Mies ei huomaa tekemiäni kotitöitä
Mies on joskus tuhahtanut riidan aikana, että tekee suurimman osan meidän kotitöistä. Olen aina ihmetellyt miten viitsii edes sanoa noin, kun minä kuitenkin teen ne varmaan 90-prosenttisesti. Ja se miehen 10 % tulee jostain isoimmista remonteista, jolloin tapetoi monta tuntia putkeen tms.
Eilen oli puhe jostain nettijutusta, jossa sanottiin naisten tekevän useamman tunnin päivässä enemmän kotitöitä (sis. lastenhoidon ja kaupassakäynnit). Mies tuohon tuhahti, että eihän meillä edes ole moneksi tunniksi kotitöitä. Mulla meinasi kärähtää hermot. Sanoin, että kyllä minä ainakin niitä olen ihan runsain mitoin tehnyt. Aamulla aamupala itselle ja lapsille, pöydän pyyhintä, tiskikoneen tyhjennys (mies nukkui). Töiden jälkeen postit laatikosta, ruoan teko, pöydän pyyhintä, tiskit koneeseen ja kone käyntiin. Pyykit koneeseen. Keittiön imurointi. Lapsi harrastukseen. Ruokakauppareissu. Lapsi harrastuksesta. Toinen lapsi harrastukseen. Läksyissä auttamista. Tässä vaiheessa mies tuli töistä kotiin ja ei muka juuri mitään kotitöitä oltu tehty.
Vaikka mies ei ole kotona kotitöidentekoaikaan, miten muka ei tajua, että niitä tehdään?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa kotonani väännettyä mistään edes tunniksi kotitöitä. Viikon pyykit menevät yhdellä pesulla kerran viikkoon, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys eivät montaa minuuttia vie, tasoja ei tarvitse olla luuttuamassa neuroottisesti pienenkin murun siihen tipahtaessa ja suursiivouksen, joka kestää kaksi tunteroista teen kerran kuukaudessa ja muuten tyydyn vain järjestelemään ja imuroimaan. Done. Kaikki alle tunnissa. Toki asuntoni koko vaikuttaa, mutta silti tuntuu, että monet valittavat kotitöistä aivan liikaa. Lakatkaa tekemästä niitä niin paljon jos stressaa jeesus sentään.
Teillä ei taideta syödä? Tai ainakaan itse laittaa ruokaa? Käydä kaupassa? Lapsilla ei ole läksyjä tai kokeisiin lukemista? (Meillä kysellään koealueet, koska lapset sitä toivovat.) Ei varmaan lemmikkejäkään? No sittenhän mä ymmärrän ettei sitä aikaa tuntia enempää päivässä mene.
En tiennytkään, että äitylit jopa käyvät kouluakin lastensa puolesta. Uutta tämäkin.
Ihan itse olen aikanani koulut käynyt ja kokeeni suorittanut. Mutta kyllä äityli 2019 käy koulunkin lastensa puolesta, uhriparka kun on. -eri
Eikö kumpikaan vanhemmistasi koskaan tarkistanut läksyjäsi? Käynyt kanssasi läpi koealuetta?
Unohtuiko kotityölistastasi koululaisen pyllyn pyyhkiminen?
Miksi et vastaa kysymyksiini?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstallamakaajilla menee taas tunteisiin, kun ei se pelkkä sukupuolielin riitäkään uhrin asemaan. '
Kun ihan pitää itse aamupalakin syödä. Ihan kamalaa. Patriarkaatin vikaa sekin.
Sä olet ainoa, jolla menee tunteisiin. Kukaan muu ei kiihdy. Toisaalta, sun vinguttamisesi on hauskaa, tuon tautologiabingon lisäksi voidaan aina pistää vedonlyönti pystyyn, monennessako viestissä sulta palaa käpy ja esität neljä kysymystä peräkkäin. Koska neljähän on vakio, yksi niistä monista.
Tehän täällä itkette, päivästä toiseen uhriutuen. On niin raskasta kun posti pitää hakea ja ostaa foliota.
On se naisen elämä pelkkää helvettiä päivästä toiseen. Kai nyt yhteiskunnan vapaamatkustajille pitäisi saada lisää oikeuksia ja etuuksia? Ilmainen kodinhoito ainakin? Ja miehen palkka? Ja naisvaltaisille suojatyöpaikoille lisää palkkaa?
