Paljonko ne Teollisuuden jakeluliiton työntekijät saa nyt palkkaa kun kerta postilaiset ei tule samalla palkalla toimeen?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teidän mielestä palkkojen laskemiseen pitäisi ihan vaan suostua mukisematta? siis olemassa olevissa vakituisissa työsuhteissa, joissa on oltu vuosia? suostuisitteko itse laskemaan omia palkkojanne? Pau: n tessin mukainen palkka on 11-14.41e/tunti, ja tuon jälkimmäisen saa oltuaan töissä postilla yli16 vuotta, eli täydet ikälisät. Onko päätähuimaava tuntipalkka? Raskaasta työstä, jossa työntekijän oletetaan tekevän ylitöitä säännöllisesti? haistakaa kuulkaa huilu.
Mikä koulutus työhön vaaditaan?
Ei välttämättä mitään. Tarkoittaako se sun mielestä sitä että heitä voi kohdella ihan miten vaan?
Vierailija kirjoitti:
Tulipa hiljasta.
Johtuu ehkä siitä että aloitus on niin typerä?
Johan sinä netistä löydät nuo tiedot. Itse lueskelin ne ja eipä ihme ettei liiton vaihto kiinnosta. Merkittävästi huonompi palkka ja muitakin heikennyksiä oli verrattuna nykyiseen. Ei kovin kummoinen nykyinenkään palkka niin työnantaja haluaa sitä vielä laskea siirtämällä tessein teollisuuden alle.
Tässähän on sekin pointti että teollisuus on neuvotellut jo olemassa oleville nykyisen teollisuuden tason. Tämä tarkoittaa että neuvottelijat katsovat että työnä kyseinen homma on niin ala-arvoista ettei siihen kannata varata neuvotteluita tai mitää korotusta.
Sinä sitten kyselet että miksi hiljaista kun postilaiset halutaan siirtää eri tessin alle, palkalle jolla ei tule toimeen ja sellaisen liiton alle joka pitää jakeluhommia p a s k a duunina josta työntekijälle ei pidä maksaa.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai teidän mielestä palkkojen laskemiseen pitäisi ihan vaan suostua mukisematta? siis olemassa olevissa vakituisissa työsuhteissa, joissa on oltu vuosia? suostuisitteko itse laskemaan omia palkkojanne? Pau: n tessin mukainen palkka on 11-14.41e/tunti, ja tuon jälkimmäisen saa oltuaan töissä postilla yli16 vuotta, eli täydet ikälisät. Onko päätähuimaava tuntipalkka? Raskaasta työstä, jossa työntekijän oletetaan tekevän ylitöitä säännöllisesti? haistakaa kuulkaa huilu.
Riittää kun on lukutaitoinen.
Varhaisjakelijathan tohon teskikkailuun siirrettiin jo. Ja ketkä ovat varhaisjakelussa töissä? Juuri niin. Niitä joita pitää nyt jostain kumman syystä raahata tänne pitkin Välimeren mutkia. Lajittelussa ovat myöskin lisääntyneet kovin. Ja mistä tämän lakon ensimmäinen kiista lähti? Kyllä, lajittelu oltiin siirtämässä teollisuuden tessiin.
Kohta on kuljetus- ja siivousaloilla sama show.
Halpatyövoima. Ei mulla muuta.
Sehän se onkin sairasta, että verovaroin paikataan yhä suuremman työläisjoukon toimeentuloa, kun palkat ovat liian pieniä elämiseen. Jos ei sellaista järjestelmää olisi, kukaan ei suostuisi liian pienellä palkalla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se TODELLA noloa työnantajalle jos firman työntekijät joutuvat hakemaan toimeentulotukea.
Voi kuule. Raha ei haise ja jos työnantaja saa veronmaksajan maksamaan osan duunarin palkasta niin se häpeämättä käyttää tuon hyväkseen.
Ja nauraa koko matkan pankkiin.
(Tuollainen kapitalistia hyödyttävä sosialismin muoto on ilmiselvä iljetys. Kyllä se elämiseen riittävä palkka kuuluu työnantajan maksettavaksi. Niin s a a t a n a!
Kun noin kovasti vaaditaan ymmärrystä lakolle, niin jonkun pitäisi nyt oikeasti pistää lukemat tiskiin. Ei monikaan ole niin tyhmä, että uskoo jotain 50 prosentin palkanalennuksia. Tai pistetäänhän siihen eteen se JOPA jne. Alkaa tuo hokema: suostuisitko SINÄ jopa 50 prosentin palkanalennukseen, ihan höpöltä.
Olen vaihtanut liittoa (työnantaja päättää, minkä liiton kanssa neuvottelee) monta kertaa tehtävien muuttumisen takia työurani aikana, ja ikinä ei ole palkkaa laskettu. Yhdessä kyllä jäin palkankorotuksissa jälkeen koska palkkani oli muita liittolaisia suurempi, mutta sitten seuraavan liiton aikana sain suuremman korotuksen.
Onko siivoojilla, kaupan myyjillä tai muilla aloilla, joihin ei juuri koulutusta tarvita, paremmat palkat? Postilaisten yli 14€:n maksimipalkka on jo paremi kuin sairaanhoitajilla.
Vierailija kirjoitti:
Se on noin 30% halvempi TES. Eli ihan merkittävä ero mun mielestä. Kunnes se alkuperäinenkin palkka päätä huimaa, toki ei se työkään juuri mitään vaadi.
Jos toiset saa 10 euroa niin vaihdon jälkeen 7 euroa.
Lähdetäänks hommiin?
Ja kohta alennukset seuraa muille aloille eli 12 euroa muuttuu 8.40€/h
Ja suurin kysymys on
Kuinka elättää vaimo ja 4 lasta tuolla 8,40€/h palkalla kun työntekijät ruvetaan tuomaan tänne?
Mut ei hätää, kyllähän meidän yhteiskunta tukee kun palkalla ei toimeen tule. Jihuu! Tänne vaan. Otetaan lisää velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä mitään. Tarkoittaako se sun mielestä sitä että heitä voi kohdella ihan miten vaan?
Kunhan mietin, että on paljon raskaita aloja, joissa tuntipalkka ei ole korkeampi, mutta lisäksi työhön vaaditaan soveltuva tutkinto.
Itse sain henk.koht.avustajan työstä 9,96. Siitä on muutama vuosi, on saattanut nousta ja jos kuuluu liittoon niin saa enemmän(tietääkseni). Toimistosiivoojana oli jotain 11e. Postilla olin viime jouluna lajittelijana 11,34 plus lisät.
Nyt rakennussiivoojana 13e.
Kolmanneksen palkanalennus on sama kuin joutuisi ulosottoon!
Vierailija kirjoitti:
Itse sain henk.koht.avustajan työstä 9,96. Siitä on muutama vuosi, on saattanut nousta ja jos kuuluu liittoon niin saa enemmän(tietääkseni). Toimistosiivoojana oli jotain 11e. Postilla olin viime jouluna lajittelijana 11,34 plus lisät.
Nyt rakennussiivoojana 13e.
Nämä siis töitä joihin ei ole vaadittu mitään koulutusta.
Palkkamaltti kirjoitti:
Onko siivoojilla, kaupan myyjillä tai muilla aloilla, joihin ei juuri koulutusta tarvita, paremmat palkat? Postilaisten yli 14€:n maksimipalkka on jo paremi kuin sairaanhoitajilla.
Kaupan myyjä olen ja tuntipalkka 12,61. Ilomielin suon postilaisille tuon 14e tuntipalkan. Itse saan työskennellä sisätiloissa, pitää taukoni ja tiedän työaikani tarkalleen. En pystyisi vaihtamaan työhön jossa rämmin sohjossa nykien satakiloista kärryä ilman kahvitaukoja tai tietoa moneltakohan tämä tämänkin päivän posti on jaettu ja milloin pääsen kotiin. Mutta tästäkin joku kelan ovia kuluttava on kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Kun noin kovasti vaaditaan ymmärrystä lakolle, niin jonkun pitäisi nyt oikeasti pistää lukemat tiskiin. Ei monikaan ole niin tyhmä, että uskoo jotain 50 prosentin palkanalennuksia. Tai pistetäänhän siihen eteen se JOPA jne. Alkaa tuo hokema: suostuisitko SINÄ jopa 50 prosentin palkanalennukseen, ihan höpöltä.
Olen vaihtanut liittoa (työnantaja päättää, minkä liiton kanssa neuvottelee) monta kertaa tehtävien muuttumisen takia työurani aikana, ja ikinä ei ole palkkaa laskettu. Yhdessä kyllä jäin palkankorotuksissa jälkeen koska palkkani oli muita liittolaisia suurempi, mutta sitten seuraavan liiton aikana sain suuremman korotuksen.
Vaikka palkka sinulla noussut niin ilmeisemmin se nousu ei perustu ahkeruuteen tai tietokoneen käytön osaamiseen kun tälläinen laiskanpulskeakin osaa sinua paremmin hakea netistä sinua askarruttavat asiat.
PAUn Viestinvälitys-ja logistiikka-alan tes
Tuntipalkka 11,34 €-14,41 €
P-liite: Moduulit 104,97 €/221,62 €
Iltatyölisä + 20 % korotettu tuntipalkka
Yötyölisä + 30 % korotettu tuntipalkka
Lisätyökorvaus + 20 % korotettu tuntipalkka
Lauantaityökorvaus + 25 % korotettu tuntipalkka
Hälytysraha, arkipyhäkorvaus
Työaika 7,39 t/pvä ja 38 t 15 min. /vko > ylityökynnys
Palkallinen sairausloma (väh. 1kk) 4 vko – 3 kk
Pitkät vuosilomat 45 pvä
Sairastuminen vuosiloman aikana > ei omavastuupäiviä
Joustovapaajärjestelmä
Luottamusmiesorganisaatio
Taukokirjaukset ja käytännöt
Työterveyshuollon sopimus
Teollisuusliiton Jakajia koskeva tes
Tuntipalkka 8,90 € -10,16 €
Ei moduuleja
Ei iltatyölisää
Yötyölisä 0,80 € / tunti (noin 8 –9 % tuntipalkasta)
Ei lisätyökorvausta
Ei lauantaityökorvausta
Ei hälytysrahaa tai arkipyhäkorvausta
Työaika 8 t/pvä ja 40 t/vko àylityökynnys
Sairausajan palkka (väh. 1kk) 40 pvä –105 pvä
Ei pitkiä lomia (talviloma?)
Sairastuminen vuosiloman aikana –> Vuosilomalain mukaan 6 omavastuupäivää
Paikallisesti voidaan sopia työaikapankin perustamisesta
PAUn luottamusmiesorganisaatio loppuu tes:n vaihtuessa
Ei määräyksiä tauoista
Työterveyshuolto tes-tasoinen, huomattavasti heikompi kuin PAUn sopimuksessa
Lähde:
https://www.pau.fi/viestinta/ajankohtaista/nain-postin-tyoehtoshoppailu…
Ai että suomalaiset ovat patologisen kateellisia kansaa.. jos jollain on asia huonommin, pitää kaikilla olla! Vajotaan kaikki yhdessä kurjuuteen ja itketään yhdessä (tai yksin himassa niinkuin suomalaisilla on tapana)
Ei jatkoon...
Ei iltatyölisää
Yötyölisä 0,80 € / tunti (noin 8 –9 % tuntipalkasta)
Ei lisätyökorvausta
Ei lauantaityökorvausta
Ei hälytysrahaa tai arkipyhäkorvausta
Jo pelkästään tuo minusta on jo tarpeeksi ettei tuonne kantsi lähteä. Jos peruspalkka ei ole kovin hyvä niin noilla kielloilla viedään sitten mahdollisuudet paikata taloutta. Sittenhän lisäksi posti haluaa vielä heikentää työterveyshuoltoakin!
Hävettää myöntää, että en ole kovin tarkasti seurannut Postin toimintaa, mutta tuo alempi taulukkohan on ilman mitään lisiä ihan järjetön!
Ei onneksi vaikuttanut myönnettyyn lainaan. Muuten on kyllä saanut venyttää penniä enkä vieläkään tajua että näin voidaan tehdä. Työpaikka sama, työtehtävä sama jne. Palkasta pois kolmannes eikä kukaan piitannut.