Laskujen maksu postin lakon aikana
Minulle tulee valitettavasti vielä joitakin paperisia laskuja. Nyt kun posti ei kulje, voiko tulla esim. muistutuslaskuja kun laskun maksu viivästyy?
Kommentit (44)
Ei tule seurauksia. Tästä on ollut lehdissäkin. Force majeure
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen keskisuuressa kaupan alan yrityksessä. Meillä on sekä yksityisiä, että yritysasiakkaita. Meillä on tehty päätös, että korkokuluja ei peritä lakon aikana niiltä asiakkailta, joille lähtee paperilaskut. Toisaalta, kun lakko loppuu ei paljoa odotella eli oletamme, että asiakkaat maksaa laskunsa heti, kun posti ne tuo (eli maksuaika 14vkr ei ala laskun tulosta).
Mutta ettehän tiedä milloin posti vie laskun perille. Lakon loputtua postilla kestää aika pitkään purkaa se jakamattomien postien suma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monen laskun toimittajan sivuille pystyy kirjautumaan ja voi maksaa sieltä oman laskunsa.
Minä en edes tiedä mistä kaikkialta meille tulee laskuja.
Kannattaisi kyllä tietää. Altistaa huijauksille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei normaalihmisellä ole paperilaskuja.
Jos joku haluaisi laskun paperilla, en ottaisi asiakkaaksi, tuollaisessa täytyy olla muutakin vikaa.
Maksu etukäteen!Olen varsin normaali ihminen ja haluan nimenomaan paperilaskut. Vietän paljon aikaa mökillämme ja siellä on tolkuttoman huonot yhteydet, 3G:stäkin puhaltaa joskus kokonaan pois. Tietysti jos menisin naapurin peltoon keskelle tai muutaman kilsan päähän sorakuopalle... Paikka on myös altis sähkökatkoille. Kerran oli sellainen katko, joka vei virrat tukiasemiltakin, eli ei olisi auttanut sekään, että olisi lähtenyt autolla kauemmaksi. Tämän takia haluan laskut konkreettisina. Sinun ajatuksenjuoksussa se vika nyt on.
Mutta eihän tuossa ole järkeä. Jos siis et voi maksaa laskuja netissä, lähdet mökiltäsi laskujen kanssa pankkiin ja maksat älyttömät palvelumaksut tiskillä asioidessasi. Tätä et todennäköisesti kuitenkaan tarkoittanut vaan maksat ne paperilaskut kuitenkin netissä tultuasi mökiltä pois, eikö niin?
Jos on pidempi mökkikeikka, lasku näpeissä, eräpäivä lähellä eikä netti toimi, en minä minnekään pankin tiskille kymmenien kilometrien päähän lähde. Laitan sen laskun pankin maksukuoreen ja laitan sen lähikauppareissulla postilaatikkoon. Ainakin Danskella on tämä palvelu vielä. Nyt postilakon aikana oleilen enempi kotosalla, ei oikein huvita olla mökillä näin marraskuun harmaudessa.
Minkä ikäisiä ihmisiä täällä on, kun jotkut eivät näköjään ole koskaan kuulleet laskunmaksuautomaatista, joita on edelleen ainakin joidenkin pankkien eteisessä?
Vierailija kirjoitti:
Aika monen laskun toimittajan sivuille pystyy kirjautumaan ja voi maksaa sieltä oman laskunsa.
Vaikka pystyisi, niin ei tarvitse. Laskujen jääminen postiin on yksinomaan laskuttajan ongelma, tai tarkemmin sanottuna laskuttajan ja postin välinen asia. KKV on linjannut selvästi että laskun saajan ei tavitse murehtia myöhästyneistä laskuista vaan niillä on maksuaikaa vähintään viikko siitä kun posti tuo laskun postilaatikkoon. Eikä mitään viivästyskuluja tarvitse maksaa.
Sen verran pitää olla omatoiminen että ilmoittaa laskuttajalle milloin sai laskun ja kertoo että ei hyväksy muistutuskuluja eikä viivästyskorkoa, mikäli sellaisia on muodostunut.
Vierailija kirjoitti:
Alkoi pelottaa että joku lasku myöhästyy nyt tämän takia.
Kai sä nyt tiedät mitä laskuja sulle tulee marras-joulukuun aikana????? Ei ne mitään yllätyksiä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä etukäteen mitä laskuja minulle on tulossa postin lakon aikana, mutta en silti maksa kuin aiheelliset laskut. Esimerkiksi Maanmittauslaitokselta on tulossa lasku, niin en tiedä yhtään milloin. Asia on ollut vireillä jo syyskuun alusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään tiedä etukäteen mitä laskuja minulle on tulossa postin lakon aikana, mutta en silti maksa kuin aiheelliset laskut. Esimerkiksi Maanmittauslaitokselta on tulossa lasku, niin en tiedä yhtään milloin. Asia on ollut vireillä jo syyskuun alusta lähtien.
Tuskinpa MML laittaa laskua ennen päätöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaisi laskun paperilla, en ottaisi asiakkaaksi, tuollaisessa täytyy olla muutakin vikaa.
Maksu etukäteen!Olen varsin normaali ihminen ja haluan nimenomaan paperilaskut. Vietän paljon aikaa mökillämme ja siellä on tolkuttoman huonot yhteydet, 3G:stäkin puhaltaa joskus kokonaan pois. Tietysti jos menisin naapurin peltoon keskelle tai muutaman kilsan päähän sorakuopalle... Paikka on myös altis sähkökatkoille. Kerran oli sellainen katko, joka vei virrat tukiasemiltakin, eli ei olisi auttanut sekään, että olisi lähtenyt autolla kauemmaksi. Tämän takia haluan laskut konkreettisina. Sinun ajatuksenjuoksussa se vika nyt on.
Mutta eihän tuossa ole järkeä. Jos siis et voi maksaa laskuja netissä, lähdet mökiltäsi laskujen kanssa pankkiin ja maksat älyttömät palvelumaksut tiskillä asioidessasi. Tätä et todennäköisesti kuitenkaan tarkoittanut vaan maksat ne paperilaskut kuitenkin netissä tultuasi mökiltä pois, eikö niin?
Ne voi toimittaa maksupalvelukuoressa pankin maksukeskukseen ilman postia ja postimaksua. Kuljetetaan pankin kuriiripalvelun toimesta.
Iltapäiväkerhon lasku tulee paperisen, samoin päivähoitomaksut. Eipä ole ippen laskua muuten kuulunut... En todellakaan tajua, miksei noita voi saada sähköisenä. Mulla on käytössä netposti mutta ei kaupunki saa sinnekään tulemaan sähköistä laskua.
Vierailija kirjoitti:
Lakko helpottaa työttömän elämää kun marras- joulukuun laskuja siirtyy tammikuulle. Aktiivimallihan poistuu myös tammikuussa.
Lakko loppuu tällä viikolla, on sen verran raskaat tukilakot tiedossa, että älä nyt vaan Marras-joulukuun laskurahojasi tuhlaa!
Sitä voi kyllä myös ihan soittaa laskuttajalle / laittaa chättiä - esim Jyväskylän kaupunki ilmoitti, ettei se lähetä lainkaan laskuja lakon aikana. Jollain toisella instanssilla kaikki laskut on lähetetty nyt sähköpostiin jne.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä ihmisiä täällä on, kun jotkut eivät näköjään ole koskaan kuulleet laskunmaksuautomaatista, joita on edelleen ainakin joidenkin pankkien eteisessä?
Vain Nordeassa. Op poisti omansa 2011.
R-kioskilla on laskunmaksupalvelu.
https://www.r-kioski.fi/palvelut/maksaminen/
Laskut voi myös viedä pankkiin maksupalvelukuoressa (joita saa sieltä konttorista).
Jokainen on vastuussa laskujen maksamisesta ajoissa. Laskut voi tilata e-laskuna tai sähköpostilla ja jokainen näkee tulossa olevat laskunsa laskuttajan verkkopalvelusta tai palvelusopimuksesta.
Esim. vuokran tai yhtiövastikkeen maksamatta jättämisestä on normaalit seuraukset; mikään ei estä niitä maksamasta vaikka lakko onkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen keskisuuressa kaupan alan yrityksessä. Meillä on sekä yksityisiä, että yritysasiakkaita. Meillä on tehty päätös, että korkokuluja ei peritä lakon aikana niiltä asiakkailta, joille lähtee paperilaskut. Toisaalta, kun lakko loppuu ei paljoa odotella eli oletamme, että asiakkaat maksaa laskunsa heti, kun posti ne tuo (eli maksuaika 14vkr ei ala laskun tulosta).
Mutta ettehän tiedä milloin posti vie laskun perille. Lakon loputtua postilla kestää aika pitkään purkaa se jakamattomien postien suma.
Senpä takia firmat kuvittelevat että laskut menee lakon jälkeen nopeasti perille ja kun soitat kiukkuisena että et oo edes saanut laskua niin he tietävät, että olet sen saanut ainakin nyt sitten tuon muistutuksen muodossa niin sitä maksua ei voi siitä enää yli viikkoa venyttää.
Vierailija kirjoitti:
Maksu etukäteen!
Mulle on tulossa lasku paperisena kunnalliselta hammaslääkärikäynniltä. Ei ole ehdotettu muuta tapaa. Ihan normaali luullakseni olen tästä paperilaskusta huolimatta.
Ei voi koska lähtökohtaisesti maksu ei voi olla myöhässä jos et ole laskua saanutkaan 👍
Vierailija kirjoitti:
No kun sieltä mökiltä on lähimmällekin laskunmaksuautomaatille noin 40 km, lähikauppoja löytyy sentään 10 km päästä. Mökkipaikkakunnalla lopetti viimeinenkin pankin konttori, pääpaikka on juurikin siellä 40 km päässä. Pelkkien laskujen takia sinne ei viitsi lähteä, kun laskunmaksu hoituu kuitenkin suht helposti maksukuorilla, vieläpä ilman postimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kun sieltä mökiltä on lähimmällekin laskunmaksuautomaatille noin 40 km, lähikauppoja löytyy sentään 10 km päästä. Mökkipaikkakunnalla lopetti viimeinenkin pankin konttori, pääpaikka on juurikin siellä 40 km päässä. Pelkkien laskujen takia sinne ei viitsi lähteä, kun laskunmaksu hoituu kuitenkin suht helposti maksukuorilla, vieläpä ilman postimaksua.
Tarkoitin lähinnä niitä, jotka päivittelivät sinullekin miten laskut voi muka maksaa ilman nettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi pelottaa että joku lasku myöhästyy nyt tämän takia.
Kai sä nyt tiedät mitä laskuja sulle tulee marras-joulukuun aikana????? Ei ne mitään yllätyksiä ole.
Laskun ajankohdan ja summankin voi tietää aika tarkkaan etukäteen, mutta kun se viite vaihtelee, niin ei voi maksaa mitään. Paitsi luottokortti yms laskut, joissa viite on vakio.
-eri