Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nelihenkisen sisarusparven vanhin. Jostain syystä joulun vietto on viime vuosina aina meillä, kun vanhemmillemme ei enää mahdu.

Vierailija
15.11.2019 |

No, ensimmäinen sukujoulu meillä oli tosi kiva. Äiti teki jonkun laatikon, veli toi kalaa, sisko jälkiruoaksi kakun ja toinen sisko toi viiniä. Minä tein mielelläni loput.

Seuraavana jouluna tuomiset vähenivät. Sama seuraavana ja seuraavana. Viime vuonna kukaan ei tuonut enää mitään, joten meiltä meni aikamoinen rahamäärä VIIDEN perheen syöttämiseen ja juottamiseen. Meillä on suurimmat tulot ja suurin talo (siksi me meillä ollaankin, kun muille ei mahdu), joten luulen, että sisarukset ja vanhemmat jotenkin olettavat, ettei meille monen sadan jouluaterian valmistaminen ole juttu eikä mikään.

Nuoremmilla sisaruksilla on rahaa vähemmän ja nykyään elävät pienten lasten raskasta arkea. Meillä lapset jo teini-ikäisiä. Vanhempanikin ovat ikäistään huonokuntoisempia, eivätkä jaksa leipoa tai laittaa ruokaa, eläkeläisinä ei sitä rahaakaan hirveästi ole.

Laitoin viikonloppuna kaikille viestiä, että tehdään tänä vuonna joulu yhdessä. Kirjoitin, että minä teen kaikki laatikot ja hankitaan kinkku, muut pöydän antimet voidaan jakaa niin, että kaikki tuovat jotain. JA KUKAAN EI TUO MITÄÄN, koska KAIKKI ilmoittivat, että laatikot ja kinkku riittävät oikein hyvin.

Mitä ihmettä. Mitä teen? Voinko pakottaa pienituloiset ja yövalvomisista väsyneet sisarukseni tässä tilanteessa hankkimaan edes yhden viinipullon tai yhden juuston? Kaupan valmiin rosollin? Onko liikaa vaadittu!?!

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.

Minulle vanhempani ja sisarukset perheineen ovat omaa perhettä. Haluan viettää joulua heidän kanssaan. Oman ydinperheen kanssa joulu tosi tuntuisi ankealta, kun on totuttu suuriin perhejouluihin lapsesta saakka.

ap

Miehesikö ei pidä yhteyttä perheeseensä jouluna. Ai niin, ne on kuolleet. Vai miten se näissä Porvoon kouluissa nyt meneekään.

Vierailija
62/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo sairasta. Katkaiskaa hyvät ihmiset ajoissa nuo pakkokuviot ja se, että joku uhrilampaana raataa koko joulun muiden eteen! Viettäkööt joulun omissa kodeissaan sillä rahalla mitä on. Aloitus voi olla provo mutta kyllä tällaisiakin vielä voi löytyä.

Joillekin on hirveen vaikeaa tajuta se, että usein se järjestäjä voi ihan haluta sitä yhteistä juhlaa, kuten kaikki ne valmiiseen pöytään tulevatkin. Onko sitten reilua, että yksi tekee ja maksaa? Minusta ei. Minä asettaisin kyllä selvät säännöt, kyllä täytyy omien sukulaisten kanssa pystyä juttelemaan suoraan asioista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan sanaa "ydinperhe", kuin olisi olemassa vain yksi ainoa oikea perhemuoto. Muutama ihminen kyhjöttää kiinni toisissaan kuin myrskyssä ettei vaan  kukaan ulkopuolinen tunge siihen "ydinperheeseen" tai raasta jotenkin erilleen.

Ap - sano vieraille että "poikkeatteko matkalla markettiin ja tuotte paketin piparkakkuja ja lootan punajuurisalaattia" ja niin edelleen, ei sen tuomisen tarvi olla kallista.

Vierailija
64/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.

Et siis pidä omia vanhempiasi tai sisaruksiasi enää perheenäsi? Onko ok että lapsesikin pitää aikuisena sinua ja omia sisaruksiaan random sukulaisina eikä enää perheenjäseninä?

Jossain vaiheessa lapsuudenperhe eriytyy omiksi yksiköikseen. Se tapahtuu ihan kaikille, ennemmin tai myöhemmin.

eri

No tämä nyt on täysin määrittelykysymys. Joissain kulttuureissa serkutkin ovat perhettä :D

Miten ne serkkujen puolisot, ovatko hekin perhettä vai mitä? Niillä puolisoillakin on vanhemmat, sisarukset, sisarusten puolisot, kaikilla lapsia, osalla lapsista puolisot, kaikkien isovanhemmat jne. Mihin saa vetää rajan?

Vierailija
65/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on jo sairasta. Katkaiskaa hyvät ihmiset ajoissa nuo pakkokuviot ja se, että joku uhrilampaana raataa koko joulun muiden eteen! Viettäkööt joulun omissa kodeissaan sillä rahalla mitä on. Aloitus voi olla provo mutta kyllä tällaisiakin vielä voi löytyä.

Joillekin on hirveen vaikeaa tajuta se, että usein se järjestäjä voi ihan haluta sitä yhteistä juhlaa, kuten kaikki ne valmiiseen pöytään tulevatkin. Onko sitten reilua, että yksi tekee ja maksaa? Minusta ei. Minä asettaisin kyllä selvät säännöt, kyllä täytyy omien sukulaisten kanssa pystyä juttelemaan suoraan asioista.

Se, joka kutsuu muut ja järjestää, päättää mitä tarjotaan. Jos ap ei halua laittaa kuin kinkun ja laatikot, sitten hän ei laita. Ja nekin voi ostaa kaupasta valmiina, jos ei halua kokkailla mitään. 

Vierailija
66/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennän vielä: meillä on kyllä rahaa ja haluan viettää joulua perheeni (sisarukset perheineen ja vanhempani) kanssa, mutta jotenkin oletan, että hekin osallistuisivat edes jotenkin joulun järjestämiseen. Nyt he tulevat täysin valmiiseen pöytään, jossa tosin tänä jouluna uhkaa olla vain laatikot ja kinkku.

Minua suorastaan hävettää pyytää jotakuta tuomaan jotain, koska pelkään, että joku sisaruksistani on oikeasti pikkulapsivaiheen uuvuttama ja odottaa joulua pienenä hengähdystaukona tai sitten ovat niin vähissä varoissa, että pari kympin viinipulloa kuulostaa tosi tosi isolta rahalta.

Enkä kyllä halua sitäkään, että jakaisin rahaa niille, että ostaisivat itse. Ihan typerää sekin olisi..

ap

Taidat rakastaa uhriutumista? Kirkkaana loistaa marttyyrin kruunu.

Mistä lähtien yhden sisaruksen pitää järjestää muiden joulut, niin etteivät muut osallistu ollenkaan? Ei se sisarus ole sama kuin isä ja äiti, joilla on alaikäisiin lapsiinsa elatusvelvollisuus.

Vierailija
67/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle vanhempani ja sisarukset perheineen ovat omaa perhettä. Haluan viettää joulua heidän kanssaan. Oman ydinperheen kanssa joulu tosi tuntuisi ankealta, kun on totuttu suuriin perhejouluihin lapsesta saakka.

ap

Mä en ymmärrä miten puolisot suostuu tällaiseen, että aina ollaan sen toisen suvun kanssa. No tietty jos puolisoiden kaikkien oma suku on hulluja, pöpejä, juoppoja, kuolleita tms.

Mieheni perheellä on hieman samanlainen systeemi. Siskot loukkaantuivat, kun eka yhteinen joulu oltiin minun vanhempieni luona. Seuraavana vuonna oltiin miehen suvun kesken, ja voin sanoa että se oli ehdottomasti viimeinen kerta. Nyt on vietetty jo useita jouluja omassa kodissa, mutta edelleen sieltä vaaditaan mukaan. Siskot eivät ymmärrä, että aikuisilla voisi olla omia mieltymyksiä. Siskojen miehet ovat alistettuja tossukoita, jotka tekevät mitä vaimot käskevät.

No mites sun miehes? Taitaa olla ihan samalla tavalla vässykkä. Sinä kun sanoit että ei enää hänen sukulaisilleen mennä... Mikä hänen mielipide oli? Vai kysyitkö edes?

Vierailija
68/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täsmennän vielä: meillä on kyllä rahaa ja haluan viettää joulua perheeni (sisarukset perheineen ja vanhempani) kanssa, mutta jotenkin oletan, että hekin osallistuisivat edes jotenkin joulun järjestämiseen. Nyt he tulevat täysin valmiiseen pöytään, jossa tosin tänä jouluna uhkaa olla vain laatikot ja kinkku.

Minua suorastaan hävettää pyytää jotakuta tuomaan jotain, koska pelkään, että joku sisaruksistani on oikeasti pikkulapsivaiheen uuvuttama ja odottaa joulua pienenä hengähdystaukona tai sitten ovat niin vähissä varoissa, että pari kympin viinipulloa kuulostaa tosi tosi isolta rahalta.

Enkä kyllä halua sitäkään, että jakaisin rahaa niille, että ostaisivat itse. Ihan typerää sekin olisi..

ap

Taidat rakastaa uhriutumista? Kirkkaana loistaa marttyyrin kruunu.

Mistä lähtien yhden sisaruksen pitää järjestää muiden joulut, niin etteivät muut osallistu ollenkaan? Ei se sisarus ole sama kuin isä ja äiti, joilla on alaikäisiin lapsiinsa elatusvelvollisuus.

Kuka on sanonut, että pitää? Ketjussa on jo ehdotettu, että ap ei järjestä. Mutta ap itse HALUAA järjestää. 

Vierailija
69/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et siis pidä omia vanhempiasi tai sisaruksiasi enää perheenäsi? Onko ok että lapsesikin pitää aikuisena sinua ja omia sisaruksiaan random sukulaisina eikä enää perheenjäseninä?

