Mies ei huomaa tekemiäni kotitöitä
Mies on joskus tuhahtanut riidan aikana, että tekee suurimman osan meidän kotitöistä. Olen aina ihmetellyt miten viitsii edes sanoa noin, kun minä kuitenkin teen ne varmaan 90-prosenttisesti. Ja se miehen 10 % tulee jostain isoimmista remonteista, jolloin tapetoi monta tuntia putkeen tms.
Eilen oli puhe jostain nettijutusta, jossa sanottiin naisten tekevän useamman tunnin päivässä enemmän kotitöitä (sis. lastenhoidon ja kaupassakäynnit). Mies tuohon tuhahti, että eihän meillä edes ole moneksi tunniksi kotitöitä. Mulla meinasi kärähtää hermot. Sanoin, että kyllä minä ainakin niitä olen ihan runsain mitoin tehnyt. Aamulla aamupala itselle ja lapsille, pöydän pyyhintä, tiskikoneen tyhjennys (mies nukkui). Töiden jälkeen postit laatikosta, ruoan teko, pöydän pyyhintä, tiskit koneeseen ja kone käyntiin. Pyykit koneeseen. Keittiön imurointi. Lapsi harrastukseen. Ruokakauppareissu. Lapsi harrastuksesta. Toinen lapsi harrastukseen. Läksyissä auttamista. Tässä vaiheessa mies tuli töistä kotiin ja ei muka juuri mitään kotitöitä oltu tehty.
Vaikka mies ei ole kotona kotitöidentekoaikaan, miten muka ei tajua, että niitä tehdään?
Kommentit (256)
Vierailija kirjoitti:
On se niin helvetin rankkaa hommaa, se pöydän pyyhkiminen, on se!
Onko putkinäkö, vai oletko myös näitä miehiä, jollainen ap:llakin on? Naisen tekemä kotityö ei ole mitään, mutta ukon päivätorkuistakin pitäisi kehua. Veetu, että osaa ällöttää. Näin toimittiin meilläkin, mutta homma sai ihan uudet ulottuvuudet, kun ilmoitin, että jos ei ala kotityöt maistua, niin asutaan eri osoitteissa. Onnistuihan se.
Tiedätkö, että enemmän on usein ruoka-ainesta siellä pöydän alla, kun lapset touhottaa, eli se pöydän pyyhkiminen voi olla iso juttu useaan kertaan päivässä, esim. viikonloppuisin. Kokeile joskus, ja käytä vaikka palstalla älyttömyyksien suoltamiseen kuluva aika keittiön siistimiseen.
Jep, kodin pyörittämiseen menee paljon aikaa. Meillä 3 lasta, koululaisia jo. Iso talo mutta onneksi pieni piha. Maalla asutaan ja lapset on kuskattava harrastuksiin autolla aina. Eipä tosiaan ehdi jouten olla. Lähden töihin kahdeksaan, herään kuudelta. Aamu menee laitellessa pyykkiä kuivamaan ja tsekatessa päivän hommat ja muut akuutit asiat. Tulen kotiin 16-17 väliin, riippuu käynkö kaupassa vai en. Koko ilta menee puuhatessa, olen kuitenkin nykyään lopettanut hommat jo 21 aikaan että saan nukahdettua ajoissa. Viikonlopusta ikävä kyllä toinen päivä menee edelleen touhuten, toisen päivän yritän kuitenkin ottaa rennommin mutta vaikeaa se kotona on.
Se työmäärä on aika uskomaton minkä tekee siinä kaiken sivussa. En sano että se olisi raskasta ja osaisinko edes olla tekemättä mitään. Onhan se tavallaan kivakin että päivät täyttyy tekemisestä ja aika kuluu nopeasti, toki puuduttavia nämä kotityöt sekä lasten lukemattomat asiat koulusta harrastuksiin.
Töissä saan kuitenkin levätä, siitäkin huolimatta että sesonkiaikaan työpäivät voi venyä vaikka kuinka pitkäksi muutaman kuukauden ajan vuodesta.
Mies ei paljon ehdi kotona olla mutta jos joskus on, puuhailee kyllä ihan kivasti. En voi valittaa koska arvostaa paljon kun hoidan kaiken. Kivempi on että viettää mieluummin sitten aikaa lasten kanssa kun pystyy. No, yrittäjän puolisot ymmärtää.
Arvaa vaan, kun mun mies ei osaa edes pestä pyykkiä, täyttää tiskikonetta tai edes pyyhkiä sitä pöytää.
Vierailija kirjoitti:
Arvaa vaan, kun mun mies ei osaa edes pestä pyykkiä, täyttää tiskikonetta tai edes pyyhkiä sitä pöytää.
