Miksi unirytmistäni on tullut tällainen? EN JAKSA enää
Unirytmini perustuu nykyään viikosta toiseen juuri samanlaiseen kaavaan:
Maanantaista perjantaihin nukun aika huonosti. Menen kyllä sänkyyn yleensä ajoissa, mutta en saa aina heti unta tai heräilen monta kertaa yössä ja herään tuntia ennen kellon soimista. En ole aamulla koskaan pirteä eikä oloni ole levännyt.
Perjantai-iltana nukahdan saunan jälkeen jo sohvalle TV:tä katsoessani. Siirryn sänkyyn klo 22-23, nukahdan saman ties ja nukun 10-12 tuntia.
Lauantaina menen jo kello 22-23 sänkyyn, mutta sitten en saakaan unta. Viime yönä pyörin sängyssä neljään asti ja sain nukuttua jotain 4-5 tuntia. Nyt olen taas aivan poikki ja meinaan nukahtaa tähän koneen ääreen.
Tämä sama toistuu joka ikinen viikko. Olen aivan poikki. Yritän syödä terveellisesti ja käyn ulkoilemassa joka päivä. Nukkuminen vaan ei onnistu. Minulla on ahdistusta ja työ stressaa. Luulen, että nukun sen takia huonosti. En jaksa enää. Tuntuu, että kaikki omat keinot on käytetty.
Kommentit (29)
Jos on anemia, rautakuuri ei välttämättä riitä. Itse olen syönyt nyt 3 vuotta rautalisää, jos jätän pois, ferritiini laskee heti. Tosin en syö elimistöä niin isosti rasittavaa apteekkirautaa vaan Superior Sourcea.
Lääkkeetömiä lääkkeitä on vaikkapa tryptofaani, l-teaniini ja solumineraali 7. Kuuntele youtubesta delta waveseja, Hesarissakin oli pari vuotta sitten juttua niiden toimivuudesta.
Mulla auttoi vastaavanlaisiin unihäiriöihin akupunktio. Ehkä kannattaisi kokeilla muutama kerta? Itse olen aika lääkevastainen, joten siksi lähdin kokeilemaan akupunktiota.
Vierailija kirjoitti:
Kofeiinipitoiset juomat kuten kolat, tee, kahvi, kaakao minimiin, samoin alkoholi.
Ehdottomasti myös kaikenlaiset energiajuomat.
Täällä sama juttu, mutta se liittyy selkeästi tähän vuodenaikaan, koska tämä on ollut tällaista joka marras-joulukuussa nyt jo muutaman vuoden. Kellojen siirto+pimeys sotkee ainakin oman vuorokausirytmini tähän aikaan vuodesta. Nukun yksittäisiä öitä huonosti ympäri vuoden, mikä lienee normaalia ja liittyy useimmiten stressiin, mutta tähän aikaan vuodesta tästä tulee aina samanlaista. Onneksi saa aina välillä muutaman yön nukuttua kunnolla niin tätäkin jotakuinkin jaksaa. Mielestäni ap:n kannattaa nukkua kunnon pitkät unet niinä öinä kun uni maistuu, koska muuten univelka kertyy ja kroppa sekä mieli kärsii. Stressiä ei myöskään pysty käsittelemään pahassa univajeessa. Kyllä se rymi siitä pikkuhiljaa korjaantuu kun alkaa taas olla valoisampaa.
En tiedä minkä ikäinen olet. Minä olen 48v. ja lopetin nukkumasta kokonaan viime talvena siis en saanut nukuttua kuin pikkupätkiä. Marssin gynekologille ja hän sanoi että vaihdevuodet vie monelta unet, sain estrogeenisuihkeen ja muutamassa viikossa uni palasi ja nyt nukun hyvin.
Olen 30 v. joten minulla ei varmaan ole vaihdevuosista kyse. Hienoa kuitenkin, että löysit avun. Huomaan kyllä, että pms pahentaa uniongelmia entisestään.
En ole varma, miten paljon itselläni vaikuttaa kellojen siirtely, mutta tämä jatkuva pimeys väsyttää.
Ap.
Sama mulla että viikonloppuisin nukuin ilman ongelmaa mutta arkena nukuin huonosta (ajatus siitä että PITÄÄ herätä aamulla loi stressiä ja siks herään aamuyöllä ylivirittyneenä koska PITÄISI saada nukuttua vielä). Paitsi uniongelmat paheni tuossa puolivuotta sitten ja en enää saa viikonloppuisinkaan nukuttua kun stressi unta kohtaan nousi. Olen saanu aina hetkeksi jollain harjotteella itseni rauhoitettua että n. 2 vkoa - kuukausi saan nukuttua hyvin mutta sitten aina jokin stressin aihe nousee pintaan ja rupean taas hereilemään aamuyöstä tunnin välein mikä herättää tietty huolta että mikä nyt on vikana. Ja ennen kuin huomaan olen taas unettomuuskierteessä midsä nukun yössä vain vajaa kuus tuntia (onneksi edes sen verran).
No ny aloitin "parasympaattisen hermoston aktivointi" -harjoitteen koska kuulemma taidon opittua pystyy aina rauhoittamaan ittensä halutessaan. Ja rupesin vetämään magnesiumia (hyvälaatuista ja vatsaystävällistä magnesiumlaatua) kunnon annoksina niin huomasin että sekin on vienyt stressiä ja saan nukuttua paremmin. En ole tässä magnesiumkuurin aikana välttämättä jaksanu murehtia koko unettomuutta vaikka yleensä olen koko päivän pelolla odottanu iltaa että mitä nukkumisesta ensyönä tulee...
Mihin aikaan menet sänkyyn arkipäivisin? Jos herää puoli kuudelta, pitäisi nukahtaa jo 21.30, että saa unta 8 tuntia. Ja eihän kovinkaan moni nukahdan minuutissa ja nuku koko yötä, joten sängyssä pitäisi olla reilusti aikaisemmin, että saa kunnon yöunet.
Toivottavasti saat unirytmin kuntoon ja työstressin hallintaan. Väsymys aiheuttaa sen, että tunnet itsesi huonoksi työntekijäksi. Ja koska tunnet itsesi huonoksi, nukut huonosti. Aikamoinen noidankehä.
Omakohtainen kokemus on, että unirytmiin vaikuttaa koko muu elämä.
Nukahdan hyvin, kun herään joka aamu, myös viikonloppuisin 8 h unen jälkeen ja menen nukkumaan arkisin ja viikonloppuisin max tunnin erotuksella.
Nukun hyvin, kun ulkoilen useita kertoja viikossa, harrastan myös tyhmäliikuntaa, mutta en kovalla sykkeellä ja kroppa tarvitsee pari tuntia vaan oleilua liikunnan jälkeen ennen nukkumaan menoa.
Nukun hyvkn kun syön arkisin maltilla hiilihydraatteja.
Tiedän jo nyt että ensi yö tulee olemaan haastava nukkumisen kannalta. En ole ulkoillut koko viikkona kuin kahdesti, tänään söin isänpäiväherkkuja liikaa, nukuin eilen ja tänään tunnin liian pitkään.
Tiedän myös, että ensi viikolla palaan normaaliin hyvään rytmiin.