Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä jää rahaa käteen palkasta pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

Vierailija
12.11.2019 |

Pohdin tässä työpaikan vaihtamista kolmivuorosta päivätyöhön. Tämä tarkoittaa palkan laskua, koska kolmivuorossa lisät tuovat luonnollisesti aika paljon. Oman hyvinvoinnin kannalta vaihto päivätyöhön olisi parempi, mutta palkka mietityttää.

Tästä inspiroituneena aloin laskeskelemaan paljonko sitä rahaa oikeesti kaikkien pakollisten menojan jälkeen jää käteen ja alkoi kiinnostamaan, miten teillä muilla jää.

Kerro siis paljonko sinulla jää käteen rahaa yhden kuukauden palkasta pakollisten, eli asumiskulujen ja muiden kiinteiden kuukausittaisten laskujen jälkeen. Kerro myös oletko työssä käyvä/työtön/opiskelija, asutko yksin/jonkun kanssa ja onko lapsia. Entä, miten koet pärjääväsi jäljelle jääneellä summalla?

Asun itse puolison kanssa, molemmat ollaan työssä käyviä ja ollaan lapsettomia. Laskin, että mulle jää noin 550-1107 euroa riippuen lisistä. Yleensä jotakin tolta väliltä, noin 700 euron luokkaa. Jos vaihtaisin päivätyöhön, niin summa olisi karkeasti arvioituna 500-600 euroa.

Eli nuo summat sain siis sen jälkeen, kun miinustin nämä mun kuukauden nettopalkasta:
- asumiskustannukset (lainanlyhennys, vastike, vesi, sähkö)
- kuukausittaiset laskut (puhelinlasku, kuntosali, Spotify ym.)
- matkakortin
- rahastoon menevän rahan
- ja ruokakulut (Ruokarahaa siirrän 200 euroa eri tilille ja puoliso siirtää samanlaisen summan. Joskus se riittää ja joskus tarvii siirtää lisää.)

Asiallisia vastauksia, kiitos!

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiinnostaa tietää?

A. Minimitulot, jää asumisen ym jälkeen pari sataa, joka kuluu kyllä kaikki

B. 2000€ netto. Menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.

C. 300€ netto, menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.

Mitä saat tästä kyselystä?

Niin kuin sanoin tuolla aloitustekstissä, niin ihan mielenkiinnosta. Täällä kysellään paljon turhemmistakin asioista, niin miksi ei tällaisesta? Miksi vaivaannuit avaamaan keskusten ja vielä vastaamaan tähän, etkä vaan skrollannut ohi?

-ap

Oletko yksinkertainen?

Vierailija
42/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää käteen 2200-3000 kuussa; vuorotyö. Maksan 5-henkisen perheen ruuat ja lasten vaatteet ja omat menoni. Mies maksaa asumisen ja yleensä myös autokulut. Ruokaan menee vähintään tonni. Rahastoon 200. Mulla ei ole velkoja, olen lopettanut kaikki lehtitilaukset. Vaihtelevasti  omiin ja lasten vaatteisiin, kaikkeen pikku sälään, kampaajiin jne, matkoihin jne. Aika lailla nollilla ollaan kuun lopussa, mutta olen sentään saanut rahastoon jotain. En käytä luottokorttia, itselläni on sen verran  puskurirahaa, että otan sieltä jos on pakko.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vertailussa ei ole järkeä koska kaikki tienaa eri tavalla ja käyttää eri tavalla rahaa. Sun pitää vaan itse miettiä paljon jää ja millä pärjäät + hyödyt päivätyöstä.

No jos luit mun aloitustekstin, niin kerroinkin, että ihan mielenkiinnosta kyselen. Kiinnostaa, millaisia summia muilla jää ja miten he kokevat sillä pärjäävän. Tottakai ymmärrän sen, että en voi vertailla näitä keskenään, koska jokaisella on eri elämäntilanne ja kulutustottumukset.

Haluan nyt itse laskeskella vaan tarkkaan, miten pärjäisin pienemmällä palkalla ja punnita päivätyön hyödyt. Siihen ei tietenkään vaikuta se, mitä muut täällä vauva-palstalla vastailee.

Täällä kysellään monista turhanpäiväisistä asioista, mutta miks tällainen aihe aiheuttaa naputusta? Musta raha-asioista voisi ylipäätänsäkin puhua avoimemmin.

-ap

Siihen pärjäämiseen vaikuttaa eniten se mihin on päättänyt laittaa ne pakolliset menot.

Minä voin laittaa lainat tappiin ja aanoa, ettei mitenkään riitä rahat edes pakollisiin menoihin ja tämän takana voi olla mitkä tahansa tulot.

Vierailija
44/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma osuus vuokrasta + vesilaskusta, työssäkäynnin, puhelimen (työn takia pakko alle 30 / kk sis. netin koska hoidan kaikki tietokoneasiat puhelimella), auto- ja oma tapaturmavakuutus, kotivakuutus, lapsen vakuutus ja prepaid luuri alle 10 e / kk, sähkölasku, Trafin autovero ja nuoremman lapsen diabeteslääkkeet . Jos tulee terveysmenoja, ruokaan menevästä osuudesta vähenee.

Teen ruoat 98% itse ja tarvikkeet tulevat ruokajonosta. Pakollisten jälkeen ei jää mitään taskuun, vaikka olen hyvällä, liki täysipäiväisellä työsopparilla. Tulot perheessä liika korkeat asumistukeen ja toimeentulotukeen. Asunto 3 h + k, neljä asujaa. Vanhin lapsi ja hänen bruttoulonsa lasketaan asumistuen osalta perheen tuloihin, ja nettotulonsa toimeentulotuen osalta omaksi taloudekseen ja lasketaan vanhempien tulojen mukaan. Vanhimmalla keliakia ja erityisruokavalio.

Älyvapaa laskumalli, mutta minkäs teet. Miehellä lomautus ja nettotulot reippaasti alle 1000 / kk. Lisäksi meillä maksettavana hometalolaina ja se luetaan ns. omaehtoiseksi velkaantumiseksi eikä sitä huomioida missään tuessa. Taloa tosin ei enää ole meillä, koska toimeentulotuen saamiseksi se piti myydä alihintaan ja siitä jäi vain velkaa...eikä silti saatu sitä toimeentulotukea.

Joten nada. Njet. Bruttotulot - pakolliset 0, ellei jopa miinusmerkkinen. Ja jottei menisi vaikeaksi, niin jos auto hajoaa, loppuu työssäkäynti, koska työkohteisiini ei joko ole julkista liikennettä tai työvuoro alkaa ennen kuin julkinen liikkuu.

Jos olisin hoitoalalla, lähihoitaja tai siitä ylemmäs, niin palkka olisi yli 500 e enemmän / kk, mutta mun fyysinen terveys ei riitä alalle.

Vierailija
45/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kiinnostaa tietää?

A. Minimitulot, jää asumisen ym jälkeen pari sataa, joka kuluu kyllä kaikki

B. 2000€ netto. Menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.

C. 300€ netto, menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.

Mitä saat tästä kyselystä?

Niin kuin sanoin tuolla aloitustekstissä, niin ihan mielenkiinnosta. Täällä kysellään paljon turhemmistakin asioista, niin miksi ei tällaisesta? Miksi vaivaannuit avaamaan keskusten ja vielä vastaamaan tähän, etkä vaan skrollannut ohi?

-ap

Oletko yksinkertainen?

Taidan olla, kun vielä vastailen tollaiselle trollille.

Vierailija
46/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin 1100 €.

Vierailija
47/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle ei jää mitään, maksaa ruokakulut ja saa käyttää n. 30 euroa omiin menoihin / viikko.

Mulle jäi työttömänä ja ilman liittoihin kuulumisia yli 500 euroa joka kuukausi. Omat elämäntavat ratkaisee kaiken ei niinkään tulot!

Ja tämä on mahdollista miten? Jos et kuulu liittoon, työmarkkinatuki on hieman yli 500 euroa kuussa. Siihen päälle saat asumistukea, joka ei kata asumiskuluja kokonaisuudessaan. Sulla ei siis ole mitään kuluja (sähkö, vesi, vakuutus, puhelin, netti, ruoka tms)?

Noh vuokra alle 250 euroa/kk. (sisältää veden ja lämmön). Ei autoa, ei lemmikkejä, en polta, en käy bilettämässä, puhelinlasku 5 euroa/kk sisältäen rajattoman 4G 150 mbit/s datayhteyden, laajakaista 50 mbit/s 5 euroa/kk, sähkölasku 3kk ajalta 55 euroa.. Siinäpä noita. Olen tosin nykyään töissä eli ei tarvitse sen puoleen olla niin tarkka mutta en siltikään tuhlaile ihan hullusti.

Vierailija
48/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti palkkapäivänä lähtee tililtä:

-600 euroa lainanlyhennykseen

-300 euroa taloudenhoitotilille

-25 euroa sijoituksiin

-125 euroa esikoiselle

-150 euroa säästötilille

-n 20 euroa puhelinlasku

-60 euroa lasten säästötileille

Siitä sitten jää vielä noin 1300 euroa, josta maksan sitten auton bensan ym kulut, salikortin, laitan lisää säästöön, omat menot ym. Huvitukset

Vierailija
49/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noilla spekseillä 200 euroa kuussa.

Nettopalkkani on 3300,

asumiseen (lyhennyksineen) 1000€

Ruokaan 200,

autoihin 700, kaikki kulut huomioitu ja jyvitetty kuukausille.

muut laskut 200 euroa (netti, sähkö, luottokortti, kotivakuutus jne)

1400 sijoituksiin minimissään, joskus enemmänkin.

Vierailija
50/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömälle ei jää mitään, maksaa ruokakulut ja saa käyttää n. 30 euroa omiin menoihin / viikko.

Mulle jäi työttömänä ja ilman liittoihin kuulumisia yli 500 euroa joka kuukausi. Omat elämäntavat ratkaisee kaiken ei niinkään tulot!

Ja tämä on mahdollista miten? Jos et kuulu liittoon, työmarkkinatuki on hieman yli 500 euroa kuussa. Siihen päälle saat asumistukea, joka ei kata asumiskuluja kokonaisuudessaan. Sulla ei siis ole mitään kuluja (sähkö, vesi, vakuutus, puhelin, netti, ruoka tms)?

Noh vuokra alle 250 euroa/kk. (sisältää veden ja lämmön). Ei autoa, ei lemmikkejä, en polta, en käy bilettämässä, puhelinlasku 5 euroa/kk sisältäen rajattoman 4G 150 mbit/s datayhteyden, laajakaista 50 mbit/s 5 euroa/kk, sähkölasku 3kk ajalta 55 euroa.. Siinäpä noita. Olen tosin nykyään töissä eli ei tarvitse sen puoleen olla niin tarkka mutta en siltikään tuhlaile ihan hullusti.

Aloittaja oli laskenut pakollisiin menoihin ruoan. Sä et siis syökään?

Vierailija
51/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Malinen terve ja mulle jää ihan kivasti.

Vierailija
52/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja oli laskenut pakollisiin menoihin ruoan. Sä et siis syökään?

Ei siihenkään paljoa mene. Esimerkiksi keitot halpoja ja riittoisia.

Vierailija
53/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jää noin 2000e kuukaudessa. Kaksi lasta, 4v. ja 4 kuukauden ikäinen vauva. Minä siis äitiyslomalla.

Vierailija
54/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olisi kiva myös tietää paljon saat kuukaudessa, kerta jäi 500 euroa käteen.

ja paljon meni kuukaudessa rahaa ruokaan.

Vierailija
55/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka noin 1400. Vuokra vähän alle 500, lainat 250, vakuutuksiin ja puhelimeen ja tv:hen sekä sähköön yhteensä kymmeniä euroja vähintään, jopa satanen tai yli., riippuu kuusta. Säästöön 60 e. Ruokaan ja lääkkeisiin satasia.

Yksin elän eikä lapsia. Joskus pärjää paremmin ja joskus huonommin.

Vierailija
56/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään tonnilla kuussa Hesassa. Säästöön menee suunnilteen 600e kuussa, ei lapsia.

Vierailija
57/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi että tuo 6000 vuodessa humputteluun riittää. Mulla menee yksinasuvana vajaa tonni/kk sisältäen harrastusmaksut, ruoka, laskut (muut kuin asuntolaina + vastike).

Vierailija
58/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n.950e, ja säästöön on mennyt ihan hyvä lovi. Dinkkuperhe (double income, no kids kerrostalossa Hki keskusta)

Vierailija
59/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettopalkka noin 1800€. "Asiantuntijatehtävissä", hah! Ihmettelen aina, miksi hoitajat valittaa palkoistaan vaikka brutto alkaa usein kolmosella. Itsellä brutto 2580€.

Palkkapäivänä lähtee:

-300€ asuntolainaan

-1050€ taloustilille, josta maksetaan ruoat, auton kulut, vakuutukset, lasten menot, koiran kulut jne.

-noin 150€ säästöön ja rahastoon

Omiin kuluihin (lounaat, harrastukset, kampaajat, vaatteet, huvit) jää noin 300€/kk.

Ihan hyvin pärjään, mutta ei ole oikein rahaa itseensä panostaa. Joskus saan 100-500€ bonuksia, niistäkin laitan suuren osan säästöön esim lomiin tai joululahjoihin.

Miehellä suunnilleen samat tulot ja samat menot. Asutaan uudehkossa okt:ssa, josta jo 2/3 maksettu. Ei muita velkoja.

Vierailija
60/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite tosiaan saan kuukaudessa vähän yli 500 euroa. siitä pitäs sit maksaa:

- vuokran puolikas 300 euroa

- puhelin+netti 38 euroa

- sali 70 euroa

- hbo 10 euroa

- sähkö 25 euroa

- uinti 20-40 euroa

- bensa 30 euroa

sit jos jää rahaa niin ostan ruokaa, tosin yleensä mies maksaa ruuan ja vuokrankin, koska ei 500 elä ykskään ihminen.

ja en ole valmis tinkimään harrastuksista, koska miehen takia tulot huonot kun en saa tukia niin

hän luvannu auttaa koska halusi asua yhdessä senkin uhalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kahdeksan