Jossain vaiheessa lapsuudenperhe eriytyy omiksi yksiköikseen. Se tapahtuu ihan kaikille, ennemmin tai myöhemmin.

eri

No tämä nyt on täysin määrittelykysymys. Joissain kulttuureissa serkutkin ovat perhettä :D

Miten ne serkkujen puolisot, ovatko hekin perhettä vai mitä? Niillä puolisoillakin on vanhemmat, sisarukset, sisarusten puolisot, kaikilla lapsia, osalla lapsista puolisot, kaikkien isovanhemmat jne. Mihin saa vetää rajan?

Voivat vaikka ollakin? Mitä sitten? Vedä oma rajasi mihin haluat, mutta turha esittää että tämä ankea ja synķkä suomalainen tapa määritellä perheen rajat olisi joku ainoa oikea.

Sitä paitsi, perheyhteydetkin voivat muuttua elämänkaaren aikana. Eli siinäkin mielessä voi olla vaikea määrittää lukkoonlyödysti perhepiiriä. Psykologien mukaan länsimaissakin sisarukset tulevat jälleen entistä tärkeimmiksi siellä elämän ehtoopuolella, kun omat lapset ovat lentäneet pesästä ja mahdollisesti puoliso kuollut. Sit ollaan taas kimpassa niiden kans, joiden kanssa taival on aloitettu. Ei toki kaikki, mut joillekin käy niinkin

Vierailija
70/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä ruikutat kun lopeta ne joulunviettosi jos tulee liian kalliiksi. 

Vierailija
71/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä on että

A joku viitsii aina näitä joulu/mökki yms. provoja väsätä

B me tyhmeliinit alamme vääntää ap kanssa, vaikka heti aloituksesta näkee, että nyt ei kelpaa ratkaisu, nyt pitää inttää.

Mikä on meidät sortanut tämmöiseen typeryyteen?

Meillä suvun kesken (sekä mieheni että minun)puhutaan asiat aina selväksi, ei tarvitse kenenkään uhriutua kuten ap, ja kaikki osaavat kyllä sanoa mihin heillä on varaa.

Mutta eihän oikea elämä tämmöistä olekaan ja jos on, niin ap:n kaltaiset tollot voivat vain katsoa peliin, sieltä se ongelman syy katsoo vastaan.

Vierailija
72/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jaksaa alapeukuttaa! 😂

Vierailija
73/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mä en ymmärrä miten puolisot suostuu tällaiseen, että aina ollaan sen toisen suvun kanssa. No tietty jos puolisoiden kaikkien oma suku on hulluja, pöpejä, juoppoja, kuolleita tms.

Mieheni perheellä on hieman samanlainen systeemi. Siskot loukkaantuivat, kun eka yhteinen joulu oltiin minun vanhempieni luona. Seuraavana vuonna oltiin miehen suvun kesken, ja voin sanoa että se oli ehdottomasti viimeinen kerta. Nyt on vietetty jo useita jouluja omassa kodissa, mutta edelleen sieltä vaaditaan mukaan. Siskot eivät ymmärrä, että aikuisilla voisi olla omia mieltymyksiä. Siskojen miehet ovat alistettuja tossukoita, jotka tekevät mitä vaimot käskevät.

No mites sun miehes? Taitaa olla ihan samalla tavalla vässykkä. Sinä kun sanoit että ei enää hänen sukulaisilleen mennä... Mikä hänen mielipide oli? Vai kysyitkö edes?

Usko tai älä, mies on tykännyt tosi paljon kotijouluista.

Vierailija
74/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tai sitten hän vain sanoo niin, koska vässykkä.

Vierailija
75/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tai sitten hän vain sanoo niin, koska vässykkä.

Tai sitten mies ihan oikeasti viihtyy paremmin kotona oman perheen kanssa, ihan samoin kuin he tekivät silloin kun mies itse oli lapsi.

Vierailija
76/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pu-he heil-le!

Mi-ten?

Miten puhun heille säikäyttämättä tai aiheuttamatta ahdistusta? Siis jos oikeasti on rahasta tai ajasta kiinni, niin pelkään, että joku ei sitten tule, kun ei ole rahaa tuoda mitään tai ei ehdi tehdä/hankkia.

ap

No aika pösilö olet jos et näille "läheisille" sukulaisille osaa puhua. Voit vaikka aloittaa näin:"Haluan, että tänä vuonna joulupöytä tehdään yhdessä. Ilmoittakaa x päivään mennessä, mitä tuotte pöytään." Tai "x hoitaa kinkun, y laatikot, z viinit"

Eihän nyt kukaan täysjärkinen kuvittele, että 15 ihmisenä ruokkiminen olisi ilmaista.

Vierailija
77/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä kahvitilaisuus suvun kanssa. Jokainen voi syödä kotonaan.

Vierailija
78/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetät uuden viestin jossa kerrot että aiemman viestin tarkoitus oli kertoa että toivotte muiden tällä kerralla osallistuvan ruokatarjoilun järjestämiseen.

Vierailija
79/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ne valmisrosollit kaupassa paljoa maksa. Jos teillä on rahaa,niin ostakaa ne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän