Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko teillä jää rahaa käteen palkasta pakollisten laskujen/menojen jälkeen?

Vierailija
12.11.2019 |

Pohdin tässä työpaikan vaihtamista kolmivuorosta päivätyöhön. Tämä tarkoittaa palkan laskua, koska kolmivuorossa lisät tuovat luonnollisesti aika paljon. Oman hyvinvoinnin kannalta vaihto päivätyöhön olisi parempi, mutta palkka mietityttää.

Tästä inspiroituneena aloin laskeskelemaan paljonko sitä rahaa oikeesti kaikkien pakollisten menojan jälkeen jää käteen ja alkoi kiinnostamaan, miten teillä muilla jää.

Kerro siis paljonko sinulla jää käteen rahaa yhden kuukauden palkasta pakollisten, eli asumiskulujen ja muiden kiinteiden kuukausittaisten laskujen jälkeen. Kerro myös oletko työssä käyvä/työtön/opiskelija, asutko yksin/jonkun kanssa ja onko lapsia. Entä, miten koet pärjääväsi jäljelle jääneellä summalla?

Asun itse puolison kanssa, molemmat ollaan työssä käyviä ja ollaan lapsettomia. Laskin, että mulle jää noin 550-1107 euroa riippuen lisistä. Yleensä jotakin tolta väliltä, noin 700 euron luokkaa. Jos vaihtaisin päivätyöhön, niin summa olisi karkeasti arvioituna 500-600 euroa.

Eli nuo summat sain siis sen jälkeen, kun miinustin nämä mun kuukauden nettopalkasta:
- asumiskustannukset (lainanlyhennys, vastike, vesi, sähkö)
- kuukausittaiset laskut (puhelinlasku, kuntosali, Spotify ym.)
- matkakortin
- rahastoon menevän rahan
- ja ruokakulut (Ruokarahaa siirrän 200 euroa eri tilille ja puoliso siirtää samanlaisen summan. Joskus se riittää ja joskus tarvii siirtää lisää.)

Asiallisia vastauksia, kiitos!

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivätyö on aivan helkkarin rankkaa ja puuduttavaa verrattuna vuorotyöhön, miksi ihmeessä vaihdat? Ei paljon järjen imevämpää elämänmuotoa voi olla puhumattakaan miten huono palkka päivätyössä on.

Vierailija
2/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys on auvan älytön. Laskit tähän ihan kaiken, jipa säästöt.

Joten minä sanon että ei jää mitään, kun lusäksu lasken humputtelut ja loput laitan säästöön ja matkusteluun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle jää n. 1350€ säästöön joka kuukausi.

Sen siirrän tilipäivänä jemmatilille.

Vierailija
4/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää asumiskulujen jälkeen 50€. Sillä ostan matkakortin, ruuat, vaatteet, vakuutukset, kännykkälaskun ym.

Vierailija
5/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivätyö on aivan helkkarin rankkaa ja puuduttavaa verrattuna vuorotyöhön, miksi ihmeessä vaihdat? Ei paljon järjen imevämpää elämänmuotoa voi olla puhumattakaan miten huono palkka päivätyössä on.

No mielipiteitä on kai monia? Ei todellakaan sovi kolmivuorotyö kaikille.

-ap

Vierailija
6/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle jää asumiskulujen jälkeen 2700€, jolla koitan saada muut tarpeet täytettyä.

Vierailija
7/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskulujen jälkeen käteen jää n. 5200 euroa.

Vierailija
8/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

n. 3600€

Vierailija
9/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla logiikalla ei mitään :D

Vierailija
10/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saat tähän vertailukelpoisia vastauksia, koska ihmisten käsitys "pakollisista menoista" vaihtelee paljon. Meidän perheessä kumpikin vanhemmista siirtää palkkapäivänä yhteiselle tilille 1700 euroa, joilla maksetaan talolainan lyhennykset, laskut, ruoka, vakuutukset, siivooja ja muut juoksevat kulut mitä eteen tulee (mm. tällä viikolla lasten talvikengät). Käteen omasta palkasta jää siis 1200 euroa "vapaasti käytettäväksi", mutta toki tästä vähennän vielä matkakortin, puhelinlaskun, liikuntakulut ja muut harrastukset jne. Eli mikä sitten on lopulta käteen jäävä osuus, ehkä 1000 euroa näin arvioituna.

Vierailija
11/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joten minä sanon että ei jää mitään, kun lusäksu lasken humputtelut ja loput laitan säästöön ja matkusteluun.

Miten niin älytön? Laskin tähän sen summan, mikä poistuu mun tililtä joka kuukausi heti palkkapäivänä. Mulla menee tietty minimisumma joka kuukausi rahastoon, joten laskin sen automaattisesti kans. Toki sen ja Spotifyn oisin voinu jättää tästä poiskin, kun eivät oo pakollisia.

Vierailija
12/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin tonni. Tonni menee pakollisiin laskuihin, asumiskuluihin, lainan lyhennykseen ym.

Vierailija
13/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin saat tähän vertailukelpoisia vastauksia, koska ihmisten käsitys "pakollisista menoista" vaihtelee paljon. Meidän perheessä kumpikin vanhemmista siirtää palkkapäivänä yhteiselle tilille 1700 euroa, joilla maksetaan talolainan lyhennykset, laskut, ruoka, vakuutukset, siivooja ja muut juoksevat kulut mitä eteen tulee (mm. tällä viikolla lasten talvikengät). Käteen omasta palkasta jää siis 1200 euroa "vapaasti käytettäväksi", mutta toki tästä vähennän vielä matkakortin, puhelinlaskun, liikuntakulut ja muut harrastukset jne. Eli mikä sitten on lopulta käteen jäävä osuus, ehkä 1000 euroa näin arvioituna.

Joo, totta! Ja tajusin äsken, että kysyin tässä pakollisten menojen jälkeen jäävää summaa ja ite kuitenkin automaattisesti laskin rahaston ja Spotifyn, jotka ei kyllä mee pakollisiin menoihin kuitenkaan. :D

Vierailija
14/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin älytön? Laskin tähän sen summan, mikä poistuu mun tililtä joka kuukausi heti palkkapäivänä. Mulla menee tietty minimisumma joka kuukausi rahastoon, joten laskin sen automaattisesti kans. Toki sen ja Spotifyn oisin voinu jättää tästä poiskin, kun eivät oo pakollisia.

Älytön kysymys tosiaan. Ja tämä tekee sen vielä älyttömämmäksi. Voinhan laittaa vaikka 10 000 lähtemään joka kuukausi tililtä ja sitten ei jää mitään pakollisten menojen jälkeen.

Vierailija
15/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai joka kuukausi ole vakuutusmaksuja? Joku vaan niin kirjoitti. Mulla ainakin on vain kerran vuodessa.

Vierailija
16/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

50e jää säästöön, koska tällä hetkellä on muutama velka mitä lyhennän. Ilman niitä jäisi n. 200e.

Nettotulot 2300e ja maksan siitä kaiken yksin (omat, 2 lapsen ja koiran menot). 

Vierailija
17/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyödyt vastauksista. Kuinka palj8n sinulle jää rahaa pakollisten kulujen jälkeen.

Mitä vertailtavaa näissä voisi olla. Ne pakolliset kulut kun on ihan itse päätettyjä. Joku huipputuloinen asuu kalliisti, menoja on muutenkin paljon. Pienituloisen menot on pakosta pienet.

Sinulle jää molemmissa tapauksissa löysää rahaa. Sitä en tiedä kuinka hyvin se sinulle riittää. Onko tili kuun lopussa tyhjä vai ei.

Vierailija
18/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää mihin?

Vierailija
19/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä säännölliset nettotulot 6150 euroa lapsilisien kanssa. Mies saa joskus jotain lisiä, minä en koskaan mitään.

Säännöllisiä menoja on noin 3800 euroa. Jäljelle jää noin 2350 euroa. Se menee kolmen lapsen kanssa elämiseen helposti.

Säännöllisissä menoissa on siis asuntolainasta lähtien harrastusmaksuihin kaikki. Tuosta 2350 eurosta maksetaan ruoka, bussiliput, huvitukset, synttärilahjat ja muut.

Itse en tyytyisi vähempään. Tuntuisi siltä, että pitäisi pihistellä ja säästää, jos tästä vielä laskettaisiin palkkoja.

Ollaan molemmat miehen kanssa työssäkäyviä, nelikymppisiä, lapsia on siis kolme. Asuntolainaa jäljellä 350 000 euroa.

Vierailija
20/74 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömälle ei jää mitään, maksaa ruokakulut ja saa käyttää n. 30 euroa omiin menoihin / viikko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän seitsemän