Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hanna Sumari 61v sanoo olevansa keski-ikäinen

Vierailija
08.11.2019 |

Onko yli 60v vielä keski-ikäinen?

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvikseni googlasin.

"Keski-ikä tarkoittaa ihmisen ikäkautta nuoruuden ja vanhuuden välissä.

Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."

Vierailija
22/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se keski-ikäinen. Keski-ikä on pitkä ajanjakso 40v-70v suunnilleen.

Ei minusta vanhuus ennen 70v ala. Kun eläkkeellekin pääsee vasta joskus 65-68v.

Jos vanhuus alkaa 70v niin vanhanakin ehtii olla jopa 30 vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikä tarkoittaa aikuisiän leskimmäistä vaihetta, ei koko eliniän. Muutenhan alle 30-vuotiaita aikuisiakin voisi pitää keski-ikäisinä.

Tieteellisissä määrityksissä keski-ikä on useimmiten 40-65 v.

Vierailija
24/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistä neljännestä elämästään aloittelee hanna

Niin sinäkin voit. Sitähän ei meistä kukaan etukäteen tiedä, miten kauan täällä ollaan.

Vierailija
25/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvikseni googlasin.

Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 40–60. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."

Nuo on vähän vanhentuneita, tehty vuosikymmeniä sitten jolloin elinikä oli lyhyempi. Nykyisin vanhuusiän katsotaan alkavan n. 70-vuotiaana.

Vierailija
26/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeistä neljännestä elämästään aloittelee hanna

Mun naapuri haaveili mökistä 60-vuotiaana ja suku sanoi että älä viitsi kun et sitä kauan ehtisi käyttääkään. Myt hän on 95 v ja käy mökillään edelleen. Terve 60 v voi hyvin elää vaikka 40 vuotta vielä.

Vierailija
27/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri oli Hesarissa juttua, että keski-ikä on riippuvainen elämäntilanteesta. Ei enää numeroita niin kuin ennen. Lapset vaikuttaa asiaan aika paljon.

Vierailija
28/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60 vee on vanha parikymppisen perspektiivistä. 50 vee ylitettyään tajuaa olevansa vielä todella hyvässä kunnossa eikä siitä ole tuohon maagiseen rajapyykkiin (60) enää pitkä aika. Itse olen 57 ja paremmassa kunnossa kuin nuorena. En pidä itseäni vanhana. Muistan kun 16 -vuotiaana kaverin täytettyä 20, pidin häntä ikäloppuna eli tosi vanhana. Tarkoitan tällä sitä, että ihminen saa kokea itsensä minkä ikäiseksi itsensä kokee eikä ihmiset ole samaa massaa. Joku voi olla vanha (kokee itsensä vanhaksi sairauksien tms vuoksi) jo paljon ennen kuuttakymppiä. Mikä on tarve/syy tälle kategorisoinnille?

Kiitos, näinhän se on.

Vierailija
29/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvikseni googlasin.

Nuo on vähän vanhentuneita, tehty vuosikymmeniä sitten jolloin elinikä oli lyhyempi. Nykyisin vanhuusiän katsotaan alkavan n. 70-vuotiaana.

YK:n vuoden 2016 määritelmän mukaan vanhuus on 65+, tosin WHOn mielestä Afrikassa 55+.

Vierailija
30/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

65-vuotiasta sanotaan jo VANHUKSEKSI.

Eli repikää siitä itseänne muka keski-ikäisenä pitävät 61-vuotiaat.

"Usein kuitenkin mielletään, että vanhukseksi voi alkaa sanoa, kun ihminen täyttää 65 vuotta. Tätä käytetään myös kansainvälisesti joissakin yhteyksissä.

https://yle.fi/uutiset/3-7513924

Vierailija
31/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse ajoitan keski-iän 40-60 välille, plus miinus muutama vuosi vielä liukumaa molempiin päihin. Keski-ikäisyyttä on se että on edelleen töissä, lapset jos isoja, teinejä tai aikuisia.

Vierailija
32/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 60+ on jo vanhuutta, vaikka meillä nuorekkuutta fanitetaan viimeisille metreille. Viimeiset virstanpylväät edessä. Ikuisuus odottaa.

Vierailija
33/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvikseni googlasin.

Eikä katsota vaan vanhuus alkaa 65v

Vierailija
34/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain oli, että keski-ikä on 45-65-v, eli siihen haarukkaan mahtuu. Minusta keski-ikä tarkoittaa sellaista keskivaihetta nuoruuden ja vanhuuden välillä. En nyt tarkoita, että 40-v on enää nuori, mutta sen ikäiset vielä useinkin elää elämänvaihetta, jossa on pieniä lapsia ja elää sellaista "rakentamisen" aikaa, kun taas viisikymppinen alkaa jo hiljalleen "lasketella" helpompia latuja. Itse olen 50-v ja tunnen juuri noin; yhtäkkiä kaikki hyörinä ja pyörinä on hiljentynyt ja voin enemmän keskittyä nautiskelemaan elämästä ja niistä hedelmistä, joita olen vuosien varrella kasvatellut. Voin tyytyväisenä katsoa taaksepäin, mitä kaikkea on tullut touhuttua. Nyt on uusien juttujen aika. Ja vanhana sitten taas uudet kuviot, varmaan erilaiset kuin nyt. 

Olen David Bowien kanssa samaa mieltä: Vanhana ihminen on vihdoin se ihminen, joka hänen olisi pitänyt olla koko elämänsä ajan. 

Vierailija
35/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhä se on, keski-ikä on minusta 40-69v.

Vierailija
36/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

65-vuotiasta sanotaan jo VANHUKSEKSI.

Eli repikää siitä itseänne muka keski-ikäisenä pitävät 61-vuotiaat.

"Usein kuitenkin mielletään, että vanhukseksi voi alkaa sanoa, kun ihminen täyttää 65 vuotta. Tätä käytetään myös kansainvälisesti joissakin yhteyksissä.

https://yle.fi/uutiset/3-7513924

Kyllä tuntuisi oudolta sanoa 65-vuotiasta vanhukseksi! Vanha hän on, mutta minusta vanhus on vasta kun sitten, kun toimintakyky on oleellisesti heikentynyt ja tarvitsee apua moniin arkisiin asioihin. Veljeni on kohta 70-v ja työskentelee vielä yrityksessään lähes kokopäiväisesti, harrastaa juoksua, uintia, hiihtoa...on mukana monessa luottamustoimessa. Ei häntä kyllä millään voi sanoa vanhukseksi. Anoppini muuttui parissa vuodessa vanhukseksi, mutta hän olikin jo ysikymppinen. Siihen asti hän oli terävä ja reipas, pärjäsi itsekseen. Sitten tuli vanhuuden vaivat, muisti meni, hänestä tuli nopeasti vanhus. 

Vierailija
37/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on pari, jotka ovat jo vuosia olleet vanhuuseläkkeellä ja silti ovat mielestään keski-ikäisiä kun ovat niin hyvässä kunnossa. Kuitenkin niinä viimeisinä työvuosina kokivat työt ihan liian raskaina, ja itsensä liian vanhoiksi töihin ja odottivat sitä eläkettä että vihdoin helpottaa. Varmasti helpottikin, mutta kummallista etteivät voi hyväksyä etteivät ole enää samassa kunnossa kuin nuorempana, vaikka se oli suurin syy sille miksi odottivat eläkettä kuin kuuta nousevaa.

Vierailija
38/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin katson olevani.

T.nainen 62

Moi ikätoveri :) Olen samaa mieltä, keski-ikäisiä ollaan.

En mitenkään voi mieltää itseäni vanhukseksi, kun olen täysin rinnoin mukana kaikissa elämän riennoissa (lapsenteko poislukien). Minulla on tuore seurustelusuhde ja ollaan niiin rakastuneita, että tunne-elämä on kuin teinitytöllä. ;-)

Minulla on edelleen huumori tajua, pilkettä silmissä ja pitkät hiukset. Pukeudun tyköistuviin vaatteisiin, tyylikkäästi. Mikäs siinä, kun on hoikka varsi. Farkut ja bleiseri näyttävät hyviltä päälläni. Rantalomilla käytän bikineitä.

Yli kuuskymppinen ei välttämättä tarkoita kiikkustuolissa kutovaa mummelia, jolla lyhyt askel ja hidas käynti.

Vierailija
39/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän kokee niin, en ala epäilemään. Hyväkuntoinen työssä ahkeroiva ihminen.

Vierailija
40/46 |
08.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

aaveen mukaan kirjoitti:

Keski-ikäinen nainenhan on se ärsyttävä, rumasti pukeutuva paksukainen. Iästä riippumatta.

...mutta keski-ikäinen mies nimittää itseään hopeaketuksi ja äänestää persuja ja on kaikin puolin niin miellyttävä ja fiksu.

NOT. Miehet on nykyään vanhuksia kolmikymppisenä, 70% lihavia, velttoja ja kyvyttömiä niin fyysisesti kuin varsinkin henkisesti. Koulut käymättä mutta tatskoja ja puuttuvia hampaita riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän