Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako minun hakea soviteltua päivärahaa ja voitteko selittää miten se toimii

Vierailija
09.11.2019 |

Eli olen osa-aikatöissä, mutta käytännössä ollut niin paljon tunteja että saanut jopa 2000e/kk bruttona. Nyt ollut kuitenkin kuukauden ajan vähemmän tunteja, eli saanut bruttona vain 1600e/kk. Kannattaisiko hakea soviteltua päivärahaa? Olen nykyään YTK jäsen, mutta en ole ennen hakenut sieltä mitään. Saisinko edes soviteltua päivärahaa yhtään tuohon palkan päälle? Olen kyllä te-toimistossa kirjoilla koska osa-aikainen sopimus, mutta en tajua systeemiä nyt kun olen kassan jäsen. Kuluttaako kassan kautta saatu soviteltu päiväraha mahdollista ansiosidonnaistani, jos jään työttömäksi joskus? Minkä ne edes luultavasti laskisi palkakseni normaalisti? Jonkun keskiarvon? Työtunnit tosiaan vaihtelee joka kuukausi. Vääntäkää rautalangasta jos vaan jaksatte. Luin kyllä kaiken mahdollisen asiasta mutta on vähän epäselvää kun en ansiosidonnaista ole koskaan saanut.

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakemus ja tilinauha ytk:lle.  Jonkin verran saat päivärahaa, minulla loppui 1800 €:oon ja tunnit 5 h/pv.

Vierailija
22/22 |
09.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli olet ap ollut liitossa niin pitkään että sulla on täyttynyt työssäoloehto? Jos ei niin et sitten saa ansiosidonnaista vaan kelan päivärahaa.

Ja kuukaudessa saa tienata 300€/brutto ilman että se vähentää työttömyyskorvausta ja sen ylittävä palkka vähentää työttömyyskorvausta aina 50 centtiä per palkkaeuro.

Jos tienaat sen 1600€ niin siitä ei oteta huomioon vähentävästi sitä 300 euroa ja 1300€ jaetaan kahdella eli 650€ vähennetään joko kelan päivärahasta tai ansiosidonnaisesta, sittenpä sen näkee että mitä siitä jää, ja siitä verot tietysti vielä pois. Palkkaa verotetaan reilusti kevyemmin kuin etuutta, joten se että saat etuutta saattaa hiukan nostaa sun veroprosenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla