Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Genitaaliherpes ja seksi

Paniikkihäiriö
15.11.2019 |

Minulla todettiin juuri genitaaliherpes ja halausin kuulla kokemuksia miten olette eläneet asian kanssa. Olen miltein kolmekymppinen, ei ikinä aijemmin ollut oireita ja yhtenä päivänä vaan pum, epämääräisiä näppylöitä ja menin heti suoraan lääkäriin. Herpekseltä kuulemma vaikuttaa ja sain jonkun lääke kuurin vielä varmuuden vuoksi. Olen voinut kuulemma kantaa tautia vuosia tai sitten saanut sen vaikka nykyiseltä kumppanilta. Minulla on vain pitkiä suhteita, eikä yhdessäkään kukaan ole ikinä oireillut edes huuliherpestä. Lääkäri sanoi että varsinkin miehet usein oireettomia ja tartuttavat tautia helpommin naiseen kun nainen mieheen. Miten nyt, mieheni ei ollut asiasta moksiskaan vaan sanoi että rakastaa minua samalla lailla kun ennenkin, eikä ilmeisesti näe syytä käyttää kondomia. Seksiä ei tietenkään nyt edes harrasteta niin kauan kun minulla on näitä näppylöitä. Voin silti ilmeisesti tartuttaa tautia vaikka se ei olisi aktiivinen mutta myös moni kantaa sitä tietämättään. Surullisinta on että olen aina ollut vastuuntuntoinen, käynyt testeissä säännöllisesti, ei irtosuhteita ja seksiä vain parisuhteessa: silti itselleni kävi näin. Olen aina ollut ylpeä siitä että olen ns Puhdas, tauditon, en ole hölmöillyt tai "ottanut riskejä" ja kappas vaan, mihinkään ei voi luottaa. Eniten pelkään jos joskus eroan, pitävätkö muut miehet minua tautisen huorana? Miten olette kertoneet asiasta omalle kumppanille ne? Onko tauti oireillut enää ensimmäisen puhkeamisen jälkeen? Saitteko taudin oireettomalta kumppanilta?

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jaa.. Minä sain herpestartunnan todennäköisesti isältäni huulirasvasta kun lainasin tyhmänä teininä. On vielä tyyppi 2 eli ns. genitaaliherpes, mutta suussa se ainakin on. Oireilee hyvin harvoin onneksi eikä minulle ole koskaan tullut kuin muutama rakkula kerrallaan eli näyttää ihan tavalliselta huuliherpekseltä. Alapäähän ei ole tullut oireita vaikka harrastammekin suuseksiä ja miehelläkin on nyt tämä viirus, ehkä ollut jo aiemminkin. Miehellä ei mitään oireita. Lasten kanssa ei syödä samoilla astioilla eikä pussailla suulle eikä silmään! (viittaus il-artikkeliin...), huulirasvat hyvässä jemmassa. Eli pakko se on ap:nkin jatkaa elämistä, en tiedä mistä olet herpeksen saanut, jos mieheltäsi niin tuskin kuitenkaan viime pikkujouluista vaan se on voinut olla sinulla ja hänellä jo aiemmin. Eli herpes ei nyt todista pettämistä, mutta jos epäilet sitä muista syistä niin ota sitten selvää ja kysy suoraan. Herpes ei nyt kuitenkaan ole syy epäillä eikä todista mitään.

Todennäköisesti se on ollut huuliherpes kuitenkin eikä genitaaliherpes, vaikka toisin kuin moni o´luulee, nämä voivat sijaita kummassa paikka tahansa.  Mun veljellä on ekä kertaa ollut näppylä huulessa jo ennen varsinaista murrosikää, joten melko varmasti se on isältämme peräisin. Minulla ei ole virusta, ei siis kehossani ollenkaan, tämä on tutkittu, vaikka olen herpesisän lapsi, ja miehelläni huuliherpes oireilee pari kertaa vuodessa. 

Vierailija
22/22 |
18.12.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herpes on erittäin yleinen. Suomessa 2/3 ihmisistä kantaa sitä. Molemmat muodot siitä voivat esintyä kummassa päässä vaan. Tartunnastaan ei todellakaan tarvitse olla itse tietoinen.

Stressi on suurin syy puhkeamiseen, joko fyysinen- ta psyykkinen stressi.

Itselläni on herpes ollut jo 40 vuotta, oireilee hyvin harvoin, ei edes vuosittain. Puolisooni ei ole tarttunut vaikka seksiä on harrastettu. Oireiden ollessa päällä on oltu ilman.

Ei herpes tulevaisuutta tuhoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi