Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä saa verenpaineen laskuun? En uskalla aloittaa lääkehoitoa

Vierailija
11.11.2019 |

Alapaine on 100 ja yläpaine 130. Onko tarvetta aloittaa lääkehoito? Eikö ruokavaliohoito riitä?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

verenpainelääkkeet aiheuttavat kaikenlaisia ongelmia

siksi kaikki eivä halua käyttää niitä kuten minäkin,

miten se greippi mehu laskee painetta eikun sirtuunamehu kuka kertoo lisää 

Lääkkeet tappavat kyllä valtavasti ihmisiä maailmassa, silti suomalaiset luottavat niihin ja alapeukuttavat, koska sitä sanotaan tieteeksi ja se on aivopesty ihmisten päihin aivan uskomattomalla tavalla. Jostainhan ihmiset infonsa ottavat (media) ja muodostavat käsityksensä sen perusteella - jos info valehdellaan ja se ei pidä paikkaansa, mutta sitä toistetaan aina vuosikymmenestä toiseen, eikä sitä kukaan kyseenalaista, tällöin valheeseen aletaan uskoa - niinhän pohjoiskoreassakin ihmiset uskovat, että he elävät maailman parhaassa maassa. Sitten vielä, kun viranomaiset sanovat siihen kaupanpäälle itsejään luotettaviksi, luotettava siis sanoo jotain, se lisää entisestään luottamusta. Lääkkeistä on 10% hyödyllisiä, muut hyödyttömiä. Ja lääketieteen tieteellisistä tutkimuksista vain 10% kyetään toistamaan, joka on tieteen tärkeä kriteeri.

Ja miksi tätä joutuu toistamaan: kun esität päättömiä väitteitäsi niin laita perään tieto mistä olet tämän tiedon saanut. Jokuhan nuo prosenttisi on jostain vetäissyt. Minkään hurugurun blogi ei kelpaa.

Minkä takia minä näen osastollamme joka päivä esimerkkejä siitä miten lääkkeet auttavat ja parantavat? Vastaa. Lääkärimme eivät harjoita yksisarvis- tai kristallihoitoa mutta potilaat mokomat paranevat. Outoa. Vastaavasti lääkkeensä pois jättäneitä tulee potilaiksi. Vielä oudompaa.

Mielenkiinnosta: montaako kuollutta hoidatte siellä osastollanne? Eli miten voit verrata? 

Mitä sitten tulee lääkkeiden parantavaan vaikutukseen, niin sitä varten on NNT-arvot. Ne antavat suuntaa. Lääkkeet myös tappavat. Se on 100 % varmaa.

Esimerkkinä vaikutuksista https://www.kaypahoito.fi/nak07096 jos NNT on 72, tarkoittaa se sitä, että pitää hoitaa 73 potilasta, jotta 1 saa vasteen lääkkeestä verrattuna lumelääkkeeseen.

- Eri

Hämäät nyt NN luvulla.

samalla sivustolla sanottua

Kaikissa katsauksissa todettiin, että verenpaineen ja aivohalvauksen yhteys oli jatkuva, ja log-lineaarinen eli absoluuttinen ero verenpaineessa vastasi samantasoista aivohalvauksen riskisuhteen vähenemistä kaikilla verenpainetasoilla verenpaineeseen 115/75 mmHg asti. 10 mmHg:n lasku systolisessa verenpaineessa ja 5 mmHg:n lasku diastolisessa vastasi 30–40 % laskua riskissä saada aivohalvaus. Havaittuun aivohalvauksen riskin alenemiseen vaikutti kohortin ikä: vanhemmilla henkilöillä verenpainetason ja aivohalvauksen riskin suhde ei ollut yhtä voimakas, mutta suhde oli kuitenkin selkeä ja positiivinen kaikissa ikäryhmissä.

Eli mitä normaalimpi verenpaine, sitä vähemmän aivohalvauksia.

Joillain ei ruokavaliohoidot tai laihdutus auta joa on geneettisesti sellainen että saa verenpainetaudin tai munuaistaudin joka aiheuttaa verenpaineen nousun. Tällöin ainoa tapa saada se verenpaine normaaliksi ON lääke, tai sitten voi valita että kuolee aiemmin.

Vierailija
82/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyppäs päivittäin 3-5 km kohtuureipas kävelylenkki. Vastaa taatusti verenpainelääkettä. Edelletyksenä on myös ,että jätät KAIKEN ALKOHOLIN pois ja alat syödä perustavallista ruokaa.

Tulokset näkyy viikon kuluttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokeri nostaa verenpainetta enemmän kuin suola.

https://openheart.bmj.com/content/1/1/e000167

Vierailija
84/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun omat verenpaineet laski normaaleiksi kahdessa kuukaudessa, kun aloitin keto-ruokavalion, aloin syömään iltaisin magnesiumia, lisäsin veden juontia ja vaihdon suolan ruususuolaan. Liikuntaa en lisännyt enkä vähentänyt suolan käyttöä, päinvastoin saatoin jopa lisätä sitä. Nyt mun paineet on 113/74 ilman lääkitystä, vaikka ylipainoa on edelleen hurjasti. 

Vierailija
85/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En löydä mistään tietoa että rypsyöljy olisi kielletty Kanadassa ihmisravinnoksi. Päin vastoin, rypsiä kasvatetaan kanadassa ja terveellisyyttä mainostetaan.

Vierailija
86/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kokkikolmonen4566777 kirjoitti:

Laihduta tarpeen mukaan ja erityisesti vähennä suolan käyttöä ruuassa. Älä syö eineksiä, niissä on suolaa paljon. Myös tupakka aiheuttaa korkeaa verenpainetta, samoin stressi.

Kauhea määrä olettamuksia, mitä ap ei sanonut.

Katsos, verenpaine voi olla koholla vaikka

- ei juo

- ei polta

- on solakka

- ei syö eineksiä

- ei mässää karkkeja ja muuta roskaa.

Totta, minulla juuri näin. Tuohon lisäksi vielä, harrastan rankkaa urheilulajia 5 x viikossa. BMI 20,5. Jostain syystä verenpaine vaan on koholla. Lääkärin mukaan en yksinkertaisesti enää pysty muuttamaan elintavoissa mitään parempaan suuntaan. Luulen, että on jotenkin geneetistä ja yksi omainaisuuksistani. Lääkitystä en ole suostunut ottamaan.

Onko kreatiniinisi ja eGFR mitattu? eli miten on munuaistilanteesi?

Pitkään jatkuva korkea verenpaine tuhoaa munuaisia.

Sitten on vielä erikseen munuaistaudit jotka tuhoavat munuaiset aiheuttaen korkean verenpaineen.Esim polykystinen munuaistauti.

Sillä munuaiset osallistuvat verenpaineen säätelyyn.

Vierailija
87/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkea verenpaine on vakava asia, ja jos et saa sitä korkeintaan tasolle 85/130, niin aloita lääkitys.

Ennen lääkitystä kuitenkin tarkista nämä ja katso laskeeko verenpaine.

Jätä pois lakritsi. Nostaa voimakkaasti verenpainetta. Käytetään ihan lääkkeenä matalaan verenpaineeseen.

Liiku vähintään puoli tuntia päivässä.

Pudota painosi niin, että bmi on alipainon ja normaalipainon rajalla.

Syö kaliumia sisältäviä ruokia.

Aloita omega-3 valmisteen käyttö. Alentaa tutkitusti korkeaa verenpainetta.

Aloita magnesium valmisteen käyttö. Alentaa tutkitusti verenpainetta.

Jos näillä ei laske, niin mahdollista olisi mm. suolan vähentäminen ja kaliumin otto lisäravinteena, mutta turvautuisin itse jo tässä vaiheessa lääkkeisiin.

Lukemasi on väärinpäin, yleensä ilmaistaan ensin yläpaine, sitten alapaine. Ja pahainta sydämelle on jos lukemat olisi alle 120/80.

Siis, parhainta piti sanomani.

Vierailija
88/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun omat verenpaineet laski normaaleiksi kahdessa kuukaudessa, kun aloitin keto-ruokavalion, aloin syömään iltaisin magnesiumia, lisäsin veden juontia ja vaihdon suolan ruususuolaan. Liikuntaa en lisännyt enkä vähentänyt suolan käyttöä, päinvastoin saatoin jopa lisätä sitä. Nyt mun paineet on 113/74 ilman lääkitystä, vaikka ylipainoa on edelleen hurjasti. 

Ruususuola on ihan tavallista natriumkloridia eli suolaa, siinä on vain muita mineraaleja häivähdys josta saa värinsä.

Eli sahaat itseäsi silmään jo siinä.

Vierailija
89/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on geneettisenä rasitteena korkea verenpaine. Mikään ruokavalio, liikunta, laihdutus ei siihen auttanut. Vain lääkitys auttoi. Äitini puolen naisista on moni  kuollut nimenomaan aivoveritulppaan. 

Kuten sanottu, otat tarkoituksellisen riskin aivoveritulppaan, mutta omapahan on asiasi.

Vierailija
90/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan alkaa jo katselemaan noita lentolippuja Kanadan suuntaan. Hip hei täältä tullaan, Kanada vai Canada? 😅😄😆😀😃😅🤣😂

Vierailija
91/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli paaaaljon korkeampi verenpaine ja syitä oli monia. Ensinnäkin stressi, josta aiheutui unettomuutta. Ja kun oli koko ajan puoliunessa, ei jaksanut panostaa ruokaan eikä liikkua. Ei jaksanut mitenkään hoitaa itseään. Ylipainoa ei ollut, en tupakoinut enkä juurikaan käyttänyt alkoholia. Elämä oli pelkkää raahautumista päivästä toiseen ja vaikka olen melko kriittinen lääkkeitä kohtaan, olin kyllä vähällä alkaa niitä käyttämään, olotila oli aika kamala kaikkinensa. Sitten mieheni pakotti minut hierojalle. Hieronta rentoutti ja hieroja sanoi, että mulla on niska aivan juntturassa ja että sekin voi nostaa verenpainetta. Hän teki myös vyöhyketerapiaa. Kävin monta kertaa ihan peräkkäin ja ainakin se auttoi nukkumiseen ja paineetkin vähän laski. Aloin myös tehdä hierojan suosittelemia venytyksiä. 

Ja kun sain nukuttua, jaksoin panostaa ruokaan. Jätin sokerin, kahvin ja viljat pois, vaihdoin oivariinin voihin, lisäsin kalaa ja kananmunia ruokavalioon, vaihdoin osan perunoista muihin kasviksiin. Lihasta en juuri perusta. Rasvaa syön nykyään reippaammin, oliiviöljyä, voita, kookosta. Suolan vaihdoin ruususuolaan, sitä syön ihan maun mukaan. Aloitin sauvakävelyn ja joogan, joskus käyn uimassa. Varmaan hierojan hoidot ovat jotenkin lievittäneet stressiäkin. En enää stressaa niin paljon kuin ennen, esim. töistä, ajattelen, että teen mihin kykenen ja se riittää. Kotona pingotan vähemmän, jos en jaksa siivota, niin en siivoa. Verenpaine on jo pitkään ollut ihan normaali. Kyllä lääkkeet määrännyt lääkäri on ollut ihmeissään. Mutta siis on se mahdollista ihan ilman lääkitystä saada paineet alas, varsinkin kun ei sulla ole mitään hirmuiset lukemat. 

Vierailija
92/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokkikolmonen4566777 kirjoitti:

Laihduta tarpeen mukaan ja erityisesti vähennä suolan käyttöä ruuassa. Älä syö eineksiä, niissä on suolaa paljon. Myös tupakka aiheuttaa korkeaa verenpainetta, samoin stressi.

Suolalle herkkiä on pieni vähemmistö eikä koko kansa. Kalaöljy, magnesium voivat auttaa asiaa.

Vierailija
93/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea määrä oletuksia taas ketjussa. Ihan turha soimata ylipainosta ja huonoista elintavoista, kun ei aloittaja sellaisista sanonut mitään. Kaikki eivät myöskään voi aloittaa verenpainelääkitystä esim jonkin toisen lääkityksen takia.

Itsellä on sukurasitteena älyttömän korkea verenpaine, jolle ei voi mitään. Olen aina ollut hoikka, syönyt terveellisesti, juonut alkoholia harvoin, ollut savuton. Silti tämä. Ja lisäksi mulla tosiaan on lääkitys, jonka vuoksi verenpainelääkitystä ei voida aloittaa.

Ei kaikki ole aina omaa syytä.

Vierailija
94/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku laittaa linkin tutkimukseen, jossa rypsiöljy todetaan vaaralliseksi? Minulla on ongelma oliiviöljyn kanssa koska se haisee ja maistuu pahalta ja ruoka menee siksi vähän pilalle. Rypsiöljy ei haise eikä maistu miltään.

Vierailija
95/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. Vähennä stressiä, huolehdi unesta.

2. Jätä pois sokerit, kokeile karpata.

3. Liiku sopivasti, ei liikaa. Uinti on hyvä.

Naurettava tuo ohje "vähennä stressiä". Ajatellaanko että ihan huvikseen tarkoituksella stressataan?

Ei, vaan stressi nostaa verenpainetta ja aiheuttaa todella paljon muitakin sairauksia kuin verenpainetauti. Mikäli tunnistaa stressin, pitää sitä vähentää. Mikäli aivot ovat jo simahtaneet eikä edes tunnista stressiä, peli on jo tavallaan menetetty. Hulluinta on väittää verenpaineen johtuvan lääkkeen puutteesta.

Vierailija
96/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku laittaa linkin tutkimukseen, jossa rypsiöljy todetaan vaaralliseksi? Minulla on ongelma oliiviöljyn kanssa koska se haisee ja maistuu pahalta ja ruoka menee siksi vähän pilalle. Rypsiöljy ei haise eikä maistu miltään.

Aloita vaikka tästä professorin jutusta https://kehittyvaelintarvike.fi/teemajutut/merkittava-puheenvuoro-rasva…

"Ranska tunnetaan hyvästä ruoasta. Se on myös sydänterveyden johtava maa. Pitkä kokemus ja laaja tieteellinen analyysi on antanut pohjan sikäläiselle tuoreelle ravinnon rasvoja koskevalle suositukselle (Legrand 2011). Suositus on konsensusryhmän ajatuksista poiketen täsmällinen ja purkaa myös PUFA-käsitteen omega-6 ja omega-3 rasvahapoiksi (Salminen 2011)."

Vierailija
97/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paaaaljon korkeampi verenpaine ja syitä oli monia. Ensinnäkin stressi, josta aiheutui unettomuutta. Ja kun oli koko ajan puoliunessa, ei jaksanut panostaa ruokaan eikä liikkua. Ei jaksanut mitenkään hoitaa itseään. Ylipainoa ei ollut, en tupakoinut enkä juurikaan käyttänyt alkoholia. Elämä oli pelkkää raahautumista päivästä toiseen ja vaikka olen melko kriittinen lääkkeitä kohtaan, olin kyllä vähällä alkaa niitä käyttämään, olotila oli aika kamala kaikkinensa. Sitten mieheni pakotti minut hierojalle. Hieronta rentoutti ja hieroja sanoi, että mulla on niska aivan juntturassa ja että sekin voi nostaa verenpainetta. Hän teki myös vyöhyketerapiaa. Kävin monta kertaa ihan peräkkäin ja ainakin se auttoi nukkumiseen ja paineetkin vähän laski. Aloin myös tehdä hierojan suosittelemia venytyksiä. 

Ja kun sain nukuttua, jaksoin panostaa ruokaan. Jätin sokerin, kahvin ja viljat pois, vaihdoin oivariinin voihin, lisäsin kalaa ja kananmunia ruokavalioon, vaihdoin osan perunoista muihin kasviksiin. Lihasta en juuri perusta. Rasvaa syön nykyään reippaammin, oliiviöljyä, voita, kookosta. Suolan vaihdoin ruususuolaan, sitä syön ihan maun mukaan. Aloitin sauvakävelyn ja joogan, joskus käyn uimassa. Varmaan hierojan hoidot ovat jotenkin lievittäneet stressiäkin. En enää stressaa niin paljon kuin ennen, esim. töistä, ajattelen, että teen mihin kykenen ja se riittää. Kotona pingotan vähemmän, jos en jaksa siivota, niin en siivoa. Verenpaine on jo pitkään ollut ihan normaali. Kyllä lääkkeet määrännyt lääkäri on ollut ihmeissään. Mutta siis on se mahdollista ihan ilman lääkitystä saada paineet alas, varsinkin kun ei sulla ole mitään hirmuiset lukemat. 

Laske Finellin ravintopäiväkirjan avulla saatko tarpeeksi jodia. Etenkin ruususuolan vuoksi. Voit ajatua kilpirauhasongelmiin muutoin.

Vierailija
98/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeet tappavat kyllä valtavasti ihmisiä maailmassa, silti suomalaiset luottavat niihin ja alapeukuttavat, koska sitä sanotaan tieteeksi ja se on aivopesty ihmisten päihin aivan uskomattomalla tavalla. Jostainhan ihmiset infonsa ottavat (media) ja muodostavat käsityksensä sen perusteella - jos info valehdellaan ja se ei pidä paikkaansa, mutta sitä toistetaan aina vuosikymmenestä toiseen, eikä sitä kukaan kyseenalaista, tällöin valheeseen aletaan uskoa - niinhän pohjoiskoreassakin ihmiset uskovat, että he elävät maailman parhaassa maassa. Sitten vielä, kun viranomaiset sanovat siihen kaupanpäälle itsejään luotettaviksi, luotettava siis sanoo jotain, se lisää entisestään luottamusta. Lääkkeistä on 10% hyödyllisiä, muut hyödyttömiä. Ja lääketieteen tieteellisistä tutkimuksista vain 10% kyetään toistamaan, joka on tieteen tärkeä kriteeri.

Ja miksi tätä joutuu toistamaan: kun esität päättömiä väitteitäsi niin laita perään tieto mistä olet tämän tiedon saanut. Jokuhan nuo prosenttisi on jostain vetäissyt. Minkään hurugurun blogi ei kelpaa.

Minkä takia minä näen osastollamme joka päivä esimerkkejä siitä miten lääkkeet auttavat ja parantavat? Vastaa. Lääkärimme eivät harjoita yksisarvis- tai kristallihoitoa mutta potilaat mokomat paranevat. Outoa. Vastaavasti lääkkeensä pois jättäneitä tulee potilaiksi. Vielä oudompaa.

Mielenkiinnosta: montaako kuollutta hoidatte siellä osastollanne? Eli miten voit verrata? 

Mitä sitten tulee lääkkeiden parantavaan vaikutukseen, niin sitä varten on NNT-arvot. Ne antavat suuntaa. Lääkkeet myös tappavat. Se on 100 % varmaa.

Esimerkkinä vaikutuksista https://www.kaypahoito.fi/nak07096 jos NNT on 72, tarkoittaa se sitä, että pitää hoitaa 73 potilasta, jotta 1 saa vasteen lääkkeestä verrattuna lumelääkkeeseen.

- Eri

Noi number needed to treat, luvut on kyllä järkyttäviä. Monet saa vain haittavaikutuksen, koska lääke ei sovi lainkaan potilaalle.

Missään muulla alalla tollasta pidettäis huijaamisena, 72 maksaa turhasta ja vain joka 73:s saa hyötyä. Aika heikko voitonjako suhde.

Vierailija
99/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitrukset vaikuttavat edullisesti verisuonten terveyteen. Greippi tehokkain, mutta myös vaarallisin, koska tehostaa muiden aineiden vaikutusta, esim. kofeiinin ja sydänlääkkeiden. Kaura alentaa verenpainetta, mutta vehnästä kannattaa totutella pois.

Kaikkea hyvää sulle.

Vierailija
100/108 |
12.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laske Finellin ravintopäiväkirjan avulla saatko tarpeeksi jodia. Etenkin ruususuolan vuoksi. Voit ajatua kilpirauhasongelmiin muutoin.

Enpä viitsi. Uskoisin saavani, koska syön päivittäin merilevää. En ole syönyt jodioitua suolaa 30 vuoteen. Eikä ole ollut koskaan kilpirauhasongelmia, muutaman kerran on mitattu ja arvot hyvät. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi