Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen nelihenkisen sisarusparven vanhin. Jostain syystä joulun vietto on viime vuosina aina meillä, kun vanhemmillemme ei enää mahdu.

Vierailija
15.11.2019 |

No, ensimmäinen sukujoulu meillä oli tosi kiva. Äiti teki jonkun laatikon, veli toi kalaa, sisko jälkiruoaksi kakun ja toinen sisko toi viiniä. Minä tein mielelläni loput.

Seuraavana jouluna tuomiset vähenivät. Sama seuraavana ja seuraavana. Viime vuonna kukaan ei tuonut enää mitään, joten meiltä meni aikamoinen rahamäärä VIIDEN perheen syöttämiseen ja juottamiseen. Meillä on suurimmat tulot ja suurin talo (siksi me meillä ollaankin, kun muille ei mahdu), joten luulen, että sisarukset ja vanhemmat jotenkin olettavat, ettei meille monen sadan jouluaterian valmistaminen ole juttu eikä mikään.

Nuoremmilla sisaruksilla on rahaa vähemmän ja nykyään elävät pienten lasten raskasta arkea. Meillä lapset jo teini-ikäisiä. Vanhempanikin ovat ikäistään huonokuntoisempia, eivätkä jaksa leipoa tai laittaa ruokaa, eläkeläisinä ei sitä rahaakaan hirveästi ole.

Laitoin viikonloppuna kaikille viestiä, että tehdään tänä vuonna joulu yhdessä. Kirjoitin, että minä teen kaikki laatikot ja hankitaan kinkku, muut pöydän antimet voidaan jakaa niin, että kaikki tuovat jotain. JA KUKAAN EI TUO MITÄÄN, koska KAIKKI ilmoittivat, että laatikot ja kinkku riittävät oikein hyvin.

Mitä ihmettä. Mitä teen? Voinko pakottaa pienituloiset ja yövalvomisista väsyneet sisarukseni tässä tilanteessa hankkimaan edes yhden viinipullon tai yhden juuston? Kaupan valmiin rosollin? Onko liikaa vaadittu!?!

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten voit ilmoittaa että ok, tuokaapa sitten kinkkua ja laatikkoja.

Vierailija
2/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulua ei ole pakko viettää ollenkaan jos se tuottaa vaikeuksia ja pahaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi viettää joulun kotonaan.

Vierailija
4/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vähän sama. Mä en ole vanhin, mutta meillä isoin talo ja siksi ollaan meillä. Meiltä meni viime jouluna noin 700 euroa jouluruokiin viineineen, syöjiä kolmisenkymmentä. Kukaan ei tuonut mitään tarjottavaa.

Mä tykkään tehdä, leipoa ja paistaa, kattaa ja tehdä sen joulun, mutta kyllä tuo rahanmeno vähän ärsyttää ja se, ettei kukaan edes tarjoudu tuomaan mitään..

Vierailija
5/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouluun on vielä yli kuukausi, peru koko juttu ja viettäkää joulua oman perheen kesken.

Vierailija
6/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, onpa kinkkinen juttu. 

Ma olisin ehka muotoillut tuon viestin eri tavalla - mutta jalkiviisaus on aina jalkiviisautta. 

Viestiin siis olisin laittanut etta me hoidetaan kinkut ja laatikot, mutta nama viela puuttuu, kuka tuo:

- viinit

- salaatit

- juustot

- ym ym ym 

Mutta. Ottaen huomioon etta teidan puolesta tulee siis kinkut ja laatikot, mun mielesta voit IHAN HYVIN vaatia, etta jokainen tuo jotain. (Ja pyyda spesifioimaan jokaista, mita se "jotain" on.) Sanot vaan, etta jouluun kuuluu muutakin kuin kinkut ja laatikot, ja etta jokaisen tulisi sun mielesta osallistua tuomisiin. 

Vierailija
7/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän toi reilua ole. Sitten sanot että sata euroa per perhe, sinä hommaat kaiken.