No anna sille imuri kouraan ja napsauta käyntiin. Opeta muutama hyvä ja erityishelppo uuniruokaresepti, ja pistä hommiin. Kai se osaa sentään koneita tyhjentää, vaikka ei käyttää osaisikaan? Mattojen tamppaus, ikkunoiden pesu, kaupassakäynnit (ostoslista mukaan!!)Pöydän kattaminen? Lakanoiden vaihtaminen? You name it. ohis
Miksi aina kuvitellaan, että miehet maksaa laskut? Kun ei se pidä paikkaansa.
Ja kaikista hulluin luulo, johon olen monesti törmännyt, on se, että mies muka tankkaisi autot. Ja nainen vaan ajelee menemään.
Minä olen jo kohta 60v, ja parisuhteessa miehen kanssa ollut nelisenkymmentä vuotta, mutta koskaan en muista, että mies olisi tankannu minun autoa. Ja jos on reissattu miehen autolla, minä olen aina jostakin syystä maksanut bensat/dieselit.
Kyllä ne naisetkin ihan oikeasti elämisestään maksaa.[/quote]
Tää tankkaushomma on niin totta! Viime viikonloppuna vaihdatin renkaat, pesin ja tankkasin oman auton työviikkoa varten. Maanantai-aamuna mies ilmoitti, että hänen on nyt ihan pakko lainata mun autoa kun tuli äkillinen työmatka ja omassa autossa ei ole talvirenkaitakaan. Sain tilalle hänen auton, jonka viimeisillä bensahuuruilla ajoin lähimmälle asemalle tankattavaksi - kiva. Tiistaina sain oman auton takaisin, tankki tyhjänä ja yltäpäältä räntäpskassa. Ja taas tankille. Työmatkan kilometrikorvaukset herra oli vielä ajatellut pitää itsellään. Ei käy!
On kyllä mielenkiintoista, että ainakaan meillä mies ei tee edes niitä ns. miesten töitä. Ei remontoi, ei huolla kiinteistöä. Mä saan tehdä nekin hommat.
Se, mikä tässä on mielenkiintoista, on ne yleiset kuvitelmat. Stereotypiat. Että mies on muka se, joka osaa remontoida ja joka hoitaa taloa. Ja mies hoitaa auton, traktorin ym. Kattia kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Taas huomaan huokaavani syvään ja olevani kuitenkin taas ihan tyytyväien siihen, että olen pysynyt sinkkuna jo vuosia. Miten sitä miehenä ikinä uskaltaa mennä kenenkään naisen kanssa kimppaan saati haaveilla perheen perustamisisesta kun tälä palstalta saa säännöllisesti lukea, kuinka mies käytttäytyy ja toimii kuin pari vuotias vaippapöksy. Kuinka kaikki tämä tapahtuu ja tulee naiselle (, ehkä myös miehelle itseleenkin) aina yllättäen ja täysin ennalta arvaamatta. - Kun ei kai oikeasti kukaan fiksu ja omaa korvaväliään käyttävä ja istsenäiseen pääöksenekoon kykenevä nainen oikeasti halua muodostaa vapaaehtosesi parsuhdetta tällaisten miesvauvojen kanssa. - Toki tosinkin voisi luulla, niin tavanomaien on tällaisista miehistä oleva keromukset tällä palstalla.... Vai sekö oma vikani onkin, että huolehdin ja pidän kotiaskareista ja puuhista liian paljon isekseni ymmärtämättä,että minun kannaaisi alkaa käyää aikaa kumppanin etsimiseen, jonka kanssa ehdä ne yhdessä. En suinkaan kykene aattelemaan, etä joku tekisi ne kaikki puolestani, mutta ilm. joku on ollu valmis siihen, että tekee ja vastaa niistä 99,5)% yksin. - ai ainakin minulle jäi epäselväksi, mitä Ap:n kumppani tekee? (- Sitäkö, eä häny pysyy poissa AP:n tieltä?)
Ei minua ainakaan haittaisi, jos mies olisi ottanut kotitöitä tehtäväkseen. Kivahan se olisi. Nuorena hän oli ihan erilainen. Siivosi, teki ruokaa ja pesi pyykkiä. Ei kaikki miehet muutu lasten myötäkään miesvauvoiksi. Siskoni mies on oikea kodinhenki. Tekee ruokaa, siivoaa, hoitaa lapset. Siskoni rentoutuu ja toimii työnjohtajana.
Ei tuosta miehestä ole haittaakaan. Aika siisti ja huomaamaton yksilö.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ja kaikista hulluin luulo, johon olen monesti törmännyt, on se, että mies muka tankkaisi autot. Ja nainen vaan ajelee menemään.
Minä olen jo kohta 60v, ja parisuhteessa miehen kanssa ollut nelisenkymmentä vuotta, mutta koskaan en muista, että mies olisi tankannu minun autoa. Ja jos on reissattu miehen autolla, minä olen aina jostakin syystä maksanut bensat/dieselit.
Kyllä ne naisetkin ihan oikeasti elämisestään maksaa.
Tää tankkaushomma on niin totta! Viime viikonloppuna vaihdatin renkaat, pesin ja tankkasin oman auton työviikkoa varten. Maanantai-aamuna mies ilmoitti, että hänen on nyt ihan pakko lainata mun autoa kun tuli äkillinen työmatka ja omassa autossa ei ole talvirenkaitakaan. Sain tilalle hänen auton, jonka viimeisillä bensahuuruilla ajoin lähimmälle asemalle tankattavaksi - kiva. Tiistaina sain oman auton takaisin, tankki tyhjänä ja yltäpäältä räntäpskassa. Ja taas tankille. Työmatkan kilometrikorvaukset herra oli vielä ajatellut pitää itsellään. Ei käy!
Ärsyttävintä tällaisessa toiminnassa on, kun mies antaa ymmärtää, että on "kiireinen, ihan vain huolimaton tai hups vaan unohtanut", mutta kaikki on harkittua, kun ei vaan viitsi ja kun nainen nuo asiat kuitenkin hoitaa (niin voi vaikka lainata jne.), eli toisen perseellä tuleen istumista ja sellaista "oikeutettua ja kilttiä hyväksikäyttöä" mistä ei oikein pääse syyttämään. eri
Vierailija kirjoitti:
On kyllä mielenkiintoista, että ainakaan meillä mies ei tee edes niitä ns. miesten töitä. Ei remontoi, ei huolla kiinteistöä. Mä saan tehdä nekin hommat.
Se, mikä tässä on mielenkiintoista, on ne yleiset kuvitelmat. Stereotypiat. Että mies on muka se, joka osaa remontoida ja joka hoitaa taloa. Ja mies hoitaa auton, traktorin ym. Kattia kanssa.
No nyt tulee mieleen, että mitä hyvää miehessä on? Siis niin hyvää, että suostut elämään noin, piikana. Kustantaako vaikka siivoojan avuksi tms. kun ei itse osallistu mihinkään? Mistä moisen löysit? Oletko kysynyt, miksi ei tee mitään? Miten yhteiselo voi sujua niin, että sinä hoidat kaiken? Tuosta ei puutu enää kuin miesflunssa jota parantelet voivotusta kuunnellessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt tulee mieleen, että mitä hyvää miehessä on? Siis niin hyvää, että suostut elämään noin, piikana. Kustantaako vaikka siivoojan avuksi tms. kun ei itse osallistu mihinkään? Mistä moisen löysit? Oletko kysynyt, miksi ei tee mitään? Miten yhteiselo voi sujua niin, että sinä hoidat kaiken? Tuosta ei puutu enää kuin miesflunssa jota parantelet voivotusta kuunnellessasi.
No onko siitä miehestä mitään haittaakaan? Ei eroaminen mitään helpota.
Kas kummaa, kun mä en ole sattunut tuollaista miestä valitsemaan.
Mun mies ei edes huomaa, kun olen hoitanut sitä sen sairastaessa 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jakaa vastuut reilusti. Esim lähdet aikaisin töihin ja mies hoitaa ne lasten aamut. Palaat aikaisemmin ja hoidat ruuat.
Mieskin ehtii hiukan aikaisemmin kotiin ja hoitaa harradtuskuljetukset.Ei voi olla noin, että toinen nukkuu tai on aina poissa.
Aamu-uniselle tuollainen miehen aikataulu olisi ihana. Saisi kerrankin nukkua kunnolla ja herätä aivosumusta. Miksi aina pitäisi noudattaa aamuvirkkujen aikatauluja? Ei enää tarvitse lypsää lehmiä kukonlaulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jakaa vastuut reilusti. Esim lähdet aikaisin töihin ja mies hoitaa ne lasten aamut. Palaat aikaisemmin ja hoidat ruuat.
Mieskin ehtii hiukan aikaisemmin kotiin ja hoitaa harradtuskuljetukset.Ei voi olla noin, että toinen nukkuu tai on aina poissa.
Aamu-uniselle tuollainen miehen aikataulu olisi ihana. Saisi kerrankin nukkua kunnolla ja herätä aivosumusta. Miksi aina pitäisi noudattaa aamuvirkkujen aikatauluja? Ei enää tarvitse lypsää lehmiä kukonlaulun aikaan.
Jos on koululaisia tai ylipäätään lapsia, on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on koululaisia tai ylipäätään lapsia, on pakko.
Miten niin on pakko? Onhan ap:n miehelläkin lapsia.
Kyllä ne naisetkin ihan oikeasti elämisestään maksaa.