Oma lapsi varastaa rahaa
Olen juuri nyt aika ärsyyntynyt, sillä teini 14 v. laittoi takkinsa pyykkikoriin, kun pyysin. Satuin ennen pesukoneeseen laittamista katsomaan taskut läpi ja löysin 5,80. Tiedän hukanneeni tällä viikolla kympin, joka oli eteisessä koristemaljassa. Hän on siis ottanut rahan ja ostanut jotain 4,20 €:lla. Häneltä on jo aiemmin evätty kaikki viikkorahat, koska oli varastanut minun lompakostani kesällä 40€ ja jäi kiinni. Siitä alkaen sovittiin, että saa rahaa pyytäessään, mutta viikkorahasta luovutaan. Kun on lähtenyt leffaan, olen antanut käteistä pari kertaa, mutta muutoin olen esim. kaikki ostokset tilannut netistä ja ostanut pari lahjakorttia (hm, kotipizza). Ärsyttää, että nyt on taas varastanut rahaa. Mikä on kun ei kerrasta opi?
Kommentit (38)
Makselee kannabisvelkoja hiljalleen koska ei saa uutta satsia ennen kuin velat on hoideltu.
Tytöille helpompaa kun ei tarvitse kun laskea pikkarit nilkkaan.
Olet ajattelematon vanhempi. Lapsesi varasti koska häneltä selvästi puuttuu jotain. Sen sijaan että rankaiset katso peiliin miksi lapsi kokee tarpeelliseksi varastaa? Se mitä nyt teet johtaa siihen, että ennen pitkää poliisi soittaa teille kun lapsesi on jäänyt kiinni näpistämisestä.
Keskustelisin lapsen kanssa miksi hän teki niin ja miten me voidaan muuttaa tilanne niin että kokee että rahat riittää esim. voisiko lapsi ansaita lisää rahaa tekemällä kotona juttuja? Puhuisin muutenkin rahankäytöstä ja suunnitelmallisuudesta. Voi yksinkertaisesti olla että rahaa oli tarpeeksi, mutta käyttää sen huonosti. Auta lastasi äläkä tuomitse!
Olet nyt nöyryyttänyt lastasi viemällä häneltä ison itsemäärämisoikeuden eli viikkorahat. Olet järkyttävä vanhempi.
N34
Vierailija kirjoitti:
Olet ajattelematon vanhempi. Lapsesi varasti koska häneltä selvästi puuttuu jotain. Sen sijaan että rankaiset katso peiliin miksi lapsi kokee tarpeelliseksi varastaa? Se mitä nyt teet johtaa siihen, että ennen pitkää poliisi soittaa teille kun lapsesi on jäänyt kiinni näpistämisestä.
Keskustelisin lapsen kanssa miksi hän teki niin ja miten me voidaan muuttaa tilanne niin että kokee että rahat riittää esim. voisiko lapsi ansaita lisää rahaa tekemällä kotona juttuja? Puhuisin muutenkin rahankäytöstä ja suunnitelmallisuudesta. Voi yksinkertaisesti olla että rahaa oli tarpeeksi, mutta käyttää sen huonosti. Auta lastasi äläkä tuomitse!
Olet nyt nöyryyttänyt lastasi viemällä häneltä ison itsemäärämisoikeuden eli viikkorahat. Olet järkyttävä vanhempi.
N34
Rahan saaminen taikaseinästä ei ole ihmisoikeus. Se olisi kommarinkin hyvä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Nuori oppii oman pankkitilin kautta rahankäytön. Enpä tiedä ketään murrosikäistä jolla ei olisi oma pankkitili.
Tietysti pitää opettaa ja harjaannuttaa lapsi käyttämään tiliään ja kun lapsi tietää, ettei rahaa tulee muutoin, lapsi oppii.
Et tiedä yhtään murrosikäistä, jolla ei olisi omaa tiliä? Siis tarkoitat varmaan pankkikorttia. Meillä kaikki kolme lasta ovat saaneet vasta peruskoulun päättymislahjaksi oman pankkikortin tililleen. Tilit on olleet olemassa jo lasten syntymästä alkaen.
Olin töissä pankissa v.2011-2014. En tiedä, lienevätkö ajat muuttuneet, mutta ainakin siihen aikaan meidän pankissa oli suositus, että jos halutaan lapselle kortti, se olisi Visaelectron alle 15-vuotiaalla. Kovin nuorille ei pankkikortti ole hyvä, kun ne on jatkuvasti hukassa. Tilin sulkemisista ja avaamisista ja uusien korttien tilaamisesta tulee helposti isommat kulut kuin mikä on tilin kate. Että sikäli käteinen raha on edullisempi, kun katoaa vain se summa, jonka on itse pudottanut/kadottanut.
Pitää myöntää, että itsekin olen kähveltänyt kolikoita vanhempien taskuista teininä. En jäänyt kiinni, minusta kasvoi ihan normaali työssäkäyvä aikuinen. Käytin rahaa kavereiden kanssa hesessä käyntiin ym. Nykyisin kun miettii asiaa, jopa toivoo että olisin jäänyt kiinni. Näkisin että hyvä vaihtoehto olisi ollut extrakotitöiden tekeminen mistä olisi saanut pienen lisän viikkorahan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Teinit jotka ei saa penniäkään viikkorahaa voi päätyä näpistelemään kaupoista.
Myös teinit, jotka saa käyttää rahaa vapaasti, voi päätyä näpistelemään kaupoista. Kleptomania ei ole yhteiskuntaluokkasidonnaista.
Vierailija kirjoitti:
Pitää myöntää, että itsekin olen kähveltänyt kolikoita vanhempien taskuista teininä. En jäänyt kiinni, minusta kasvoi ihan normaali työssäkäyvä aikuinen. Käytin rahaa kavereiden kanssa hesessä käyntiin ym. Nykyisin kun miettii asiaa, jopa toivoo että olisin jäänyt kiinni. Näkisin että hyvä vaihtoehto olisi ollut extrakotitöiden tekeminen mistä olisi saanut pienen lisän viikkorahan päälle.
Kolikot on hiukka pienempi paha kuin varastaa 40 euroa. Mitenkään ei voi verrata.
Vierailija kirjoitti:
N34
Miksiköhän lapsi varastaa kun rahaa saisi pyytämällä? Hmm...
No missäs lapsilisät on? Ne kuuluu lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Liian kovia rangaistuksia en kannata, koska siitä lapsi oppii valehtelemaan lisää ja peittelemään jälkiään, ettei jäisi kiinni.
Minulla 7v joka varastelee herkkuja kaapista, eli ei nyt ihan sama ehkä mutta idea sama. Itse olen tehnyt lapselle selväksi kuinka pettynyt olen siihen että valehteli, ja mihin se valehtelu johtaa (en voi luottaa ja sitten ei saa muita kivoja juttuja esim. mennä yksin johonkin kun en voi luottaa). Ja loogisia seuraamuksia eli teillä tuo viikkorahan menetys / varastetun summan maksaminen takaisin on hyvä keino. Ja sitten vaan toistaa tätä ja pysyy johdonmukaisena. Meillä auttanut.
Jos tuntuu ettei viikkorahan evääminen tunnu lapsella missään, niin sitten voi jossain kohtaa harkita jo jonkun tärkeämmän edun menetystä (esim. viikoksi kännykän takavarikointi tekee monella kummasti ihmeitä, vaikka toki ensi alkuun aiheuttaa melkoisen huutorallin). Siinä ehtii hyvin mietiskelemään tekosiaan ja sen seurauksia kun joku tärkeä etuus on otettu pois.
Ei ihan turvallinen rangaistus ottaa kännykkää pois 14-vuotiaalta. Mitäs se sitten tekee, kun joutuu ahdistelluksi tai myöhästyy harrastuksen jälkeen bussista, eikä pysty soittamaan? Meillä on perheessä sopimus, että aina saa soittaa, oli mikä vaan hätänä.
Vierailija kirjoitti:
No missäs lapsilisät on? Ne kuuluu lapselle.
