Näkeekö mielenterveys ongelmaisen ihmisen käytöksestä tai olemuksesta?
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö ihmisestä se että on mielenterveysongelmainen päällepäin? Esim masennus? Ap
Ei välttämättä näy.
Ymmärsitkö nyt?
Näkee.
Jos kaikista ei mielenterveysongelma näy päälle, luulet että ne joista sitä ei näe päälle ovat terveitä. Et siis ikinä tiedä kun puhut terveeksi olettamasi kanssa, jos hänellä onkin joku diagnoosi tai lääkitys. Terveydenhoitoalalla toimin ja näen laajalla skaalalla erikuntoisia ihmisiä joka päivä. Masennuslääkitys esimerkiksi ei näy päälle eikä masennuskaan jos mieli on saatu tasapainoon.
Ise olisin ainakin erinomaisen varvovainen ja pidättyväinen "leimaamaan" e. ts. sanoen pitämään ketään mielenterveysongelmaisena vain ja ainoasaan sen peruseella millainen hän on olemukselaan tai käyökseltään. - Mistä sellaisen edes voisin erottaa tai nähdä varmaksi?
Ei kaikki "tavallisuudesta" poikkeava (.kuten toisen kasvojen "omanlaiset" ilmeet, jtka ovat, vaikka jotenkin jähmeitä, tai ilmeettömiä. Tai hänen äänensä olisi monotoninen...) Ja tai hänellä olisi ilaneessa erilainen käyös olisi aina merkki minulle siiä, että kohaamani ihminen kärsii mielenerveydellisestä ongelmasta.
Pukeutumisen ja ulkonäön epäsiisteys erilaisuuden ulkoisina tunnusmerkkeinä herätävät minussa toki mielikuvia myös. Nyky-yhteiskuntamme on minusta verraten ulkonäkökeskeinen, ja poikkeaminen "avallisuudesta" saattaa varmasi vaikuttaa omaan mielikuvaani toisesta, vaikka haluaisinkin sen kieltää itseltäni ja uskotella iselleni, ettei toisen pukeutumisella olsi mitään minuun koskaan mitään vaikutusta.
Vasta kun voisin saada tieää kuinka hän, kohtaamani ihminen pitää huolta itsestään; onnistuuko peseytyminen, ruokailu, nukkuminen talouden ylläpito ja muut arjen toiminnot, ja näin muodostuva yleisvaikutelma ja somaattiset sairaudet mukaan lukien. saataisin, ehkä lähteä onnistuneemmin arvioimaan onko joku mielenterveydellisisä ongelmista kärsivä vai ei.
Valitettavasi usein mielikuva henkilöstä, jolla on mielenterveysongelmia, on äkkiseltään melko synkkä, pelottavakin. - Vaikka hyvin tiedän, ettei mielenerveydellsistä ongelmisa kärsivä ole välttämättä lainkaan erikoisesti käyttäytyvä henkilö, Saati, että hän olisi aina potentiaaalisesi erityisen vaarallinen ja väkivaltaisesti toimiva
Siinä vaiheessa kun alan ajatella, että uskon vakaasti näkeväni kohtaamani ihmisen kärsivän mielenterveydellsistä ongelmista, niin ehkä minun itseni kannattaisi mennä peilin eteen, ellei näkemääni tue, jotkin muut havainnot ja tiedot hänestä.
Ei todellakaan aina näy. Googleta high functioning depression.
Mulla kun oli synnytyksen jälk masennus, kukaan ei arvannut.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikista ei mielenterveysongelma näy päälle, luulet että ne joista sitä ei näe päälle ovat terveitä. Et siis ikinä tiedä kun puhut terveeksi olettamasi kanssa, jos hänellä onkin joku diagnoosi tai lääkitys. Terveydenhoitoalalla toimin ja näen laajalla skaalalla erikuntoisia ihmisiä joka päivä. Masennuslääkitys esimerkiksi ei näy päälle eikä masennuskaan jos mieli on saatu tasapainoon.
Näin sen luulisi olevan. - En teidä onko se, että osa haluaa uskoa näkevänsä ja erottavansa mielenerveydelliset ongelmat ulkoapäin jonkinlaista itsesuojelua. - Joko niin, että itse pyrkii käytäyymään tietyllä tavalla ai pyrkii teoisesi karttamaan tai esimerkiksi suojelemaan lapiaan joidenkin ihmisten kohtaamisela ja näkemiseltä koksa pitää heitä "mielenvikaisina" ja tähän riittää esimerkiksi "vain" toisen ulkoinen olemus ja monotoninen ääni.
Kysymys tähtää luultavasti vain siihen, että olisi jonkinlainen yksinkertainen juttu jolla jonkun ihmisen voisi tuomita ns "hulluksi" ei sellaista ole tai joskus lääkkeet sairaus saattavat vaikuttaa yleisolemukseen niin että asiaa pystyy tietysti epäilemään. Yleensä alkaisin epäillä jos ihminen vaikuttaa kaikinpuolin normaalilta tasa-painoiselta jne. Yleisesti ottaen ainakin kaikki vaarallisimmat "hullut" joihin tai heidän tekoihinsa on vaikea "varautua" ovat niitä joita löytyy ihan tavallisilta vaikuttavista normaalisti käyttäytyvistä ihmisistä perheenisistä äideistä jne.
https://mobile.twitter.com/cosmicbecky/status/1158596105942241281?lang=…
Katoppa esimerkiksi siitä.
Tottakai näkyy. Sen vuoksi lääkäreidenkin on niin helppo tehdä diagnooseja, sen kun vähän katsoo.
Haluavatko jotkut uskoa näkevänsä ja erottavansa mielenerveydelliset ongelmat ulkoapäin jonkinlaista itsesuojelua. - Joko niin, että itse pyrkii käyttäytymään tietyllä tavalla tai vaihoehtoisesti pyrkisi tietoisesti karttamaan tai esimerkiksi suojelemaan lapiaan joidenkin ihmisten kohtaamiselta ja näkemiseltä koska pitää heitä "mielenvikaisina" ja tähän riittää esimerkiksi "vain" toisen ulkoinen olemus ja monotoninen ääni.
Annika Ollila, näyttääkö tuo ihminen masentuneelta??
Vierailija kirjoitti:
Annika Ollila, näyttääkö tuo ihminen masentuneelta??
Kuka?????
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottu että olen aika ilmeetön. On siis masennusta. En osaa oikein reagoida eri tunteisiin ilmeillä. Nauran ja itken kyllä mutta muitten kanssa jutellessa en tiedä miten ilmehtiä.
mulle tulee ilmeettömistä mieleen kovat piittaamattomat ihmiset
Lääkitys näkyy !
Neurolepteillä sivuvaikutuksia jotka tekevät aika selkeän habituksen käyttäjälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle sanottu että olen aika ilmeetön. On siis masennusta. En osaa oikein reagoida eri tunteisiin ilmeillä. Nauran ja itken kyllä mutta muitten kanssa jutellessa en tiedä miten ilmehtiä.
mulle tulee ilmeettömistä mieleen kovat piittaamattomat ihmiset
Minä taas olen ilmeetön, koska jännitän eri tilanteita, jolloin kaikki energia menee itseni kasassa pitämiseen. Monet masentuneet ovat ilmeettömiä myös.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun alan ajatella, että uskon vakaasti näkeväni kohtaamani ihmisen kärsivän mielenterveydellsistä ongelmista, niin ehkä minun itseni kannattaisi mennä peilin eteen, ellei näkemääni tue, jotkin muut havainnot ja tiedot hänestä.
Niin, pelkästä ulkoisesta olemuksesta voi päätellä hyvin vähän. Käytös sekä henkilön puheet paljastavat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Lääkitys näkyy !
Neurolepteillä sivuvaikutuksia jotka tekevät aika selkeän habituksen käyttäjälleen.
Mistäs tuollaisen muka kadulla kohtaamassasi ihmisessä erotat? -Neurolepisiä lääkkeiä (perinteisiä psykoosilääkkeitä) määrätään psykoosien hoitoon, ne vaikuttavat rauhoittavasti, vähentävät alttiutta ärsykkeille ja estävät aistiharhoja sekä ajatushäiriöitä.
Kaikki mielenerveydellsisitä ongelmista kärsivät eivät käyä lainkaan neuroleptisiä lääkkeitä.
Onko venlafaxinin käyttäjiä? Miten vaikuttanut?
Mistä sen sitten keskusteln aikana huomaa, juuri tuosta ilmeettömyydestäkö?