En jotenkin osaa tuntea ymmärrystä näitä sekundääri-ja tertiäärilapsettomia kohtaan.
Heillä kun on jo vähintään se yksi lapsi. Eilen luin jonkin hyvin tunteisiin vetoavalla tavalla kirjoitetun tekstin lapsenkaipuusta, lapsettomuudesta ja surusta. Sain kuvan että kirjoittaja on monta vuotta yrittänyt miehensä kanssa saada lasta ja tunsin empatiaa. Mutta kyse olikin lopulta siitä, että olivat monta vuotta yrittäneet saada KOLMATTA lasta ja surivat nyt kun sitä ei kuulu! Meni maku täysin koko jutusta. Naurettavaa.
Kukaan ei tarvitse lapsilaumaa, varsinkaan nykyisessä maailmantilanteessa. Eikö vain voi olla onnellinen siitä yhdestä tai kahdesta ja keskittyä muihin juttuihin. Elämässä on muutakin kuin lisääntyminen.
Kommentit (44)
Joo, kaikkea ei voi saada. Saahan sitä surra että ei saa vaikka just sitä unelmakämppää tai sitä lapsilaumaa, noi asiat on mulle about samalla viivalla. Eli jos lapsia jo on niin ei lisälapset ole enää mitään välttämättömyyksiä. Vaikea suhtautua kuin suureenkin suruun. Oikeasti surulliset asiat ovat vähän toisenlaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vika on sanassa, ei henkilökohtaisissa tuntemuksissa. Lapseton on lapseton ja vaikka siinä olisi millainen etuliite, niin kyllä mä mietin, että mikäs se esikoinen sitten on, jos ei vanhempiensa lapsi. Ymmärrän, jos haluaa suuren perheen tai jotain muuta, mutta keksikää tälle kaipuulle joku muu sana, kuin lapseton. Se on loukkaava, vähättelevä ja kaikin puolin väärä termi asialle.
En ole kyllä koskaan kuullut kenenkään tällaisen ihmisen puhuvan itsestään lapsettomana, enkä oikein usko, että olet sinäkään. Sekundäärinen lapsettomuus on jo ihan eri asia, enkä ole ihmisten kuullut itsestään käyttävän tuotakaan nimitystä, vaikka sitä esim. terveydenhuollossa käytetäänkin.
Mun mielestä on jotenkin erikoista tarttua tuollaiseen asiaan.
Mun mielestä oikeat määritelmät ovat tärkeitä. Millanenkohan keskustelu vaikka hom ouden ympärillä pyörisi, jos käsite olisi "erisukupuolisista seksuaalisesti kiinnostumaton".
Selundäärinen lapsettomuus kuulostaa väkisinväännetyltä, varsinkin jos on terveydenhuollossa vakiintunut termi.
Englanniksihan termi on 'secondary infertility', miksi ei suomeksikin voisi puhua esim. sekundaarisesta hedelmättömyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Et sinä voi määritellä toisten puolesta mikä heille on elämässä tärkeää ja mitä he saavat surra!
En määrittelemään. Ja ihan samalla tavalla sinä et määrittele, mistä minä tunnen myötätuntoa ja mistä en.
Surra saa, mutta on turha odottaa muilta ymmärrystä, jos ne murheet on tällaisia.
Joillain ihmisillä on ihan oikeitakin ongelmia.
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Et sinä voi määritellä toisten puolesta mikä heille on elämässä tärkeää ja mitä he saavat surra!