Äänten kuuleminen: kuuluuko ääni kuin sen kuulisi korvilla, vai onko se ajatusmainen?
Siis sellainen ajatus joka tuntuu tulevan itsen ulkopuolelta, mutta sitä ei "kuule".
Kommentit (5)
Olen joskus kuullut ääniharhoja kun olen nukahtamassa tai heräämässä. Ne tosiaan kuulostavat ulkopuolelta tulevilta, vaikka heti kun olen kunnolla hereillä, tajuankin että kyseessä täytyi olla harha. Yleensä kuulemani äänet ovat oven avautumista, askeleita, rapinoita ja kopinoita, niin kuin joku liikkuisi asunnossa, mutta joskus myös ihmisääniä. Harhat ovat hyvin lyhetkestoisia, korkeintaan pari sekuntia. Kärsin toisinaan myös unihalvauksista ja yökauhukohtauksista, joten minulla tuo varmaan liittyy johonkin unen häiriöön.
En tiedä, millaisia ovat esimerkiksi skitsofreniaan liittyvät ääniharhat, mutta voisin kuvitella niiden olevan samankaltaisia sillä erotuksella, että psykoosissa ihminen ei tajua niiden olevan harhoja. Ja skitsofreenikon harhat ovat varmaankin säännöllisempiä ja pitkäkestoisempia.
Minulla on sellaisia pilkkaavia/kriittisiä ajatuksia jotka kommentoivat pakko-oireitani. Ne ovat pään sisällä, en siis kuule niitä, mutta äänen sävy on jonkun muun ääni kuin minun.
Mä oon kuullut krapuloissani esim mun serkun huutavan jotain viereisessä huoneessa, mutta tiedän harhaksi, koska serkku on toisessa kaupungissa.
Nyt kun olin esikoisen kanssa aika pahassa univajeessa kuulin myös liikenteen ääniä ja puheensorinaa häiritsevässä määrin. Tiedän, että on harhaa, koska asun hyvin pienessä kaupungissa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sellaisia pilkkaavia/kriittisiä ajatuksia jotka kommentoivat pakko-oireitani. Ne ovat pään sisällä, en siis kuule niitä, mutta äänen sävy on jonkun muun ääni kuin minun.
Johtuisiko tuo vieras äänen sävy siitä, että sinun on vaikea hyväksyä sitä, että ne pahat ajatukset ovat sinun omia ajatuksiasi? Että niitä on jotenkin helpompi sietää, kun ne ovat tavallaan jonkun vieraan ajatuksia?
Toivottavasti pääset eroon ikävistä ajatuksista. Saatko jotain hoitoa noihin ongelmiisi?
Kuulostaa siltä kuin tulisi pään ulkopuolelta. Aivokuvantamisilla on todennettu, että ääniharhoja kuullessa aktivoituu aivojen kuulokeskus samalla tavoin kuin aitoja ääniärsykkeitä oikeasti kuullessa.