidän myös siitä lähihoitajan työstä :D itselle pääasia, että on töitä. Tällähetkellä ei ole meidän kylässä terkkarin paikkoja, joten teen lähi-ja sairaanhoitajaa. Mieluummin niin kun työttömänä!

Vierailija
38/38 |
17.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen röntgenhoitaja ja kokemusta on myös koulusta, päiväkodista ja lastensuojelulaitoksen alalta. Ammattini on varmasti ihan parhaita. Töitä on ollut aina. Mitään vaarallisia potilaita en ole tavannut. Jotkut kaverini ovat Sveitsissä ja Saksassa. Olin monta vuotta yksityisellä, siellä tein päivätöitä.  itse viihdyn paremmin sairaalatyössä, jossa  mielelläni myös päivystän. Meillä on mahtavan fiksuja työtovereita ja isossa sairaalassa on eri henkilöt avustaviin konttoritöihin ym. hankinnat. Joku ihme viha täällä aina velloo, vaikka ei tiedä edes mihin kaikkeen arvostettu koulutus kelpaa. Vakitunen virka antaa Suomessa oikeasti paljon etuja ,lomia ja arvostusta,  Espoossa ainakin myös työsuhderivitalon. Töissä on myös mahdollisuus erittääin monipuoliseen ruokailuun. Ala menee kokoajan eteenpäin ja työssäkouluttaminen on ihan ehdoton. Jotkut viihtyvät vaihtelevassa kotihoidossa työ antaa tosi monipuoliset valmiudet. Teen joskus yksityisellä tutun firmassa keikkaa. Työtä tekemällä saa ihan hyvin rahaa.  Joku ihmetteli parkkipaikalla miksi rtg.hoitajilla on paikan kalleimmat autot, he ovat ahkeria.