Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väitöskirja: opettajat osallistuvat kiusaamiseen kouluissa

Vierailija
07.11.2019 |

Hesarissa mielenkiintoinen artikkeli. Eipä ainakaan minua juuri yllätä. Joku tällä palstalla kylläkin saattaa yllättyä.

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on myös hyvin vaikea puuttua sillä opet/rehtorit ovat kollegiaalisia toisiaan kohtaan. Minulle rehtori huusi täyttä kurkkua, että esitän vakavia syytöksiä kun puhuin opettajan harjoittamasta kiusaamisesta. Selvästi halusi vaientaa ja pelotella hiljaiseksi. Lisäksi kukaan ei usko tai pidä mahdollisena, että opettaja kiusaisi ja vanhempia/lasta aletaan syyttämään tyyliin "ai pyysikö opettaja olemaan teidän kultamussukkaa hiljaa tunnilla".

Vierailija
22/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koulusta rehtori siirrettiin toiseen kouluun luokanopettajaksi, koska rehtori oli kiusannut.

Vanhempainyhdistyksen ja opettajakunnan yhteispöötöksellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja on luokassaan auktoriteettiasemassa.

Ei ole yllättävää, että sitä käytetään myös väärin. (Pienikään) valta ei sovi kaikille!

Vierailija
24/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni koulusta rehtori siirrettiin toiseen kouluun luokanopettajaksi, koska rehtori oli kiusannut.

Vanhempainyhdistyksen ja opettajakunnan yhteispöötöksellä.

Ai oppilaita vai opettajia?

Vierailija
25/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt yleistäisi, että kaikki opettajat osallistuvat kiusaamiseen. Suurin osa ei osallistu. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus, jossa otanta on kymmenisen tapausta. Mutta kyllä, opettajien joukosta löytyy myös niitä kiusaajatyyppejä, jotka kiusaavat niin oppilaita kuin myös toisia opettajia. Näitä mahtuu joka kouluun. Mutta enemmistö ei kiusaa, ei oppilaita eikä työkavereitaan. Ja opettajatkin ovat vain ihmisiä, kaikkine vikoineen ja virheineen. Kaikilla ei vaan ole sosiaalisia taitoja tai tarpeeksi herkkyyttä, kuten ei suomalaisilla yleensäkään.

Vierailija
26/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin ollut kiusaava opettaja. Otti silmätikuksi, rankaisi minua julkisesti muiden hölmöilyistä. Vähätteli. Olin ihan fiksu eikä mua oppilaat kiusannu/ enkä Mä muita.

Äitini ei käynyt vanhempainilloissa eikä osallistunut myyjäisiin, tästä sain kuulla. Äiti oli sairas eikä pystynyt.

Onneksi tästä on kauan aikaa, mut vieläkin ottaa kaaliin nyt kun tää juttu sattu silmään.

Vierailija
27/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitöskirjat ovat julkisia, laita väittelijän nimi!

Vierailija
28/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti tilanne 100 kertaa pahempi kuin tuon tutkimuksen mukaan. Kyllä kai opet osaavat peittää pimeän puolensa kun tutkija paikalla. Tuo esille tullut käytös on vaan sitä, mitä opet ei edes tajua pitää pahana.

Vierailija
29/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ina Juva on väittelijä. Todella hyvä, että joku tutkii tätä tabu-aihetta. Itselläni on ollut pääasiassa kivoja tai neutraaleja opettajia, mutta kaksi sellaista opettajaa, jotka kiusasivat kolme vuotta. Jostain syystä minä vain ärsytin heitä. Molemmat saivat hepulin, kun kirjoitin yo kokeista hyvät arvosanat heidän aineistaan, vaikka todistuksessa oli surkea numero. Oli ihana saada lopulta objektiivinen arvostelu omasta osaamisesta.

Vierailija
30/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

öh

Vierailija
31/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajathan ovat yleensä olleet tavisnuoria, ja aikuisena keskivertoihmisiä. Vaikea kai siinä on ymmärtää massasta poikkeavia jos ei siihen nuorenakaan pystynyt.

