Paljonko teillä jää rahaa käteen palkasta pakollisten laskujen/menojen jälkeen?
Pohdin tässä työpaikan vaihtamista kolmivuorosta päivätyöhön. Tämä tarkoittaa palkan laskua, koska kolmivuorossa lisät tuovat luonnollisesti aika paljon. Oman hyvinvoinnin kannalta vaihto päivätyöhön olisi parempi, mutta palkka mietityttää.
Tästä inspiroituneena aloin laskeskelemaan paljonko sitä rahaa oikeesti kaikkien pakollisten menojan jälkeen jää käteen ja alkoi kiinnostamaan, miten teillä muilla jää.
Kerro siis paljonko sinulla jää käteen rahaa yhden kuukauden palkasta pakollisten, eli asumiskulujen ja muiden kiinteiden kuukausittaisten laskujen jälkeen. Kerro myös oletko työssä käyvä/työtön/opiskelija, asutko yksin/jonkun kanssa ja onko lapsia. Entä, miten koet pärjääväsi jäljelle jääneellä summalla?
Asun itse puolison kanssa, molemmat ollaan työssä käyviä ja ollaan lapsettomia. Laskin, että mulle jää noin 550-1107 euroa riippuen lisistä. Yleensä jotakin tolta väliltä, noin 700 euron luokkaa. Jos vaihtaisin päivätyöhön, niin summa olisi karkeasti arvioituna 500-600 euroa.
Eli nuo summat sain siis sen jälkeen, kun miinustin nämä mun kuukauden nettopalkasta:
- asumiskustannukset (lainanlyhennys, vastike, vesi, sähkö)
- kuukausittaiset laskut (puhelinlasku, kuntosali, Spotify ym.)
- matkakortin
- rahastoon menevän rahan
- ja ruokakulut (Ruokarahaa siirrän 200 euroa eri tilille ja puoliso siirtää samanlaisen summan. Joskus se riittää ja joskus tarvii siirtää lisää.)
Asiallisia vastauksia, kiitos!
Kommentit (74)
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle ei jää mitään, maksaa ruokakulut ja saa käyttää n. 30 euroa omiin menoihin / viikko.
Mulle jäi työttömänä ja ilman liittoihin kuulumisia yli 500 euroa joka kuukausi. Omat elämäntavat ratkaisee kaiken ei niinkään tulot!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kysymys on auvan älytön. Laskit tähän ihan kaiken, jipa säästöt.
Joten minä sanon että ei jää mitään, kun lusäksu lasken humputtelut ja loput laitan säästöön ja matkusteluun.
Miten niin älytön? Laskin tähän sen summan, mikä poistuu mun tililtä joka kuukausi heti palkkapäivänä. Mulla menee tietty minimisumma joka kuukausi rahastoon, joten laskin sen automaattisesti kans. Toki sen ja Spotifyn oisin voinu jättää tästä poiskin, kun eivät oo pakollisia.
Älytön kysymys tosiaan. Ja tämä tekee sen vielä älyttömämmäksi. Voinhan laittaa vaikka 10 000 lähtemään joka kuukausi tililtä ja sitten ei jää mitään pakollisten menojen jälkeen.
Muotoilin ehkä huonosti kysymyksen ja, niin ku jo sanoin, olisin voinut ite jättää laskuista ton mun rahastoon menevän summan (joka on ihan muutamia kymppejä) ja Spotifyn yms. ei-niin-pakolliset, mutta varmasti jokainen ymmärtää, mitä haen tällä kysymyksellä takaa. Tuolla joku mainitsikin, että jokainen määrittelee omat pakolliset menonsa eri tavalla, eikä nää välttämättä ole niin vertailukelpoisia keskenään. Kunhan nyt ylipäätänsä kiinnostaa tietää. Nillität nyt kyllä ihan turhasta ja takerrut pieneen yksityiskohtaan kiinni.
-ap
En tiedä. Menot vaihtelevat suuresti kuukausittain, emmekä harrasta kommunistista suunnitelmataloutta.
Vuokran, puhelinlaskun, veden, sähkön, bussikortin jälkeen jää 400-500e ruokaan ym tatpeelliseen.
Pakolliset menoni ovat 20e puhelinlasku. Loput jää säästöön tai voin käyttää miten haluan.
T:äitiyslomalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä kysymys on auvan älytön. Laskit tähän ihan kaiken, jipa säästöt.
Joten minä sanon että ei jää mitään, kun lusäksu lasken humputtelut ja loput laitan säästöön ja matkusteluun.
Miten niin älytön? Laskin tähän sen summan, mikä poistuu mun tililtä joka kuukausi heti palkkapäivänä. Mulla menee tietty minimisumma joka kuukausi rahastoon, joten laskin sen automaattisesti kans. Toki sen ja Spotifyn oisin voinu jättää tästä poiskin, kun eivät oo pakollisia.
Älytön kysymys tosiaan. Ja tämä tekee sen vielä älyttömämmäksi. Voinhan laittaa vaikka 10 000 lähtemään joka kuukausi tililtä ja sitten ei jää mitään pakollisten menojen jälkeen.
Muotoilin ehkä huonosti kysymyksen ja, niin ku jo sanoin, olisin voinut ite jättää laskuista ton mun rahastoon menevän summan (joka on ihan muutamia kymppejä) ja Spotifyn yms. ei-niin-pakolliset, mutta varmasti jokainen ymmärtää, mitä haen tällä kysymyksellä takaa. Tuolla joku mainitsikin, että jokainen määrittelee omat pakolliset menonsa eri tavalla, eikä nää välttämättä ole niin vertailukelpoisia keskenään. Kunhan nyt ylipäätänsä kiinnostaa tietää. Nillität nyt kyllä ihan turhasta ja takerrut pieneen yksityiskohtaan kiinni.
-ap
Miksi kiinnostaa tietää?
A. Minimitulot, jää asumisen ym jälkeen pari sataa, joka kuluu kyllä kaikki
B. 2000€ netto. Menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.
C. 300€ netto, menee asumisen, ruuan ym jälkeen kaikki.
Mitä saat tästä kyselystä?
Vierailija kirjoitti:
Vuokran, puhelinlaskun, veden, sähkön, bussikortin jälkeen jää 400-500e ruokaan ym tatpeelliseen.
Ja se kaikki menee kyllä ruokaan ym.
Vertailussa ei ole järkeä koska kaikki tienaa eri tavalla ja käyttää eri tavalla rahaa. Sun pitää vaan itse miettiä paljon jää ja millä pärjäät + hyödyt päivätyöstä.
Onks opettajilla ollu tänään paha päivä vai mitä vit*uilijoita tää ketju on täynnä? Vinkukaa miehillenne.
Toimeentulotuen perusosan verran. Siitä vielä matkakortti ja puhelinlasku niin olleen 400 euron tuntumassa. Hyvin ostelee ruuat ja vaatteet. Kohta alkaa opintolainan lyhennys niin jää vähemmän mutta selvinnen vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Onks opettajilla ollu tänään paha päivä vai mitä vit*uilijoita tää ketju on täynnä? Vinkukaa miehillenne.
Tämä ketju on tyhmyyden huipentuma
Olen laitoshuoltajana kaupungilla, päiväkodissa. 1400e jää käteen. Siitä laskuihin (vesi, sähkö, jätehuolto jne) pari sataa euroa. Suunnilleen saman verran ruokaan. Asutaan omakotitalossa. Mies levyseppähitsaaja, tienaa 2200e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömälle ei jää mitään, maksaa ruokakulut ja saa käyttää n. 30 euroa omiin menoihin / viikko.
Mulle jäi työttömänä ja ilman liittoihin kuulumisia yli 500 euroa joka kuukausi. Omat elämäntavat ratkaisee kaiken ei niinkään tulot!
miten on mahdollista?
itse saan tuon verran työttömänä kuukaudessa rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on mahdollista miten? Jos et kuulu liittoon, työmarkkinatuki on hieman yli 500 euroa kuussa. Siihen päälle saat asumistukea, joka ei kata asumiskuluja kokonaisuudessaan. Sulla ei siis ole mitään kuluja (sähkö, vesi, vakuutus, puhelin, netti, ruoka tms)?
Vierailija kirjoitti:
Vertailussa ei ole järkeä koska kaikki tienaa eri tavalla ja käyttää eri tavalla rahaa. Sun pitää vaan itse miettiä paljon jää ja millä pärjäät + hyödyt päivätyöstä.
No jos luit mun aloitustekstin, niin kerroinkin, että ihan mielenkiinnosta kyselen. Kiinnostaa, millaisia summia muilla jää ja miten he kokevat sillä pärjäävän. Tottakai ymmärrän sen, että en voi vertailla näitä keskenään, koska jokaisella on eri elämäntilanne ja kulutustottumukset.
Haluan nyt itse laskeskella vaan tarkkaan, miten pärjäisin pienemmällä palkalla ja punnita päivätyön hyödyt. Siihen ei tietenkään vaikuta se, mitä muut täällä vauva-palstalla vastailee.
Täällä kysellään monista turhanpäiväisistä asioista, mutta miks tällainen aihe aiheuttaa naputusta? Musta raha-asioista voisi ylipäätänsäkin puhua avoimemmin.
-ap
mun mielestä jos päivätyö on sulle mielusampi niin vaihda ihmeessä. rahan ei pitäs olla niin suuressa arvossa kun kumminkin jää ylimäärästä yli 500 euroa molemmissa tilanteissa.
[/quote]
Miksi kiinnostaa tietää?
Mitä saat tästä kyselystä?[/quote]
Niin kuin sanoin tuolla aloitustekstissä, niin ihan mielenkiinnosta. Täällä kysellään paljon turhemmistakin asioista, niin miksi ei tällaisesta? Miksi vaivaannuit avaamaan keskusten ja vielä vastaamaan tähän, etkä vaan skrollannut ohi?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi kiinnostaa tietää?
Mitä saat tästä kyselystä?
Niin kuin sanoin tuolla aloitustekstissä, niin ihan mielenkiinnosta. Täällä kysellään paljon turhemmistakin asioista, niin miksi ei tällaisesta? Miksi vaivaannuit avaamaan keskusten ja vielä vastaamaan tähän, etkä vaan skrollannut ohi?
-ap
Avaamaan keskustelun siis.
Ei välttämättä mitään laskuja, mutta on järjevää jakaa vuosikulut kuukausille, ettei tule vaihteluita menoissa.