Raudanpuutteesta kärsivät
Hei te joilla todettu raudanpuute ja alhainen ferritiini miten olette jaksaneet töissä? Oletteko saaneet sairauslomaa tms? Oletteko työkykyisiä? Miten raudanpuute näkyy työsuorituksessa?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kokemuksista. Mulla ferritiini 9..Kaikki raudanpuutteen oireet löytyy.. Tajuton väsymys aina vaikka nukkuisi miten, nykyisin myös levottomasti nukkuminen ja öisin heräily, hiusten lähtö, kuiva iho, hiukset ja silmät, ahdistus, masennuksen tyyppisiä oireita, hengästyminen helposti, turvotus, palan tunne kurkussa, tunne ettei saa happea, kylmät kädet ja jalat, palelu, huimaus, aivosumu, huonomuistisuus, vapina, sydämen tykytys, sanoja saa hakea, lihaskivut, ärtyneisyys, pahoinvointi.. Olo todella väsynyt aina. Sairauslomalla en ole ollut mutta teen suurimmaksi osaksi etätyötä.. Olen kuullut, että raudanpuute voi jopa aiheuttaa työkyvyttömyyttä? :(
Ap
Uskaltaako rautavalmisteita alkaa syömään jos ei ole todettu puutetta? Mulla on just ton kaltaisia oireita. Huonomuistisuus, sydämen tykytys yms. Olen alkanut epäillä raudanpuutteeksi. En syö lihaa, ja syön paljon maitotuotteita. Ilmeisesti maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, ja ravinnosta sitä tuskin tarpeeksi saan. Voisi hyvinkin olla puute ja selittää omituiset oireeni. Olen tosin epäillyt, että voisi olla korkea verenpainekin joka aiheuttaa sydämentykytyksen ja päässä olevan omituisen tunteen.
Ei pidä ominpäin ilman laboratoriotuloksia syödä rautaa, sillä on myös mahdollista että elimistö kerryttääkin liikaa rautaa ja se on myös vaarallista. Oireet voivat olla samanlaiset kuin raudanpuutteessa. Siihen yhtenä hoitona voi olla verenluovutus/poisto säännöllisesti. Yksityisiltä labroilta saa pelkkiä rauta-arvoja ilman lähetettäkin.
Ferritiini oli 2 kun viimein mitattiin. Levottomia jalkoja oli hoidettu jo pari vuotta lääkkeillä rauta-arvoja mittaamatta. Nyt on todettu raudan imeytymishäiriö, syynä todennäköisesti keliakia. Saikkua ei näistä syistä en ole saanut, tosin en ole pyytänytkään. TESin mukaan polikäynnitkin on omalla ajalla, joten tunteja olen pikemminkin tehnyt sisään. Väsyttää, v1tuttaa ja turhauttaakin. Jospa keliakiaruokavalio alkaisi pikkuhiljaa auttaa. Jatkuvalla rautalisällä on ferritiini noussut tuonne 30 kieppeille.
Tuolta saa apua.
Vierailija kirjoitti:
Tuolta saa apua.
Rautatasojen ylläpitoon voi vaikuttaa ruokavaliolla mutta ei olemassaoleva raudanpuute sillä korjaannu. Näin olen kuullut usealta lääkäriltä kun olen tuskaillut rautalisän aiheuttamia vatsaoireita. Lisärautaa tavalla tai toisella on otettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta saa apua.
Rautatasojen ylläpitoon voi vaikuttaa ruokavaliolla mutta ei olemassaoleva raudanpuute sillä korjaannu. Näin olen kuullut usealta lääkäriltä kun olen tuskaillut rautalisän aiheuttamia vatsaoireita. Lisärautaa tavalla tai toisella on otettava.
Lääkäreillä ei ole mitään ravitsemuskoulutusta. Heitä kannustetaan väheksymään koko aihetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolta saa apua.
Lääkäreillä ei ole mitään ravitsemuskoulutusta. Heitä kannustetaan väheksymään koko aihetta.
No ennemmin kuuntelen lääkäriä kuin random kokemusasiantuntijaa netissä. Ja olen muuten ihan sekasyöjä, maksa on aina ollut herkkuruokaani, silti raudanpuute vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kokemuksista. Mulla ferritiini 9..Kaikki raudanpuutteen oireet löytyy.. Tajuton väsymys aina vaikka nukkuisi miten, nykyisin myös levottomasti nukkuminen ja öisin heräily, hiusten lähtö, kuiva iho, hiukset ja silmät, ahdistus, masennuksen tyyppisiä oireita, hengästyminen helposti, turvotus, palan tunne kurkussa, tunne ettei saa happea, kylmät kädet ja jalat, palelu, huimaus, aivosumu, huonomuistisuus, vapina, sydämen tykytys, sanoja saa hakea, lihaskivut, ärtyneisyys, pahoinvointi.. Olo todella väsynyt aina. Sairauslomalla en ole ollut mutta teen suurimmaksi osaksi etätyötä.. Olen kuullut, että raudanpuute voi jopa aiheuttaa työkyvyttömyyttä? :(
Ap
Uskaltaako rautavalmisteita alkaa syömään jos ei ole todettu puutetta? Mulla on just ton kaltaisia oireita. Huonomuistisuus, sydämen tykytys yms. Olen alkanut epäillä raudanpuutteeksi. En syö lihaa, ja syön paljon maitotuotteita. Ilmeisesti maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, ja ravinnosta sitä tuskin tarpeeksi saan. Voisi hyvinkin olla puute ja selittää omituiset oireeni. Olen tosin epäillyt, että voisi olla korkea verenpainekin joka aiheuttaa sydämentykytyksen ja päässä olevan omituisen tunteen.