Vierailija
8/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vähän sama. Mä en ole vanhin, mutta meillä isoin talo ja siksi ollaan meillä. Meiltä meni viime jouluna noin 700 euroa jouluruokiin viineineen, syöjiä kolmisenkymmentä. Kukaan ei tuonut mitään tarjottavaa.

Mä tykkään tehdä, leipoa ja paistaa, kattaa ja tehdä sen joulun, mutta kyllä tuo rahanmeno vähän ärsyttää ja se, ettei kukaan edes tarjoudu tuomaan mitään..

Tämän kärsimyksen voit lopettaa koska tahansa. Et järjestä mitään, mihin sinulla ei ole halua eikä rahaa.

Vierailija
9/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.

Vierailija
10/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluun on vielä yli kuukausi, peru koko juttu ja viettäkää joulua oman perheen kesken.

Tama ei itseasiassa ole myoskaan hullumpi idea. Lokit pois ja ostatte niilla rahoilla itsellenne luksus-joulupoydan. :) 

Vierailija
11/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu heille!

Vierailija
12/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso jos löytäisit tielle vielä jonkun äkkilähdön ulkomaille.

Vierailija
13/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jaksa olla lapsellinen. Ei todellakaan ole liikaa vaadittu.

Vierailija
14/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täsmennän vielä: meillä on kyllä rahaa ja haluan viettää joulua perheeni (sisarukset perheineen ja vanhempani) kanssa, mutta jotenkin oletan, että hekin osallistuisivat edes jotenkin joulun järjestämiseen. Nyt he tulevat täysin valmiiseen pöytään, jossa tosin tänä jouluna uhkaa olla vain laatikot ja kinkku.

Minua suorastaan hävettää pyytää jotakuta tuomaan jotain, koska pelkään, että joku sisaruksistani on oikeasti pikkulapsivaiheen uuvuttama ja odottaa joulua pienenä hengähdystaukona tai sitten ovat niin vähissä varoissa, että pari kympin viinipulloa kuulostaa tosi tosi isolta rahalta.

Enkä kyllä halua sitäkään, että jakaisin rahaa niille, että ostaisivat itse. Ihan typerää sekin olisi..

ap

Vierailija
15/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin sinuna suoraan, että toivot muidenkin osallistuvan kustannuksiin. Ja hyvissä ajoin, jos ei onnistu niin jokainen voi sitten viettää joulun kotona. Tai sano että ok, tuokaa te kinkut ja laatikot.

Vierailija
16/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ok. Minna tuo lanttu- ja porkkanalaatikon, Mikko rosollin ja perunalaatikon, Mari kinkun, äiti ja isä joulutortut. Minä ostan kalat ja viiniä."

Vierailija
17/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita viesti uudestaan kaikille, ja kerro, että valitettavasti teidän joulusuunnitelmat muuttuivatkin ja päätitte lähteä thaimaahan/kanarialle/kylpylään (keksi itse), kerrankin valmiiseen joulupöytään. 

Vierailija
18/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso jos löytäisit tielle vielä jonkun äkkilähdön ulkomaille.

En halua viettää jouluani ulkomailla. Se olisi pahinta, mitä voi kuvitella!

ap

Vierailija
19/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytöntä häslinkiä viettää joulua tollasella sortin sakilla. Kuulostaa painajaiselta. Onneksi saan viettää joulun oman perheeni kanssa oman kodin rauhassa. Sukulaiset viettäköön jokainen ihan missä huvittaa.

Et siis pidä omia vanhempiasi tai sisaruksiasi enää perheenäsi? Onko ok että lapsesikin pitää aikuisena sinua ja omia sisaruksiaan random sukulaisina eikä enää perheenjäseninä?

Vierailija
20/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle vanhempani ja sisarukset perheineen ovat omaa perhettä. Haluan viettää joulua heidän kanssaan. Oman ydinperheen kanssa joulu tosi tuntuisi ankealta, kun on totuttu suuriin perhejouluihin lapsesta saakka.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kaksi