Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

BANG!! Suomeen iski insinööripula. Kova kilpailu osaajista, palkat nousussa. Nyt kannattaa vaihtaa työpaikkaa.

Allekirjoituspalkkio + bonus
15.11.2019 |

Koulutuspaikkoja voitaisiin lisätä, mutta kun insinööriainesta ei ole kuin pieni osa kansasta niin pelkillä koulutuspaikoilla ei tehdä kuin ongelmia rajallisille budjeteille.

Toisaalta jokainen valmistunut insinööri on verottajalle merkittävä rahasampo.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh "lasku koulutuksesta". Kyllä sen on vanhemmat veroissa maksaneet ja yleensä ainakin osittain myös opiskelija itse, plus opintolainat. 

Jos lasku on jo maksettu niin eihän asiassa ole mitään ongelmaa.

Ikänsä Suomessa töitä tehneiden vanhempien lapsilla sen voi aika hyvin katsoa maksetuksi, mutta aina riittää laskun huutelijoita. Itsekin asun ulkomailla ja hyvin usein saa kuulla noita lasku koulutuksesta huuteluita. Samaa ovat kuulleet lähes kaikki tapaamani ulkosuomalaiset. Ihan kuin lasku-huutelijat henkilökohtaisesti menettäisivät jotain siinä, että joku muu tehnyt jotain, mitä he eivät ole tehneet.

Vierailija
62/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh "lasku koulutuksesta". Kyllä sen on vanhemmat veroissa maksaneet ja yleensä ainakin osittain myös opiskelija itse, plus opintolainat. 

Vanhempi voi olla vaikka tuilla elävä yh. Jos halutaan laskea, kuka on nettomaksaja, niin parempi olla sekoittamatta muita laskentaan. Jokainen maksaa, tai ei maksa, omat kulunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikänsä Suomessa töitä tehneiden vanhempien lapsilla sen voi aika hyvin katsoa maksetuksi, mutta aina riittää laskun huutelijoita. Itsekin asun ulkomailla ja hyvin usein saa kuulla noita lasku koulutuksesta huuteluita. Samaa ovat kuulleet lähes kaikki tapaamani ulkosuomalaiset. Ihan kuin lasku-huutelijat henkilökohtaisesti menettäisivät jotain siinä, että joku muu tehnyt jotain, mitä he eivät ole tehneet.

Niinhän he menettävätkin. He joutuvat veronmaksajina kantamaan sinunkin aiheuttamat kulut.

Vierailija
64/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat nousee heti, kun lähtee Suomesta pois. Suomen insinöörit on pitkään olleet OECD maiden halvimmat. Työnantajat Suomessa ei halua maksaa tiedosta tai taidosta, vaan lähinnä läsnäolosta. Seikkailumieliset sitten lähtee mm. Amerikkaan, Saksaan, Sveitsiin ja Kiinaan tienaamaan 2-5* palkkoja samoista hommista.

Tämähän on jokaisen oikeus hakeutua minne tahansa, missä on paremmin. Tai sitten voi perustaa ihan oman yrityksen ja maksaa ihan niin hyvää palkkaa itselleen kun pystyy.

Aina löytyy näitä "senkun lähtevät, ei tule ikävä" -uhoajia. Ilmeisesti unohtuu että jokaisen lähtijän mukana menee samalla ainakin 15-17 vuoden koulutusresurssit, ja kymmenien tuhansien vuosittaiset verotulot. Tämän kun alkaa kertoa tuhansilla lähtijöilla per vuosi, niin luulisi sen uhoajankin laskurin alkavan raksuttaa että kyseessä ei ole ihan merkityksetön summa maan taloudelle. Sinähän sinne ole jäänyt asumaan, joten luulisi edes vähän kiinnostavan miten valtion taloudelle käy.

Ongelma ratkeaa kun jokaiselle lähtijöille lähetään lasku siitä koulutuksesta. Tosin hyvin monet myös palaa jossain vaiheessa kotimaahan ja tuovat kokemuksensa ja kertyneet kontaktinsa mukanaan. Nykyisin ei eletä enää suljetussa pullossa.

Joo tosi realistinen ratkaisu, miksei samantien vaan kielletä lähtemästä 😂.

Moni tulee takaisin kun tarvitsee palveluita, esim lähes ilmaisen päivähoidon tai koulun lapsille. Eli tullaan nettosaajiksi. Kun lapset isoja, lähdetään taas, ja ne globaleiksi kasvaneet ilmaiseksi koulutetut lapset lähtee myös. Hyvä diili maalle, not.

Nykyisellään suomi houkuttaa vain niitä jotka voivat saada paljon tukia (rahallisia tai palveluita), mutta ei niitä jotka nämä maksaisivat. Laskutaidottomat ei tietenkään näe tässä mitään vikaa.

Vierailija
65/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitaisko mitenkään keskustella tässä ketjussa insiööreistä?! Ma ahan muu tosta öyhöttävät voitte perustaa oman ketjun. Ketään ei kiinnosta teidän vaahtoaminen. 

Vierailija
66/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mä siis myönnän ihan rehellisesti että otin suomesta mitä sain, kaksi maisterintutkintoa, ja läksin enkä ole tulossa takaisin. Kyllä se oma peräsin ja elämänlaatu on tärkeämpää kuin randomsynnyinmaan talous. Etenkin siksi ihmetyttää miten sitä maata tärkeänä pitäville tämä ei ole mikään ongelma, kun tehän sen laskun maksoitte ja maksatte kun maahan jäitte.

Vierailija
67/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis juuri aloittanut insinööriopintoni eikä minulla ole mitään teknistä kokemusta taustalla. Yritän etsiä jotain järkeviä töistä, joista voisi olla tulevaisuudessa apua uralla. Minkälaisia töitä minun kannattaisi katsella? Harjoituspaikat tuntuvat aika riskaabeleilta, kun olen aikuinen ja menojakin on sen mukaan.

Vierailija
68/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinhän he menettävätkin. He joutuvat veronmaksajina kantamaan sinunkin aiheuttamat kulut.

Mitä nämä kulut ovat, joita maasta poitumisen jälkeen koituu? Eikö tilanne ole paremminkin niin, että mitään kuluja ei enää koidu, kun siirtyy muualle töihin, eikä kuulu enää minkään Suomi-tuen piiriin?

Vierailija
69/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nämä kulut ovat, joita maasta poitumisen jälkeen koituu? Eikö tilanne ole paremminkin niin, että mitään kuluja ei enää koidu, kun siirtyy muualle töihin, eikä kuulu enää minkään Suomi-tuen piiriin?

Tuskin sinä oikeasti olet niin tyhmä, ettet ymmärrä. Kuitenkin niin tyhmä, että pidät tuota argumenttina. Kulut on investointi joka on tehty sinuun, joka menee hukkaan. Ja lisää kuluja tulee, jos tulet vanhana takaisin.

Vierailija
70/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin sinä oikeasti olet niin tyhmä, ettet ymmärrä. Kuitenkin niin tyhmä, että pidät tuota argumenttina. Kulut on investointi joka on tehty sinuun, joka menee hukkaan. Ja lisää kuluja tulee, jos tulet vanhana takaisin.

Mielestäsi siis: ei aiheuta kuluja = on aiheuttanut / tulee aiheuttamaan kuluja + tyhmä. 

Investoinnit on kuitattu, koska molemmat vanhempani ovat ikänsä töissä olleet ja veroja maksaneet ja itsekin reilun vuosikymmenen pääsin veroja maksamaan. Sittemmin työpanos ei enää kelvannut, mutta muualla kelpasi. Näin on useimmilla tapaamillani ulkosuomalaisilla, eli suomalaiset ikänsä töissä olleet ja veroja maksaneet vanhemmat ja enemmän tai vähemmän omaakin työhistoriaa Suomessa. Jotkut voivat vanhempana tulla takaisin ja toiset eivät tule. 