Vierailija
32/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajiksi päätyy/hakeutuu paljon narsisteja, jotka saavat nautintoa kiusaamisesta. Missä muussa ammatissa voit rauhassa suljettujen ovien sisällä kiusata/nöyryyttää alisteisessa valta-asemassa olevaa?

Vierailija
33/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan ysärillä ei voinut olla kiusaaja jos oli hyvä liikunnassa (=lähinnä yleisurheilu + jääpallo).

Vierailija
34/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajiksi päätyy/hakeutuu paljon narsisteja, jotka saavat nautintoa kiusaamisesta. Missä muussa ammatissa voit rauhassa suljettujen ovien sisällä kiusata/nöyryyttää alisteisessa valta-asemassa olevaa?

Opettajan liikkumatila on nykyisin niin pieni, ettei siellä luokassa tosiaankaan voi tehdä mitä huvittaa. Kaikki tuntemani opettajat tekevät työtään sydämestään. Olet ehkä käynyt koulusi 50-luvulla.

Vierailija
35/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä se yhden ESTOTON SUOSIMINEN ilman mitään meriittiä. Tämä erityisesti pänni minua lukiossa. Yksi aineen ope otti lempilapsekseen erään johon oli oikein rakastunut. Itse olin aidosti kiinnostunut tästä aineesta ja myöhemmin opiskelin sitä yliopistossa. Mitään tukea ei herunut silloin kiinnostustani kohtaan. Kaikki huomio meni tälle rakkaudelleen josta koko luokka puhui naureskellen.

Vierailija
36/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajan liikkumatila on nykyisin niin pieni, ettei siellä luokassa tosiaankaan voi tehdä mitä huvittaa. Kaikki tuntemani opettajat tekevät työtään sydämestään. Olet ehkä käynyt koulusi 50-luvulla.

Ei ihan noinkaan. Kouluissa ei ole mitään valvontaa ja rehtorit puolustaa omiaan.

Vierailija
37/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihan noinkaan. Kouluissa ei ole mitään valvontaa ja rehtorit puolustaa omiaan.

Olen koulussa töissä. Ei täällä oikeasti nykyisin uskalla tehdä mitään. Rehtorikaan ei voi mielivaltaisesti puolustaa omiaan.

Vierailija
38/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat ovat (ainakin 70-80-l olivat) yleisesti pääjehuja. Ivasivat luokassa tai käytävällä oppilasta, toiset oppilaat nauroivat kuuliaisesti.

Opettajien harjoittama kiusaaminen sanallista, ei tietenkään fyysistä.

Erityisesti voikkamaikat kunnostautuvat kiusaamisessa. Silmätikuksi otetaan joku lihava, kömpelö, silmälasipäinen, arka tai muuten vaan liikunnassa vähemmän taitava.

Vierailija
39/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakohtaisesti koettu. Kiva-koulu 90-luvun loppupuolella. Suljettiin silmät asialta, mentiin mukaan minulle nauramiseen ja kirsikkana kakun päälle nolattiin luokan edessä. Siis kirjaimellisesti luokan oppilaiden edessä, joka johti sekä opettajan että oppilaiden nauramiseen. Minulle. No, kiva että jollain oli hauskaa...

Vierailija
40/70 |
07.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla opettajat osallistuvat kiusaamiseen?

Esimerkiksi nolaamalla oppilas luokan edessä.

Oma opettajani kiusasi erästä oppilasta, jonka perheessä oli alkoholiongelmia ja jopa me lapset huomattiin. Kerran oli aineenkirjoitus ja jostakin syystä opelta oli vaihtuneet vihkot ja hän ivasi kyseille oppilaalle mun kirjoittamaa ainetta luokan edessä ja me molemmat oltiin hiljaa.

Ja vähän samalainen juttu oli lapseni koulussa, kun hänen kaverilleen oli ope sanonut, kuinka iloinen hän on, ettei oppilas valinut valinnaisaineeksi hänen opettamaansa ainetta. Jota lapset kovasti ihmetteli, miten ope voi sanoa noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän