Väitöskirja: opettajat osallistuvat kiusaamiseen kouluissa
Hesarissa mielenkiintoinen artikkeli. Eipä ainakaan minua juuri yllätä. Joku tällä palstalla kylläkin saattaa yllättyä.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajiksi päätyy/hakeutuu paljon narsisteja, jotka saavat nautintoa kiusaamisesta. Missä muussa ammatissa voit rauhassa suljettujen ovien sisällä kiusata/nöyryyttää alisteisessa valta-asemassa olevaa?
Opettajan liikkumatila on nykyisin niin pieni, ettei siellä luokassa tosiaankaan voi tehdä mitä huvittaa. Kaikki tuntemani opettajat tekevät työtään sydämestään. Olet ehkä käynyt koulusi 50-luvulla.
Ei ihan noinkaan. Kouluissa ei ole mitään valvontaa ja rehtorit puolustaa omiaan.
Olen koulussa töissä. Ei täällä oikeasti nykyisin uskalla tehdä mitään. Rehtorikaan ei voi mielivaltaisesti puolustaa omiaan.
Asutko pääkaupunkiseudulla? Kokemukseni mukaan siellä tilanne on parempi kuin esim. Pohjois-Pohjanmaalla pikkupaikkakunnilla, jossa opet saa kyllä melko vapaasti kiusata ja nöyryyttää oppilaita.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006299417.html
Olisi aina hyvä laittaa linkki viittaukseen. Kiitos.
Moni kouluaikoina tuntemani nälvijä meni opekoulutukseen ja yhdestäkin tuli mm. psykologian opettaja.
Jotkut opettajat hakevat oppilailta hyväksyntää kyseenalaisin keinoin. Kokemusta on... esim. 10- arvosanasta kuittailu koko luokan kuullen, että "harmittaako kun tuli miinus" vinon hymyn saattelemana.
Tai luokassa käyneen huoltomiehen/korjaajan mollaaminen, kun tämä vain hoiti työnsä eikä puhellut ylimääräisiä. "Eiks ollutkin vähä outo?" Tätä hyväksynnän hakemista harrasti muuten eräs normaalikoulun ope, siinä näytti oikein esimerkillistä toimintaa tuleville kollegoille..
Vierailija kirjoitti:
Väitöskirjat ovat julkisia, laita väittelijän nimi!
Epäilijä-kiusaajaopettajako siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajiksi päätyy/hakeutuu paljon narsisteja, jotka saavat nautintoa kiusaamisesta. Missä muussa ammatissa voit rauhassa suljettujen ovien sisällä kiusata/nöyryyttää alisteisessa valta-asemassa olevaa?
Opettajan liikkumatila on nykyisin niin pieni, ettei siellä luokassa tosiaankaan voi tehdä mitä huvittaa. Kaikki tuntemani opettajat tekevät työtään sydämestään. Olet ehkä käynyt koulusi 50-luvulla.
Ei ihan noinkaan. Kouluissa ei ole mitään valvontaa ja rehtorit puolustaa omiaan.
Olen koulussa töissä. Ei täällä oikeasti nykyisin uskalla tehdä mitään. Rehtorikaan ei voi mielivaltaisesti puolustaa omiaan.
Asutko pääkaupunkiseudulla? Kokemukseni mukaan siellä tilanne on parempi kuin esim. Pohjois-Pohjanmaalla pikkupaikkakunnilla, jossa opet saa kyllä melko vapaasti kiusata ja nöyryyttää oppilaita.
Kyllä täällä Helsingissä opettajilla on vapaus käyttäytyä miten haluavat.
Jostain kumman syystä ne opet, joilla on homma hanskassa, pystyvät kohtelemaan sekä oppilaita että vanhempia asiallisesti.
Minä jouduin nimenomaan opettajien kiusaamaksi 80-luvulla. Että kiitoksia vain heille kun romuttivat kiinnostukseni mihinkään akateemiseen uraan. Eipä ollut hinkua koululaitoksiin enää sen myllyn jälkeen, vaikka potentiaalia olisikin ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, ainakin täällä kaikki ovat todella varovaisia sanomisten ja tekemisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täällä Helsingissä opettajilla on vapaus käyttäytyä miten haluavat.
Jostain kumman syystä ne opet, joilla on homma hanskassa, pystyvät kohtelemaan sekä oppilaita että vanhempia asiallisesti.
Ei kai kenenkään tasapainoisen ihmisen tarvitse kiusata ketään. Kiusaajalla yleensä Aina omia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
En nyt yleistäisi, että kaikki opettajat osallistuvat kiusaamiseen. Suurin osa ei osallistu. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa otanta on kymmenisen tapausta. Mutta kyllä, opettajien joukosta löytyy myös niitä kiusaajatyyppejä, jotka kiusaavat niin oppilaita kuin myös toisia opettajia. Näitä mahtuu joka kouluun. Mutta enemmistö ei kiusaa, ei oppilaita eikä työkavereitaan. Ja opettajatkin ovat vain ihmisiä, kaikkine vikoineen ja virheineen. Kaikilla ei vaan ole sosiaalisia taitoja tai tarpeeksi herkkyyttä, kuten ei suomalaisilla yleensäkään.
Yleistäisin kiusaamisen liittyvän koko Suomeen. Olen nimittäin huomannut, että Suomeen palattuani kuinka täällä ei edes huomata milloin tylytetään pienempiä ja huonommassa asemassa olevia. Ikään kuin asemaassa olevat ihmiset eivät tajuaisi asemaansa. Niin kuin nyt opettajat eivät tajua asemaansa jos tylyttävät tai ottavat silmätikukseen oppilaan.
Esimerkkejä. Tällä palstallakin yhtäkkiä saattaa vaikkapa neurologi (lääkäri) ja psykologian tohtori tulla vittuileen jolle kulle tuppukylässä asuvalle ihmiselle, joka valittaa älyllisen seuran puutettaan vauva-arjessa ja vahingossa mainitsee tuntevansa itsensä liian älykkääksi. Paskamyrsky siis oikeilta älyköiltä, jotka haluaa palauttaa tyypin maan tasalle. Tämä on kiusaamista. Ei mitään tarvetta tylytykselle, te olette jo hyvissä asemisssa, mutta Suomessa tapahtuu tämmöistä, kiusataanpa pienempiä.
Sama logiikka kouluissa. Veikkaan, että jokainen koululainen tietää kiusaavan opettajan. Tylyttäjän, nolottajan, syrjäyttäjän, veetuilijan...
Kerran otin kouluaineessa esiin pienen kiusaamistapauksen luokassa ja tämän jälkeen opettaja alkoi kiusata minua. Olin rikkonut kirjoittamatonta järjestytä vastaan, tietystihän luokassa on joku jota kukaan ei halua ryhmiin.
No ei sanottu artikkelissa, että opettajat aktiivisesti kiusaavat oppilaita, vaan osallistumisella tarkoitettiin että eivät puutu riittävästi. Ja varmaan on kiusaajaopejakin, mutta siitä ei tässä tutkimuksessa ollut kyse.
Sukulaisperheeni lasta kiusattiin ala-asteella julmasti ja väkivaltaisesti päivittäin. Jatkuvaa pilkkaamista ja hakkaamista. Eräs kiusaajista jopa uhkasi ottaa puukon mukaan kouluun ja tappaa sukulaispoikani. Kaikkiin näihin tapauksiin koulussa vain hoettiin, että pojat on poikia, tavallista poikien välistä nahistelua. Poliisi ei suostunut ottamaan rikosilmoitusta vastaan, koska "on koulun tehtävä hoitaa tällaiset asiat". Perhe lopulta muutti toiselle paikkakunnalle, mikään muu ei auttanut.
Tässäkin tapauksessa opettajat kyllä näkivät tapahtumat, mutta eivät jostain syystä suostuneet myöntämään itselleen niiden olevan kiusaamista. Menetin kyllä uskoni opettajiin näiden tapahtumien myötä, ainakin tuossa koulussa olivat täysin ammattitaidotonta sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt yleistäisi, että kaikki opettajat osallistuvat kiusaamiseen. Suurin osa ei osallistu. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa otanta on kymmenisen tapausta. Mutta kyllä, opettajien joukosta löytyy myös niitä kiusaajatyyppejä, jotka kiusaavat niin oppilaita kuin myös toisia opettajia. Näitä mahtuu joka kouluun. Mutta enemmistö ei kiusaa, ei oppilaita eikä työkavereitaan. Ja opettajatkin ovat vain ihmisiä, kaikkine vikoineen ja virheineen. Kaikilla ei vaan ole sosiaalisia taitoja tai tarpeeksi herkkyyttä, kuten ei suomalaisilla yleensäkään.
Yleistäisin kiusaamisen liittyvän koko Suomeen. Olen nimittäin huomannut, että Suomeen palattuani kuinka täällä ei edes huomata milloin tylytetään pienempiä ja huonommassa asemassa olevia. Ikään kuin asemaassa olevat ihmiset eivät tajuaisi asemaansa. Niin kuin nyt opettajat eivät tajua asemaansa jos tylyttävät tai ottavat silmätikukseen oppilaan.
Esimerkkejä. Tällä palstallakin yhtäkkiä saattaa vaikkapa neurologi (lääkäri) ja psykologian tohtori tulla vittuileen jolle kulle tuppukylässä asuvalle ihmiselle, joka valittaa älyllisen seuran puutettaan vauva-arjessa ja vahingossa mainitsee tuntevansa itsensä liian älykkääksi. Paskamyrsky siis oikeilta älyköiltä, jotka haluaa palauttaa tyypin maan tasalle. Tämä on kiusaamista. Ei mitään tarvetta tylytykselle, te olette jo hyvissä asemisssa, mutta Suomessa tapahtuu tämmöistä, kiusataanpa pienempiä.
Sama logiikka kouluissa. Veikkaan, että jokainen koululainen tietää kiusaavan opettajan. Tylyttäjän, nolottajan, syrjäyttäjän, veetuilijan...
Kerran otin kouluaineessa esiin pienen kiusaamistapauksen luokassa ja tämän jälkeen opettaja alkoi kiusata minua. Olin rikkonut kirjoittamatonta järjestytä vastaan, tietystihän luokassa on joku jota kukaan ei halua ryhmiin.
Täällähän kuka tahansa voi sanoa olevansa mitä tahansa. Kai ymmärrät tämän?
Kiusaamista täällä kyllä on! Ihan lähtien näistä joukkolynkkauksista. Niitä täällä löytyy!
Omista kouluajoista on jo vuosia, mutta vieläkin minua vaivaa opettajan taholta tapahtunut kiusaamisen seuraaminen ja se etten osannut/ uskaltanut puuttua siihen.
Luokassamme 4-6 luokalla oli oppilas, pyöreä, resuisissa haisevissa vaatteissa kulkeva ja hänellä oli selvästi jonkinlaisia oppimisvaikeuksia ja kotona hankalaa(toden näköisesti alkoholismia).
Opettaja moitti häntä haisemisesta ja vaatteista muiden kuullen. "Pukeutuisit samalla tavalla kuin nuokin, tarkoittaen luokan menestyvimpiin kuuluvia, "ai mut ei noita vaatteita taida löytyä sinun kokoasi"
Opettaja laittoi tämän oppilaan myös lukemaan ääneen luokan edessä vaikka hänellä oli selvästi jokin lukivaikeus. Oppilaan tapaillessa sanoja opettaja hoputti ja mollasi häntä luokan kuullen ja käski hänen opetella jo vihdoinkin lukemaan.
Oppilaalla oli pajon poissaoloja.
Muistan kun pohdin näitä asioita usein, miettien miten opettaja voi kohdella noin jotain oppilasta. Samalla mietin, miten voisin itse auttaa tuota oppilasta. En kuitenkaan tehnyt mitään..
Minua kiusattiin ammattiopinnoissa opettajien taholta. Aina ”sopivassa kohtaa” heitettiin vitsi kävelystäni (vamma jalassa) ja muista fyysisistä ominaisuuksista milloin minkin porukan kuullen. Ja nauru siihen päälle. ”Tämä nyt on vain tämmöistä leikkiä” ...
Toisaalta, nyt pitkän ajan kuluttua olen saanut huomata miten kaikki onkin kiertynyt heidän itsensä eteen elämässä. Tosi harmi ;)
Onkohan tullut koskaan mieleen oma käytöksensä...
Vierailija kirjoitti:
Omista kouluajoista on jo vuosia, mutta vieläkin minua vaivaa opettajan taholta tapahtunut kiusaamisen seuraaminen ja se etten osannut/ uskaltanut puuttua siihen.
Luokassamme 4-6 luokalla oli oppilas, pyöreä, resuisissa haisevissa vaatteissa kulkeva ja hänellä oli selvästi jonkinlaisia oppimisvaikeuksia ja kotona hankalaa(toden näköisesti alkoholismia).
Opettaja moitti häntä haisemisesta ja vaatteista muiden kuullen. "Pukeutuisit samalla tavalla kuin nuokin, tarkoittaen luokan menestyvimpiin kuuluvia, "ai mut ei noita vaatteita taida löytyä sinun kokoasi"
Opettaja laittoi tämän oppilaan myös lukemaan ääneen luokan edessä vaikka hänellä oli selvästi jokin lukivaikeus. Oppilaan tapaillessa sanoja opettaja hoputti ja mollasi häntä luokan kuullen ja käski hänen opetella jo vihdoinkin lukemaan.
Oppilaalla oli pajon poissaoloja.
Muistan kun pohdin näitä asioita usein, miettien miten opettaja voi kohdella noin jotain oppilasta. Samalla mietin, miten voisin itse auttaa tuota oppilasta. En kuitenkaan tehnyt mitään..
Karmea sadistiope. Kauheaa ko. kiusatulle lapselle:(
Vastaa varmaan tosi monen arkikokemusta, niin minunkin. Tosi hyvä, että tätä asiaa tuodaan esille. Kyllä opettajan tulisi ehdottomasti huomata esimerkiksi oppilaiden eriarvoisuus , vaikka ei mikään sosiaalityöntekijä olisikaan.
tärkeä tabuaihe, josta tulisi puhua enemmän.
nosto
Olin kerran työkokeilussa koululla ja voin sanoa että koko luokka näyttäytyy ihan erilaisena sinne luokan perille kuin opelle luokan eteen.
Oma näkemys on että opettajille ne hiljaiset on ilmaa ja näin jäävät ihan ulkopuolisiksi. Onko tämä kiusaamista vai rauhaan jättämistä?
Edelleen liikkaopet (naispuoliset) ovat pahimpia sadistikiusaajia.