Olen nelihenkisen sisarusparven vanhin. Jostain syystä joulun vietto on viime vuosina aina meillä, kun vanhemmillemme ei enää mahdu.
No, ensimmäinen sukujoulu meillä oli tosi kiva. Äiti teki jonkun laatikon, veli toi kalaa, sisko jälkiruoaksi kakun ja toinen sisko toi viiniä. Minä tein mielelläni loput.
Seuraavana jouluna tuomiset vähenivät. Sama seuraavana ja seuraavana. Viime vuonna kukaan ei tuonut enää mitään, joten meiltä meni aikamoinen rahamäärä VIIDEN perheen syöttämiseen ja juottamiseen. Meillä on suurimmat tulot ja suurin talo (siksi me meillä ollaankin, kun muille ei mahdu), joten luulen, että sisarukset ja vanhemmat jotenkin olettavat, ettei meille monen sadan jouluaterian valmistaminen ole juttu eikä mikään.
Nuoremmilla sisaruksilla on rahaa vähemmän ja nykyään elävät pienten lasten raskasta arkea. Meillä lapset jo teini-ikäisiä. Vanhempanikin ovat ikäistään huonokuntoisempia, eivätkä jaksa leipoa tai laittaa ruokaa, eläkeläisinä ei sitä rahaakaan hirveästi ole.
Laitoin viikonloppuna kaikille viestiä, että tehdään tänä vuonna joulu yhdessä. Kirjoitin, että minä teen kaikki laatikot ja hankitaan kinkku, muut pöydän antimet voidaan jakaa niin, että kaikki tuovat jotain. JA KUKAAN EI TUO MITÄÄN, koska KAIKKI ilmoittivat, että laatikot ja kinkku riittävät oikein hyvin.
Mitä ihmettä. Mitä teen? Voinko pakottaa pienituloiset ja yövalvomisista väsyneet sisarukseni tässä tilanteessa hankkimaan edes yhden viinipullon tai yhden juuston? Kaupan valmiin rosollin? Onko liikaa vaadittu!?!
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän vielä: meillä on kyllä rahaa ja haluan viettää joulua perheeni (sisarukset perheineen ja vanhempani) kanssa, mutta jotenkin oletan, että hekin osallistuisivat edes jotenkin joulun järjestämiseen. Nyt he tulevat täysin valmiiseen pöytään, jossa tosin tänä jouluna uhkaa olla vain laatikot ja kinkku.
Minua suorastaan hävettää pyytää jotakuta tuomaan jotain, koska pelkään, että joku sisaruksistani on oikeasti pikkulapsivaiheen uuvuttama ja odottaa joulua pienenä hengähdystaukona tai sitten ovat niin vähissä varoissa, että pari kympin viinipulloa kuulostaa tosi tosi isolta rahalta.
Enkä kyllä halua sitäkään, että jakaisin rahaa niille, että ostaisivat itse. Ihan typerää sekin olisi..
ap
Pu-he heil-le!
Sitten kinkut ja laatikot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Täsmennän vielä: meillä on kyllä rahaa ja haluan viettää joulua perheeni (sisarukset perheineen ja vanhempani) kanssa, mutta jotenkin oletan, että hekin osallistuisivat edes jotenkin joulun järjestämiseen. Nyt he tulevat täysin valmiiseen pöytään, jossa tosin tänä jouluna uhkaa olla vain laatikot ja kinkku.
Minua suorastaan hävettää pyytää jotakuta tuomaan jotain, koska pelkään, että joku sisaruksistani on oikeasti pikkulapsivaiheen uuvuttama ja odottaa joulua pienenä hengähdystaukona tai sitten ovat niin vähissä varoissa, että pari kympin viinipulloa kuulostaa tosi tosi isolta rahalta.
Enkä kyllä halua sitäkään, että jakaisin rahaa niille, että ostaisivat itse. Ihan typerää sekin olisi..
ap
Taidat rakastaa uhriutumista? Kirkkaana loistaa marttyyrin kruunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pu-he heil-le!
Mi-ten?
Miten puhun heille säikäyttämättä tai aiheuttamatta ahdistusta? Siis jos oikeasti on rahasta tai ajasta kiinni, niin pelkään, että joku ei sitten tule, kun ei ole rahaa tuoda mitään tai ei ehdi tehdä/hankkia.
ap
Minäkin olen neljästä sisaruksista vanhin ja minullakin suurin asunto (vaikka pieni kuitenkin). Ollaan aina vietetty joulut yhdessä ja on todella mukavaa. Meillä erona ap:n tilanteeseen on se, että olemme kaikki aika pienituloisia. Meille on vuosien saatossa syntynyt systeemi, jossa minä ja siskoni määritellään ruuat ja budjetti. Jokainen maksaa osuutensa reilusti ennen joulua (lapsettomat veljeni hieman avokätisemmin ihan omasta halustaan). Huolehdin siskoni kanssa ruokien laiton (asumme lähekkäin) ja veljeni hoitavat jouluna kaikki tiskaamiset ym pöydän siivoamiset. Ihan onnistunut systeemi, vaikka koenkin jonkinlaista stressiä pääorganisoijana, mutta sen otan kuitenkin mielelläni parin erittäin viihtyisän päivän toteuttamiseksi. Yhteensä meitä on yleensä 7-10 aikuista ja viisi ”lasta”.
Ensi vuonna tarjoat vain kahvit. Meille tulee myös koko suku, ja alkuvuosina oli ruoka. Kaikilla on kuitenkin kotonaan jouluruokia, joten jossain vaiheessa päätin, että kokoonnutaan meille illemmalla vain pukille ja kahville. Oli hyvä ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pu-he heil-le!
Mi-ten?
Miten puhun heille säikäyttämättä tai aiheuttamatta ahdistusta? Siis jos oikeasti on rahasta tai ajasta kiinni, niin pelkään, että joku ei sitten tule, kun ei ole rahaa tuoda mitään tai ei ehdi tehdä/hankkia.
ap
No sitten on tulematta.
Eiköhän jokainen teistä voi viettää sen joulunsa kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
ap
Mikä sun ongelmasi sitten loppujen lopuksi on? Ensin haluat, että muut tuovat jotain, mutta sitten kumminkin sua hävettää pyytää tuomaan? Ilmeisesti et ole kovin läheisissä väleissä sisarustesi kanssa, jos et tiedä heidän taloudellisesta tilanteestaan ja jaksamisestaan mitään. Mä tiedän omasta lähipiiristäni, kuka on hoitovapaalla (ei ole palkkatuloja kuin puolisolla), missä ammateissa läheiseni ovat (suuntaa-antavaa palkan suhteen), millaisessa asunnossa asuvat (suuntaa-antavaa vuokran/asuntolainan määrän suhteen) , kuka tekee yrittäjänä pitkää päivää, kenellä on kolmivuorotyö jne. Jos et kehtaa kysyä, älä kysy.
No, sitten syötte vaan kinkkua ja laatikoita jos se on sukulaisille OK. Ehkä on hyväkin välillä viettää vähän erilainen joulu. Älä suotta pingota. Joulu tulee joka vuosi ja ehkä tämä joulu avaa vähän sukulaistenkin silmiä. Tsemppiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pu-he heil-le!
Mi-ten?
ap
Jääkö jonkun joulu vaikkapa rosollin hinnasta kiinni? Saarioisen 700g (aika iso) rosollikin valmiina maksaa alle vitosen.
Meillä on aina jouluna melkein 30 henkeä syömässä. Suurimman osan ruuista tilaan pitopalvelusta ja äitini tekee osan (nauttii joulun laitosta ja hänellä on eläkeläisenä siihen hyvin aikaa). Jotain pientä väkerrän itsekin. Vieraat aina kyselevät, että voivatko tuoda jotakin, mutta olen aina sanonut, että ei tarvitse. Tuovat sitten yleensä viinipullon, suklaata, kukkia tm.
Minä en ole kokenut tätä ikinä raskaaksi, enkä olen rahan menoa oikeastaan edes miettinyt. Meillä on siihen varaa ja minusta tällaisessa isossa sukujoulussa on ihan oma tunnelmansa. Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa ja useimmat jouluruuat (esim. juuri ne laatikot) melko edullisia ostaa tai valmistaa. Itse haluan olla joulun kotona, joten siksikin mieluusti näin. Osa vieraista jää yöksikin ja sitten on kiva pelailla mm. jotain pelejä tmv. isolla porukalla.
Jos kustannukset sotkevat perheenne budjetin, ottaisin asiaan suoraan puheeksi. Jos taas enemmän hiertää periaate kuin raha, yrittäisin löysätä nutturaa vähän. Toki hyviin käytöstapoihin kuuluu mielestäni ilman muuta tarjoutua tuomaan jotain, kun tulee toisten luo valmiiseen pöytään. Miettisin kuitenkin tarkkaan, että onko tämä sen arvoinen asia, jonka takia kannattaa saada aikaiseksi joku valtaisin perhe/sukuriita.
Kaksi vaihtoehtoa, joko tuovat jotain, tai sitten laitat pöytään tosiaan VAAN ne laatikot ja kinkun. Ei kaloja, mätiä, herneitä tai mitä teillä nyt on ollut tapana olla. Juomana vettä, eikä myöskään mitään jälkkärikahvia, pipareita, suklaata, joulutorttuja yms. Painotalo ihan näin yksityiskohtaisesti, että ihanko OIKEASTI haluatte että joulupöydässä on vaan vettä, kinkku ja 3 laatikkoa. Ehkä se vähän herättelisi. Jos ei, niin varoita oman perheen jäseniä etukäteen ja vedä askeettinen joulupöytä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Pu-he heil-le!
Mi-ten?
ap
Itse tunnet heidän kaikista parhaiten miten kenenkin kanssa kannattaa ottaa asia esille! Mutta älä ainakaan tuolla linjalla lähde liikeelle, kun teillä on sitä ja tätä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Kasva aikuiseksi ja anna sisarustensa ja vanhempien viettää koulunsa missä kukin lystää ja huolehdit vain omasta joulustadi. Sairaaloista läheisriippuvuutta tuollainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.
Et siis pidä omia vanhempiasi tai sisaruksiasi enää perheenäsi? Onko ok että lapsesikin pitää aikuisena sinua ja omia sisaruksiaan random sukulaisina eikä enää perheenjäseninä?
Jossain vaiheessa lapsuudenperhe eriytyy omiksi yksiköikseen. Se tapahtuu ihan kaikille, ennemmin tai myöhemmin.
eri
No kylla varmasti ei voi olla ajasta/rahasta kiinni osallistua jotenkin. Kylla kaloihin/viineihin menee rahaa tietenkin, seka kunnon kinkkuun. Mutta laatikot esim. eivat jarin kustanna, ostaa valmiina taikka tekee itse. Jokainen voi ostaa vaikka jonkun erilaisen juuston tarjottavaksi. Selkeasti asia on sulle ongelma, mutta ei tata kukaan voi ratkaista sun puolesta ellet avaa suutasi. Sinuna perustaisin vaikka ryhmachatin whatsappiin ja ottaisin Asian puheeksi. "nytkun jouluun on viela yli kk niin ois kiva alkaa miettimaan miten jaetaan vastuuta ja kustannuksia jouluruoista. Olen miettinyt…"
Jos joku on olevinaan niin koyha niin pysykoot kotonaan joulun. Tarvii heidan syoda siellakin, eika se ilmaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina jouluna melkein 30 henkeä syömässä. Suurimman osan ruuista tilaan pitopalvelusta ja äitini tekee osan (nauttii joulun laitosta ja hänellä on eläkeläisenä siihen hyvin aikaa). Jotain pientä väkerrän itsekin. Vieraat aina kyselevät, että voivatko tuoda jotakin, mutta olen aina sanonut, että ei tarvitse. Tuovat sitten yleensä viinipullon, suklaata, kukkia tm.
Minä en ole kokenut tätä ikinä raskaaksi, enkä olen rahan menoa oikeastaan edes miettinyt. Meillä on siihen varaa ja minusta tällaisessa isossa sukujoulussa on ihan oma tunnelmansa. Joulu on kuitenkin vain kerran vuodessa ja useimmat jouluruuat (esim. juuri ne laatikot) melko edullisia ostaa tai valmistaa. Itse haluan olla joulun kotona, joten siksikin mieluusti näin. Osa vieraista jää yöksikin ja sitten on kiva pelailla mm. jotain pelejä tmv. isolla porukalla.
Jos kustannukset sotkevat perheenne budjetin, ottaisin asiaan suoraan puheeksi. Jos taas enemmän hiertää periaate kuin raha, yrittäisin löysätä nutturaa vähän. Toki hyviin käytöstapoihin kuuluu mielestäni ilman muuta tarjoutua tuomaan jotain, kun tulee toisten luo valmiiseen pöytään. Miettisin kuitenkin tarkkaan, että onko tämä sen arvoinen asia, jonka takia kannattaa saada aikaiseksi joku valtaisin perhe/sukuriita.
Kuuluu staa kyllä täydelliseltä painajaiselta. Pakkojoulu sukulaisten kanssa. Kiitos ei ikinä.
Olet vanhin teistä, sulle noi perinteet on kaikkein tärkeimmät. Jos olisi ollut jonku nuoremmista harteilla, niin olisivat tilanneet ulkomaanmatkan ja sanoneet adios.
Montako vuotta olette joulun laittaneet? Nyt vaan kiertoon, vaikka muilla olisikin ahdasta.
Kyllä se yks päivä menee, vaikka tikun nokassa.
Anna mennä tää joulu tyyliin kinkku ja laatikot. Herkutelkaa joulupäivänä oman perheen kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.
Minulle vanhempani ja sisarukset perheineen ovat omaa perhettä. Haluan viettää joulua heidän kanssaan. Oman ydinperheen kanssa joulu tosi tuntuisi ankealta, kun on totuttu suuriin perhejouluihin lapsesta saakka.
ap
Mä en ymmärrä miten puolisot suostuu tällaiseen, että aina ollaan sen toisen suvun kanssa. No tietty jos puolisoiden kaikkien oma suku on hulluja, pöpejä, juoppoja, kuolleita tms.
Onhan se säästöä sekin, että sun tarvii ostaa vain kinkku ja laatikot. Mitään muuta kun ei kaipaa kukaan.