Raudanpuutteesta kärsivät
Hei te joilla todettu raudanpuute ja alhainen ferritiini miten olette jaksaneet töissä? Oletteko saaneet sairauslomaa tms? Oletteko työkykyisiä? Miten raudanpuute näkyy työsuorituksessa?
Kommentit (57)
Riippuu kai siitä miten huonoks menee. Myöskin on tosi tosi yksilöllistä, tuntuuko raudanpuute missään.
Mulla tuli ferritiiniarvoks 42. Olin ihan pari päivää sitten parantunu flunssasta. Luin myöhemmin monesta paikkaa, että ferritiinikokeissa pitäis olla ollu 2-3 vkoo terveenä flunssan jälkeen. Flunssa siis vaikuttaa rauta-arvoihin.
Mä siis totesin että toi arvo ei välttämättä pidäkään paikkansa. Ei siis tietoa mikä mun oikea arvo oli.
En oo ollu työkykyinen moneen kuukauteen. Olin alunperin työtön kun tää alko. Seuraavaks meen kuntouttavaan työtoimintaan. Niin huonoks veti.
Kaikki oireet täälläkin.
Pahimmat oireet helpotti kun alotin lisäraudan.
Nyt syöny rautaa 3kk ja ainakin hengästyn helposti edelleen ja sydän hakkaa välillä ja on semmonen veltto olo.
Tricotillomanian kohdalla pitäisi mitata kaikki rautaan liittyvät arvot...
Vierailija kirjoitti:
Riippuu kai siitä miten huonoks menee. Myöskin on tosi tosi yksilöllistä, tuntuuko raudanpuute missään.
Mulla tuli ferritiiniarvoks 42. Olin ihan pari päivää sitten parantunu flunssasta. Luin myöhemmin monesta paikkaa, että ferritiinikokeissa pitäis olla ollu 2-3 vkoo terveenä flunssan jälkeen. Flunssa siis vaikuttaa rauta-arvoihin.
Mä siis totesin että toi arvo ei välttämättä pidäkään paikkansa. Ei siis tietoa mikä mun oikea arvo oli.
En oo ollu työkykyinen moneen kuukauteen. Olin alunperin työtön kun tää alko. Seuraavaks meen kuntouttavaan työtoimintaan. Niin huonoks veti.
Kaikki oireet täälläkin.
Pahimmat oireet helpotti kun alotin lisäraudan.
Nyt syöny rautaa 3kk ja ainakin hengästyn helposti edelleen ja sydän hakkaa välillä ja on semmonen veltto olo.
Johtuuko sun työkyvyttömyys siis raudanpuutteesta? Ap
Vierailija kirjoitti:
Tricotillomanian kohdalla pitäisi mitata kaikki rautaan liittyvät arvot...
Liittyykö raudanpuutteeseen? Ap
Olen ollut sairauslomalla enimmillään pari viikkoa putkeen anemian takia. Saikkuja useampi. Pahimpana hetkenä seiniä pitkin kävelin vessaan, takas sohvalle ja siinä olikin päivän urheilut. Eli olin todellakin työkyvytön. Tilanne parani kahdella tiputushoito-kerralla sairaalassa. Koko ikäni olen ollut enemmän tai vähemmän aneeminen, taas kuuri päällä. Kaikkeen tottuu ja onneksi rautahommat on hyvin hoidettavissa!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut sairauslomalla enimmillään pari viikkoa putkeen anemian takia. Saikkuja useampi. Pahimpana hetkenä seiniä pitkin kävelin vessaan, takas sohvalle ja siinä olikin päivän urheilut. Eli olin todellakin työkyvytön. Tilanne parani kahdella tiputushoito-kerralla sairaalassa. Koko ikäni olen ollut enemmän tai vähemmän aneeminen, taas kuuri päällä. Kaikkeen tottuu ja onneksi rautahommat on hyvin hoidettavissa!
Paljonko sulla oli ferritiini noihin aikoihin? Ap
Jännittävää, miten eri tavoin eri elimistöt toimivat. En ole koskaan edes tullut ajatelleeksi, että henkilö voisi anemian vuoksi olla työkyvytön ja sairauslomalla!
Itselläni on ollut anemia ihan jostain teinistä asti, 16-vuotiaana sitä jo ihmeteltiin eikä rautakuuri tepsinyt. Mulla ei siis ole mitään erityistä syytä olla aneeminen, mutta ilmeisesti jostakin luonnon oikusta rauta ei vain imeydy mulla. Nimittäin kaikki tabut ja litkut on yksi tyhjän kanssa. Tankkauksessa kävin kerran, mutta sen hyöty oli lyhytaikainen ja itse toimenpide jotenkin niin ällö, etten ole toiste mennyt.
Ja mullahan on siis alimmillaan hb ollut 52. Koskaan se ei nouse yli 100. Olen tyytyväinen, jos se pysyy jossain 80–90 kieppeillä, se on mun normaalitila. Ja nämähän ovat siis joitakin ihan tuurilukuja, koska mitkään valmisteet tai muutokset elintavoissa eivät vaikuta.
Elimistöni on sopeutunut tilanteeseen hyvin. Jos arvot menevät tosi alas, huomaan sen siitä, että hengästyn nopeasti ja alan saada aurallisia migreeneitä. Mitään muita oireita ei ole ollut - ei väsymystä, ei pahoinvointia, ei huimausta. Töissä olen käynyt aina ihan normaalisti. No kilpirauhasen vajaatoiminta mulle on tullut, mutta sekään ei ole haitannut mitään.
Vierailija kirjoitti:
Maltofertipat toimii.
Ei kaikilla, esim mulla.
Mulla oli 89 hb, ferritiiniä ei mitattu. Ottivat osastolle sairaalaan, kun olin raskaana. Minulle syötettiin maksaruokia, c-vitamiinia ja B-vitamiineja ihan hurjat määrät. Silloin ei maksa ollut kielletty raskaana olevilta. Parissa viikossa toivuin kotihoitoon ja töihin. Vauva peri jo valmiiksi huonot veriarvot ja nyt aikuisena miehenä syö rautaa, samoin seuraavat lapset. Nyt vasta kolkyt vuotta tuon jälkeen on mitattu ferritiinejä ja nehän on mulla 6 ja 8 pojalla. Poika on urheillut elämänsä, tosin astmapiipun avulla. Minä käyn töissä, mutta muuta en sitten jaksakaan.
Minkä ihmeen takia alapeukut todenmukaisen kokemuksen jakamisesta? Olen oikeasti elänyt anemian kanssa 25 vuotta ja se on moneen kertaan ehditty tässä tutkia, ettei tilanteelle vain tee mitään.
T. 28
Mulla on ollut ennen murrosikää hemoglobiini 165, ja kun reilu parikymppisenä aloin odottamaan esikoistani, hemoglobiini oli 90. Käskettiin syödä rautaa. Ferritiiniä minulta ei ole ikinä mitattu. Useamman raskauden, useamman keskenmenon, pitkien imetysten ja yhden hätäsektion jälkeen olo alkoi olla todella huono. Karmein oire oli täydellinen aivosumu - sanoinkin miehelleni että aiemmin olen hahmottanut maailmaa "laajakuvana", pystynyt tekemään ja hallinnoimaan useita projekteja samanaikaisesti ja homma on ollut aina näpeissä, niin yhtäkkiä kykenin maksimissaan seuraavan asian suunnitteluun ja sekin monesti unohtui kesken tekemisen. Oli kuin olisin saanut ohuen putken laajakuvakameran tilalle. En tajunnut tuossa vaiheessa että kysymys on raudanpuutteesta. Rankan keskenmenon jälkeen sain pyytämättä infuusion koska menetin niin paljon verta. Oloni muuttui pariksi kuukaudeksi aivan täysin - oli kuin sumuverho olisi vedetty silmiltä pois. Olin vahva ja jaksoin siivota, ulkoilla, touhuta aamusta iltaan ja koko maailma näyttäytyi hetkeksi erittäin positiivisessa valossa mahdollisuuksia täynnä olevana paikkana.
Kuukausien ja erittäin runsaiden kuukautisten sekä uuden keskenmenon myötä olo alkoi taas huononemaan. No, olen iloinen että kerran elämässäni olen saanut kokea tuon energisen tunteen. Ehkä osaa olla itselleen armollisempi kun ymmärtää, ettei kaikki joudukaan omasta laiskuudesta ja saamattomuudesta.
Sitä en ymmärrä miksi tähän asiaan ei tartuta tehokkaammin. Montakohan masentunutta äitiä on kitunut vauvavuodet näinkin yksinkertaisen asian vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Rautatabletteja on kahta lajia Fe++ ja Fe+++. Fe+++ imeytyy paremmin. Oma lääkäri suositteli syömään molempia vuorotellen.
Fe2+ imeytyy kylläkin yleisesti ottaen paremmin. Se aiheuttaa enemmän vatsaoireita ja tulisi ottaa tyhjään vatsaan. Se myös nostaa ferritiiniarvoja keinotekoisesti eli ferritiiniarvot nousee vaikka varastorauta ei nousekaan, koska rautalisä aiheuttaa ärsytystä elimistössä.
Fe3+ kestää pidempään palauttaa hemoglobiiniarvot normaaliksi ja ferritiini nousee yksilöllisesti geneettisten taipumusten ja yleisen terveyden mukaan (korkeampi sairailla), ei välttämättä niille tasoille joita lääkärit saattavat suositella koska keinotekoista nousua ei tapahdu. Se tulee ottaa ruuan kanssa tai imeytyy vielä huonommin.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ihmeen takia alapeukut todenmukaisen kokemuksen jakamisesta? Olen oikeasti elänyt anemian kanssa 25 vuotta ja se on moneen kertaan ehditty tässä tutkia, ettei tilanteelle vain tee mitään.
T. 28
Ferritiinihörhöt provosoituu mistä tahansa mikä on edes tulkittavissa vihjaukseksi ettei ferritiiniarvo ole heidän ongelmiensa ainoa syy.
Mulla oli hemoglobiini jotain vähän yli 80 ja juoksin 50-70 km viikossa, en edes huomannut minkäänlaista hidastumista tai suorituskyvyn laskua. Olin kyllä tavattoman väsynyt koko ajan ja hiukset putoili päästä ja iho oireili, mutta edelleen meni 11 km tuntiin mukavasti. Keho priorisoi vaan jotkut jutut siinäkin tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
T. 28
Oletko kokeillut syödä naudanlihaa?
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kokemuksista. Mulla ferritiini 9..Kaikki raudanpuutteen oireet löytyy.. Tajuton väsymys aina vaikka nukkuisi miten, nykyisin myös levottomasti nukkuminen ja öisin heräily, hiusten lähtö, kuiva iho, hiukset ja silmät, ahdistus, masennuksen tyyppisiä oireita, hengästyminen helposti, turvotus, palan tunne kurkussa, tunne ettei saa happea, kylmät kädet ja jalat, palelu, huimaus, aivosumu, huonomuistisuus, vapina, sydämen tykytys, sanoja saa hakea, lihaskivut, ärtyneisyys, pahoinvointi.. Olo todella väsynyt aina. Sairauslomalla en ole ollut mutta teen suurimmaksi osaksi etätyötä.. Olen kuullut, että raudanpuute voi jopa aiheuttaa työkyvyttömyyttä? :(
Ap
Uskaltaako rautavalmisteita alkaa syömään jos ei ole todettu puutetta? Mulla on just ton kaltaisia oireita. Huonomuistisuus, sydämen tykytys yms. Olen alkanut epäillä raudanpuutteeksi. En syö lihaa, ja syön paljon maitotuotteita. Ilmeisesti maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, ja ravinnosta sitä tuskin tarpeeksi saan. Voisi hyvinkin olla puute ja selittää omituiset oireeni. Olen tosin epäillyt, että voisi olla korkea verenpainekin joka aiheuttaa sydämentykytyksen ja päässä olevan omituisen tunteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kokemuksista. Mulla ferritiini 9..Kaikki raudanpuutteen oireet löytyy.. Tajuton väsymys aina vaikka nukkuisi miten, nykyisin myös levottomasti nukkuminen ja öisin heräily, hiusten lähtö, kuiva iho, hiukset ja silmät, ahdistus, masennuksen tyyppisiä oireita, hengästyminen helposti, turvotus, palan tunne kurkussa, tunne ettei saa happea, kylmät kädet ja jalat, palelu, huimaus, aivosumu, huonomuistisuus, vapina, sydämen tykytys, sanoja saa hakea, lihaskivut, ärtyneisyys, pahoinvointi.. Olo todella väsynyt aina. Sairauslomalla en ole ollut mutta teen suurimmaksi osaksi etätyötä.. Olen kuullut, että raudanpuute voi jopa aiheuttaa työkyvyttömyyttä? :(
Ap
Uskaltaako rautavalmisteita alkaa syömään jos ei ole todettu puutetta? Mulla on just ton kaltaisia oireita. Huonomuistisuus, sydämen tykytys yms. Olen alkanut epäillä raudanpuutteeksi. En syö lihaa, ja syön paljon maitotuotteita. Ilmeisesti maitotuotteet estävät raudan imeytymistä, ja ravinnosta sitä tuskin tarpeeksi saan. Voisi hyvinkin olla puute ja selittää omituiset oireeni. Olen tosin epäillyt, että voisi olla korkea verenpainekin joka aiheuttaa sydämentykytyksen ja päässä olevan omituisen tunteen.
Mene tarkistaa labraan ja ala tarkistaa myös verenpainetta
Minulla todettiin raudanpuute anemia kaksi ja puoli vuotta sitten. Silloin ferritiini oli 5. Selviytyminen oli ihan mahdotonta, onneksi olen tämän ajan ollut monimuoto opiskelija, joka mahdollisti kotona opiskelun. En todella olisi kyennyt töihin. Rautaa olen tankannut siitä saakka kun diagnoosin sain, nyt ferritiini on 80, noussut todella hitaasti... Nyt alkaa opinnot olla loppusuoralla ja työkykykin on palautunut ja odotan pääseväni uuden alan töihin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On muitakin sairauksia, joissa samankaltaiset oireet kun raudanpuutteesse, käy ottaa verikokeet, niin tiedät onko sinun kohdallasi kyse siitä vai jostain muusta. Jos se olisikin jostain muusta, voi raudan tankkaaminen olla vaarallista. Sitten jos sinulla on raudapuute, mikä on todennäköisempää, kun jokin harvinaisempia sairaus niin käy sen jälkeen kun olet syönyt 3kk rautaa tarkistamassa verikokeista onko imeytynyt ja kuinka plajon. Joillain ihmisillä on joku ihme geenivirhe, joka kerryttää rautaa vaarallisen paljon ja on yksilöllistä mikä rautavalmiste itselle sopii ja mikä imeytyy, itselläni ei esim. maltofer tabletit imeytynyt ollenkaan. sensijaan obsidan ja ferrodan on nostanut arvojani ihan hyvin.
Up