Vauvakuume ja miehen outo käytös
Tämä on pitkä teksti, tiivistelmä alla.
Lähtötilanne: Olemme korkeasti koulutettuja 29-vuotiaita ja olleet yhdessä 13v. Olemme kolmatta vuotta naimisissa. Miehellä vakituinen työpaikka ja minä olen yrittäjä.
Vauvakuume iski minuun toissa jouluna, ja se on vain pahentunut. Olen alkanut puhua, että olisiko meidänkin aika alkaa yrittää lasta. Mies hymyilee, kun tulee vauvoista puhe, että semmoinen pienihän voisi olla kiva. Katselee muiden - tuttujen ja tuntemattomien - pienokaisia hellä ilme kasvoillaan. Muutimme jopa kolmioon, että olisi lastenhuone valmiina. Lisäksi mies on esimerkiksi kieltänyt asentamasta peiliä makkarin tiettyyn kohtaan, koska ”sitten tulevaisuudessahan pinnasänky on suoraan sen edessä” :D
MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Ensin syy oli muutto. Muuton jälkeen piti taas totutella uuteen asuntoon ja kaupunginosaan. Puoli vuotta muuton jälkeen mies esimerkiksi sanoi, että minulla pitäisi olla vakituinen työpaikka: meidän olisi minulle helpompaa olla vauvan kanssa, kun minulla olisi vakaat tulot. Tämä sattui, koska hän on aina kannustanut minua yrittämään, ja yritykselläni menee vihdoin hyvin. Pohdiskelin asiaa, jonka jälkeen myönsin, että tietyt asiat olisivat toki helpompia palkansaajana. Sanoin miehelle, että alkaisin etsiä töitä. Mies järkyttyi, että olenko noin vaan laittamassa pillit pussiin. Että eihän me sitten voida lasta yrittää vielä: kukaan ei palkkaisi minua, kun saavun haastatteluun "maha pystyssä". Sain kutsun työhaastattelun kuitenkin aika pian. Mies oli kauhistunut: miksi ihmeessä minä olisin yritystäni – unelmaani – alas ajamassa, kun pärjäämme niin hyvin. Mainitsin lapsen yrittämisen, jolloin hän sanoi, että kyllähän me pärjäisimme vaikka pelkällä hänen palkallaan. En mennyt haastatteluun.
Seuraavalla kerralla kun asiasta tuli puhe, mies sanoi surevansa puolestani, jos tulisin raskaaksi. Miehen mukaan olisi surullista, että en saisi edetä urallani toisin kuin hän. Vastasin, että olen aina ollut enemmän perhe- kuin urakeskeinen ihminen, eikä minulla ole koskaan ollutkaan mitään uralla etenemishaaveita. Mutta miehen mukaan saattaisin tulla katkeraksi myöhemmin.
Meinasi mennä hermot, joten olin pari kuukautta suosiolla ottamatta vauva-aihetta esiin. Sinä aikana mieheni sanoi pari kertaa, että pettäisipä ehkäisy, niin ei tarvitsisi tehdä isoja päätöksiä. Lisäksi hän on ehdottanut leikillään, että tekisin kortsuun reikiä, jotta tulisin hänen tietämättään raskaaksi. Viimeksi mainitusta jopa suutuin vähän, koska haluan että me molemmat otamme vastuun lapsen yrittämisestä, enkä vain minä.
Lopetin miehen toiveesta pillerit kesällä. Gynekologi epäili kuitenkin endometrioosia, ja ehdotti, että joko lasta yritetään vuoden sisällä tai aloitetaan taas pillerit. Mies ei halua, että aloitan pillereitä, koska ”saatetaan alkaa lasta yrittämään pian”. Kun eilen puhuimme asiasta ja sanoin, että haluan joskus lapsia, niin mieheni vastasi minulle, ettei pelkkä lapsenkaipuu ole hyvä syy yrittää lasta. Sitten hän sanoi, etten voi kaivata lasta, koska en tiedä millaista olisi, jos meillä olisi lapsi. Eli sitä mitä ei ole koskaan ollut, ei voi kaivata.
Haluaako mieheni siis lapsia vai ei? Ja tätä on turha kysyä häneltä itseltään, hän kun löytää aina syyn, miksei ainakaan vielä. Olemme olleet parhaat ystävät teineistä saakka ja meidän on aina ollut helppo tulkita toisiamme, mutta nyt olen äimänä. Keittiöpsykologit, auttakaa!
