Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos sinulla olisi ystävä, joka tekisi teon josta et pidä / jota et hyväksy...

Vierailija
16.11.2019 |

...lopettaisitko yhteydet häneen?

Vai koetko että koska olet ollut kyseisen henkilön ystävä, olet edelleen kyseisen henkilön ystävä.

Tämä askarruttaa minua sen vuoksi että itse ajattelen että ystävyyssuhteessa on kysymys siitä ystävyyssuhteesta, eikä siitä mitä se toinen tekee muualla kuin siinä ystävyyssuhteessa, miten hän elää, mitä näkemyksiä hänellä on maailmanmenosta, syökö hän lihaa jne.

Olen huomannut että valtaosalle on kuitenkin tärkeämpää että toinen elää, ajattelee ja toimii saman mallin mukaan kuin itse.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin teon vakavuudesta, kuinka pahasti rikkoo sitä omaa moraalikäsitystäni, mutta vaikea kuvitella että päätyisin sellaisen ystäväksi, jonka moraalikäsitys poikkeaa täysin omastani.

Ihminen voi muuttua ja tekee virheitä, mutta jos elämänkatsomus on negatiivisella tavalla täysin eroava omastani, miten sellainen ystävyys edes käytännössä toimisi? Siinähän molemmat ärsyyntyisivät toisiinsa tai sitten olisi pidettävä ystävyys melko neutraalina, jolloin se ystävyys olisi esittämistä ja enemmän kuormittavaa kuin antavaa.

Uskon aika pitkälti siihen että seura tekee kaltaisekseen, joten miksi viettää aikaa sellaisten kanssa joista ei pidä= jonka moraalia ei ymmärrä?

Vierailija
22/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan teosta ja ennenkaikkea, miten teko tai sen seuraukset vaikuttaisivat muhun. Olen katkaissut pitkäaikaisen ja erittäin läheisen ystävyyssuhteen - sellaisen nk sielunsiskouden - toiseen ihan vain tämän puolisovalinnan vuoksi. Sinänsä mulle on aivan sama, kehen kukakin rakastuu ja kenen kanssa haluaa elää. Sillä ei ole mulle merkitystä. Tämä puoliso vaan sattui olemaan väkivaltainen, alkoholi- ja huumeongelmainen tyyppi enkä halunnut vaarantaa omaa ja lasteni turvallisuutta käymällä ystäväni luona. Kävin  pienten lasteni kanssa yhden kerran, keskellä päivää ja tämä mies heitteli ystäväni asunnossa sekapäisenä tuoleja, pöytiä, astioita ja tyhjiä viinapulloja mihin sattuu. En mennyt enää toista kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan teosta ja ennenkaikkea, miten teko tai sen seuraukset vaikuttaisivat muhun. Olen katkaissut pitkäaikaisen ja erittäin läheisen ystävyyssuhteen - sellaisen nk sielunsiskouden - toiseen ihan vain tämän puolisovalinnan vuoksi. Sinänsä mulle on aivan sama, kehen kukakin rakastuu ja kenen kanssa haluaa elää. Sillä ei ole mulle merkitystä. Tämä puoliso vaan sattui olemaan väkivaltainen, alkoholi- ja huumeongelmainen tyyppi enkä halunnut vaarantaa omaa ja lasteni turvallisuutta käymällä ystäväni luona. Kävin  pienten lasteni kanssa yhden kerran, keskellä päivää ja tämä mies heitteli ystäväni asunnossa sekapäisenä tuoleja, pöytiä, astioita ja tyhjiä viinapulloja mihin sattuu. En mennyt enää toista kertaa. 

Ei sulla käynyt sitten mielessä että olisi tätä ystävää voinut yrittää auttaa irroittautumaan väkivaltaisesta suhteesta?

Eihän se ystävän moraalista kerro vaan miehen.

Kamalaa että uhrille käännetään selkä, toisaalta kertoo kyllä tästä ystävästä eli sinusta.

Ymmärrän kyllä jos ei apua huoli, mutta yrittäisin kuitenkin ensin.

Vierailija
24/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee vielä huomata se, että oletko vuorenvarma siitä, että ystävä on todella tehnyt väitetyn teon, vai onko se toisen käden puhetta? Tai onko vähintään osa siitä toisen käden tietoa? 

Minusta on juoruttu joskus osittain paikkansapitämätöntä juttua kaupungilla, Näiden huhujen seurauksena monet kaverit katkaisivat minuun välinsä. 

Kyseessä ollut asia oli ja on senlaatuinen, että se kosketti useita ihmisiä minun lisäkseni, enkä voinut kertoa miten asia oikeasti on. Sillä olisi ollut vielä isommat seuraukset.

Valitettavasti tämä huhu seuraa minua edelleen 20 vuoden jälkeen. En vaan edelleenkään voi kertoa miten asia oikeasti meni. :-(

Vierailija
25/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimpien kanssa jatkaisin ystävyyttä, mutta osan kanssa en.

Olin tekemisissä minuun ihastuneen miehen kanssa, jota pidin ystävänä. Hän jaksoi aina hokea, että minä haluan hänet. Hän ei oikeasti käsittänyt, etten ikinä voisi kiinnostua pahalle haisevasta tupakoijasta. Hän kerskui rahoillaan, mitä ihmettelin. En enää pitänyt häneen yhteyttä.

Toinen tilanne oli vaikeampi. Jouduin leikkaukseen, jonka vuoksi jäin lapsettomaksi. Olin tutustunut naiseen, joka eli huonossa parisuhteessa. Hän kävi abortissa, koska hän olisi jäänyt omien sanojensa mukaan yksinhuoltajaksi. Hetkeä myöhemmin suhteessa meni paremmin, joten perheeseen syntyi vauva. Minulla ei tietenkään ollut mitään oikeutta järkyttyä hänen teostaan, mutta pidin kauhistuttavana naista, joka oli valmis surmaamaan vauvansa surkean miehen vuoksi. Nainen seurusteli miehen kanssa, koska "mies ei lyönyt häntä". Edelliset miehet olivat pahoinpidelleet häntä, joten en ymmärtänyt, miksi inhottavasti käyttäytynyt mies, joka ei lyönyt, oli hänen mielestään löytö.

Ystävälleni tehtiin abortti, kun hän luokioikäisenä seurusteli naimisissa olleen kreikkalaismiehen kanssa. Emme enää ole tekemisissä - onneksi.

Vierailija
26/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee vielä huomata se, että oletko vuorenvarma siitä, että ystävä on todella tehnyt väitetyn teon, vai onko se toisen käden puhetta? Tai onko vähintään osa siitä toisen käden tietoa? 

Minusta on juoruttu joskus osittain paikkansapitämätöntä juttua kaupungilla, Näiden huhujen seurauksena monet kaverit katkaisivat minuun välinsä. 

Kyseessä ollut asia oli ja on senlaatuinen, että se kosketti useita ihmisiä minun lisäkseni, enkä voinut kertoa miten asia oikeasti on. Sillä olisi ollut vielä isommat seuraukset.

Valitettavasti tämä huhu seuraa minua edelleen 20 vuoden jälkeen. En vaan edelleenkään voi kertoa miten asia oikeasti meni. :-(

Kertoisin sinuna asiasta "luottamuksellisesti" kylän pahimmalle juoruajalle, miehelle tai naiselle. 

Seuraavalla viikolla kaikki tuttusi tietäisivät, mitä tapahtui. 

Vierailija
27/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 16.

Enemmänkin haluaisin että kyseinen vyyhti painuisi kohti unholaa. Täysin se ei tule sitä tekemään koskaan. Jos aloitan puhumaan siitä nyt, se lähinnä vain repii arpiset haavat auki.

24

Vierailija
28/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riippuu teosta

Vierailija
29/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävyydessä(kin) on rajoja, joita ei ylitetä. Mikäli ystävä tekee tietoisesti ja harkiten jotain todella karmeaa, hän ei ole se sama ihminen joksi häntä luulin, eikä siis enää ystäväni.

En voi hyväksyä hänen tekojaan, en voi olla hänen lähellään, enkä voi enää luottaa häneen. Ilman luottamusta ei ole olemassa ystävyyden vahvaa sidettä. Kaikki raukeaa. Ystävyyden loppu.

Viimeinen kappale on hyvin kirjoitettu.

Olisin halunnut olla hänen ystävä. Tietoisesti ja säälimättä on kuitenkin toistanut tekonsa enkä tällä hetkellä luota häneen, en halua hänen lähelle enkä keksi puhuttavaa.

Vierailija
30/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pettäjän kanssa en pystyisi olemaan ystävä, koska jos voi pettää perheensä niin entäs sitten ystävänsä?

Pitää paikkansa tämä. Omakohtaista kokemusta useamman kerran.

Vierailija
31/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse katkaissut välit tuttavaan joka paljastui raiskaajaksi, en vain hyväksy tuollaisia tekoja, lisäksi oli piilotellut tietoa

Vierailija
32/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No pettäjän kanssa en pystyisi olemaan ystävä, koska jos voi pettää perheensä niin entäs sitten ystävänsä?

Pettäjät on yleensä hyviäkin ystäviä koska on tottuneet pitämään asiat omana tietonaan. Eivät juoruile kylillä.

Vierailija
33/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin teosta.

Mm. en kannata avoliittoa ja ystäväni kuitenkin muutti sellaiseen, tietenkään en katkaissut ystävyyttä siihen. Mutta jos kuulisin, et olisi vaikka hyväksikäyttänyt lasta, niin sitten en enää näkisi arvojamme tarpeeksi samanlaisiksi ja en enää haluaisi olla tekemisissä.

Vierailija
34/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minkäänlaista eläinrääkkäystä en antaisi anteeksi, enkä voisi olla tälläisen kaveri. En myöskään ihmisrääkkäystä. En jos vaikka löisi lastaan tai hoitokodissa hoitamaansa vanhusta.

Vierailija
35/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sulla käynyt sitten mielessä että olisi tätä ystävää voinut yrittää auttaa irroittautumaan väkivaltaisesta suhteesta?

Kamalaa että uhrille käännetään selkä, toisaalta kertoo kyllä tästä ystävästä eli sinusta.

Ja niinkuin miten? Vetämällä tätä itseäni 30 cm pidempää narkkia turpaan, heittämällä niskaperseotteella ovesta ulos ja huutamalla perään, että jos ikinä enää näytät naamaasi ystäväni kodin lähellä tapan sut?

Vierailija
36/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pettäjät on yleensä hyviäkin ystäviä koska on tottuneet pitämään asiat omana tietonaan. Eivät juoruile kylillä.

Itse asiassa kaikki ne joita olen tuntunut jotka pettää systemaattisemmin eikä vain kerran ovat aika moisia draamalaamoja jotka ei kunnioita toisten yksityisyyttä.

Vierailija
37/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse katkaissut välit tuttavaan joka paljastui raiskaajaksi, en vain hyväksy tuollaisia tekoja, lisäksi oli piilotellut tietoa

Minulla on tuttava, jota on syytetty raiskaajaksi, ei kuitenkaan tehty rikosilmoitusta. En tiedä miten asia on, mutta ko. tuttavan tuntien en pidä mahdottomana, että juttu olisi totta. En ole katkaissut välejä.

Vierailija
38/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja niinkuin miten? Vetämällä tätä itseäni 30 cm pidempää narkkia turpaan, heittämällä niskaperseotteella ovesta ulos ja huutamalla perään, että jos ikinä enää näytät naamaasi ystäväni kodin lähellä tapan sut?

Niin tai sitten vain tavata tätä uhria muualla, jos mahdollista. Ottaa asia puheeksi ja kuunnella olla tukena, auttaa.

Oikeastikko tuo oli ainoa asia joka tuli mieleesi? Taidat provota.

Vierailija
39/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tuttava, jota on syytetty raiskaajaksi, ei kuitenkaan tehty rikosilmoitusta. En tiedä miten asia on, mutta ko. tuttavan tuntien en pidä mahdottomana, että juttu olisi totta. En ole katkaissut välejä.

Ymmärtäisin jos pitäisit mahdottomana, mutta pidät täysin mahdollisena, eli luonne olisi ilmeisesti sellainen että voisi näin hyvin tehdä ja silti olet ystävä? Se taitaa kertoa myös sinusta ja omasta moraalistasi.

Vierailija
40/43 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenystävä teki ison talousrikoksen, oli vaikea suhtautua häneen sen jälkeen kun kävi ilmi millä koko leveä elämäntyyli oli rahoitettu ja kuinka kauan sitä oli jatkunut. Tuli sellainen olo etten tuntenut toista lainkaan. Ollaan kuitenkin vielä ystäviä. Hän itse suhtautui asuaan kovin yliolkaisesti, esitti ikäänkuin kiinnijääminen ei olisi haitannut yhtään. Mutta sen verran haittasi ettei vieläkään moni ystäväpiirissämme asiaa tiedä, on parhaansa mukaan salannut asian jopa sisaruksiltaan. Itsekin sain tietää asiasta vahingossa kun satuin olemaan oikeassa paikassa oikeaan aikaan.