Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi halveksut lähihoitajaa?

Vierailija
15.11.2019 |

Kertoisitko?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halveksi. Minusta ei siihen olisi, niin lähelle vieraita ihmisiä. - Laitoshuoltaja, FM.

Vierailija
22/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on niinpäin että lähihoitaja halveksii kaikkia teknisen alan osaajia ja yliopistokoulutuksen hankkineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan heidän työtään.

Vierailija
24/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halveksi lähihoitajia, päinvastoin. Tärkeä osa hoitotiimiä. 

Se, mikä lähihoitajissa ärsyttää on se, että heitä laitetaan työskentelemään työpisteisiin, joissa tarvittais lääkeluvat. Hidastaa omaa työtä ja vaarantaa potilasturvallisuuden, jos työparina on lähihoitaja jolla ei ole iv-lääkelupia esimerkiksi päivystyksessä. Tämäkään ei ole lähihoitajan itsensä vika vaan vuorosuunnittelijan.  Ja toinen juttu on se, että siviilissä en useinkaan kerro ammattiani, ja sit saa kuunnella vierestä jossain juhlissa tms, missä lähihoitaja korottaa osaamisensa DIAGNOSTIIKASSA lääkärin tasolle. Siis arvostellaan kun lääkärit ei osaa tutkia ja hoitaa ja lähihoitaja tietää parhaiten. Mut onneksi näitä on aika harvoin. 

t. lääkäri

Vierailija
25/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni ei arvosta, kun ei ymmärrä mitä kaikkea lähihoitaja voi olla. Se työ voi paljon muuta kuin vanhustenhoitoa, joka sekin on kyllä tärkeää ja arvostettavaa työtä.

Vierailija
26/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on niinpäin että lähihoitaja halveksii kaikkia teknisen alan osaajia ja yliopistokoulutuksen hankkineita.

Ei halveksi. Itse olen lähäri, muut perheessä akateemisia. Ihan hyvin ymmärrän erilaisia ihmisiä, kuuluu jopa ammattiin ymmärtää ihmisiä.

Vierailija
27/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halveksi ollenkaan. Päinvastoin. Mulla on työkavereina lähihoitajia ja arvostan heitä erittäin paljon. Minä olen lastentarhanopettaja ja tiimikavereina mulla on kaksi lähihoitajaa. Niin ammattitaitoisia, ahkeria, avuliaita ja ihania ihmisiä saa hakea kuin mitä he ovat.

Vierailija
28/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halveksi. - Mutta ymmärrän tavallaan niitä lähihoitajia, jotka oikeasti uskovat ja ajattelevat olevansa pätevämpiä kuin, mitä muodollinen koulutus mahdollistaa tehdä, joka sitten saattaa näkyä erilaisina turhaumina ja inttämisinä. Sen nyt vain luulisi monen tietävän ja ainakin kaikkien alalle hakeutuvien että terveyden ja sairaan -hoidon sektori on verraten hyvin hierarkinen ja ilman muodollista pätevyyttä ei -ihan perustellusta syystä.- pääse tai voi tehdä asioita, jotka varmasti moni saattaisi oikeasti osata tehdä mutta toisaalta ei voida lähteä harkitsemaan jokaista tapausta aina erikseen, koska se saattaisi käydä -yksinkertaitaen- varisn kalliiksi ja kohtalokkaaksi. 

Osin samasta syystä hierakiassa astetta ylemmillä tasoilla olevat saattavat omaa kyvyttömyyttään kohdella lähihoitakia keljusti. Kaikkein pahimmat taulset löytynevät keski-johdosta, jonk edustajaa toisaalta kuvittelee ja uskoo olevansa niin mahdottomasti ja erinomaista itsestään ja roolistaan.

Kun taas kaikkein korkeimmassa johdossa saattaa olla toki todllisia ja suurimpia kusipäitä mutta myös heitä, jotka oikeasti tajuavat ja ymmärtävät, että kenenkään halveksimiselle ei saavuta tai voita mitään, vaan  käy pikemminkin päin vastoin.

Tarkoitatko lyhykäisyydessään, että paska valuu aina alaspäin mutta kaikkein korkeimmalla tasolla on osalla on omat pytyt?

Vierailija
29/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa duunia ja pieni liksa, kunnioitan kaikkia jotka tuota jaksavat tehdä.

M42.

Vierailija
30/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halveksi.

Tällä palstalla on muutama, joka halveksii lähihoitajia. Olen kyllä ihmetellyt asiaa, koska Suomi menisi sekaisin sinä päivänä kun lähihoitajat menisivät lakkoon.

Vierailija
31/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös korkeakoulutettu, joka on myöhemmin kouluttautunut lähhoitajaksi. Sosiaali-ja terveysala sopii minulle paremmin, koska tunnen tekeväni merkityksellistä työtä.

Vierailija
32/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata halveksia lähihoitajia. 10-20 vuoden päästä Suomessa ollaan kusessa, kuka hoitaa vanhuksemme. Silloin voi tulla ikävä lähihoitajiamme, jotka nyt pakenevat muualle töihin. Varautukaa omaiset hoitamaan vanhuksenne itse, niinkuin muualla maailmassa tehdään. Tämä on Suomen tulevaisuus. Valtion rahat eivät riitä koko vanhuspopulaation hyvään hoitoon. Ne, joilla on rahaa, saavat hyvää hoitoa, muiden täytyy tyytyä siihen huonoon hoitoon. Tulevaisuudessa kilpaillaan hyvistä, ammattietiikan omaamista hoitajista rahalla.

Näin tulee tapahtumaan tulevaisuudessa. Varakkaat hankkivat rahalla hoitajat kotiinsa, tai heille ovat omat, kalliit hoivakotinsa. Köyhät mätänevät kodeissaan tai joissain kunnan palvelusetelin kustantamissa huonoissa säilömispaikoissa, alimitoitettujen, todennäköisesti kielitaidottomien alipalkattujen ihmisten "hoitamina".

Vierailija
33/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halveksi lähihoitajia, päinvastoin. Tärkeä osa hoitotiimiä. 

Se, mikä lähihoitajissa ärsyttää on se, että heitä laitetaan työskentelemään työpisteisiin, joissa tarvittais lääkeluvat. Hidastaa omaa työtä ja vaarantaa potilasturvallisuuden, jos työparina on lähihoitaja jolla ei ole iv-lääkelupia esimerkiksi päivystyksessä. Tämäkään ei ole lähihoitajan itsensä vika vaan vuorosuunnittelijan.  Ja toinen juttu on se, että siviilissä en useinkaan kerro ammattiani, ja sit saa kuunnella vierestä jossain juhlissa tms, missä lähihoitaja korottaa osaamisensa DIAGNOSTIIKASSA lääkärin tasolle. Siis arvostellaan kun lääkärit ei osaa tutkia ja hoitaa ja lähihoitaja tietää parhaiten. Mut onneksi näitä on aika harvoin. 

t. lääkäri

Tästä muuten huomaa ettet sie oikeasti ole lääkäri. Jos olisit, tietäisit että jokaikisellä lähihoitajalla on nykyään iv- ja lääkeluvat taskussa ennen ensimmäistäkään työharjoittelua.

Vierailija
34/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata halveksia lähihoitajia. 10-20 vuoden päästä Suomessa ollaan kusessa, kuka hoitaa vanhuksemme. Silloin voi tulla ikävä lähihoitajiamme, jotka nyt pakenevat muualle töihin. Varautukaa omaiset hoitamaan vanhuksenne itse, niinkuin muualla maailmassa tehdään. Tämä on Suomen tulevaisuus. Valtion rahat eivät riitä koko vanhuspopulaation hyvään hoitoon. Ne, joilla on rahaa, saavat hyvää hoitoa, muiden täytyy tyytyä siihen huonoon hoitoon. Tulevaisuudessa kilpaillaan hyvistä, ammattietiikan omaamista hoitajista rahalla.

Juuri näin. Olen lh enkä aio päivääkään enää tehdä sitä työtä. Kouluttauduin lopulta toiselle alalle. Hoidin isäni kotonaan ja pian koittaa aika hoitaa äitini. Eli omistani huolehdin, koska en halua heitä sinne kielipuolisten liukuhihnatehtaaseen, jossa johtoporras tuijottaa vaan jotain rai-mittareita. Mutta lh:n työhön minua ei saisi millään rahalla.

Vierailija
35/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tunnen heitä. Kammottavaa seurata, miten voivat kiusata, simputtaa, kampittaa ja halveksia toisia ihmisiä, potilaita tai työkavereitaan.

Vierailija
36/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska tunnen heitä. Kammottavaa seurata, miten voivat kiusata, simputtaa, kampittaa ja halveksia toisia ihmisiä, potilaita tai työkavereitaan.

Wau sä oot todella sosiaalinen, jos tunnet kaikki lähihoitajat

Vierailija
37/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

s-hoitaja kirjoitti:

koska lähihoitajat kuuluvat alempaan sosiaaliluokkaan kuin me sairaanhoitajat, jo ihan palkankin perusteella.

elämä on

Ketkä " me" sairaanhoitajat ?! Puhu vaan itsesi puolesta. Typerys ei arvosta työkavereitaan.

t: sh

Vierailija
38/38 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kunnioitan ja arvostan kaikkia hoitajia, mutta se himmenee heti kun kuulen jonkun hoitajan nimittävän itseään "hoitsuksi. "

Luulen, että tuota " hoitsu" nimitystä käyttävät eniten lähihoitajat ja vetävät sillä mattoa altaan. Ihmisen pitää olla ammattiylpeä itsekin, eikä suvaita alentavia nimityksiä saati käyttää niitä itse.