Onhan puute todettu, jos ferritiini on 9.
Millä tolalla on ihmisen ravitsemus, joilla raudanpuute? Kyselen ilman mitään pilkkaa, uteliaisuuttani vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja Ferritiini oli minimissä. Lääkärin mukaan kestää kuukausia saada niitä ylös.
Miksi et saanut Ferinjectiä suoneen? Minä olen kahdesti saanut yliopistollisessa sairaalassa juomisen jälkeen rautaa suoneen.
T: Mies 34v
Miesten vaivat siis otetaan tässäkin tapauksessa vakavammin kuin naisten, lisäksi vielä itse aiheutettua :( Hyvin vaikea naisten julkisella saada, ja nyt puhun ferritiini arvoista 5 pintaan. Rautaa vain kitusiin vaikkei imeydy ja vatsa kovalla. Ei noita voi kuukausia syödä.
Ai että, ihan kuin kuvailisit mun oireita! Olin 2 viikkoa sairaslomalla, kun katsottiin uupumusta ennakoiviksi oireiksi, mutta ei juuri helpottanut. Nyt kävin kontrollissa ja ferritiini pudonnut, nyt 7 ja vakavasti harkitsen sairausloman hakemista. En pysty töihin, mokailen liikenteessä, en ymmärrä mitä puhutaan (aivosumu), en pysty huomioimaan ympäristöä plus kaikki tuo sama jonka listasit. Valtava ahdistus päällä, koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulla kaikki samat oireet, ferritiini 13. Riippuu siitä mitä tekee työkseen, omassa työssä on ihan oireiden takia ollut pakko hakea sairaslomaa, liian vastuullinen työ että voisi olla kovin heikkokuntoisena töissä.
Vierailija kirjoitti:
Millä tolalla on ihmisen ravitsemus, joilla raudanpuute? Kyselen ilman mitään pilkkaa, uteliaisuuttani vain.
Mulla ainakin ruokavalio oli kunnossa, mutta runsaiden menkkojen takia ferritiini oli alhainen. Menkkojen loputtua rauta-arvot ovat nyt huippukunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sain sairaslomaa muistaakseni 10 päivää kun HB oli 82. Siitä sitten rautslioksia juomaan.
Nyt oli HB viime viikolla jo 96.
En oikein osaa sanoa olotilasta. Väsyttää kait.
Onko keliakiaa tutkittu?
Työkaverilla todettiin keliakia, kun hb oli tuota luokkaa.
Jos epäilet ja syöt gluteenia, ethän lopeta ennen keliakiatestejä.
Tai joutuu syömään kolme kuukautta, että voisi löytyä.
Mulla oli myoomien aiheuttamien runsaiden kuukautisten takia hb vain 72 ja ferritiini 3,5 kun muutama kuukausi sitten mitattiin. Hakeuduin tutkimuksiin kun en jaksanut enää nousta rappusia. Töissä (kevyt toimistotyö) kävin normaalisti enkä saanut (enkä edes olisi halunnut) sairauslomaa. Tila oli kehittynyt hitaasti ja elimistö oli sopeutunut, kunnes lopulta tuli tuo etten jaksanut enää liikkua kunnolla. Rautaa syömällä hb nousi normaaliksi mutta ferritiini edelleen 10-20 välillä. Kohdunpoisto tulossa parin kuukauden päästä. Lääkärit kyllä hämmästelivät, miten olen sinnitellyt noin huonoilla veriarvoilla, mutta tosiaan elimistön sopeutumiskyky on ihmeellinen (kunnes tulee seinä vastaan).
Ferritiini oli 7 ja hemoglobiini 67. Eivät rautatabletitkaan korjanneet tilannetta. Söin ihan normaalisti monipuolista ruokaa lounaalla työpaikkaruokalassa ja myöhemmin kotona.
Onhan niitä monenlaisia asioita, jotka vaikuttavat. Naisilla runsaat menkat ovat yleinen anemian syy, mulla tihkui verta vatsahaavasta ja suoliston pinnasta. Ei sitä niitä aiheuttanutta helikobakteeria olisi ruolla saanut häädettyä. Kaksi antibioottia ja happosalpaajat tarvittiin hoidoksi.
Mutta en ollut sairauslomalla raudanpuuteanemian vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Rautatabletteja on kahta lajia Fe++ ja Fe+++. Fe+++ imeytyy paremmin. Oma lääkäri suositteli syömään molempia vuorotellen.
Fe2+ imeytyy paljon paremmin!
Oletko nainen? eli onko syynä anemiaan runsaat kuukautiset? Onko niitä hoidettu mitenkään? Tulehduskipulääke kuurina ensimmäisinä päivinä?(vähentää vuotoa) Treksamiinihappo? Vähentää myös vuotoa, E-pilleri tai minipilleri taikka hormonikierukka? Nekin säästävät rauta-varastojasi kun et vuoda hulluna.