Yhteiskunnan vapaamatkustajia ovat kaikki muut kuin naiset. :D Naiset käyvät miesten lailla töissä ja tekevät vielä valtaosan kotitöistä ja lastenhoidosta. Kukas se vapaamatkustaja olikaan...
Ohis
Kodin siisteyden osalta pariskunnan tarvitsee olla samalla tasolla. Eksän kanssa olimme ja imurointi kerran viikossa oli yhteinen juttu. Toisen imuroidessa toinen laitteli kamoja paikoilleen tai pesi esim. vessan lavuaarin ja pöntön. Mikäli siisteystasossa olisi olut selvä ero meidän välillä, niin ongelmia olisi tullut.
Aloituksessa kerrotut tiskien laittamiset koneeseen ja postien haun luulisi olevan itsestäänselvyys, että jokainen perheessä laittaa käyttämänsä astiat koneeseen. Tyhjentämisen kanssa tulee oma juttunsa, riippuen miten itsekunkin pituus mahdollistaa astioiden laittamisen kaappeihin.
Kuten muissakin parisuhdeasioissa ellei tilanne miellytä, niin puolison kanssa koitetaan keskustella. Ellei tilanne miellytä keskustelun jälkeen täytyy joko hyväksyä tilanne tai tehdä muita ratkaisuja.
Vierailija kirjoitti:
Kodin siisteyden osalta pariskunnan tarvitsee olla samalla tasolla. Eksän kanssa olimme ja imurointi kerran viikossa oli yhteinen juttu. Toisen imuroidessa toinen laitteli kamoja paikoilleen tai pesi esim. vessan lavuaarin ja pöntön. Mikäli siisteystasossa olisi olut selvä ero meidän välillä, niin ongelmia olisi tullut.
Aloituksessa kerrotut tiskien laittamiset koneeseen ja postien haun luulisi olevan itsestäänselvyys, että jokainen perheessä laittaa käyttämänsä astiat koneeseen. Tyhjentämisen kanssa tulee oma juttunsa, riippuen miten itsekunkin pituus mahdollistaa astioiden laittamisen kaappeihin.
Kuten muissakin parisuhdeasioissa ellei tilanne miellytä, niin puolison kanssa koitetaan keskustella. Ellei tilanne miellytä keskustelun jälkeen täytyy joko hyväksyä tilanne tai tehdä muita ratkaisuja.
Kun sitä lapsiperheen siivoamisen määrää ei voi verrata aikuisten talouteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en saa kotonani väännettyä mistään edes tunniksi kotitöitä. Viikon pyykit menevät yhdellä pesulla kerran viikkoon, tiskikoneen täyttö ja tyhjennys eivät montaa minuuttia vie, tasoja ei tarvitse olla luuttuamassa neuroottisesti pienenkin murun siihen tipahtaessa ja suursiivouksen, joka kestää kaksi tunteroista teen kerran kuukaudessa ja muuten tyydyn vain järjestelemään ja imuroimaan. Done. Kaikki alle tunnissa. Toki asuntoni koko vaikuttaa, mutta silti tuntuu, että monet valittavat kotitöistä aivan liikaa. Lakatkaa tekemästä niitä niin paljon jos stressaa jeesus sentään.
Teillä ei taideta syödä? Tai ainakaan itse laittaa ruokaa? Käydä kaupassa? Lapsilla ei ole läksyjä tai kokeisiin lukemista? (Meillä kysellään koealueet, koska lapset sitä toivovat.) Ei varmaan lemmikkejäkään? No sittenhän mä ymmärrän ettei sitä aikaa tuntia enempää päivässä mene.
En tiennytkään, että äitylit jopa käyvät kouluakin lastensa puolesta. Uutta tämäkin.
Ihan itse olen aikanani koulut käynyt ja kokeeni suorittanut. Mutta kyllä äityli 2019 käy koulunkin lastensa puolesta, uhriparka kun on. -eri
Kyllä meillä kotona 90-luvulla vanhemmat kyseli koealueita ja auttoivat läksyissä. Totta kai minä puolestani autan omia lapsiani.
Surullista, että teillä ei ollut tällaista lapsi-vanhempiaikaa, vaan jouduit ihan yksin selviytymään. Se taitaa näkyä tunnetaidoissasi nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Toimi meillä kyllä sama tahti lastenkin kanssa. Lapset olleet mukana siivoamisessa 3-4 vuotiaasta alkaen. Se on ihmisestä itsestään kiinni miten paljon esim. lasten lelut olkkarissa häiritsee tai murut keittiön pöydän ympärillä. Silloinkin voi avata suunsa ja ruuan jälkeen sopia miten työt jaetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimi meillä kyllä sama tahti lastenkin kanssa. Lapset olleet mukana siivoamisessa 3-4 vuotiaasta alkaen. Se on ihmisestä itsestään kiinni miten paljon esim. lasten lelut olkkarissa häiritsee tai murut keittiön pöydän ympärillä. Silloinkin voi avata suunsa ja ruuan jälkeen sopia miten työt jaetaan.
Pelkkä imurointi ja järjestäminen nyt ei riitä yhtikäs mihinkään. Provoilet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä kotona 90-luvulla vanhemmat kyseli koealueita ja auttoivat läksyissä. Totta kai minä puolestani autan omia lapsiani.
Surullista, että teillä ei ollut tällaista lapsi-vanhempiaikaa, vaan jouduit ihan yksin selviytymään. Se taitaa näkyä tunnetaidoissasi nykyään.
Joo, todellakin tuntuu kauhean surulliselta, että jotkut vanhemmat eivät välitä lapsistaan sen vertaa, että olisivat yhtään kiinnostuneita näiden tekemisistä. Lapsi viettää kuitenkin arkena lähes puolet hereilläoloajastaan koulussa, joten kyllä välittävää vanhempaa kiinnostaa, mitä lapsi siellä tekee, ja auttaa jos apua tarvitaan.
Tässä yksi sellainen puuha, joka ei perehevelvollisuuksista luistelevien mielestä ole homma eikä mitään - mutta eivät sitten kuitenkaan itse jaksa/halua/viitsi kiinnostua omien lastensa pärjäämisestä. Näitä kun samassa perheessä kertyy riittävästi, niin ei ihme jos toinen uupuu kuormansa alle, vaikka yksittäin tikun nokkaan nostettuna ei kovin raskaita hommia olisikaan.
Ps. Mahtaako tuo räyhäävä mies (?) koskaan pyyhkiä pöytää... Kaksi sekuntia ei ainakaan pukkilapsiperheessä kyllä siihen riitä.
Vierailija kirjoitti:
On se niin helvetin rankkaa hommaa, se pöydän pyyhkiminen, on se!
näyttää ainakin olevan täysin ylivoimaista monelle miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt mitä muuta teillä sitten tehdään? Meillä ikkunat pestään kahdesti vuodessa, sauna kerran vuodessa, lattioita ei koskaan, lavuaarit ja peilit muutaman kerran vuodessa, pölyt pyyhitään pöydiltä parin viikon välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt mitä muuta teillä sitten tehdään? Meillä ikkunat pestään kahdesti vuodessa, sauna kerran vuodessa, lattioita ei koskaan, lavuaarit ja peilit muutaman kerran vuodessa, pölyt pyyhitään pöydiltä parin viikon välein.
Sauna useammin. Lattiat kahdesti kuussa. Lakanoiden tuuletus ja vaihto. Peittojen ja tyynyjen tuuletus ja pesu. Patjojen tamppaus. Mattojen tuuletus ja pesu. Vaatekaappien ja muoden kaappien siivoaminen. Vaatteiden tuuletus. Lavuaarit ja peilit kerran viikossa. Pölyjen pyyhintä joka viikko. Kirjahyllyjen siivous. Siivouskaappi, allaskaapit.. jne.
Katso lisää esimerkiksi Marttojen sivuilta. Perustiedot perussiivoamisen perustasosta.
Vierailija kirjoitti:
On se niin helvetin rankkaa hommaa, se pöydän pyyhkiminen, on se!
Ja sulla ei ole mitään kokemusta siitä, olet sinkku.
Miltä tuntuu pyörittää 4 hengen hotellia ja olla kokki, siivooja ja lastenhoitaja??
Miehet on käsittämättömän laiskoja tekemään kotitöitä.
Siksi eivät tajua työn kuormaa.
Mulla pojat teinejä ja ne ei suostu tekemään mitään.
Mun aika menee keittiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa rankalta, varsinkin kun muistaa miten paljon suunnittelua ja metatyötä kotityöt vaativat naiselta. Toivottavasti lapsella ei oo kaverisynttäreitä lähiaikoina, tulis varmaan burnout kun etsisit kolme tuntia täydellistä lahjaa.
Lapsen sukkahousut isoäidin synttäreille! Lapsen hammaslääkäri! Joulukortit! Lapsen vaatteiden nimikointi!
Lapsen hampaiden harjaaminen! Vanhempainillat!
