Amerikkalaistutkimus: Älykäs nainen ei kiinnosta miestä
Monia miehiä pelottaa ajatus itseään älykkäämmästä kumppanista, viestii tutkimus. Keski-ikäisten naisten toiveissa miesten sivistykselliset taidot ovat arvokasta valuuttaa.
Jos biologia on ohjenuorana, miehen kannattaa tavoitella kumppaniksi älykästä naista. Vanhempien älykkyys tukee lähtökohtaisesti parempaa lapsenhoitoa. Lisäksi mahdollinen jälkikasvu saa todennäköisemmin älykkyyttä tukevan geenikattauksen.
Tosielämän parisuhdemarkkinoilla naisen äly ei kuitenkaan näyttäydy suurena valttikorttina.
Personality and Social Psychology Bulletin -lehdessä julkaistussa Texasin yliopiston tutkimuksessa tutkijat selvittivät 105 miehen naismieltymyksiä. Kyselyssä miehet ilmoittivat, että heitä älykkäämmät naiset olivat haluttavia kumppaneita ja ”yleisesti kiinnostavampia” verrattuna miestä huonompia tuloksia saaneisiin naisiin, esimerkiksi matematiikassa.
86 prosenttia miehistä ilmoitti kokevansa miellyttävänä ajatuksen, että he tapailisivat itseään älykkäämpää naista.
Kun miesten tuli oikeasti tavata heitä älykkäämpiä naisia, valtaosa miehistä oli keskimääräistä nihkeämpiä vaihtamaan näiden naisten kanssa yhteystietoja ja järjestämään treffejä heidän kanssaan.
Tämä näkyi jopa siten, että ollessaan samassa testihuoneessa naisten kanssa miehet ottivat tuolinsa kanssa enemmän etäisyyttä niihin naisiin, jotka olivat pärjänneet testissä heitä paremmin.
Monet tutkittavista miehistä ilmoittivat, että he tunsivat älykkäiden naisten seurassa itsensä normaalia vähemmän maskuliinisiksi.
Pelkkä miestä älykkäämmän naisen läsnäolo aiheutti miehelle uhatun olon, tutkijat täsmentävät.
https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000001232295.html
Kommentit (300)
Miehen ego kärsii siitä kun nainen ei olekaan tietämätön, alistettava, tahdoton, neuvottava ja epäitsenäinen. Se on miehille kova paikka. Joillekin jopa narsistinen kolaus...
Mieheni on viisain mies jonka olen tavannut ja on älykäs erilaisella tavalla kuin itse. Koen että olemme suht samalla levelillä, jotain asioita joudun joskus selittämään hänelle, mutta samalla tavalla hän selittää asioita minulle, koska meidän vahvuudet on ihan eri aloilla. Teimme joskus Mensan nettitestit ja mies sai 120 ja itse 135.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä teema aina välillä nousee ja sitten kuulee että älykäs nainen "pelottaa" miehiä. Ei kukaan erottele miten se nyt pelottaisi, mutta kuulemma pelottaa. Tai toinen on että mies ei voisi "hyväksikäyttää" älykästä naista, ihan niin kuin parisuhteet yleensäkään perustuisivat hyväksikäytölle.
Totuus on kuitenkin siinä, että mies ei asemaansa parisuhteessa miehiseksi, jos nainen on huomattavasti älykkäämpi. Se on vähän sama jos nainen nostaa penkistä enemmän rautaa. Ei sellainenkaan nainen mitenkään pelota, mutta ei siinä itseään suhteen mieheksi tunne. Ja toki se joillekin miehille toimii, mutta harvemmille.
Miksi miehen miehisyys kärsii naisen älystä?
Minun kokemukseni mukaan mies kokee naisen painavan häntä alas, jos nainen yrittää keskustella tasa-arvoisesti. Mies kaipaa äitiä, joka vain kuuntelee hymy silmissään, huolehtii ja antaa tissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä teema aina välillä nousee ja sitten kuulee että älykäs nainen "pelottaa" miehiä. Ei kukaan erottele miten se nyt pelottaisi, mutta kuulemma pelottaa. Tai toinen on että mies ei voisi "hyväksikäyttää" älykästä naista, ihan niin kuin parisuhteet yleensäkään perustuisivat hyväksikäytölle.
