Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HAASTE: Irtisanoudun ammattiliitosta, jos yleiskorotus jää alle 5%:n. Kuka lähtee mukaan?

Nyt meni hermo
14.11.2019 |

Entisajan toimivat ammattiliitot ovat taantuneet toimintakyvyttömiksi ja ammattiliittojen rooli onkin vain ollut kuunnella kun päättäjät sanelevat palkkojen leikkaukset ja työajan pidennykset.

Siitä huolimatta jäsenmaksurahat ovat ammattiliitoille kelvanneet, osa maksuista on jopa noussut. :(

Nuo jäsenensä pettäneet ammattiliitot eivät voi enää jatkaa tätä toimettomuuttaan. Jäsenten on aika toimia!

Irtisanoudun ammattiliitostani, jos yleiskorotus jää alle 5%:n. Irtisanoudutaan joukolla, jos näin käy. Silloin liittojohtajat ehkä heräävät unestaan, kun rahaa ei enää tule entiseen tahtiin.

Kuka uskaltaa lähteä mukaan haasteeseen?

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen itsekin ajatellut tekeväni jos korotuksia ei tule. Lisäksi kiky on saatava pois. Säästänpähän 500 euroa vuodessa liiton maksuja omaan taskuun.

Vierailija
2/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuulunut liittoon.

Tuntityöt, saan palkkaa sen verran kuin ilkeän merkitä tunteja, päivärahoja, kilometrejä, ei ole kikyjä tai muutakaan turhaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän vasta Putinin pussiin pelaisi.

Vierailija
4/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pysty. En ole koskaan kuulunut ammattiliittoon.

Vierailija
5/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laskenut että saan vakuutuksista alennuksia enemmän kuin mitä maksan liiton jäsenmaksua (poislukien kassamaksu, jonka maksaisin joka tapauksessa) joten en ole nähnyt eroamista kovin tärkeänä. Työskentelen alalla jossa ei ole TESsiä, joten sen puolesta ihan sama mitä liiton neuvotteluissa tapahtuu, ei vaikuta minun palkkaani.

Vierailija
6/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi OAJ:n suhmurointiin kyllästynyt opettaja. o/

Työnantajan näkökulmasta hyviä uudistuksia viedään läpi ja hehkutetaan parannuksina, vaikka tosiasiassa on kyse meidän työmme halpuuttamisesta. Luukkainen nostaa ay-pomoista kovinta liksaa ja kitisee että sosiaalinen media kaventaa keskustelukulttuuria. Mitä? Miten? OAJ elää menneisyydessä. Meille nuorille opettajille ei enää riitä se, että ylemmältä tasolta sanotaan, että asia menee nyt näin. Me halutaan perustelut ja keskustelua. OAJ:n johdon suhtautuminen jäseniin on alentuva ja holhoava. Luukkainen & co. vois väistyä ja antaa tilaa heille, jotka aidosti ajaisivat jäsenten etuja.

Vierailija
7/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomusnuorten pölöpölö-ketju :D

Vierailija
8/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ikinä kuulunut liittoon työurani aikaan. Loimaan kassaan liityin jossain vaiheessa. En halunnut maksaa isoja summia liitolle.

Jossain vaiheessa sain kenkää yt neuvotteluiden jälkeen.En kuulunut liittoon ja menin samantien uuteen työpaikkaan.

Vierailija
9/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kuulu ammattiliittoon, enkä voi siis erota. Enkä odota 5% korotusta, 0 linja sopii oikein hyvin. Pitkin hampain voisin suostua jopa pienoiseen alennukseen.

Vierailija
10/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset halvat provot haasteet jonkun muka ammattiliittolaisen kirjoittamina eivät minuun vaikuta. En minä ainakaan mihinkään lähde ammattiliitosta. Eivätkä ne asiat ammattiliittojen ulkopuolelta mihinkään työntekijää hyödyttävään suuntaan muutu, jos haluaa muutosta johonkin sisäiseen asiaan niin pitää olla jäsen. Täytyy pitää  joukolla huolta siitä, että ay-johtajat hoitavat työnsä ja olla itse myös valmiita taistelemaan etujensa puolesta, vaikka sitten ylityökielloilla lakoilla jne. Tarpeen mukaan täytyy myös olla valmis uudistamaan ay-johtoa kovemmaksi jos niillä alkaa tulla tunne siitä ettei edunvalvonta enää oikein kiinnosta maistu täydellä teholla.

Vierailija
11/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuulut liittoon, joudut maksamaan jopa 600€ vuodessa jäsenmaksuja. Jos kuulut YTK:hon eli yleiseen työttömyyskassaan, maksat 100€/vuosi. Kun jäät työttömäksi, saat aivan saman ansiosidonnaisen kummastakin. Jos kysyt ammattiliitolta miksi kannattaa kuulua ennemmin liittoon kuin yleiseen työttömyyskassaan, vastaus on, että liitot ovat taistelleet työläisten puolesta. Maksat siis satoja euroja vuodessa tuosta 'ennen vanhaan tehtiin'.

