Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oma lapsi varastaa rahaa

Vierailija
09.11.2019 |

Olen juuri nyt aika ärsyyntynyt, sillä teini 14 v. laittoi takkinsa pyykkikoriin, kun pyysin. Satuin ennen pesukoneeseen laittamista katsomaan taskut läpi ja löysin 5,80. Tiedän hukanneeni tällä viikolla kympin, joka oli eteisessä koristemaljassa. Hän on siis ottanut rahan ja ostanut jotain 4,20 €:lla. Häneltä on jo aiemmin evätty kaikki viikkorahat, koska oli varastanut minun lompakostani kesällä 40€ ja jäi kiinni. Siitä alkaen sovittiin, että saa rahaa pyytäessään, mutta viikkorahasta luovutaan. Kun on lähtenyt leffaan, olen antanut käteistä pari kertaa, mutta muutoin olen esim. kaikki ostokset tilannut netistä ja ostanut pari lahjakorttia (hm, kotipizza). Ärsyttää, että nyt on taas varastanut rahaa. Mikä on kun ei kerrasta opi?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tällaiset ihmiset hankkivat lapsia?

Vierailija
2/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaiset ihmiset hankkivat lapsia?

en usko että tuo 14-vuotias vielä on ehtinyt hankkimaan lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tapahtui kun jäi kiinni varastamisesta? Ei tietenkään rangaistu mitenkään, puhumattakaan, että olisi rangaistu ns. isän kädestä ja kunnolla?

Vierailija
4/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalia rajojen kokeilua tuon ikäisellä. Iskän saunakaljapulloja katosi mystisesti, kun olin jotain 14-15v. Ei se mihinkään rikollistoimintaan johtanut. Ota vähän iisimmin.

Vierailija
5/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vikas. Mitäs et anna sille rahaa kun se kysyy.

Vierailija
6/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka pitkäksi aikaa teinisi viikkorahat oli tarkoitus  jäädyttää?

Ikuiseksi ajaksiko?

Vierailija
7/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse huomaisi jos lapsi veisi muutaman kympin. Voi olla että sitä on tapahtunut, en yleensä käytä käteistä mutta muutama kymppi löytyy aina kotoa. Sen tiedän että lapsi on vienyt lonkeron jääkaapista. No tein sitä itsekin teininä.

Vierailija
8/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovaa rangaistusta epärehellisyydestä mutta anna sille nyt herranen aika rahaa omiin menoihin. Ei se muuten opi käyttämään rahaa. Jos on pakko varastaa niin pahimmassa tapauksessa siitä sukeutuu vasemmistopoliitikko kuten Anastaja-Ana.

Vierailija
9/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinit jotka ei saa penniäkään viikkorahaa voi päätyä näpistelemään kaupoista.

Vierailija
10/38 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tapahtui kun jäi kiinni varastamisesta? Ei tietenkään rangaistu mitenkään, puhumattakaan, että olisi rangaistu ns. isän kädestä ja kunnolla?

Ei meillä ole tapana antaa ns. isän kädestä. Se on laitonta, enkä kannata itse väkivaltaa rangaistuksena. Seuraamus lompakkovarkaudesta oli juuri tuo mainitsemani, että luovutaan viikkorahasta ja kaikki rahaliikenne menee syyniin. Siksi ne lahjakortitkin on hankittu, että rahaa ei tipu ennenkuin alkaa taas sujua sovitusti.

-ap

Vierailija
11/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ole tapana antaa ns. isän kädestä. Se on laitonta, enkä kannata itse väkivaltaa rangaistuksena. Seuraamus lompakkovarkaudesta oli juuri tuo mainitsemani, että luovutaan viikkorahasta ja kaikki rahaliikenne menee syyniin. Siksi ne lahjakortitkin on hankittu, että rahaa ei tipu ennenkuin alkaa taas sujua sovitusti.

-ap

Toisaalta ei viikkorahasta luopuminen tunnu tehoavan, kun tämäkin aloitus piti tehdä.

Tosi monissa perheissä on se ongelma, että ei kannateta kunnon rangaistusten käyttöä joilla oikeasti saataisiin luulot pois lapselta, ja sitten ollaan helisemässä kun lievät rangaistukset eivät tehoa ja lapsi tekee mitä huvittaa.

Vierailija
12/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän rajoja, harrastukset ovat ok, mutta kaikki kaupungin menot kannattaa rajoittaa ainakin hetkeksi, sillä tuo käytös vaikuttaa siltä että sen leffan sijaan mennään pussikaljalle...

Vierailija
13/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian kovia rangaistuksia en kannata, koska siitä lapsi oppii valehtelemaan lisää ja peittelemään jälkiään, ettei jäisi kiinni. 

Minulla 7v joka varastelee herkkuja kaapista, eli ei nyt ihan sama ehkä mutta idea sama. Itse olen tehnyt lapselle selväksi kuinka pettynyt olen siihen että valehteli, ja mihin se valehtelu johtaa (en voi luottaa ja sitten ei saa muita kivoja juttuja esim. mennä yksin johonkin kun en voi luottaa). Ja loogisia seuraamuksia eli teillä tuo viikkorahan menetys / varastetun summan maksaminen takaisin on hyvä keino. Ja sitten vaan toistaa tätä ja pysyy johdonmukaisena. Meillä auttanut.

Jos tuntuu ettei viikkorahan evääminen tunnu lapsella missään, niin sitten voi jossain kohtaa harkita jo jonkun tärkeämmän edun menetystä (esim. viikoksi kännykän takavarikointi tekee monella kummasti ihmeitä, vaikka toki ensi alkuun aiheuttaa melkoisen huutorallin). Siinä ehtii hyvin mietiskelemään tekosiaan ja sen seurauksia kun joku tärkeä etuus on otettu pois. 

Vierailija
14/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pidä käteistä kotona ja anna lapselle viikkorahaa niin ei tarvitse varastaa.

Vierailija
15/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä varten se varasti ne rahat ja miksi? Maksamaa isompaa viikkorahaa. Kasvatatte kunnon kommunistia noin. Kun rahat ottaa pois ei koskaan opi mitään.

Vierailija
16/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisainta avata pankkitili johon vanhemmat tallentavat tietyn summan kuukausittain. Lapselle opetus, että oppii suunnittelemaan menonsa tulojen suhteessa. Aivan kuin aikuisetkin joutuvat tekemään.

Isot hankinnat erikseen.

Vierailija
17/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian kovia rangaistuksia en kannata, koska siitä lapsi oppii valehtelemaan lisää ja peittelemään jälkiään, ettei jäisi kiinni. 

Minulla 7v joka varastelee herkkuja kaapista, eli ei nyt ihan sama ehkä mutta idea sama. Itse olen tehnyt lapselle selväksi kuinka pettynyt olen siihen että valehteli, ja mihin se valehtelu johtaa (en voi luottaa ja sitten ei saa muita kivoja juttuja esim. mennä yksin johonkin kun en voi luottaa). Ja loogisia seuraamuksia eli teillä tuo viikkorahan menetys / varastetun summan maksaminen takaisin on hyvä keino. Ja sitten vaan toistaa tätä ja pysyy johdonmukaisena. Meillä auttanut.

Jos tuntuu ettei viikkorahan evääminen tunnu lapsella missään, niin sitten voi jossain kohtaa harkita jo jonkun tärkeämmän edun menetystä (esim. viikoksi kännykän takavarikointi tekee monella kummasti ihmeitä, vaikka toki ensi alkuun aiheuttaa melkoisen huutorallin). Siinä ehtii hyvin mietiskelemään tekosiaan ja sen seurauksia kun joku tärkeä etuus on otettu pois. 

Jos ei rankaise kovasti niin usein lapselle tulee se mielikuva, että "eihän tuo rangaistus tuntunut missään" ja "äiti/isä ei mahda minulle mitään". Eli siis äidin/isän auktoriteetti vaan rapautuu sen lievän rangaistuksen myötä.

Ongelma on myös se, että jos rangaistuksen pitää aina olla joku etuuden menetys eikä muun tyyppisiä rangaistuksia hyväksytä, niin mitä tehdään silloin sellaisen lapsen kohdalla joka ei piittaa etuuden menetyksistä.

Vierailija
18/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän 7 v ei oo murrosiässä vielä. Ne rajojen koettelut on aivan eri tasolla. Mulla on 6 vuotta nuorempi pikkusisko, joka mm. karkasi kotoa pari kertaa, rahoitti viikonloppusidukat myymällä tiettyjä palveluksia ja hankki 15 vuotiaana 4 vuotta vanhemman poikakaverin, joka osti tupakat. Että semmoinen perheen musta lammas.

Vierailija
19/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viisainta avata pankkitili johon vanhemmat tallentavat tietyn summan kuukausittain. Lapselle opetus, että oppii suunnittelemaan menonsa tulojen suhteessa. Aivan kuin aikuisetkin joutuvat tekemään.

Isot hankinnat erikseen.

Just. Rangaistus siitä, että varastaa äitinsä lompakosta 40 euroa, on siis oman pankkitilin avaaminen, johon tulee rahaa säännöllisesti? Kuules, ensinnäkin 40 euron varastaminen on iso juttu! Kyseessä iso rahasumma, ei mikään euron tai parin ottaminen pöydältä. Toiseksi: jos ei ole kunnon selvitystä, mihin noin iso raha on tarvittu, on syytä vanhempana epäillä laittomuuksia, kuten päihteitä. 14-vuotiaalla ei ole vielä mitään isoja omia hankintoja, kun vanhemmat on vastuussa esim. vaatteiden, sisustuksen ja harrastusvälineiden hankinnasta.

Vierailija
20/38 |
10.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori oppii oman pankkitilin kautta rahankäytön. Enpä tiedä ketään murrosikäistä jolla ei olisi oma pankkitili.

Tietysti pitää opettaa ja harjaannuttaa lapsi käyttämään tiliään ja kun lapsi tietää, ettei rahaa tulee muutoin, lapsi oppii.