Totuus on kuitenkin siinä, että mies ei asemaansa parisuhteessa miehiseksi, jos nainen on huomattavasti älykkäämpi. Se on vähän sama jos nainen nostaa penkistä enemmän rautaa. Ei sellainenkaan nainen mitenkään pelota, mutta ei siinä itseään suhteen mieheksi tunne. Ja toki se joillekin miehille toimii, mutta harvemmille.
En tiedä, mutta vähän sama kuin sen penkkipunnerruksen kanssa. Sitä vain tuntee olevansa vähemmän miehinen, jos älykäs nainen hoitaa yhteiset asiat jne. Ei sitä voi selittää, koska se on tunne. Varmaan jos nainen sitten olisi persoonaltaan sellainen, että antaisi miehen hoitaa perheen asiat anyway, niin tilanne voisi olla toinen. Mä olen itse jokaisessa parisuhteessa neuvonut kumppania vaikka nyt verotukseen, autoon tai tekniikkaan liittyvissä asioissa. Jos nainen olisi näissä itseäni "pätevämpi" ja hoitaisi ne tarvitsematta mun apua, niin kyllä siinä juuri se oma miehisyys ottaisi iskua. Siihen suhde helposti sitten kaatuu ja on kaatunutkin kerran.
Vierailija kirjoitti:
Miehen ego kärsii siitä kun nainen ei olekaan tietämätön, alistettava, tahdoton, neuvottava ja epäitsenäinen. Se on miehille kova paikka. Joillekin jopa narsistinen kolaus...
Niin kärsii, mutta siinä olet väärässä ettei mies etsi alistettavaa naista. Mutta moni mies haluaa olla se joka auttaa ja neuvoo. Sen takia en itse alkaisi suhteeseen huomattavasti itseäni älykkäämmän naisen kanssa. Etsikööt älykkyydeltään samalla levelillä olevan miehen, mutta mä en ole match.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta vähän sama kuin sen penkkipunnerruksen kanssa. Sitä vain tuntee olevansa vähemmän miehinen
Eiköhän sulla äly riitä käsittämään sen, että tuo fiilis tulee sisäistetystä naisvihasta jossa näet naisen paikan itseäsi tyhmempänä, heikompana ja ilman hallintaasi selviytymiskyvyttömänä. Joten jos todellisuus esittää jotain muuta sinulle, vaistoat sen uhkana koska se naisviha on oleellinen osa sinun käsitystä itsestäsi korkeampana olentona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta vähän sama kuin sen penkkipunnerruksen kanssa. Sitä vain tuntee olevansa vähemmän miehinen
Hyi oksennus! Miehet on niin huono itsetuntoisia egoisteja, valtaosa! Juuri tämän takia olen sinkku. Karseeta ois olla jonkun egon pönkittäjä. Mieluummin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kärsii, mutta siinä olet väärässä ettei mies etsi alistettavaa naista. Mutta moni mies haluaa olla se joka auttaa ja neuvoo. Sen takia en itse alkaisi suhteeseen huomattavasti itseäni älykkäämmän naisen kanssa. Etsikööt älykkyydeltään samalla levelillä olevan miehen, mutta mä en ole match.
Miehillä on tuossa suhteessa aika ristiriitaiset odotukset. Kun mies sanoo, että haluaa olla se, joka auttaa naista, hän kuitenkin useimmiten olettaa, että vaimo pärjää elämässä, tuo reilusti rahaa yhteiseen pesään, hoitaa kodin hommat sujuvasti, on fiksu ja hyvä äiti lapsille sekä hauskaa seuraa miehelle. Harva siis todellisuudessa haluaa auttaa naistaan arjessa, pikemminkin halutaan nainen, joka auttaa miestä arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mielenkiintoisinta jutussa oli huumoria koskeva osuus. Kaikki haluavat huumorintajuisen kumppanin, mutta huumorintajuinen mies saa naisen nauramaan, kun taas huumorintajuinen nainen nauraa miehen jutuille.
