Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko normaalia että lapsiperheen kodissa on tällainen sotku?

Vierailija
16.11.2019 |

Tulin aamulla hoitamaan sukulaisen lapsia, ja pohdin onko lapsiperheessä normaalia tällainen sotku.
Keittiössä roskapusseja ja kuivunutta vauvanruokaa lattialla, ruokapöydällä ja tiskipöydällä likaisia astioita, roskia, likaisia ruokalappuja ym.
Muissa huoneissa rojua, leluja, nyssäköitä ym lattioilla. Lastenhuoneet kamalassa kunnossa. Roskikset täynnä.

Kommentit (237)

Vierailija
41/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täysin normaalia, että tiskipöydällä on likaisia astioita odottamassa tiskikoneeseen laittoa, jos astioita on korkeintaan vuorokauden ajalta. Se ei ole normaalia, jos tiskejä on kertynyt monen päivän ajalta.

Se on normaalia, jos roskikset ovat suunnilleen täynnä, mutta ei se, jos niiden lisäksi keittiössä tai eteisessä on viemistä odottavia roskapusseja, jotka ovat jo roskiksessa.

Jos perheessä on hyvin sotkuisesti syövä taapero, saattavat vanhemmat hyvinkin ajatella riittävän, että tuolin ja sen ympärystän pesee kerran päivässä tai kahdessa.

Vierailija
42/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei koskaan ollut kuivunutta vauvanruokaa lattialla. Ei siis IKINÄ. 

Meillä oli koira. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta ja koti on ollut aina perussiisti. Mistään sairastelustakaan ei ole kämppä romahtanut.

Meillä onkin elänhallinta kunnossa ja tavalliset arkiaskareet eivät tuota mitään vaikeuksia tai rasita.

Lapsetkin on opetettu pienestä pitäen keräämään itse lelut illalla, laittamaan roskat roskiin, pyykit pyykkikoriin, likaiset astiat tiskialtaaseen/tiskikoneeseen ym ym. Jos haluaa asua paskan keskellä se on minulle ihan ok jos ei ole lapsia. Aikuinen ihminen saa rypeä kaatopaikalla mutta lapsia ei saa vetää omaan paskaansa. Jos on toimivat kädet ja jalat ja aivotoimintaa niin pystyy kyllä pitämään kotinsa normaalissa kunnossa jos haluaa. Mutta osa vaan istuu perse homeessa sohvalla ja selittelee omaa laiskuuttaan.

Vierailija
44/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli asunto tiptop ennen lapsia. Ei ole enää. Roskia pitkin keittiön pöytää, likaisia lautasia, kuppeja. Tiskit vyöryy. Roskat sentään viedään joka päivä. Vaatteita pitkin lattioita, pyykkivuoret.

Tällä hetkellä lapset siivoavat lastenhuonetta, mies eteistä ja kohta alan keittiötä siivoamaan. 3 lasta

Miksei roskia voi laittaa suoraan roskikseen ja likaisia stioita tiskikoneeseen? Pyykkejä pyykkikoriin, takkeja naulakkoon, viikata puhtaita kaappiin? Lelut pitkin lastenhuonetta on ainoa normaali pysyväissotku, koska leikkiminen edellyttää lelujen levittämistä.

On aika helppo laittaa roskat suoraan roskikseen ja pyykit pyykkikoriin, siitä olen samaa mieltä. Likaisten astioiden laittaminen tiskikoneeseen vaatii sen, että joku ensin tyhjentää koneesta puhtaat astiat. Pyykkien viikkaaminenkin vaatii aikaa. Jos on kaksi tai kolme pientä lasta, usein joku vaatii jatkuvasti huomiota. Ja silloin kun ei vaadi, saattaa olla ainoa mahdollinen hetki vähän huilahtaa. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan vielä, millaista se oli silloin, kun he olivat pieniä.

Vierailija
45/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei, eli ilmeisesti ei olekaan niin outoa kuin luulin.

Ap

On se!

Vauvapalstalla vaan pyörii ne saastaisesti asuvat ihmiset ja niiden puolustelijat, joten siksi vastaukset ovat mitä ovat. Tämä on huomattu monta kertaa tämän tyyppisissä ketjuissa.

Normaalia ei ole elää paskan keskellä, vaikka kuinka on "vaativat lapset" ja "flunssa-aalto/oksennustauti" päällä. Jokainen täysjärkinen vie roskat, pyyhkii ruokasotkut, ei levittele vaatteita ympäriinsä, pesee pyykit ja astiat, jne... Ehkä sairaana ei niin tehokkaasti ja täydellisesti, mutta jotenkuten kuitenkin.

MITEN sinä viet käytännössä ne roskat, jos lapset on pieniä ja olet yksin siellä?

Ja jos olet norossa tai 40 asteen kuumeessa ja samalla hoidat kipeitä lapsia? Ja vaikka pesisit kuinka pyykkiä, oksennustaudissa sitä tulee koko ajan lisää.

Roskat viedään vaikkapa silloin, kun lähdetään lasten kanssa ulos (joka päivä sitä kuitenkin ulkoillaan). Siis jos ei olla sairaana. Sairaana ollessa roskat laitetaan roskikseen ja viedään heti, kun ollaan terveitä, lasten kanssa. (olin itse yh, enkä kokenut hankalaksi siivota kotia, vaikka oli pieniä lapsia)

Jos ollaan norossa tai muuten sairaana, niin eihän silloin pitäisi tulla muuta sotkua kuin pyykki, astiat (juomalasit, muutama lautanen) ja ne nenäliinat. Tuskin lapset/aikuiset jaksaa levitellä leluja ja/tai vaatteita ym. rojua ympäriinsä. Ja kuka olisi oksennustaudissa vääntämässä ruokaa, sekä syömässä sitä, joten keittiöön ei oletettavasti synny sotkua, koska ruokaa ei tarvitse tehdä. Ja kuitenkin lähes kaikilla on astianpesukone, niin sinne voi ne muutamat astiat laittaa odottamaan. Sairauden jälkeen pestään pyykki ja astiat pois.

Miten sinä viet ne jos et pääse ulos?

Nyt en ymmärrä ollenkaan? Siis miksi en pääsisi ulos kotoa? Vai mistä sinä et pääse ulos?

Jos nyt tarkoitat tervettä aikuista, jolla on lapsi/lapsia, niin miksi hän ei pääsisi viemään roskia pois ja ulos kotoa? Onko tämä aikuinen lukittuna kotiinsa? Kuten kirjoitin, sairaana ollessa voi odottaa roskien viemistä siihen asti, kun on terveempi. Mutta roskat kuitenkin kotona laitetaan roskikseen, eikä jätetä pusseja lojumaan lattioille. 

Jos yksikin pieni lapsi on sairas niin miten sinä viet ne roskat??? Kun ei sitä sairasta lasta voi viedä ulos eikä jättää yksin sisään.

Vierailija
46/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On se!

Vauvapalstalla vaan pyörii ne saastaisesti asuvat ihmiset ja niiden puolustelijat, joten siksi vastaukset ovat mitä ovat. Tämä on huomattu monta kertaa tämän tyyppisissä ketjuissa.

Normaalia ei ole elää paskan keskellä, vaikka kuinka on "vaativat lapset" ja "flunssa-aalto/oksennustauti" päällä. Jokainen täysjärkinen vie roskat, pyyhkii ruokasotkut, ei levittele vaatteita ympäriinsä, pesee pyykit ja astiat, jne... Ehkä sairaana ei niin tehokkaasti ja täydellisesti, mutta jotenkuten kuitenkin.

MITEN sinä viet käytännössä ne roskat, jos lapset on pieniä ja olet yksin siellä?

Ja jos olet norossa tai 40 asteen kuumeessa ja samalla hoidat kipeitä lapsia? Ja vaikka pesisit kuinka pyykkiä, oksennustaudissa sitä tulee koko ajan lisää.

Roskat viedään vaikkapa silloin, kun lähdetään lasten kanssa ulos (joka päivä sitä kuitenkin ulkoillaan). Siis jos ei olla sairaana. Sairaana ollessa roskat laitetaan roskikseen ja viedään heti, kun ollaan terveitä, lasten kanssa. (olin itse yh, enkä kokenut hankalaksi siivota kotia, vaikka oli pieniä lapsia)

Jos ollaan norossa tai muuten sairaana, niin eihän silloin pitäisi tulla muuta sotkua kuin pyykki, astiat (juomalasit, muutama lautanen) ja ne nenäliinat. Tuskin lapset/aikuiset jaksaa levitellä leluja ja/tai vaatteita ym. rojua ympäriinsä. Ja kuka olisi oksennustaudissa vääntämässä ruokaa, sekä syömässä sitä, joten keittiöön ei oletettavasti synny sotkua, koska ruokaa ei tarvitse tehdä. Ja kuitenkin lähes kaikilla on astianpesukone, niin sinne voi ne muutamat astiat laittaa odottamaan. Sairauden jälkeen pestään pyykki ja astiat pois.