Oliskohan lapsilisät kuitenkin tarkoitettu vanhemmille lapsesta koituvien menojen rahoittamiseksi... Ruoka, harrastukset, vaatteet, kengät, kännykät, urheiluvälineet ja muut lapseen liittyvät hankinnat vie kuukaudessa huomattavasti enemmän kuin mitä lapsilisää saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori oppii oman pankkitilin kautta rahankäytön. Enpä tiedä ketään murrosikäistä jolla ei olisi oma pankkitili.
Tietysti pitää opettaa ja harjaannuttaa lapsi käyttämään tiliään ja kun lapsi tietää, ettei rahaa tulee muutoin, lapsi oppii.Et tiedä yhtään murrosikäistä, jolla ei olisi omaa tiliä? Siis tarkoitat varmaan pankkikorttia. Meillä kaikki kolme lasta ovat saaneet vasta peruskoulun päättymislahjaksi oman pankkikortin tililleen. Tilit on olleet olemassa jo lasten syntymästä alkaen.
Olin töissä pankissa v.2011-2014. En tiedä, lienevätkö ajat muuttuneet, mutta ainakin siihen aikaan meidän pankissa oli suositus, että jos halutaan lapselle kortti, se olisi Visaelectron alle 15-vuotiaalla. Kovin nuorille ei pankkikortti ole hyvä, kun ne on jatkuvasti hukassa. Tilin sulkemisista ja avaamisista ja uusien korttien tilaamisesta tulee helposti isommat kulut kuin mikä on tilin kate. Että sikäli käteinen raha on edullisempi, kun katoaa vain se summa, jonka on itse pudottanut/kadottanut.
Aivan. Tietysti tarkoitin Visaelektron korttia. Usein puhekielessä puhutaan pankkikortista eikä siinä eroteta debit/ kredit ominaisuutta.
Teille on syntynyt vastakkainasettelu. Jos jäädytät viikkorahan, nuori keksii keinot. Ehkä oma pieni raha tilille joka kuukausi ja siihen automaattikortti. Nostoraja 20 euroa/päivä . Kortti vain automaattikäyttöön. Voisitko kertoa lapselle, että hän on sen ikäinen, että varmaan joskus pitää olla omaa rahaa. Silloin olette samalla puolella eikä vastakkain. Meillä poika näpisti kerran rahaa jonkun pikku summan . Silloin sovittiin, että laitan 100 euroa joka kuukausi tiettyyn paikkaan kotona. Rahaa sai ottaa vain pikku ostoksiin ja kuitit palautettiin . Kuukauden lopussa katsottiin, mihin rahat olivat menneet . Jos rahaa jäi, hän sai tallettaa sen summan tililleen. Näin jäi aina vähän säästöönkin.
Kannattaisi pitää viikkoraha kuitenkin. Erikseenkin voi tarvita rahaa. Ehkä voit keskustella miksi ei saa varastaa nätisti, ei syyllistäen ja säilytä lukollisessa kaapissa lompakkosi. Lapsena kokeilee ehkä sitä, mitä ei aikuisena.
Meillä oli ihan sama tilanne. Luovuimme käteisestä rahasta kokonaan perheessä. Teini saa kk-rahan ja pankkitilin rahasiirrot syynätään tarkkaan, mihin raha menee. Nyt ei ole pariin vuoteen enää jäänyt kiinni varastelusta ja toivottavasti ei ole sitä harrastanut.
Minä kävin yläasteiässä tavallaan ”varkaissa” useamman kerran kuussa. Siihen aikaan oli perheillä tilit ruokakaupassa. Tilille sai ostettua ruokaa. Kun teki koulun jälkeen karkkia mieli, kävin ilman lupaa ostamassa tilille esim. suklaapatukan tai munkkipossun. Tätä tekivät muutkin. Äiti tai isä kävivät kerran kuussa maksamassa ruokalaskun. Pari kertaa pyysin, saanko käydä koulun jälkeen ostamassa banaanin tai jukurtin ja sain tietysti luvan. Koskaan en ostanut mitään banaania, vaan herkkuja.
Muutama kymppi on raha, johon saa tehdä ekassa kesätyössä yli puoli päivää töitä.
Toivottavasti se ei ole liian helposti tarjolla.