Eli huumori taitaa olla suuri konservatiivisuuden linnake.
Niin no kuinka monta menestyvää nais standup-koomikkoa tiedät? Onko työpaikallasi se hauska tyyppi josta kaikki tykkää nainen?
En debiiliä halua, mutta älyä tärkeämpää naisessa on empaattinen luonne ja hoikkuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tämä on se ongelma. Liian älykkäät ja miehisistä asioista kiinnostuneet naiset ja miehet, jotka haluavat olla suhteessa guruja, eivät löydä riittävän laajaa kumppanipotentiaalia.
Otapa nainen jostain Aasian maaseudulta niin saat neuvoa ihan kaikessa, kielestä lähtien. Nainen ei vaan saa olla silloinkaan liian kehityskelpoinen, koska jossain vaiheessa on oppinut asiat.
Olen Mensa-älykäs, ammatikseni teen verokonsultointia, autoihinkin viittaan aina merkillä/mallilla, on lihaksiakin.
Silti mies tuntee itsensä mieheksi. Hän on osaaja omalla alallaan (minun lisäkseni asiakkaiden, kollegoiden ja johdon arvostama), kiinnostunut laajasti eri asioista, joten minäkään en tylsisty hänen puheistaan. Hän availee minulle ovet, vie hyvin syömään jne.
Nainen arvostaa tunne- ja tilannetason turvaa paljon enemmän kuin esitelmää sähköauton akustosta tai polttomoottorin toimintaperiaatteista tai yksityishenkilön simppeleistä arjen asioista (henkilöverotus). Sillä hurmaa jo paljon laajemman joukon naisia kuin yksinkertaiset mentaalisti blondit, joita nykyään ei ole kauhean paljon.
Ainoat neuvot ja "esitelmät", joita itse mielelläni kuuntelen, ovat miehen työhön tai muuhun omaan erityisosaamiseen liityyviä, ei missään nimessä mitään yleistä arkijuttua, mitä mies yrittää "opastaa" toiselle normaaliälyiselle aikuiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta mielenkiintoisinta jutussa oli huumoria koskeva osuus. Kaikki haluavat huumorintajuisen kumppanin, mutta huumorintajuinen mies saa naisen nauramaan, kun taas huumorintajuinen nainen nauraa miehen jutuille.
Eli huumori taitaa olla suuri konservatiivisuuden linnake.
Niin no kuinka monta menestyvää nais standup-koomikkoa tiedät? Onko työpaikallasi se hauska tyyppi josta kaikki tykkää nainen?
Naiset tietävät kyllä hauskoja naisia. Koomikoita, kirjailijoita jne. Miehet eivät vaan näitä arvosta, joten miehille ovat ilmaa.
Tutkimus on tehty amerikassa ja pätee vain amerikkalaisten miesten ajatusmaailmaan.
Miehet ryhtyvät helposti väkivaltaisiksi (henkinen, jopa fyysinen), jos alkavat kokea alemmuutta, jota nainen ei edes ole mitenkään tahallaan luonut, ollut vain oma itsensä.
Ehkä miehet eivät ole tottuneet älykkäisiin naisiin, hehän ovat suunnilleen yhtä harvinaisia kuin kaksipäiset lehmätkin.
Älykäs ihminen on harvinaisuus niin miehissä kuin naisissa. Tuskin se kummallakaan on partneria haettaessa prioriteetti nummero yksi.Älykkäällä ihmisiellä on usein myös neuroosea tai ne on hyvin omituisia. En ymmärrä miksi tällainen ihminen olisi kumppanina ideaalinen.
Älykkyydellä on rajansa, tyhmyydellä ei.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä miehet eivät ole tottuneet älykkäisiin naisiin, hehän ovat suunnilleen yhtä harvinaisia kuin kaksipäiset lehmätkin.
Niin. Niissä kaupungin vuokrataloissa, joissa sinä hengailet. Kouluissa, yliopistoissa, työpaikoilla, keskiluokkaisilla asuinalueilla älykäs nainen on ihan normi.