Leo-Pekka Tähdeltä karu paljastus – on tullut torjutuksi, koska istuu pyörätuolissa: "Se satuttaa tosi paljon"
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/leo-pekka-tahdelta-karu-paljastus-o…
Voisitko sinä seurustella pyörätuolissa olevan kanssa? jos voisit tai et, niin perustele.
Halvaus kun ei ole mikään älyvamma tai muuta ihmisen perusluonnetta ja parisuhteessa henkinen yhteys on tärkeintä. En ymmärrä näitä ihmisiä jotka ajattelee että pyörätuolilla liikkuva ihminen on nolo tai parisuhteelle on esteenä se kun ajatellaan että toista joutuisi auttamaan tai ei voi olla yhteisiä harrastuksia ja usein myös heti ensimmäisenä mietitään toimiiko seksi. Jos on vaan alaraajat pois pelistä niin sellainen ihminen harvemmin tarvitsee apua, pystyy asumaan omassa kodissa ilman avustajia jos koti on muokattu vammaiselle sopivaksi ja jos ei voi harrastaa jotain lajia yhdessä niin mitä sitten, maailmassa on varmasti miljoona muuta asiaa joita voitte tehdä yhdessä ja itselle ainakin harrastukseen pääseminen on sitä aikaa kun haluan tuulettaa omaa päätä joten en kaipaa kumppania sinne mukaan. Seksi on muutakin kuin munaa reikään, se on suuseksiä, sormien ja lelujen käyttöä niin mitä sitten jos jokin yhdynnän muoto ei onnistu. Kellekkään meistä ei ole luvattu ikuista terveyttä, meistä kuka tahansa pystyy halvaantumaan kun tarpeeksi pahasti niskaan tai selkään osuu, joten siksi pitäisi olla empaattisempia ja nähdä ihmisessä kokonaisuus eikä niin että ei voida alkaa seurustelemaan jonkin vamman tai sairauden takia... Terveisin pyörätuolissa istuvan miehen vaimo, joka on mulle parhain mies ikinä ja rakastavin isä lapsillemme ja helvetin komea kasvoista ja hyvä kroppa vammasta huolimatta kun ei ole lihava!
Kommentit (302)
Ap jos miehesi lihoo eikä ole enää hyväkroppainen niin jätät hänet siinä vaiheessa?
Itse voisin, mutta en kyllä välttämättä tapailisi Leo-Pekkaa. Uskon, että elämäntapamme ja harrastuksemme noin muutoin olisivat aivan liian erilaiset; itse en liiemmin nauti urheilusta, vaikka hoikkana olen jotenkin onnistunut pysymään.
Tiedän itse jonkin verran arjesta alaraajahalvaantuneen kanssa. Pidän seksistä, mutta sillä perinteisellä tavalla en ole koskaan saanut orgasmia enkä muutenkaan erityisemmin kiihottunutta oloa, lähinnä mieheni nauttii siitä.
Hmmm. Meillä kaikilla on kriteerimme kumppanin suhteen, ja monilla taitaa fyysinen vamma olla sellainen juttu, joka on este tai haitta. Ei siinä minusta mitään tuomittavaa ole - miksi ihmisten pitäisi ottaa kumppani, jota ei halua? Ymmärrän sen, että se tuntuu ikävältä, ja onhan se aika pinnallista, mutta torjutaan sitä ihmisiä iän, painon, pituuden, ulkonäön, ammatin, varallisuuden ja vaikka minkä muun perusteella, joten tuo on vain yksi kriteeri.
Itsestäni en osaa sanoa - ehkä olisi niin, että jos tyyppi tuntuisi minulle juuri sopivalta, ei pyörätuoli siinä olisi esteenä. Tiedän sen sitten, jos sellainen ihminen osuu kohdalle.
Huomasitteko AP:n kirjoituksessa pientä paradoksiaalisuutta?
Pyörätuolimies on jeejee ja pyörätuolin takia ei saa ketään dissata.
Sen sijaan ihan viestin lopussa käy ilmi, että mies ei saa missään nimessä olla lihava! Että lihavia saa sitten vissiin dissata.
Varmasti olisi iso kynnys, pitäisi voida jotenkin tutustua varmaan "näkemättä" ihmiseen, jolloin sitten kynnys olisi matalampi.Kyllä sitä miettisi joutuuko hoitajaksi, tekemään kaikki kotityöt, ei saa lenkkiseuraa... (No Leo-Pekasta varmaan saisi)
Selvisikin jutusta voisiko Tähti itse seurustella pyörätuolissa olevan naisen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Huomasitteko AP:n kirjoituksessa pientä paradoksiaalisuutta?
Pyörätuolimies on jeejee ja pyörätuolin takia ei saa ketään dissata.
Sen sijaan ihan viestin lopussa käy ilmi, että mies ei saa missään nimessä olla lihava! Että lihavia saa sitten vissiin dissata.
Minäkin hämmästelin, että kukaan ei ollut tarttunut tuohon. Lihava kumppani voi laihtua ja harva on niin lihava, että se olisi noh... invalidisoivaa.
Minä olen normaalipainoinen, mutta löllö taviskroppainen liikuntaa harrastamaton sohvaperuna, oikea kuvotus kumppaniksi monen aktiivisen ihmisen mielestä. Ammattiurheilijaa laiskuuteni varmaan raivostuttaisi, ja jos itsellä on rajoitteita, voisi tulla voimakkaita negatiivisia tuntemuksia siitä, että käytän jalkojani jääkaapin ja sohvan välillä liikkuessa. Aktiiviliikkujia taas pyörätuolia käyttävä kumppani rajoittaisi liikaa.
Tasan ei käy onnenlahjat. Tähdellä on ollut näyttäviä naisia. Meistä moni on saanut pakit niin pituuden, ulkonäön, harrastuksen tai vaikka rumien kenkien takia.
Vierailija kirjoitti:
Medialukutaito! Tuohon artikkeliin on tunnin ohjelmasta irroitettu kontektistaan yksi sitaatti, jonka saa helposti haastattelussa suusta esim:
Maria Veitola: Onko sulle koskaan annettu pakkeja pyörätuolin takia?
Leo-Pekka Tähti: Juu, on annettu kyllä
MV: Se on varmaan tuntunut tosi pahalta?
L-P T: On se silloin satuttanut kyllä tosi paljon
Ja sitten täällä päätellään mm, että Tähti on uli, Tähti antaa itse rumille naisille pakkeja yms yms.
En lukenut juttua vaan kommentoin ap:n näkemyksiä. Hänen mielestään pyörätuolissa olevan kumppanin pitää ”kelvata” kaikille, lihavan ei kenellekään. Minusta oma lievästi ylipainoinen mieheni on oikein komea ja seksikäs, mutta en minä täällä itke, jos joku toinen ei iskävartaloista halua.
Kaikki joilla on ulospäin näkyvä vamma, vaikkapa ylipainokin jo aiheuttaa sen ettei voi valkata. Aivan taatusti tulee torjutuksi. Joillekkin saattaa olla lieväkin ylipaino jo este. Se että on urheilija pyörätuolissa niin ei välttämättä missiä saa. Ystäviäkään ei voi valkata noin vain jos seura ei kiinnosta jotakin niin kyllä sen äkkiä huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten teitte lapset kun muna ei toimi?
Ööö.
Onhan näitä nykyaikaan.
Hoitoja.
V.2019
Se tyhmyysketju on tässä samalla palstalla.
Kysymyksesi sopii sinne todisteaineistoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Medialukutaito! Tuohon artikkeliin on tunnin ohjelmasta irroitettu kontektistaan yksi sitaatti, jonka saa helposti haastattelussa suusta esim:
Maria Veitola: Onko sulle koskaan annettu pakkeja pyörätuolin takia?
Leo-Pekka Tähti: Juu, on annettu kyllä
MV: Se on varmaan tuntunut tosi pahalta?
L-P T: On se silloin satuttanut kyllä tosi paljon
Ja sitten täällä päätellään mm, että Tähti on uli, Tähti antaa itse rumille naisille pakkeja yms yms.
En lukenut juttua vaan kommentoin ap:n näkemyksiä. Hänen mielestään pyörätuolissa olevan kumppanin pitää ”kelvata” kaikille, lihavan ei kenellekään. Minusta oma lievästi ylipainoinen mieheni on oikein komea ja seksikäs, mutta en minä täällä itke, jos joku toinen ei iskävartaloista halua.
