Miksi joidenkin kanssa tulee aina sellainen olo etteivät he ymmärrä mitä tarkoitat
Vaan asia kääntyy jotenkin niin että itse huomaat ettei tämä ihminen nyt yhtään ymmärtänyt mitä tarkoitit. 🙄
Kommentit (19)
Koska joku on tyhmä. Tai siis käykin niin, että joku on tyhmä.
Sitä se piri teettää. Ja myös tötsy. Käy hitaaksi ja sekoilee.
Idiootin kanssa keskustellessa tulee pitää huolta siitä, ettei itse ole se idiootti... Sekin vaara on olemassa.
Olen huomannut saman. Se ei ole kaikkien kanssa, mutta tuntuu että jollakin vaan on niin pitkät piuhat ettei se mun juttu tavoita sitä, joku taas tavoittaa samantien.
Joskus tulee vastaan ihminen, jonka kanssa on niin eri aaltopituudella, että siinä saattaa kaksi ihan älykästä ihmistä keskustella, ilman että kumpikaan ymmärtää toista.
Syytä en tiedä. Ehkä molemmilla on kokemusta saman näköisestä tyypistä, ja antaa sen kokemuksen leimata ajatuksiaan? Ja sitten hämmentyy, kun toinen reagoi eri tavalla?
Usein selitys on, että tyyppi on niin täynnä omaa juttuaan, ettei edes malta kuunnella. On pari tällaista työkaveria... Tuntuu, että keskustelusta ei tule mitään, kun toinen paasaa omiaan päälle koko ajan. Toinen näistä on vieläpä valittanut minulle tästä toisesta ja siitä, miten vaikeaa hänen kanssaan on puhua. En yhtään ihmetellyt. On aika selvää, että tällaiset ihmiset eivät itse huomaa koko asiaa. He ovat tyytyväisiä tilanteeseen.
Me ymmärrämme paljon vähemmän toisistamme kuin haluamme uskoa. Useallehan onkin nykymaailmassa tärkeää juuri se, että on itse äänessä mahdollisimman paljon.
Näin on, vaikka meillä on vain yksi suu ja kaksi korvaa.
Malttaako se toinen kuunnella rauhassa vai ryntää vastaamaan kun olettaa sinun sanovan jotain tiettyä.. ?
Se on vaan niin, ettei jokaisen ihmisen kanssa voi olla samalla aaltopituuudella.
Ihmiset ajattelevat ja kokevat asioita hyvin eri tavoin.
Ja etenkin jos ei tiedä mitään tai ei ole kiinnostunut puhuttavasta asiasta, niin eipä siitä tavan ihminen juuri mitään ymmärrä, kun hänen kanssaan juttelee.
Ihmisen tausta, arvot, koulutus, elämän-ja ajatteluntapa myös vaikuttaa.
Ymmärrän hyvin ap:ta, olen itse kokenut samaa, mutta pohtinut ja selvittänyt sen johtuvan mm. noista asioista, jotka edellä mainitsin.
Keskustelu käy mahdottomaksi jos toinen yrittää keskustella faktoilla mutta toinen harhaluuloilla, olettamuksilla, salaliittoteorioilla, mielipiteillä tai kääntämällä keskustelun toisen henkilön persoonaan, oletettuun tyhmyyteen tai väärään äänensävyyn.
Esim. denialistien kanssa ei pääse puusta pitkään kun tiede ei kelpaa eikä tiedetä miten tutkimuksia tehdään, asia-argumentteihin vastineeksi osoitetaan tubettajan hörhöily tai valesivustolla ollut lause tai vaihdetaan puheenaihetta siihen onko kivaa vai ei vai pitääkö suomalaistenkin osallistua johonkin ja millä osuudella.
Ihmiset käyttävät myös sanoja eri konteksteissa. Yhdelle "tosi huono päivä" voi olla, että kaatui maito lattialle aamulla ja koira oksensi matolle, toiselle se voi olla että äiti kuoli syöpään viime yönä mutta et halua tehdä siitä numeroa. Ihmiset usein reagoivat sen mukaan, mitä itse tarkoittaisivat noilla sanoilla, ja ärsyyntyvät, kun joku käyttää niitä eri tavalla.
Mulla on ainakin niin epämääräinen ajatuksenjuoksu, että mua ei ymmärretä ihan sen takia. Siirryn uuteen aiheeseen tosi nopeasti, eikä se toinen ole välttämättä ehtinyt vielä käsitellä sitä edellistä asiaa loppuun. Miehiä tämä etenkin tuntuu hajottavan, joten olen yrittänyt hidastaa tahtia. Ei ole siis siitä kiinni, etteivätkö miehet olisi älykkäitä, mutta heidän tapansa prosessoida tietoa on jokseenkin erilainen. Tai sitten minä olen vain oikeasti todella tyhmä. Vaikea sanoa. Naisten kanssa tätä ongelmaa ei kyllä usein tule.
Koita keskustella kannabiksen laillistamisen vastustajien kanssa. Siinä tulee suorastaan epätodellinen fiilis että ihan oikeastikko nämä ihmiset uskovat siihen että se auttaa kun kannabis pidetään rikollisten myytävänä? Joko ne on hyödyllisiä idareita tai itse mukana laittomissa bisneksissä.
Joskus sitä käy vaan hitaalla. Varsinkin kun on rauta ja hb alhaalla... kuin hidastetussa leffassa. Itse tajuaa kyllä ettei kaikki ole kunnossa ja hävettää kun uusi ihminen sitä ei tiedä, eikä heille voi alkaa selittämään ja pyytelemään anteeksi pitkiä pihoja, joka korjaantuu kun saa otettua tarpeeksi rautaa...
Tiedän mitä tarkoitat. Mulla oli tää ongelma entisen esimiehen kanssa. Joskus tuntui siltä että ymmärsi tahallaan väärin että sais mut näyttämään tyhmältä. Tai sitten mä oon harhainen. Mutta mitään huumoria oli turha ees yrittää kun normaalit selkeät asiatkin oli vaikeita.
Anteeksi mitä?