Nykymeno näyttää siltä, että hallitus ja lukuisat suomalaisyritykset haluavat varmistaa aivovuodon verotuksella ja kilpailukyvyttömillä palkoilla. Käänny heidän puoleensa, jos investointimenetykset huolettaa. 

Ihan vain siksi tartuin aiheeseen kiinni, kun laskun kiljujat usein vain suoraan olettavat, että heille ollaan jollain tapaa jotain velkaa. Järkeviä perusteita harvoin saa ja usein nekin perustuvat valheellisille olettamille.

Vierailija
71/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäsi siis: ei aiheuta kuluja = on aiheuttanut / tulee aiheuttamaan kuluja + tyhmä. 

Investoinnit on kuitattu, koska molemmat vanhempani ovat ikänsä töissä olleet ja veroja maksaneet ja itsekin reilun vuosikymmenen pääsin veroja maksamaan. Sittemmin työpanos ei enää kelvannut, mutta muualla kelpasi. Näin on useimmilla tapaamillani ulkosuomalaisilla, eli suomalaiset ikänsä töissä olleet ja veroja maksaneet vanhemmat ja enemmän tai vähemmän omaakin työhistoriaa Suomessa. Jotkut voivat vanhempana tulla takaisin ja toiset eivät tule. 

Nykymeno näyttää siltä, että hallitus ja lukuisat suomalaisyritykset haluavat varmistaa aivovuodon verotuksella ja kilpailukyvyttömillä palkoilla. Käänny heidän puoleensa, jos investointimenetykset huolettaa. 

Ihan vain siksi tartuin aiheeseen kiinni, kun laskun kiljujat usein vain suoraan olettavat, että heille ollaan jollain tapaa jotain velkaa. Järkeviä perusteita harvoin saa ja usein nekin perustuvat valheellisille olettamille.

Heh. Vanhempasi ovat maksaneet oman velkansa, ehkä. Moni suomalainen ei sitä koskaan tee. Sinä et sanojesi perusteella ole maksanut juuri mitään. Ihme kiertelyä, kun asia on ilmiselvä.

Vierailija
72/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen siis juuri aloittanut insinööriopintoni eikä minulla ole mitään teknistä kokemusta taustalla. Yritän etsiä jotain järkeviä töistä, joista voisi olla tulevaisuudessa apua uralla. Minkälaisia töitä minun kannattaisi katsella? Harjoituspaikat tuntuvat aika riskaabeleilta, kun olen aikuinen ja menojakin on sen mukaan.

Kun kokemusta tai käytännön koulutusta ei alalle ole niin aika vaikea on järkevästi työllistyä muihin kuin harjoittelupaikkoihin harjoittelijan palkalla..

Vierailija
73/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut aktiivisesti viimeiset 6kk työpaikkaa IT-alalla pk-seudulla. On paljon työkokemusta ja koulutus on DI. Ainakaan vielä ei ole onnistunut. Työhaastetteluunkaan pääseminen ei tunnu mitenkään helpolta. M51

Vierailija
74/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, tännehän paukahti 30 000 moniosaajaa ihan juuri, joten niille kun saadaan paperit kuntoon niin ei ole pulaa enää mistään.

On se vaan kumma, että tämän kirjoittajan kaltaiset möyhöttäjät löytää tiensä ketjuun kuin ketjuun. Todella infantiilia. Milloin itse teet jotain tämän yhteiskunnan hyväksi? Työtön luuseri pelkäämässä omien tukensa puolesta.

Buahhah, 5800€ palkka ja teen etätöitä tänään kun pitää lukea pari sopimusta. Joten 99.9% varmuudella teen rahallisesti yhteiskunnan eteen enemmän kuin sinä. Vi...ttaa vaan että maksamiani verorahoja lähetetään 700 000 000 Afrikkaan vuosittain, kun voisi antaa kotimaassa työnsä tehneille eläkeläisille ja sairaille.

Sinäkö ilomielin jakelet miljardeja ympäri palloa?

Kommenttisi osoittaa, ettet ymmärrä mitään. Mitäpä vähän miksi Afrikkaan yritetään luoda parempia elämän edellytyksiä.? Nimenomaan sen takia, että se popula pysyisi siellä, eikä lähtisi tulvillaan Välimeren yli. Lisäksi, mitä suurempi osa myös Afrikan porukasta nousee kivikaudella nykyaikaan ja mitä vakaammat yhteiskunnat sinne saadaan , sitä parempi myös Suomalaisille yrityksille.

Netissä on helppo esittää olevansa mitä tahansa. Joten höpö höpö.

Eri. Tämä ei kylläkään pidä paikkaansa. Kehitysapu on suunniteltu merkityksettömäksi puuhasteluksi joka vähän helpottaa kaikkien pahaa mieltä maailman tilasta ja näyttää siltä kuin edes yritettäisiin tehdä jotain. Jotkin valtiot myös käyttävät sitä ostaakseen sillä toimeksiantoja maansa yrityksille, tai vaikuttaakseen muulla tavoin avun kohteen politiikkaan demokratian ohi.

Päättäjiä ei haittaa yhtään antaa laittomien työläisten tulla tänne hyväksikäytettäviksi tai antaa pkolaisten hukkua Välimerellä. Tietävät että sinne saadaan hukutettua paljon enemmänkin tarvittaessa, ja että kunhan aika on kypsä kansa hyväksyy täällä passiivisesti ihan minkä tahansa väkivallan ruskeita kohtaan.

Vierailija
75/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun kokemusta tai käytännön koulutusta ei alalle ole niin aika vaikea on järkevästi työllistyä muihin kuin harjoittelupaikkoihin harjoittelijan palkalla..

No se harjoittelijan palkka ei olisi niin paha, koska oma bruttopalkka on nyt  2200 euroa, mutta se on se määräaikaisuus, joka pelottaa. Nyt minulla on vakityö ja koska olen lisääntymisiässä oleva nainen, ei se vaikipaikan saanti ole varmaa.

Vierailija
76/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, tännehän paukahti 30 000 moniosaajaa ihan juuri, joten niille kun saadaan paperit kuntoon niin ei ole pulaa enää mistään.

On se vaan kumma, että tämän kirjoittajan kaltaiset möyhöttäjät löytää tiensä ketjuun kuin ketjuun. Todella infantiilia. Milloin itse teet jotain tämän yhteiskunnan hyväksi? Työtön luuseri pelkäämässä omien tukensa puolesta.

Buahhah, 5800€ palkka ja teen etätöitä tänään kun pitää lukea pari sopimusta. Joten 99.9% varmuudella teen rahallisesti yhteiskunnan eteen enemmän kuin sinä. Vi...ttaa vaan että maksamiani verorahoja lähetetään 700 000 000 Afrikkaan vuosittain, kun voisi antaa kotimaassa työnsä tehneille eläkeläisille ja sairaille.

Sinäkö ilomielin jakelet miljardeja ympäri palloa?

Kommenttisi osoittaa, ettet ymmärrä mitään. Mitäpä vähän miksi Afrikkaan yritetään luoda parempia elämän edellytyksiä.? Nimenomaan sen takia, että se popula pysyisi siellä, eikä lähtisi tulvillaan Välimeren yli. Lisäksi, mitä suurempi osa myös Afrikan porukasta nousee kivikaudella nykyaikaan ja mitä vakaammat yhteiskunnat sinne saadaan , sitä parempi myös Suomalaisille yrityksille.

Netissä on helppo esittää olevansa mitä tahansa. Joten höpö höpö.

Eri. Tämä ei kylläkään pidä paikkaansa. Kehitysapu on suunniteltu merkityksettömäksi puuhasteluksi joka vähän helpottaa kaikkien pahaa mieltä maailman tilasta ja näyttää siltä kuin edes yritettäisiin tehdä jotain. Jotkin valtiot myös käyttävät sitä ostaakseen sillä toimeksiantoja maansa yrityksille, tai vaikuttaakseen muulla tavoin avun kohteen politiikkaan demokratian ohi.

Päättäjiä ei haittaa yhtään antaa laittomien työläisten tulla tänne hyväksikäytettäviksi tai antaa pkolaisten hukkua Välimerellä. Tietävät että sinne saadaan hukutettua paljon enemmänkin tarvittaessa, ja että kunhan aika on kypsä kansa hyväksyy täällä passiivisesti ihan minkä tahansa väkivallan ruskeita kohtaan.

Työläisten?

Tukiahan ne nostaa. 

Vierailija
77/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähintään puolet insinööriksi nykyisin valmistuvista ei pysty käytännössä tekemään oikeita insinöörien töitä. Opetusta on yksinkertaisesti liian vähän ja käytännössä työharjoitteluksin riittää nurmikon leikkuu, mikäli myös huoltaa ruohonleikkurin. Tällä osaamistasolla pärjää myyjänä motonetissa tai työnjohtajana jätehuollosta. Nämä ei tahkoa yhteiskunnalle rahaa.

Vaikka hieman liioitteletkin, kuvaat oikeaa ongelmaa. Tämä muuten pätee koulutussektorilla laajemminkin - varsinkin amiksesta pääsee todella olemattomalla osaamisella. 

Tärkeää olisikin panostaa siihen, että jokaisessa koulussa jo olemassa olevilla oppilaspaikoilla saataisiin riittävän hyvät oppimitulokset aikaan. 

Tämä. Amiksessa ainakin joillain aloilla on opinnoissa aivan liikaa tyhjäkäyntiä, joka naamioidaan itsenäiseksi oppimiseksi tai töissäoppimiseksi. Aika hankala on itseoppia kun koulussa ei ole opittu edes perusteita kunnolla. Resurssikysymyshän tämä on koulun puolelta.

Katse vaan sinne päättäjiin. Ammatillisesta koulutuksesta on leikattu viimeisen kahden hallituksen aikana aivan jäätävää kyytiä. Nyt on hieman lupailtu takaisin, mutta oikeasti melko vähän ja sekin jää nähtäväksi.

T. Amisope

Vierailija
78/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se harjoittelijan palkka ei olisi niin paha, koska oma bruttopalkka on nyt  2200 euroa, mutta se on se määräaikaisuus, joka pelottaa. Nyt minulla on vakityö ja koska olen lisääntymisiässä oleva nainen, ei se vaikipaikan saanti ole varmaa.

Et saa vakipaikkaa ikinä suoraan. Joko otat riskin ja harjoittelijan paikan, tai et koskaan tyollisty uudelle alalle. Ei kukaan palkkaa vakituiseen paikkaan ihmistä jolla ei ole ollenkaan alan tyokokemusta. Jos siis et ole valmis ottamaan vastaan määräaikaisia harjoittelupaikkoja, on koko opiskelusi aika lailla turhaa koska et tule alalle ikinä tyollistymään.

Vierailija
79/79 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut aktiivisesti viimeiset 6kk työpaikkaa IT-alalla pk-seudulla. On paljon työkokemusta ja koulutus on DI. Ainakaan vielä ei ole onnistunut. Työhaastetteluunkaan pääseminen ei tunnu mitenkään helpolta. M51

Se osaajapula koskee vain max 35-vuotiaita miehiä. Ei lisääntymisikäisiä naisia eikä ketään yli 40-vuotiasta.