Sama. Oitoa väittää, että kaikkien pitäisi olla valmis ottamaan pyörätuolissa oleva kumppani tai ovat pinnallisia ja kylmiä. Ihan kuin pyäräruolissa olevilla ei olisi pinnallisia vaatimuksia kumppanilleen. Ja saakin olla.
Luuletko ap., että kirjoitit avarakatseisen ja ihanan kirjoituksen. Et kirjoittanut.
Tässä elämäntilanteessa seurustelusuhteen aloitus tuntuu niin epätodennäköiseltä vaihtoehdolta muutenkin että hiukan vaikea sanoa olisiko pyörätuoli yksi este lisää seurustelun aloittamiselle.
Lähtökohtaisesti kuitenkin ajattelen pyörötuolin olevan liikkumisen apuväline, enkä pidä sitä esteenä parisuhteelle, liikkumiselle tms. Vamma joka aiheuttaa apuvälineen tarpeen tietysti voi joitakin rajoitteita elämällä asettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveesti näitä vaeltajia täällä.
Jep. Laskin aikani kuluksi. Kokonaiset neljä viestiä, joissa harrastuksena mainitaan vaeltaminen/luontopolut. Tosi monta.
Palstailijat ovat kovakuntoisia.
Palatailijat ovat normaaleja ihmisiä, jotka pystyvät kävelemään ja menemään omin jaloin mm. metsään. Kaikki eivät asu estettömissä taloissa jossakin palveluiden lähettyvillä ja kaikkia ei ehkä nappaa vaikka kuntosaliharjoittelu. On se rankkaa. :)
Tuo virheellinen ennakkoluulo. Meitä vammaisia ja sairaita palstailee täällä paljon. Olin täällä jo ennen pyörätuolin käyttöä, miksi en jatkaisi keskestelua muuttuneessa terveydentilassa? Lapsiperheasiat koskevat edelleen, kuten kaikenlainen keskustelu. Ps. olen normaali ihminen, tykkään kävellä omin jaloin metsässä.
Minusta on hienoa että Leo-Pekka sanoo asian ääneen. Asia sinänsä on varmasti ihan totta. Hän on hieno esikuva monille pyörätuolia käyttäville nuorille. Jos hän väittäisin haastattelussa että pyörätuoli ei koskaan ole aiheuttanut ennakkoluuloja ja tai torjutuksi tulemista eikä se satuta millaisen viestin hän antaisi näille nuorille. Helposti siinä kävisi niin että vammainen nuori ajattelisi hänen olevan ainoa jota asia satuttaa. Hyvä Leo-Pekka!
Meillä on kummallakin vähän samankaltaisia vammoja niin ymmärrämme paremmin toisiamme. Onhan se noin suhtkoht normaaleillakin (ei ulkoisia vammoja) nykyään vaikeaa tai ei välttämättä ihan helppoa kumppania löytää. Jollain muovisen näköisellä korjailulla silikooni missillä lienee eniten valinnan varaa kumppanien suhteen mutta nekin voivat olla hetkellisiä ja jäädä pinnallisiksi hetken huumiksi. Nuorena huomasin että jo pelkkä ylipainokin jo aiheutti että tulin torjutuksi ettei edes seuraan kelpuutettu vaikkei ollut mitään puolisoa hakemassakaan. Mielestäni kaikilla ihmisillä on jokin vamma toisilla se näkyy vain ulospäin ja toisilla ei.
Tuo oli hyfvin sanottu. Eivät vammaisetkaan halua toisen vaimmaisen kanssa seurustella .
Hankalaksihan tuo menisi, ja kumppani joutuisi olemaan tosi paljon erossa minusta, sillä olen hyvin liikunnallinen ihminen ja suurimpaan osaan menemisistäni ja harrastuksistani ei pyörätuolilaisen ole mahdollista osallistua. Mutta taas, jos nykyiselle miehelleni kävisi jotakin ja hän joutuisi pyörätuoliin, en jättäisi vaan muuttaisin elämäntyylini ihan erilaiseksi.
Ei mun elämäntapaan sopisi. Rajasthan mökkeilyä ja kalastusta ja mun mies on erämies.