Mies ei huomaa tekemiäni kotitöitä
Mies on joskus tuhahtanut riidan aikana, että tekee suurimman osan meidän kotitöistä. Olen aina ihmetellyt miten viitsii edes sanoa noin, kun minä kuitenkin teen ne varmaan 90-prosenttisesti. Ja se miehen 10 % tulee jostain isoimmista remonteista, jolloin tapetoi monta tuntia putkeen tms.
Eilen oli puhe jostain nettijutusta, jossa sanottiin naisten tekevän useamman tunnin päivässä enemmän kotitöitä (sis. lastenhoidon ja kaupassakäynnit). Mies tuohon tuhahti, että eihän meillä edes ole moneksi tunniksi kotitöitä. Mulla meinasi kärähtää hermot. Sanoin, että kyllä minä ainakin niitä olen ihan runsain mitoin tehnyt. Aamulla aamupala itselle ja lapsille, pöydän pyyhintä, tiskikoneen tyhjennys (mies nukkui). Töiden jälkeen postit laatikosta, ruoan teko, pöydän pyyhintä, tiskit koneeseen ja kone käyntiin. Pyykit koneeseen. Keittiön imurointi. Lapsi harrastukseen. Ruokakauppareissu. Lapsi harrastuksesta. Toinen lapsi harrastukseen. Läksyissä auttamista. Tässä vaiheessa mies tuli töistä kotiin ja ei muka juuri mitään kotitöitä oltu tehty.
Vaikka mies ei ole kotona kotitöidentekoaikaan, miten muka ei tajua, että niitä tehdään?
Kommentit (256)
Ihan tyypillistä! Miehet käy töissä ja tienaavat, eli ovat siten mielestään "vapautettuja" kaikesta
muusta "perheriesasta". Monihan pääsee helpommalla ilman koko miestä, koska hänkin tuo pyykkiä, ruoka-aikoja, vonkumista sänkyhommista, lajittelua (tavaransa ympäriinsä), pölyä ja karvoja.
Ilo miehestä on siis todella lyhytaikainen, vaikka kivoja muuten ovatkin.
Mä tavallaan ymmärrän mitä ap ajaa takaa vaikka ns. pikkuhommia onkin. Yhteen laskettuna niihin kuluu paljon aikaa normityöpäivän päälle. Ja apta harmittaa kun mies ei tee osasnsa.
Meillä on vähän samanlaista vääntöä kun mies ei esim. kokenut pyykinpesua kotityöksi kun konehan e pseee. 6 henkisessä perheessä pyykkihuoltoon kuluu kuitenkin yllättävänkin
Paljon aikaa kun katsoo koko aikajanan pyykin lajittelusta - kaappiin viikkaamiseen.
Vasta kun jouduin sairaalaan mies tajusi pyykkihuoltoon kuluvan ajan varsinkin lakanoiden vaihtopäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Mies on joskus tuhahtanut riidan aikana, että tekee suurimman osan meidän kotitöistä. Olen aina ihmetellyt miten viitsii edes sanoa noin, kun minä kuitenkin teen ne varmaan 90-prosenttisesti. Ja se miehen 10 % tulee jostain isoimmista remonteista, jolloin tapetoi monta tuntia putkeen tms.
Eilen oli puhe jostain nettijutusta, jossa sanottiin naisten tekevän useamman tunnin päivässä enemmän kotitöitä (sis. lastenhoidon ja kaupassakäynnit). Mies tuohon tuhahti, että eihän meillä edes ole moneksi tunniksi kotitöitä. Mulla meinasi kärähtää hermot. Sanoin, että kyllä minä ainakin niitä olen ihan runsain mitoin tehnyt. Aamulla aamupala itselle ja lapsille, pöydän pyyhintä, tiskikoneen tyhjennys (mies nukkui). Töiden jälkeen postit laatikosta, ruoan teko, pöydän pyyhintä, tiskit koneeseen ja kone käyntiin. Pyykit koneeseen. Keittiön imurointi. Lapsi harrastukseen. Ruokakauppareissu. Lapsi harrastuksesta. Toinen lapsi harrastukseen. Läksyissä auttamista. Tässä vaiheessa mies tuli töistä kotiin ja ei muka juuri mitään kotitöitä oltu tehty.