Sitten ne viedään kun seuraavan kerran pääsee ulos.

Aivan. Ja siihen voi mennä aikaa. Ja silloin niitä kertyy.

Vierailija
47/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jumalan kiitos olen kykenevä ja normaali ihminen niin mikään kotityö ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia.

Aina olen saanut vietyä roskapussit ja viikattua pyykit tai ihan mitä nyt vaan mikä toisille tuntuu olevan terveenä tai sairaana ylitsepääsemätön homma. Lapset on otettu ihan 1v lähtien mukaan kaikkeen tekemiseen. Olen aina päässyt itsekin suihkuun ja saanut syötyä kun lapset oli vauvoja / pieniä. Vaikea siis tajuta miten osa ihmisistä ei vaan saa tavallista arkea sujumaan. Ja en ole mikään superäiti vaan tavallinen aikuinen ihminen jolla on elämä hallinnassa. Olen nin tehokas kun teen jotain että minulle on aina jäänyt todella paljon laiskotteluaikaakin lapsiarjessa.

Vierailija
48/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli asunto tiptop ennen lapsia. Ei ole enää. Roskia pitkin keittiön pöytää, likaisia lautasia, kuppeja. Tiskit vyöryy. Roskat sentään viedään joka päivä. Vaatteita pitkin lattioita, pyykkivuoret.

Tällä hetkellä lapset siivoavat lastenhuonetta, mies eteistä ja kohta alan keittiötä siivoamaan. 3 lasta

Miksei roskia voi laittaa suoraan roskikseen ja likaisia stioita tiskikoneeseen? Pyykkejä pyykkikoriin, takkeja naulakkoon, viikata puhtaita kaappiin? Lelut pitkin lastenhuonetta on ainoa normaali pysyväissotku, koska leikkiminen edellyttää lelujen levittämistä.

On aika helppo laittaa roskat suoraan roskikseen ja pyykit pyykkikoriin, siitä olen samaa mieltä. Likaisten astioiden laittaminen tiskikoneeseen vaatii sen, että joku ensin tyhjentää koneesta puhtaat astiat. Pyykkien viikkaaminenkin vaatii aikaa. Jos on kaksi tai kolme pientä lasta, usein joku vaatii jatkuvasti huomiota. Ja silloin kun ei vaadi, saattaa olla ainoa mahdollinen hetki vähän huilahtaa. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistan vielä, millaista se oli silloin, kun he olivat pieniä.

Meillä laitetaan tiskikone aina iltapalan jälkeen päälle ja seuraavana päivänä se tyhjennetään joko heti aamusta tai sitten työpäivän jälkeen ruokaa laittaessa. Kaikki päivän aikana käytetyt astiat laitetaan suoraan koneeseen. Paistinpannut ja muu käsin tiskattava tiskataan heti käytön jälkeen. Pyykit viikkaan useimmiten illalla samalla kun katson telkkaria. Se on aika nopeaa, kun niitä ei päästä kertymään yhden päivän pesuja enempää.

Vierailija
49/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jumalan kiitos olen kykenevä ja normaali ihminen niin mikään kotityö ei ole koskaan tuottanut vaikeuksia.

Aina olen saanut vietyä roskapussit ja viikattua pyykit tai ihan mitä nyt vaan mikä toisille tuntuu olevan terveenä tai sairaana ylitsepääsemätön homma. Lapset on otettu ihan 1v lähtien mukaan kaikkeen tekemiseen. Olen aina päässyt itsekin suihkuun ja saanut syötyä kun lapset oli vauvoja / pieniä. Vaikea siis tajuta miten osa ihmisistä ei vaan saa tavallista arkea sujumaan. Ja en ole mikään superäiti vaan tavallinen aikuinen ihminen jolla on elämä hallinnassa. Olen nin tehokas kun teen jotain että minulle on aina jäänyt todella paljon laiskotteluaikaakin lapsiarjessa.

Eihän tässä puhuttu mistään normaalista lapsiperhearjesta vaan tilanteista jolloin se koti on sekaisin. Ne on tilanteita joissa sairastetaan ja sen jälkeen vie hetken saada taas tilanne normaaliksi.

Meillä jos lapsi/lapset/minä sairastuu kun mies on työmatkalla, se kodin siivoaminen jää kyllä viimeiseksi. Terveys ja työt hoidetaan ensin. Sitten taas pikkuhiljaa kiritään se sotku pois.

Vierailija
50/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On se!

Tuskin siihen nyt niin kauan menee aikaa. Ja miten koko perheen sairastaessa edes kertyy roskaa monta pussillista? Paitsi vaippaikäisen ripulista.

Vierailija
51/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinua kiinnostaa se, onko tuo normaalia vai ei? Haluatko päästä haukkumaan sukulaisiasi epänormaaleiksi? Sen sijaan et vaikka mieluummin auttaisit, ja vaikka veisit ne roskapussit?

Vierailija
52/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On se!

Tuskin siihen nyt niin kauan menee aikaa. Ja miten koko perheen sairastaessa edes kertyy roskaa monta pussillista? Paitsi vaippaikäisen ripulista.

Kyllä siihen voi menmä esim viikko. Kun sairastetaan peräjälkeen. Ja siinä ajassa kuitenkin syö aina ne jotka ei ole vielä tai enää sairaita.

Terveisiä vaan arkitodellisuudesta.

Vierailija
53/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on siistit elintavat ja ylimääräiset tavarat saa tarvittaessa pois lasten ulottuvilta, niin vaikka sairastaisi viikon niin kämppä ei mene kaatiskuntoon. Kunnolliset säilytyskalusteet ja riittävän iso pyykkikori ja kunnolliset jätteenlajittelupisteet pelastavat paljon. En ole himosiivooja, mutta kyllä meille aina kehtaa kylään tulla kuka vaan. Mielellään kyllä siivoan ennen vieraita, mutta pakko ei olisi.

Vierailija
54/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on siistit elintavat ja ylimääräiset tavarat saa tarvittaessa pois lasten ulottuvilta, niin vaikka sairastaisi viikon niin kämppä ei mene kaatiskuntoon. Kunnolliset säilytyskalusteet ja riittävän iso pyykkikori ja kunnolliset jätteenlajittelupisteet pelastavat paljon. En ole himosiivooja, mutta kyllä meille aina kehtaa kylään tulla kuka vaan. Mielellään kyllä siivoan ennen vieraita, mutta pakko ei olisi.

Niin. Ei ole sanottukaan että menee kaatiskuntoon mutta pyykkiä, tiskiä ja roskia voi kertyä ja kertyy.

Meillä toinen lapsi saa yleensä flunssan jälkitauteja ja flunssassakin yleensä joudutaan lisää,ään astmalääkitystä. Siinä kun viikonkin herää yölläkin kahden tunnin välein, on itse kipeä ja lisäksi kipeänä/toipilaana on toinen lapsi ja oikeat työt kasaantuu niin kyllä vaan kerääntyy. Parhaassa tapauksessa vielä yö tai kaksi sairaalassa niin avot ei paljon jätteenkåsittelyjärjestelmät kiinnosta. Hoidan lapset ja hoidan deadlinet.

Vierailija
55/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kyllä mitenkään normaalia ole, mutta ymmärrettävämpää, mikäli kyseessä on joku poikkeustilanne taustalla. Paha ap:n on kyllä tuohon sotkuun yhden vierailun perusteella takertua, kun hän ei tiedä onko moinen siivo vain kertaluontoista. Hyviä syitä sille, miksi koti voi hetkellisesti tuossa kunnossa olla, onkin jo ketjuun tullut.

Tosin tuota roskien vientiä kyllä hämmästelen itsekin, etenkin jos perheessä on kaksi aikuista, niin kai nyt niistä toinen voi nopeasti käydä edes roskat viemässä!

Vierailija
56/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kyllä mitenkään normaalia ole, mutta ymmärrettävämpää, mikäli kyseessä on joku poikkeustilanne taustalla. Paha ap:n on kyllä tuohon sotkuun yhden vierailun perusteella takertua, kun hän ei tiedä onko moinen siivo vain kertaluontoista. Hyviä syitä sille, miksi koti voi hetkellisesti tuossa kunnossa olla, onkin jo ketjuun tullut.

Tosin tuota roskien vientiä kyllä hämmästelen itsekin, etenkin jos perheessä on kaksi aikuista, niin kai nyt niistä toinen voi nopeasti käydä edes roskat viemässä!

Niin. Mutta jps ei ole ja huushollissa pieniä lapsia jotka kipeinä niin miten kipaiset viemään ne?

Pihallekaan ei voi nostaa koska linnut riepottaa ne nurmikolle.

Vierailija
57/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. - Tämä ketju on onnisuneesti muistuttanut, miten helppoa, oikeastaan onkaan kun voi itsekseen ja sinkkuna elellä, eikä tarvitse, ainakaan kenenkään muun sotkuja siivoilla...

Vaikka taas itsekseni kärvistelin aimmin tänään, että olisihan se kiva, jos olisi joku jonka kanssa jakaa ja puolittaa asioita.

Vaan miten löyää ja kohdata kumppani, jolla on suunnilleen sama siisteyskäsiys kuin itsellä? -

Jotenkin näet olen rivien välistä ollut lukevinani, että perheissä joissa on vaikka kaksi vanhempaa (ja toisinaan myös mahd lapsia), niin kuitenkin käytännössä siellä perheessä on usein vain yksi tai priskunnasa vain oinen on se, joka käynnistää  siivousoperaation tai muutoin tekee ja jaksaa tehtäviä.

Sen sijaan,, että edes kaksi aikuisa keskenään, saati että lasten molemmat vanhemmat osiaisivat tiskata tai tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ilman, että tosien tarvitee asiasta aina vinkata. Samoin roskien lajittelun ja viemisen suhteen...        

Vierailija
58/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. - Tämä ketju on onnisuneesti muistuttanut, miten helppoa, oikeastaan onkaan kun voi itsekseen ja sinkkuna elellä, eikä tarvitse, ainakaan kenenkään muun sotkuja siivoilla...

Vaikka taas itsekseni kärvistelin aimmin tänään, että olisihan se kiva, jos olisi joku jonka kanssa jakaa ja puolittaa asioita.

Vaan miten löyää ja kohdata kumppani, jolla on suunnilleen sama siisteyskäsiys kuin itsellä? -

Jotenkin näet olen rivien välistä ollut lukevinani, että perheissä joissa on vaikka kaksi vanhempaa (ja toisinaan myös mahd lapsia), niin kuitenkin käytännössä siellä perheessä on usein vain yksi tai priskunnasa vain oinen on se, joka käynnistää  siivousoperaation tai muutoin tekee ja jaksaa tehtäviä.

Sen sijaan,, että edes kaksi aikuisa keskenään, saati että lasten molemmat vanhemmat osiaisivat tiskata tai tyhjentää ja täyttää astianpesukoneen ilman, että tosien tarvitee asiasta aina vinkata. Samoin roskien lajittelun ja viemisen suhteen...        

Lapsiperheessä työmatkat ja sairastelut aiheuttaa tällaisia kaaoksia. Vielä kun osuvat päällekkäin. Kyllä siellä muuten saa tiskikoneet ja roskat jne hoidettua.

Mutta olepa esim selkävammaisena kahden sairastelevan lapsen kanssa yksin ja yritä pyörittää se talous, hoitaa omat työsi ja ne lapset niin aika hankalaa on.

Itse olin yksin kotona selkätoipilaana (nikama murtunut), kun lapset sairastui influenssaan ja mies oli toisella mantereella 7 viikkoa putkeen.

Aikani selvisin mutta sitten sain itse lopuksi sen influenssan.

Muistan vieläkin sen vikan pöivän kun oltiin retkellä olkkarissa ja lapset katsoi koko päivän putkeen leffoja ja syötiin pizzalähetin pizzaa ja minä vain makasin kun en muuhun enää kyennyt.

Vierailija
59/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tai ainakin näin pitäisi olla ja se kuuluu pienten lapsiperheen elämään ja osoitus että se on myös lasten koti, jossa he voivat leikkiä ja touhuta ja tekevät sen vanhempien kanssa, eikä turhasta nipoteta lapsille tai kodin siisteydestä.

Vierailen usein erilaisissa lapsiperheissä ja jos koti on siisti, kuin Avotakan sivuilta, heti herää huoli, miten täällä lapset voivat ja elävät.

Jotenkin hiekan murut eteisessä ja kuivuneet ruuat ovissa ja lattioissa kertovat omaa tarinaansa lapsiperheen elämästä ja hyvin hyvinvoinnista ja yhdessä olosta, tämä ei tietenkään tarkoita, että koti on sikolätti ja likainen, mutta epäjärjestystä ja likaisia astioita ja ruokalapouja saa lojua tiskipöydällä ja kertoo vanhempien ottaneen mieluimmin lapsensa syliin, kuin kiilottaneensa tiskipöydän tai vanhemmat yliväsyneitä.

Sama myös käsityöläisen kodissa, sinne kuuluvat myssykät ja lankoja joka nurkkaan.

Vierailija
60/237 |
16.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota roskapussien säilömistä. Roskien vienti on ehkä helpoin homma kotitöistä.