Kyllä on nyky-äityleillä niin rankkaa. Aikaa jää niin vähän av-palstailuun!
Toisin kuin sinulla, joka ilmeisesti saat palkkaa siitä, että päivystät palstalla jankkaamassa ikiomaa p*skaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi keittiön siivous (liesi, lavuaari, työtasot, roiskeet...), kylppärin siivous (lattia, suihku, seinälaatat, pytty, lavuaari), luuttuaminen, mattojen puistelu, petivaatteiden vaihto, pyyhkeiden vaihto, pintojen pyyhkiminen. "Meillä" tehdään nuo joka viikko, siis mainitsemiesi lisäksi. Ja tietty kissasiivous tuon päälle, eli laatikon pesu saippualla ja kloorilla viikottain.
Terv. Sinkku/kissatalous, n. 4-6 tuntia siivousta viikossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi keittiön siivous (liesi, lavuaari, työtasot, roiskeet...), kylppärin siivous (lattia, suihku, seinälaatat, pytty, lavuaari), luuttuaminen, mattojen puistelu, petivaatteiden vaihto, pyyhkeiden vaihto, pintojen pyyhkiminen. "Meillä" tehdään nuo joka viikko, siis mainitsemiesi lisäksi. Ja tietty kissasiivous tuon päälle, eli laatikon pesu saippualla ja kloorilla viikottain.
Sun homma on helppoa. Ihan eri tasolla kuljetaan kun on perhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisteystasoja on monenlaisia. Osa tekee jotkut jutut päivittäin, toiset viikoittain, toiset kuukausittain, tarvittaessa tai ei koskaan. On jokaisen oma valinta millaisella rytmillä haluaa asioita tehtävän ja tässä kohtaa nouseekin esille se millaista tasoa mahdollinen puoliso haluaa pitää. Yhdessä sotketaan, niin yhdessä tehdään. Koskee minusta niin aikuisia kuin lapsia. Aika äkkiä lapset kykenevät olemaan jo mukana siivoamassa.
Eiköhän suurin osa meistä antaisi jonkun muun hoitaa siivoamisen ja itse tekisi jotain mielekkäämpää. Mikäli sitten asettuu perheen "jonkun muun"-rooliin, niin turha yllättyä että muut kyllä tähän suostuvat. Nykyään toivottavasti lienee harvemmassa ihmiset kenen mielestä kotihommat kuuluvat naiselle/äidille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siisteystasoja on monenlaisia. Osa tekee jotkut jutut päivittäin, toiset viikoittain, toiset kuukausittain, tarvittaessa tai ei koskaan. On jokaisen oma valinta millaisella rytmillä haluaa asioita tehtävän ja tässä kohtaa nouseekin esille se millaista tasoa mahdollinen puoliso haluaa pitää. Yhdessä sotketaan, niin yhdessä tehdään. Koskee minusta niin aikuisia kuin lapsia. Aika äkkiä lapset kykenevät olemaan jo mukana siivoamassa.
Eiköhän suurin osa meistä antaisi jonkun muun hoitaa siivoamisen ja itse tekisi jotain mielekkäämpää. Mikäli sitten asettuu perheen "jonkun muun"-rooliin, niin turha yllättyä että muut kyllä tähän suostuvat. Nykyään toivottavasti lienee harvemmassa ihmiset kenen mielestä kotihommat kuuluvat naiselle/äidille.
Täällä on lueteltu lähinnä ihan sitä minimitasoa joka lapsiperheessä on pakko ylläpitää. Ja aika vähäistä se oikeasti on se lasten panos. Muuta kuin aotkemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on käsittämättömän laiskoja tekemään kotitöitä.
Siksi eivät tajua työn kuormaa.
Mulla pojat teinejä ja ne ei suostu tekemään mitään.
Mun aika menee keittiössä.
Meillä poika ei teininä halunnut tehdä yhtään mitään kotona, ei edes lapsena. Keksin sitten kokeilla pikkulapsille suositeltua valintatehtävää. Anna kaksi siivoustehtävää ja kysy kumman herra haluaa tehdä, imuroitko vai luutuatko lattiat? Älä anna vaihtoehtoa sanoa ei. Jos sanoo että ei kumpaakaan, toteat vain että sellaista vaihtoehtoa ei annettu. Meillä tuo toimi, itse tein sitten sen jäljelle jääneen työn.
Tämä on ihan parasta hupia. Harvoin tapaa tuollaista raivopäätä, joka toistelee samoja lauseita uudestaan ja uudestaan.