Mitä ihmeen vapaan kasvatuksen hedelmiä tämäkin tapaus on?
vanhemman kuullut puolustelevan poikansa käytöstä "se vaan tekee niin"... Se on just sitä "pojat on poikia" mentaliteettia, jotkut ei jaksa vaivaantua opettamaan pojilleen yksinkertaisimpiakaan käytöstapoja.
Kommentit (52)
hei, minulla on 4v poika jolla o välillä todella typerää käytöstä, voi juuri "uhitella ja sähistä" (leikkiä kissaa) tms. Ei puhu kovin selvästi vielä ja on todella vilkas. Kuljen hänen perässään leikkipuistossa ja aina puutun ja pistän anteeksi pyytämään jos uhittelee. Ajattelin, että olisiko tämäkin lapsi ollut erityislapsi? Äiti todella uupunut? Voin sanoa, että kun tuon ylivilkkaan tapauksen kanssa juoksee niin kyllä se välillä on rankkaa. Onneksi ei käynyt pahemmin! ps. aika ärhäkäs olet muuten ollutkin, minä olen kai liian pehmo, mutten uskalla toisten lasten tekemisiin kovasti puuttua, vaikka kai pitäisi. Siirrymme vaan pois : (
Siinähän se juuri olikin ettei vanhemmat puuttuneet lapsen käytökseen, ainoastaan kuittasivat että hän tekee niin. Hyvä, että sinä jaksat välittää lapsesi ja muiden hyvinvoinnista.
Loppukaneetti, bilsanproffa voi valita jonkun toisen ketjun saarnalleen. En kaivannut riitelyä vaan kysyin asiallisesti mielipiteitä.
selittää kaikille lapsensa erityisyyttä, eivätkä jaksa puuttua lapsen leikkiin koko ajan. Ei se ole vapaata kasvatusta vaan täydellistä uupumista. en usko, että oli välinpitämättömyydestä kyse. Itse ainakin haluan aina ajatella ihmisistä parasta.
yritti selitellä hänen tekemisiään. Hän ei oikeastikaan ajatellut kuin omaa parastaan. Tilanne oli oikeasti törkeä.
jos ei tilanteeseen puuttunut. Minusta kyllä voisi hyvin vaikuttaa erityislapselta. Eikö ollut hyvä, että oli aikuinen siis sinä ohjaamassa tilannetta ja puuttumassa? Mulla on käynyt kuule niinkin, että jos olen joutunut muiden lapsia ohjaamaan niin siitä on noussut meuhka, että pidä sä huoli omasta kakarastasi! Ei tuo kovin törkeältä tilanteelta vaikuttanut, lapsi halusi teiltä huomiota. tuonkin olisi voinut taitava ohjaaja kääntää leikiksi, sinä sähisit ja tuupit takaisin (vertauskuva).
T. erityislasten parissa 10v
Pojat on poikia- tarkoittaa pikemminkin sitä poikien "fyysisyyttä" ja leikkimielisyyttä, jolla tämä käytös näkyy. Riehua ja painia voi leikkimielessäkin, toista ei oikeasti satuteta.
Mikä tässä on vaikeata tajuta?? Toista ei saa satuttaa, ja väkivaltaiseen käytökseen pitää aina puuttua, se on eri asia kuin tuo hokema.
minulla sattuun olemaan semmoinen poika joka saattaa kesken kaiken mennä karjuun jonkun naaman eteen tai mennä tökkimään toista.Ei tarkoita pahaa ,mutta kun sosiaaliset taidot on todella huonot ei osaa oikein kommunikoida.
meidän eräs leikkipuistokokemus:
ja meidän tyttö silloin 5 v sai kuonoonsa POJALTA noin 5 v
- ja pojan äiti luki vieresssä Anna-lehteä
ja pojan isä keinutti toista lasta-
eikä kumpikaan sanonut mitään-
me lähdettiin
ps. mitä välii kulttuuri -kukoistaa...
mutta onneksi ei kaikissa perheissä
---
asioilla on väliä ja silläkin on väliä miten lapsia kasvattaa
ja
puuttuuko tilanteisiin vai ei
- hyvät vanhemmat
Itse olin kaupassa yksin, samaan aikaan kaksi nuorta äitiä jolla molemmilla useampi lapsi, toisella kolme, toisella kaksi.
Isommat lapset juoksivat kilpaa käytäviä pitkin, törmäillen ihmisiin ja toisiinsa, välillä killuttiin hyllyjen reunassa ja taas jatkettiin matkaa. Pienemmät mukulat tappelivat kuka saa istua vaunuissa.
Äidit keskustelivat keskenään.
Vasta siinä vaiheessa, kun isommat lapset olivat kiipeämässä pakastealtaisiin(!) toinen äideistä yritti hiukan sivusta hillitä; "äläs nyt viiti". Ei tehonnut, eikä mamma viitsinyt komentaa lisää, vaan jutteli kaverinsa kanssa. Siinä sitten lapset roikkuu ja kiipeilee pa....silla sandaaleilla altaan reunalla. Meteli oli melkoinen.
Hyvä sauma olis opettaa käytös tapoja ihmisten ilmoilla, mutta vaatisi vähän viitseliäisyyttä...
kahden lapseni kanssa ja saman pienen laatikon reunalla istui äiti ja isä kahden lapsensa kanssa.
Nuo vieraat lapset alkoivat nakella lapioilla hiekkaa meidän lasten päälle ihan tosissaan, äitinsä ja isänsä eivät välittäneet pätkääkään, eivät yhtään, ei edes siitä kun kielsin hedän lapsiaan, että noin ei saa tehdä eikä silloinkaan kun otin lapiot lapsilta pois........
Mutta kukin taaplaa tavallaan..
Olen monemoista tallaajaa elämäni aikana nähnyt ja kyllä ne luonne-erot vaan on niin ilmeisiä aikuisissakin, toiset osaavat olla todella röyhkeitä eikä toisesta ihmisestä välitetä tuon taivaallista tai siitä mitä on hyvät tavat, kuinka sellaiset osaavat lapsiaankaan opastaa oikealle polulle elämässä jo itselläkään ei mitään häpyä ole??
Omatunto tuntuu muutenkin olevan katoava luonnonvara nyky-yhteiskunnassa..
Approja ei ole enää vuosiin suoritettu yliopistoissa, tai meillä ainakin suoritettiin perusopinnot ja syventävät opinnot, ja opinnoista on sentään jo kymmenisen vuotta aikaa.
Itse asiassa ensi torstaihin asti on mahdollista valmistua vanhanmallisella tutkinnolla, ja siihen kuuluu approt, cumut ja laudaturit. Sen jälkeen nuo kokonaisuudet ovat aina nimeltään perusopinnot, aineopinnot ja syventävät opinnot.
Ja tosiaan, ilmeisesti se, joka väitti, ettei lasten saamiseen tarvitse miestä, tarkoitti, ettei sen miehen kanssa tarvitse elää. Eli miehen luonteella ei ole väliä, koska hänestä saadaan vain se solu.