Vierailija
12/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En irtisanoudu. Parin prosentin korotusta odotan.

Vierailija
13/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunutkaan liittoon. Pelkkä vitsi minun alallani.

Vierailija
14/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa liitosta, liity ytk:hon kirjoitti:

Jos kuulut liittoon, joudut maksamaan jopa 600€ vuodessa jäsenmaksuja. Jos kuulut YTK:hon eli yleiseen työttömyyskassaan, maksat 100€/vuosi. Kun jäät työttömäksi, saat aivan saman ansiosidonnaisen kummastakin. Jos kysyt ammattiliitolta miksi kannattaa kuulua ennemmin liittoon kuin yleiseen työttömyyskassaan, vastaus on, että liitot ovat taistelleet työläisten puolesta. Maksat siis satoja euroja vuodessa tuosta 'ennen vanhaan tehtiin'.

»Ensin ne tulivat hakemaan postilaiset, enkä puhunut mitään, koska en ollut postilainen.

Sitten ne tulivat hakemaan ammattiyhdistysaktiivit, enkä puhunut mitään, koska en ollut ammattiyhdistysaktiivi.

Sitten ne tulivat hakemaan ne loput jotka vaativat työntekijöille oikeuksia, enkä puhunut mitään, koska en vaatinut oikeuksia.

Sitten ne tulivat hakemaan minut, eikä ollut enää ketään, joka olisi puhunut puolestani.» Kuuluin YTK-kassaan ja äänestin heitä ja silti he veivät minut!

Vierailija
15/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki eroaa liitoista, silloinhan liitot lakkautetaan ja työntekijät voivat vain toivoa, että heille silloin tällöin maksetaan jonkinlaista palkkaa taskurahaksi. 

Vierailija
16/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän juuri ihmisten pitäisi liittyä liittoihin, jotta olisi kunnollista joukkovoimaa näitä palkanalennuksia ja nollasopimuksia vastaan!!

Vierailija
17/55 |
14.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En eroa Rakennusliitosta koskaan. Jos yleissitovat työehtosopimukset jäävät pois, niin kukaan ei elä palkallaan. Ihan turha selittää, että itse neuvottelee palkkansa. Joku pohja pitää olla.

Vierailija
18/55 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän juuri ihmisten pitäisi liittyä liittoihin, jotta olisi kunnollista joukkovoimaa näitä palkanalennuksia ja nollasopimuksia vastaan!!

Ihmisten pitää liittyä lakkoihin. Nyt tarvitaan koko maan kattava, päättäjät herättävä yleislakko.

Veri kiehuu jo, kohta kaduilla tapahtuu.

Vierailija
19/55 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuulunut anmattiliittoon. Siihen on kaksi syytä.

Tein ensin toimistotyötä. Firmassa oli hyvä luottamusmies, oikeastaan nainen, joka piti työntekijöiden puolta. Hän oli usein napit vastakkain toimitusjohtajan kanssa, mutta vuosiin ei yrityksestä ketään oltu irtisanottu ja työntekijöillä oli asiat hyvin. Olin jo liittyä hänen edustamaansa liittoon.

Sitten yhtäkkiä hänet nimitettiin firman johtoportaaseen ja hän sai firman osakkeitakin. Hän erosi liitosta ja kääntyi työntekijöitä vastaan. Työolot muuttuivat tukaliksi ja juuri tämä entinen luottamusmies sätti työntekijöitä siinä kuin ennen toimitusjohtajaa ja oli mukana antamassa potkuja. Alkoi massiiviset yt-neuvottelut.

Takinkääntäjä mikä takinkääntäjä.

No, erosin itse ja hakeuduin omalle alalle opettajaksi. OAJ on kyllä hampaaton liitto. Ja moni liiton toimija on sitä mieltä, että eihän opettajat nyt voi hakea työtaistelutoimien palkankorotuksia tai homekoulujen purkamisia tms, kun eihän kunnilla ole varaa.

Onpa niillä kunnilla varaa kunnallispamppujen ja lääkäreidenkin palkkoihin.

Heti liityn OAJ: öön, jos oikeasti alkavat toimia opettajien ja oppilaiden puolesta ja vaatia opettajille parempaa palkkaa ja kouluihin enemmän rahaa toimintaan. Veikkaan, että jos opettajat parikin kuukautta olisi lakossa, alkaisi ääni kellossa muuttua.

Vierailija
20/55 |
15.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua maksaa jotai 1.5% osuuksia palkasta. Liittojen korotuksia noudattamalla palkkani olisi puolet nykyisestä. Itse olen pyytänyt ja saanut 10-15% korotuksia kerralla. Eli mukana ollaan mollaamassa liittoja vaikka ko. kerhoon en kuulukkaan.