Kerrostalokoira itkee ikäväänsä... mitä tehdä?
Naapurin nuoret ovat ottaneet koiran jota eivät hoida kuin vähän. Koira itkee ja ulvoo ikäväänsä päivittäin kun ketään ei ole kotona. Kenelle tuosta pitäisi ilmoittaa? Ensin omistajille mutta heitä ei kiinnostane muiden mielipiteet.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennyt koiramme haukkuvan yksin jäätyään. Kyseessä viisi vuotta meillä ollut koira joka on aina asunut kerrostalossa ja muutto uuteen kotiin joka laukaisi eroahdistuksen. Olin suunnattoman ilonen kun naapuri mainitsi asiasta ja aloimme treenaamaan kotiin yksin jäämistä uudelleen. Eli kerro ensin heille edes lapulla postiluukun kautta koiran toimista ennen kuin otat yhteyttä johonkin muuhun tahoon. :)
Siis ulos kämpästä ja koira kyllä aloittaa ulisemisen ja haukkumisen aika äkkiä kun talonväki on poistunut asunnosta.
Kannattaisiko jäädä vähän oven taakse kuunteleen mitä se oma lemmikki yksin jäädessään puuhaa, eikä ulkoistaa naapureille tätä hommaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli vuosia sitten koira hoidossa ja koira haukkui ainoastaan postinkantajaa ja muuten oli yksikseenkin hipihiljaa. Kamala myrsky nousi siitä, mutta onneksi joku sanoi suoraan asiasta. Tosin siinä talossa saattoi olla huono äänieristys. Mutta jännää oli se, että ihmisiä ihan _periaatteesta_ häiritsi vain se, että saattoivat kuulla koiran haukahduksia noin 2-3 kpl / vrk.
Ihmiset ovat 2000-luvulla ylihysteerisiä, kun pillastuvat siitä, että koira haukahtaa pari kertaa vuorokaudessa muutaman sekunnin ajan. Itseäni eivät koirien äänet häiritse, ei edes pidempiaikainen normaali haukahtelu. Luovuin sitten koirasta, mutta ihan periaatteessa ihmetyttää ihmisten asenne nykyisin.
En tiedä minkälaisia kokemuksia sinulla on koiranaapureista, mutta itsellä pahin oli aikoinaan kerrostalossa: Nuori opiskelijatyttö oli ottanut yksiöönsä ison koiran. Tyttö heilui suurimman osan aikaa (päivät ja yöt) jossain muualla poissa, ja me naapurit otimme vastaan koiran yksinäisyyden ja ahdistuksen.
Koira haukkui täysin tauotta keskellä yötä tuntikausia, niin että kukaan lähinaapuri ei varmasti pystynyt nukkumaan ilman korvatulppia. Itse laitoin ystävällisen heippalapun, mutta toinen naapuri hermostui pahemmin ja otti asiakseen tehdä mölystä lopun. En tiedä mitä lopulta kävi, mutta tyttö ja koira hävisivät talosta parin kuukauden kuluttua.
Tämä ei täsmää oman tilanteeni kanssa silloin, kun itselläni oli nuorempana (opisksleijana) oma koira vuosikausia. Olin todella vähän öitä poissa. Kysyin joskus naapureilta, haukkuuko, ja ei haukkunut poissaolessani muuten paitsi silloin, kun joku oli mennyt tahallaan kolistelemaan postiluukkuani. Ja muutin pois muista syistä (parisuhde).
Toisessa paikassa oli vain hoidossa koira muutaman kuukauden ajan.
Radio auki päiväksi. Se rauhoittaa monet koirat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en tiennyt koiramme haukkuvan yksin jäätyään. Kyseessä viisi vuotta meillä ollut koira joka on aina asunut kerrostalossa ja muutto uuteen kotiin joka laukaisi eroahdistuksen. Olin suunnattoman ilonen kun naapuri mainitsi asiasta ja aloimme treenaamaan kotiin yksin jäämistä uudelleen. Eli kerro ensin heille edes lapulla postiluukun kautta koiran toimista ennen kuin otat yhteyttä johonkin muuhun tahoon. :)
Siis ulos kämpästä ja koira kyllä aloittaa ulisemisen ja haukkumisen aika äkkiä kun talonväki on poistunut asunnosta.
Kannattaisiko jäädä vähän oven taakse kuunteleen mitä se oma lemmikki yksin jäädessään puuhaa, eikä ulkoistaa naapureille tätä hommaa.
Mutta miksi asiasta pitää olla noin aggressiivinen? Mulla ei ole ollut koiraa vuosikausiin, mutta miksi asia on noin kuumottava? Elämään kuuluvat äänet.
Ainoa itseäni koskaan aidosti häirinnyt juttu oli nuori teinipoikanaapuri, joka soitti vahvistimella sähkökitaraa ympäri vuorokauden (siis öisinkin). Se soitto kuului koko 30-luvulla rakennetun kivitalon läpi selvästi ekasta kerroksesta ylimpään kerrokseen, jossa asuin. Ja se häiritsi niitä kaikkein boheemeimpia naapureitaki talossani. En tosin koskaan valittanut asiasta kenellekään. Olin vain vähän wtf itsekseni ja mulla on hyvät unenlahjat, joten ei untani häirinnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko jäädä vähän oven taakse kuunteleen mitä se oma lemmikki yksin jäädessään puuhaa, eikä ulkoistaa naapureille tätä hommaa.Mutta miksi asiasta pitää olla noin aggressiivinen? Mulla ei ole ollut koiraa vuosikausiin, mutta miksi asia on noin kuumottava? Elämään kuuluvat äänet.
Ainoa itseäni koskaan aidosti häirinnyt juttu oli nuori teinipoikanaapuri, joka soitti vahvistimella sähkökitaraa ympäri vuorokauden (siis öisinkin). Se soitto kuului koko 30-luvulla rakennetun kivitalon läpi selvästi ekasta kerroksesta ylimpään kerrokseen, jossa asuin. Ja se häiritsi niitä kaikkein boheemeimpia naapureitaki talossani. En tosin koskaan valittanut asiasta kenellekään. Olin vain vähän wtf itsekseni ja mulla on hyvät unenlahjat, joten ei untani häirinnyt.
Niin normaalia elämän ääniähän se koiran haukkuminen aamusta iltaan on kerrostalossa.
Saattaa vaan joku käydä öisin töissäkin ja haluaisi työvuoron jälkeen vähän nukkuakkin ennen seuraavaa yövuoroa.
Mutta tosiaan kaikkihan me voidaan vaan vtf ja aletaan nukkumaan ja ainahan voidaan laskea lampaiden sijasta haukkumiset että saadaan unen päästä kiinni.
Meillä on koira päiväs aikaan yksin kotona, en ole kuullut naapureilta, että haukkuisi liikaa. Naapurissa on myös koira, joka ennemminkin haukkuu ja ulvoo kovaa, johon sitten meidän koira reagoi haukkumalla. Meidän koiraa on totutettu yksinoloon ja meillä on koiralle myös rauhoittavat lääkkeet. Meillä on myös kamera, jolla seuraamme koiran yksinoloa. Olisimme kiitollisia jos meille kerrottaisi jos meteli meillä käy sietämättömäksi, niin voimme tehdä asialle jotain.
Kirjallinen valitus isännöitsijälle, ilmoitus eläinsuojeluun, prosessi ottaa aikansa mutta häädön saa kyllä aikaiseksi.