Nykynuorten vaikeudet
Tutkimusten mukaan nykynuoret ovat ahdistuneempia kuin yksikään edellinen sukupolvi, jota on tutkittu. Tulevaisuudessa pelottaa monet asiat, aiheesta ja aiheetta.
Kuitenkaan yhdelläkään edellisellä sukupolvella ei ole ollut parempaa elintasoa eikä korkeampaa koulutusta. Tilastojen valossa työllistyminenkin on ollut nousujohteista 90-luvun lamasta lähtien.
Kun katson tuttavieni ja sukulaisteni lapsia, niillä on tietokoneet, skootterit ja älykännykät. Harrastetaan mikroautoilua ja ratsastusta, lätkästä ja taitoluistelusta puhumattakaan. Köyhempien lapset kuulemma syrjäytyvät, kun vanhempien rahat ei riitä kuin salibandyyn ja lukemiseen.
Kotoa ei haluta tai uskalleta muuttaa, koska pitäisi asua solussa ja elää opintotuella ja -lainalla. Pitäisi olla oma keskustayksiö ja sama elintaso kuin kotona asuessa. Lapsia ei uskalleta tehdä, koska taloudellinen tilanne on niin epävarma. Samaan aikaan on kuitenkin rahaa matkustella ja istuskella kahviloissa.
Mistä tämä oikein johtuu? Onko nykynuoriso tottunut kotonaan liian helppoon elämään? Vai johtuuko sietokyvyn lasku tiedotusvälineistä ja somesta? Vastoinkäymisiin ei ole totuttu, joten sietokyky on heikompi kuin edellisillä sukupolvilla. Eikä tarvitse edes verrata mihinkään sotavuosiin.
Itse on tullut ajateltua, että esimerkiksi minun elämäni voisi olla paljon parempaa, jos en olisi syntynyt tällä vuosikymmenellä. Kaikilla kun nuo vekottimet löytyy kotoa, en tiedä yhtäkään, kellä ei olisi. Mutta näin se maailma muuttuu ja sille ei välttämättä mitään voi.
Ei kai sitä auta surkutella, jos kerta itse ei asiaa voi mitenkään parantaa. Minun näkemys vain asiasta.