Miksi ressukka haalit sijoitusasuntoja velaksi?
Minulla on perinnöksi saatuja asuntoja sekä pörssiosakkeita. Asunto, jonka arvo on 290 000 eroa tuottaa 3 800e vuodessa nettona ja salkku, jonka arvo on 265 000e tuottaa 10 900e nettona vuodessa.
Asuntoihin ei ainakaan tuottoja odottelevan kannata sijoittaa.
Kommentit (11)
Siksi koska en ola saanut perintöä.
Lainaa saa asuntoon helpommin kuin osakkeisiin.
Siksi.
Minäkin myin juuri omani pois. Heikko tuotto ja kohtuuton riski, jos sattuu saamaan kehnon vuokralaisen.
Velaksihan ne nimenomaan kannattaa haalia niin saa omalle pääomalle kovimman tuoton. Perinnöllä on turha leuhkia, ne jotka osaa ja uskaltaa, tekee itse omaisuutensa.
Käytännössä hyvin suunniteltuna ja hoidettuna lähes varma n. 4,5 % jatkuva vuosituotto ja päälle kiinteistöomistuksen kartuttaminen ei mielestäni ole huono diili.
Eli miksi ei? Toki vaatii sitä, että löytää sopivan asunnon halvalla ja sellaiselta alueelta, jossa on vajetta vuokra-asunnoista. Ei noita asuntoja mistä hyvänsä kannata haalia ja vuokralaisen valinta on toki osittain tuuripeliä, mutta yksityinen vuokranantaja saa kuitenkin itse valita vuokralaisena.
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä hyvin suunniteltuna ja hoidettuna lähes varma n. 4,5 % jatkuva vuosituotto ja päälle kiinteistöomistuksen kartuttaminen ei mielestäni ole huono diili.
Eli miksi ei? Toki vaatii sitä, että löytää sopivan asunnon halvalla ja sellaiselta alueelta, jossa on vajetta vuokra-asunnoista. Ei noita asuntoja mistä hyvänsä kannata haalia ja vuokralaisen valinta on toki osittain tuuripeliä, mutta yksityinen vuokranantaja saa kuitenkin itse valita vuokralaisena.
Ei tule 4,5% vuosituottoa. Se tarkoittaisi 200 000 e asunnon nettovuokratuotoksi 9000, eli summasta pois vastikkeet ja vero.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule 4,5% vuosituottoa. Se tarkoittaisi 200 000 e asunnon nettovuokratuotoksi 9000, eli summasta pois vastikkeet ja vero.
Ap
Ei kai kukaan ole niin tyhmä, että hankkii 200 kilon sijoitusasunnon? Yksityisen kiinteistösijoittajan kannattaa ostaa huomattavasti halvemman hintaluokan yksiöitä tai kaksioita ja itselleni ainakin pk-seutu on ehdottoman ei-kiinnostava alue. Kannattaa panostaa ennemmin keskisuuriin) (opiskelija) kaupunkeihin.
Lainan marginaali vaikuttaa jonkin verran, mutta korot huomioidenkin vielä 20-25 vuoden laina-ajalla, kohtuuhinnalla ostetussa ja hyvinhoidetussa taloyhtiössä olevassa asunnossa vuotuinen tuotto on parhaimmillaan tuota luokkaa. Toki osakkeilla pääsee hyvinonnistuneilla riskisijoituksilla ja hyviä osingonmaksajayrityksiä suosimalla korkeampiin vuosituottoihin, mutta toisaalta kiinteistövarallisuus on monesti vakaampaa pitkällä tähtäimellä ja laiskan sijoittajan näkökulmasta.
No jos se sun perimä asunto on niin huono sijoitus niin miksi ihmeessä et ole jo aikaa myynyt sitä pois ja sijoittanut varoja tuottavammin? Sun meriiteillä ei ole varaa nimitellä muita ressukoiksi.
Vierailija kirjoitti:
No jos se sun perimä asunto on niin huono sijoitus niin miksi ihmeessä et ole jo aikaa myynyt sitä pois ja sijoittanut varoja tuottavammin? Sun meriiteillä ei ole varaa nimitellä muita ressukoiksi.
No koska perintöä ei ole vielä tullut
Vierailija kirjoitti:
Se on perinnössä, jonka saan kun ositus on tehty. Että ei ole voinut vielä myydä. Toisekseen en joudu ostelemaan niitä valkarahalla, ja kolmannekseen varallisuuden on hyvä olla hajautettu.
Ap
Siksi, että sitten kun olen eläkkeellä, niin minulla on omistuksessani velaton vuokrakämppä, jonka voin myydä ja hummata fyrkat ulkomailla. SItäpaitsi sijoitan minä osakkeisiinkin.