TIIVISTELMÄ: Mies haluaa joka toinen päivä lapsen ja joka toinen päivä ei. Mitä syitä tälle voi olla? Vai onko tämä vaan ihan normaalia uuden elämänvaiheen jännittämistä?
Kommentit (206)
Arvelisin että haluaa lapsia, mutta samalla pelkää ja epäröi.
Itse olen nainen, mutta hankin lapsia vasta kun tulin uskoon ja tuumasin, että "herran haltuun" tämä päätös. Eli lopetin ehkäisyn käytön uskonnon vuoksi. Ja kannatti!
Ehkä miehesikin tarvitsisi hieman tukea tai pientä töytäisyäkin rohkaistuakseen. Ennen kulttuuri oli perhemyönteistä ja se jo teki tehtävänsä, mutta mikähän nykyään auttaisi? Onko teillä lapsirakkaita ystäviä tai sukulaisia, joiden kanssa miehesi voisi hengailla vaikutteita saamassa?
Kannattaa huomioida se, että tuo epäröintitaipumus ei tule helpottamaan tulevaisuudessakaan. Jos siis lapsia hankitte varaudu siihen, että jatkossa kaikki päätökset on vaikeita ja hankalia ja kysyy sulta pitkää pinnaa. Lasten kanssa pitää tehdä koko ajan isoja ratkaisuja. Jaksatko tuota jahkailua vuodesta toiseen?
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen tähän kohtaan MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Tuo MUTTA kumoaa kaiken aiemmin sanotun. En tekisi lasta tuohon tilanteeseen.
Ihan selvä mut ku on sitä ja tätä mies.
Siinä olet oikeassa. Mieheni on kaikissa päätöksissä superhidas. Uutta sohvaakin ollaan mietitty jo puoli vuotta, kun aina on joku jalka väärän värinen. Tulee vaan mieleen, että kun tämä on niin iso juttu, että saakohan hän ajatusprosessia koskaan valmiiksi.
-ap
Kehota menemään jollekin terapeutille selvittelemään sitä, mitä oikeasti haluaa. Ei nimittäin nyt tiedä itsekään.
Ohis
Mun korviin tuo kuulostaa siltä, että mies ei ole valmis vastuuseen lapsesta, eikä näin ollen sitä halua. Mies ei uskalla sanoa suoraan, ettei halua lasta, koska pelkää menettävänsä sinut.
Itse lähtisin tuossa tilanteessa suhteesta jos todella haluaisin lapsen. Joko etsisin uuden suhteen Ihmisen kanssa joka haluaa tai hankkiutuisin lapsettomuushoidoilla raskaaksi.
Ap, ei tuo mies halua lasta.
Oikeasti sinulla on kiire.
Joudut valita hänet tai lapsen, ja voit sen tietysti sanoakin hänelle ennen kuin jätät hänet.
Vierailija kirjoitti:
Mun korviin tuo kuulostaa siltä, että mies ei ole valmis vastuuseen lapsesta, eikä näin ollen sitä halua. Mies ei uskalla sanoa suoraan, ettei halua lasta, koska pelkää menettävänsä sinut.
Itse lähtisin tuossa tilanteessa suhteesta jos todella haluaisin lapsen. Joko etsisin uuden suhteen Ihmisen kanssa joka haluaa tai hankkiutuisin lapsettomuushoidoilla raskaaksi.
Yli 30 v kannattaa kyllä aloittaa hoidot heti.
Minun miehellä oli kans noita ehtoja, pitää oppia siivoamaan paremmin ensin, pitää oppia laittamaan ruokaa paremmin ensin. Siis minun tietenkin. Pitää ostaa talo, pitää säästää.
Opin ja tein kaikki ja hän keksi uusia ehtoja. Kuulostaako tutulta?
Ei hän lapsia halunnut. Tulin kuitenkin raskaaksi. Hän alkoi tehdä ylitöitä, lisää lapsia ei halunnut ehdottomasti.
Olemme eronneet, ja todella huonoissa väleissä. Hän on itsekäs ja kitupiikki isä. Olen pahoillani että valitsin lapselle noin huonon isän.
Pöhölökö kirjoitti:
Eilen illalla mies itseasiassa pamautti yhtäkkiä, että kortsut on lopussa, mitä jos ei ostettaisikaan lisää. Ei yritettäisi lasta, mutta annettaisiin tulla jos on tullakseen. Olin ihan puulla päähän lyöty, en olisi uskonut tätä tapahtuvaksi ainakaan seuraavaan kahteen vuoteen. Nyt jännittää... hyvällä tavalla :)
-ap
Kävi niin kuin epäilinkin, eli ehkäisyn jättäminen tarkoittaakin keskeytettyä yhdyntää. Kun mies ei kuulemma ole valmis muuhun. Harmittaa :(
- ap
Ihme pelleilyä. Sinä ap olet tässä yhtä päättämätön kuin miehesi. Kun ihminen haluaa jotain, hän myös toimii niin, että se on mahdollista. Kumpikaan ei vaikuta olevan kovin valmis lapseen.
Vierailija kirjoitti:
Ihme pelleilyä. Sinä ap olet tässä yhtä päättämätön kuin miehesi. Kun ihminen haluaa jotain, hän myös toimii niin, että se on mahdollista. Kumpikaan ei vaikuta olevan kovin valmis lapseen.
No en minä pakottamaan ala. Kyllä sen lapsen pitäisi olla kummankin toive.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hiton rasittavalta ukolta. Jos et kerran aio jättää sikaa, niin sitten on varauduttava siihen, että lapsia ei tule. Minusta tuollaisen kanssa ei edes kannata hankkia lapsia.
Tämä.
Seuraava ketju av:lle on sitten laittaako lapsi hoitoon vai ei, mies ei osaa päättää. Aloittaako lapsi harrastuksen x var y, mies eri mieltä ja välillä samaa mieltä.
Onnea ja menestystä.
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopetin lukemisen tähän kohtaan MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Tuo MUTTA kumoaa kaiken aiemmin sanotun. En tekisi lasta tuohon tilanteeseen.
Ihan selvä mut ku on sitä ja tätä mies.
Siinä olet oikeassa. Mieheni on kaikissa päätöksissä superhidas. Uutta sohvaakin ollaan mietitty jo puoli vuotta, kun aina on joku jalka väärän värinen. Tulee vaan mieleen, että kun tämä on niin iso juttu, että saakohan hän ajatusprosessia koskaan valmiiksi.
-ap
No, minusta tuo syy on pelko.
Ihan turhaa kyselet hirveästi.
Tulee, jos tulee se vauva teille. Ei ne toimi kuten toivotte.
Jahkaatte kumpikin. Kyselette ja vatvotte.
Ei se mies voi päättää, että nyt vauva tulee.
Harrastakaa yhdessä seksiä ja katsokaa mitä tapahtuu.
Ei kaikkea vaan voi ennakoida 100%.
Kokeilkaa. Ei harmita sitten myöhemmin, että ette edes kokeilleet, jos se vauva ei vaikka tulekaan.
Mitä sinä haluat?
Kuinka ihmeen tosissaan ja monta kertaa pitää kysyä vastausta?
Minusta mies on ilmaissut toiveen vauvasta jo usein.
Aikamoinen pettymys on, jos ei tule vaikka yritätte. Ehkä on helpompi toivoa salaa kuin julistaa, että nyt!
Jotkut tekee niin, tuo mies ei.
Ei kaikki halua julistaa asioita. Toivoa haluaa hän ja sinä itsekin.
On niissä aina omat riskit ja se on iso asia. Vatvomalla ette kuitenkaan vauvaa tule saamaan. Toiminnan paikka, sanoisin.
Hommiin siitä nyt vaan🤗. Ihan selvästi kumpikin haluatte ja toivotte teille perhettä ja pientä vauvaa. Ette vaan uskalla. Hypätkää ja katsokaa! Menkää vaikka lomalle.
Tekojen paikka teillä on nyt. Vällyin alle vaan.
Hän vain leikkii sinun tunteillasi. Ei hän halua lasta, hän jo petailee ton "takarajankin" valmiiksi, kun kauhistelee noita jotka lisääntyy 35 vuoden iässä. Odottelee sinne asti ja sitten huokaisee, ettei enää ja on "voittanut". Aikuisen ihmisen pitää pystyä asioista keskustelemaan. Tuskin hän töissäkään jahkailee ja pohdiskelee päivät pitkät.
Kumit on lopussa, voitaisiin antaa lapselle mahdollisuus... Heips! Eipäs anneta!
Mies jahkailee vielä naidessa ilman, että ap tietää yritetäänkö tässä lasta vai ei?! Mitä jos mies olisi ollut kiihkon hetkellä sitä mieltä, että "no jos sittenkin" ja heti sen jälkeen, että "ai páska, hae jälkiehkäisy!"
Ihan pelle tuo mies! Ei ole varmaan osannut edes pahoitella sitä millaisen stressin tuo jahkailu sinulle aiheuttaa? Eihän tuo lasta halua, se on aivan selvä. Miksei hän osaa sanoa sitä suoraan, sitä en tiedä. Koska on itsekäs ja munaton vellihousu? Todennäköisesti.