Jätä tekemättä, niin alkaa huomaamaan!
Vaikka mies ei ole kotona kotitöidentekoaikaan, miten muka ei tajua, että niitä tehdään?
Miehesi ei taida olla mikään järjen jättiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vit tu että on törkeä mies kun kehtaa olla töissä kun toinen pyyhkii pöytää.
No kyllä nämä naisetkin usein käyvät töissä ja sen lisäksi hoitavat nämä kotityötkin. Kyllä mua ottaa pataan ihan sama asia kuin Ap:tä - miehen työt ja kotona tekemät työt on sitä luokkaa, että melkein mitali pitäisi saada. Itse teen kotityöt ehkä 80%:sti kaikki unohtamatta sitä, että tienaan yli 10.000e enemmän vuodessa kuin mieheni. Mutta aina jostain syystä mieheni työ on minun työtäni tärkeämpi. Mieheni siivous on just sitä, että astianpesukoneen saa kyllä päälle ja pyykkikoneenkin, muuten kaikki imuroinnista ja yleisten sotkujen pyyhinnästä on minun harteilla. Aivan kaikki.
Käyttäjä29501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä nämä naisetkin usein käyvät töissä ja sen lisäksi hoitavat nämä kotityötkin. Kyllä mua ottaa pataan ihan sama asia kuin Ap:tä - miehen työt ja kotona tekemät työt on sitä luokkaa, että melkein mitali pitäisi saada. Itse teen kotityöt ehkä 80%:sti kaikki unohtamatta sitä, että tienaan yli 10.000e enemmän vuodessa kuin mieheni. Mutta aina jostain syystä mieheni työ on minun työtäni tärkeämpi. Mieheni siivous on just sitä, että astianpesukoneen saa kyllä päälle ja pyykkikoneenkin, muuten kaikki imuroinnista ja yleisten sotkujen pyyhinnästä on minun harteilla. Aivan kaikki.
Lisään vielä, että paljon helpommalla mä töissä pääsen kuin kotona lasten kanssa ja nillittävä ukko siihen vielä päälle.
Käyttäjä29501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan oma moka, jos tuolla palkalla teette vielä itse kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, katsoin ensin, että kyse oli kuukausipalkasta.
Miksi suomalaiset miehet ja naiset vihaavat toisiaan nykypäivänä?
Naiset nyt jaksavat aina luulotella, ohjeistaa ja ryhtyä marttyyreiksi.
Sanon vain että, huihai!
Mun mies jäi työttömäksi ja ihan riemuissaan, että tuleepa nyt helppoa ja kivaa, kun saa olla koti-isänä. Itse käyn töissä ja opiskelen, joten aikaa jää aika vähän kotitöihin. Autan sen minkä pystyn: yleensä lenkitän koiran, vien lapsia harrastuksiin, käyn kaupassa ja osallistun pyykkihuoltoon.
Joka päivä pidättelen naurua kotiin tullessani miehen sadatellessa, että on koko päivän siivonnut ja silti hirveä sotku. Lapsilla on menoja joka päivä: harrastuksia, erilaisia erityistarpeita, läksyjä, hankintoja kouluun ja harrastuksiin, kaverijuttuja... nuorin on nyt 4v eikä edes vauva ja muut kouluikäisiä.
Mies ihan loppu: nukahtaa joka ilta lasten makkariin pienimmän viereen jo klo 20. Nyt 2kk menty näin.
Minusta töissä on tuhat kertaa helpompaa olla kuin kotiäitinä. "Pöydän pyyhkiminen" on aika pelkistelty versio siitä mitä kotivanhemmuus pitää sisällään. Olin vuosia kotiäitinä ja joka kerta töihin paluu (missä saa kahvin lämpöisenä eikä kukaan intä vastaan joka asiaan) on ollut kuin lomalle siirtymistä. Mahtavaa olla lastenkin kanssa, mutta tosi uuvuttavaa. Siksi olenkin viikonloppuisin sunnuntaina vienyt lapset jo heti aamusta retkelle, että isä saa nukkua pitkään ja tän jälkeen pelata ym. Ladata akkujaan. Tiedän, että hän tekee paljon, vaikka tulenkin joka ilta kaaoksen keskelle: pyykit on pesty, vessa ja keittiö siivottu, lattiat on puhtaat ja lakanat vaihdettu viikottain. Tämän lisäksi auttanut läksyissä, pakannut treenikassit valmiiksi jne. Ei nuo itsestään toteudu.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies jäi työttömäksi ja ihan riemuissaan, että tuleepa nyt helppoa ja kivaa, kun saa olla koti-isänä. Itse käyn töissä ja opiskelen, joten aikaa jää aika vähän kotitöihin. Autan sen minkä pystyn: yleensä lenkitän koiran, vien lapsia harrastuksiin, käyn kaupassa ja osallistun pyykkihuoltoon.
Joka päivä pidättelen naurua kotiin tullessani miehen sadatellessa, että on koko päivän siivonnut ja silti hirveä sotku. Lapsilla on menoja joka päivä: harrastuksia, erilaisia erityistarpeita, läksyjä, hankintoja kouluun ja harrastuksiin, kaverijuttuja... nuorin on nyt 4v eikä edes vauva ja muut kouluikäisiä.
Mies ihan loppu: nukahtaa joka ilta lasten makkariin pienimmän viereen jo klo 20. Nyt 2kk menty näin.Minusta töissä on tuhat kertaa helpompaa olla kuin kotiäitinä. "Pöydän pyyhkiminen" on aika pelkistelty versio siitä mitä kotivanhemmuus pitää sisällään. Olin vuosia kotiäitinä ja joka kerta töihin paluu (missä saa kahvin lämpöisenä eikä kukaan intä vastaan joka asiaan) on ollut kuin lomalle siirtymistä. Mahtavaa olla lastenkin kanssa, mutta tosi uuvuttavaa. Siksi olenkin viikonloppuisin sunnuntaina vienyt lapset jo heti aamusta retkelle, että isä saa nukkua pitkään ja tän jälkeen pelata ym. Ladata akkujaan. Tiedän, että hän tekee paljon, vaikka tulenkin joka ilta kaaoksen keskelle: pyykit on pesty, vessa ja keittiö siivottu, lattiat on puhtaat ja lakanat vaihdettu viikottain. Tämän lisäksi auttanut läksyissä, pakannut treenikassit valmiiksi jne. Ei nuo itsestään toteudu.
Niin. Ap ei kyllä ole kotiäiti eikä sellaista väittänyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ihan loppu: nukahtaa joka ilta lasten makkariin pienimmän viereen jo klo 20. Nyt 2kk menty näin.Minusta töissä on tuhat kertaa helpompaa olla kuin kotiäitinä. "Pöydän pyyhkiminen" on aika pelkistelty versio siitä mitä kotivanhemmuus pitää sisällään. Olin vuosia kotiäitinä ja joka kerta töihin paluu (missä saa kahvin lämpöisenä eikä kukaan intä vastaan joka asiaan) on ollut kuin lomalle siirtymistä. Mahtavaa olla lastenkin kanssa, mutta tosi uuvuttavaa. Siksi olenkin viikonloppuisin sunnuntaina vienyt lapset jo heti aamusta retkelle, että isä saa nukkua pitkään ja tän jälkeen pelata ym. Ladata akkujaan. Tiedän, että hän tekee paljon, vaikka tulenkin joka ilta kaaoksen keskelle: pyykit on pesty, vessa ja keittiö siivottu, lattiat on puhtaat ja lakanat vaihdettu viikottain. Tämän lisäksi auttanut läksyissä, pakannut treenikassit valmiiksi jne. Ei nuo itsestään toteudu.
Niin. Ap ei kyllä ole kotiäiti eikä sellaista väittänyt
Tarkoitin lähinnä sitä, että ihminen kuka on ollut vain töissä eikä nähnyt mitä kotivanhemman arki on, niin saattaa aidosti luulla, että "mitään ei ole tehty", kun eteisessä on vaatesotku, taapero heittänyt leluja ympäriinsä ja koululaisen läksykirjat lojuu keittiönpöydällä. Itse varmaan apn miehelle vastaisin, että onneksi HÄN tuli nyt kotiin, niin voi jatkaa tästä. Aika epäreilua, että toinen ei yhtään osallistu, vaikka molemmat käy töissä :( ja tässä ketjussa joku vähätteli, että nuo kotityöt ei ole mitään, kun toinen sentään käy töissä. Minusta kotityöt kuten pöydän pyyhkiminen on pakkopullaa, arvostan todella sitä, kun joku muu tekee sen eikä mun tarvi. Töissä taas on kivaa, kun saa tehdä sitä missä on hyvä ja mistä nauttii ja saa vielä palkan siitä. En yhtään ymmärrä kotitöiden vähättelyä. Miksi vähättelijöiden on sitten niin vaikea itse pyyhkiä sitä pöytää?
Vierailija kirjoitti:
Postit laatikosta, ai saatana kun on kova homma. Metatyötä rankimmasta päästä!
Silti edes sitä ei saa mies hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä29501 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt en tiedä, mitä tarkoitat? Juu, meillä on kohtalaiset palkat, mutta en puhunut mistään summista?
Vierailija kirjoitti:
Teepä se yksin joka ikinen päivä vaikka 40 vuoden ajan. Ehkä jossain vaiheessa tulee mieleen, miksi puoliso ei ikinä jaksa käydä kurkkaamassa onko postia tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti edes sitä ei saa mies hoidettua.
Mies oli töissä. Olisi vissiin pitänyt välillä hakea ne pikkuvaimolle valmiiksi köökin pöydälle?
BTW, postit hakee se ketä kiinnostaa niitä lukea.
Meilläkin mies aina ihmettelee, että mitä perkelettä ethän sä oo taas tehny päivän aikana mitään. Että makaan kotona vaan. Olen siis äitiyslomalla 1v 10kk ja puolivuotiaan vauvan kanssa ja kun mies aamulla lähtee töihin siististä kodista pesemäni vaatteet päällään ja syötyään valmistamani aamupalan ja palaa iltapäivällä takaisin samanlaiseen kotiin suoraan pöytään syömään niin olen kuulemma vain maannut kotona. En ole sen siisteyden eteen kuin imuroinut, pyyhkinyt pölyt, pessyt ja viikannut pyykkiä, laittanut lelut ja muita tavaroita vain sata kertaa paikoilleen. Mies ei ymmärräkään mikä homma noiden vilkkaiden mukuloiden kanssa on pitää se koti siistinä päivän ajan. Koko ajan kaikki revitään alas ja saan miljoona kertaa tehdä samat asiat. Niin ja kappas jääkaappiinkin on ilmestynyt ruokaa ja päivällinenkin on ihan ite valmistanut ittensä. Lasten kanssa kun ollaan ulkona niin sielläkin aina piha siistiytyy tekemättä mitään!
Kyllä ottaa aivoon kun vähätellään etten tee mitään vaikka päivän aikana pientäkään lepohetkeä ei ole, pää kolmantena jalkana edes takas koko päivän. Nyt on harvinainen hetki ja molemmat nukkuvat päiväunia samaan aikaan. Olen minä saamaton vätys!!!
Ja sieltä tulikin tämän kirjoittajan paras argumentti: LÄPYLÄPY :D