Ainakin jos haluat sisarukset samalle miehelle niin juokse jo. Ei mitään epäselvää tässä paitsi miehen mielestä. Eikä mitään "hommiin siitä nyt vaan!", olipa ilkeä kommentti. Joku oudossa suhteessa roikkuva toinen kuumeilija neuvoi? Parin vuoden päästä muistaisit täällä, että "yhtä paljon lasta haluttiin, mies jopa vähän enemmän, ehdotti ehkäisyn pois jättämistä.... ja nyt se ei osallistu mihinkään! Lisäksi haluaisin lapselle sisaruksen, mutta eipä sitä uskalla tuon kanssa tehdä kun on nähnyt millaista hélvettiä tämä perhe-elämä tuon kanssa on. Käy jo sääliksi meidän ainutta."
Te ette tule lasta saamaan yhteisestä toiveesta. JSSAP! Ja ei kuulosta siltä, että mies haluaisi antaa sattumalle mahdollisuuden/saada lapsen yrittämättä! Ei todellakaan kuulosta siltä!
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Eilen illalla mies itseasiassa pamautti yhtäkkiä, että kortsut on lopussa, mitä jos ei ostettaisikaan lisää. Ei yritettäisi lasta, mutta annettaisiin tulla jos on tullakseen. Olin ihan puulla päähän lyöty, en olisi uskonut tätä tapahtuvaksi ainakaan seuraavaan kahteen vuoteen. Nyt jännittää... hyvällä tavalla :)
-apKävi niin kuin epäilinkin, eli ehkäisyn jättäminen tarkoittaakin keskeytettyä yhdyntää. Kun mies ei kuulemma ole valmis muuhun. Harmittaa :(
- ap
Mies sanoi, että hänellä on jotenkin tyhjä olo. Ja ettei hän ole varma, onko se lapsenkaipuuta vai ei. Eikä uskalla tosissaan yrittää lasta ennen kuin on varma, mistä tyhjyys johtuu.
-ap
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
-apKävi niin kuin epäilinkin, eli ehkäisyn jättäminen tarkoittaakin keskeytettyä yhdyntää. Kun mies ei kuulemma ole valmis muuhun. Harmittaa :(
- ap
Mies sanoi, että hänellä on jotenkin tyhjä olo. Ja ettei hän ole varma, onko se lapsenkaipuuta vai ei. Eikä uskalla tosissaan yrittää lasta ennen kuin on varma, mistä tyhjyys johtuu.
-ap
Masentaako sitä sitten? Jokin dissosiaatiohäiriö? Ei tuollainen "tyhjyys" ole normaalia aikuisella ihmisellä, jolla on elämä hanskassa. Jotain se nyt pidättelee eikä saa sanotuksi tai ei osaa sanoa. Siihen voisi auttaa nyt terapiasohva, siellä hahmoteltaisiin hänen ajatuksensa auki. Tai neurologi vosi auttaa, jos miehellä on jokin hahmotushäiriö. Siinä olet tekemässä oikein, ettet hankkiudu raskaaksi ilman, että mies on valmis isäksi. Tilanne on varmasti stressaava ja olet kyllä uskomattoman joustava ja venyvä ihminen. Ehkä vähän liiankin mukautuva. Sinun on saatava mieheltä selkeä vastaus, vaikka sen terapian avulla sitten, ettet menetä omia unelmiasi toisen jahkailun vuoksi. Ja jos sitä vastausta ei kovasta yrityksestä huolimatta kuulu niin pidät puolesi ja toteutat unelmasi toisella tapaa. Sinä kuitenkin haluat lapsen.
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
- ap
-ap
juokse ap, juokse, jos haluat säilyttää mielenterveytesi. Sinua viedään kuin litranmittaa. Jätä mies pohdiskelemaan tyhjyyksiään, älä enää pelaa hänen käsikirjoittamaansa peliä, jossa kaikki valta on hänellä.
Vierailija kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
- ap
-ap
Masentaako sitä sitten? Jokin dissosiaatiohäiriö? Ei tuollainen "tyhjyys" ole normaalia aikuisella ihmisellä, jolla on elämä hanskassa. Jotain se nyt pidättelee eikä saa sanotuksi tai ei osaa sanoa. Siihen voisi auttaa nyt terapiasohva, siellä hahmoteltaisiin hänen ajatuksensa auki. Tai neurologi vosi auttaa, jos miehellä on jokin hahmotushäiriö. Siinä olet tekemässä oikein, ettet hankkiudu raskaaksi ilman, että mies on valmis isäksi. Tilanne on varmasti stressaava ja olet kyllä uskomattoman joustava ja venyvä ihminen. Ehkä vähän liiankin mukautuva. Sinun on saatava mieheltä selkeä vastaus, vaikka sen terapian avulla sitten, ettet menetä omia unelmiasi toisen jahkailun vuoksi. Ja jos sitä vastausta ei kovasta yrityksestä huolimatta kuulu niin pidät puolesi ja toteutat unelmasi toisella tapaa. Sinä kuitenkin haluat lapsen.
Kiitos! Ja totta puhut. Koitan nyt tukea ja rohkaista häntä puhumaan suoraan - jos ei minulle, niin jollekulle muulle. Ja jos ei suostu siihen, niin sillehän en voi mitään. Olen itse käynyt viimeisen vuoden puhumassa ja terapeutti oli sitä mieltä, että olen liian joustava (siis muissakin asioissa kuin tässä, vauva-jutuista emme puhuneet) ja otan muiden huolet omalle vastuulleni turhan helposti. Johtuu kenties siitä, että olen joutunut hyysäämään omia vanhempiani lapsena ja nuorena. Koitan nyt vetää rajan siihen, että mies osaisi itse hakea apua ilman, että se on minun vastuullani.
-ap
No eikä vain tullut, Suomessa lapsiluku on ollut jo ennen ehkäisyäkin melko alhainen eikä se johdu siitä, etteivät ihmiset olisi harrastaneet seksiä vaan siitä, että osasivat käyttää muita luonnollisia ehkäisymenetelmiä kuten olla tulematta sisään oviksen aikaan.
Naisia on varoiteltu harrastamasta esiaviollista seksiä kyllä. Sen vuoksi, ettei tuntemattomaan mieheen voi luottaa luonnollisen ehkäisyn käytössä tai mahdollisen vahinkolapsen elatuksessa. Mutta avioliitoissa on jo harrastettu seksiä muulloinkin kun lasta yrittäessä.
Minulla kävi parempi tuuri miehen suhteen ja hän osasi sanoa koska halusi isäksi. "Jätetäänkö ehkäisy pois?" Ja sitten olin raskaana ja saimme vielä toisen ja kolmannenkin. Aloittaja ei ilmeisesti ole vielä päässyt edes yrittämään eikä mies ilmeisesti halua lasta ollenkaan. Hän haluaa pitkittää nuoruutta ja elämää ennen lasta niin pitkälle kuin vain voi, toive lapsesta on ehkä joskus ollut, mutta nyt hän ei ole enää niinkään toiveikas
Onhan tuo nyt aivan selvää, että mies ei ole innostunut. Sellaisen kanssa ei kannata ottaa sitä askelta, ihan oikeasti, tuollainen mies taantuu kyllä sitten pahasti kun lapsi syntyy kun ei nytkään ole sitä omaa innostusta asiaan. En usko ollenkaan näitä "muiden vastaavia kokemuksia" kuinka mies vähän jahkaili, mutta sitten menikin kaikki kuin strömsössä. Toivottavasti ap:kaan ei usko.
Miestä ei innosta ajatus omasta lapsesta sinun tai ehkä kenenkään kanssa, hän haluaisi jättää lapsenteon väliin. Eihän se kovin harvinaista ole, valitsit kuitenkin puolisosi arvalla teini-iässä, ei olisi ihme, että olisit valkannut sellaisen miehen, joka ei haluakaan sitten lapsia, niitä on kuitenkin 1/6.
Ollaan varmaan monetkin turhautuneita sun puolesta, niin tyylipuhdas tampiomiehen naista ymmärtämätön kusetuspeli menossa. Olet lopettanut yrittäjyyden, jättäytynyt työttömäksi.. mitä vielä tuon miehen jahkaamisen takia. Yrität parhaasi olla hänen perhehaaveidensa arvoinen, mutta kun ei tuolla miehellä ole mitään perhehaaveita. Ehkä hänkin haluaisi, että olisi, ettei tarvitsisi erota - siksi lipsauttelee noita "kohta, kohta" juttuja. Ei se kuitenkaan lasta halua.
Aseta nyt joku aikaraja, vaikka, että jouluun mennessä jos mies ei ole halukas yrittämään lasta kanssasi niin sitten teille ei lasta tule. Ja sinä alat työstää eroa ja sen jälkeen etsit uuden isäehdokkaan. Endometrioosin vuoksi ei oikeasti kannata jäädä tuohon pidemmäksi jahkaamaan.