Vauvakuume ja miehen outo käytös
Tämä on pitkä teksti, tiivistelmä alla.
Lähtötilanne: Olemme korkeasti koulutettuja 29-vuotiaita ja olleet yhdessä 13v. Olemme kolmatta vuotta naimisissa. Miehellä vakituinen työpaikka ja minä olen yrittäjä.
Vauvakuume iski minuun toissa jouluna, ja se on vain pahentunut. Olen alkanut puhua, että olisiko meidänkin aika alkaa yrittää lasta. Mies hymyilee, kun tulee vauvoista puhe, että semmoinen pienihän voisi olla kiva. Katselee muiden - tuttujen ja tuntemattomien - pienokaisia hellä ilme kasvoillaan. Muutimme jopa kolmioon, että olisi lastenhuone valmiina. Lisäksi mies on esimerkiksi kieltänyt asentamasta peiliä makkarin tiettyyn kohtaan, koska ”sitten tulevaisuudessahan pinnasänky on suoraan sen edessä” :D
MUTTA kun tosissani kysyn asiasta, miehen kasvot valahtavat ja hän keksii syyn miksei vielä. Ensin syy oli muutto. Muuton jälkeen piti taas totutella uuteen asuntoon ja kaupunginosaan. Puoli vuotta muuton jälkeen mies esimerkiksi sanoi, että minulla pitäisi olla vakituinen työpaikka: meidän olisi minulle helpompaa olla vauvan kanssa, kun minulla olisi vakaat tulot. Tämä sattui, koska hän on aina kannustanut minua yrittämään, ja yritykselläni menee vihdoin hyvin. Pohdiskelin asiaa, jonka jälkeen myönsin, että tietyt asiat olisivat toki helpompia palkansaajana. Sanoin miehelle, että alkaisin etsiä töitä. Mies järkyttyi, että olenko noin vaan laittamassa pillit pussiin. Että eihän me sitten voida lasta yrittää vielä: kukaan ei palkkaisi minua, kun saavun haastatteluun "maha pystyssä". Sain kutsun työhaastattelun kuitenkin aika pian. Mies oli kauhistunut: miksi ihmeessä minä olisin yritystäni – unelmaani – alas ajamassa, kun pärjäämme niin hyvin. Mainitsin lapsen yrittämisen, jolloin hän sanoi, että kyllähän me pärjäisimme vaikka pelkällä hänen palkallaan. En mennyt haastatteluun.
Seuraavalla kerralla kun asiasta tuli puhe, mies sanoi surevansa puolestani, jos tulisin raskaaksi. Miehen mukaan olisi surullista, että en saisi edetä urallani toisin kuin hän. Vastasin, että olen aina ollut enemmän perhe- kuin urakeskeinen ihminen, eikä minulla ole koskaan ollutkaan mitään uralla etenemishaaveita. Mutta miehen mukaan saattaisin tulla katkeraksi myöhemmin.
Meinasi mennä hermot, joten olin pari kuukautta suosiolla ottamatta vauva-aihetta esiin. Sinä aikana mieheni sanoi pari kertaa, että pettäisipä ehkäisy, niin ei tarvitsisi tehdä isoja päätöksiä. Lisäksi hän on ehdottanut leikillään, että tekisin kortsuun reikiä, jotta tulisin hänen tietämättään raskaaksi. Viimeksi mainitusta jopa suutuin vähän, koska haluan että me molemmat otamme vastuun lapsen yrittämisestä, enkä vain minä.
Lopetin miehen toiveesta pillerit kesällä. Gynekologi epäili kuitenkin endometrioosia, ja ehdotti, että joko lasta yritetään vuoden sisällä tai aloitetaan taas pillerit. Mies ei halua, että aloitan pillereitä, koska ”saatetaan alkaa lasta yrittämään pian”. Kun eilen puhuimme asiasta ja sanoin, että haluan joskus lapsia, niin mieheni vastasi minulle, ettei pelkkä lapsenkaipuu ole hyvä syy yrittää lasta. Sitten hän sanoi, etten voi kaivata lasta, koska en tiedä millaista olisi, jos meillä olisi lapsi. Eli sitä mitä ei ole koskaan ollut, ei voi kaivata.
Haluaako mieheni siis lapsia vai ei? Ja tätä on turha kysyä häneltä itseltään, hän kun löytää aina syyn, miksei ainakaan vielä. Olemme olleet parhaat ystävät teineistä saakka ja meidän on aina ollut helppo tulkita toisiamme, mutta nyt olen äimänä. Keittiöpsykologit, auttakaa!
TIIVISTELMÄ: Mies haluaa joka toinen päivä lapsen ja joka toinen päivä ei. Mitä syitä tälle voi olla? Vai onko tämä vaan ihan normaalia uuden elämänvaiheen jännittämistä?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi vähän siltä, ettei halua lasta ollenkaan, tai sitten vain on ihan pihalla omista haluamisistaan. Suosittelisin asettamaan jonkin aikarajan, jonka sisällä miehen täytyy tehdä päätös haluaako lapsen kanssasi vai ei, ja millä aikataululla. Jos mies ei kykene tekemään päätöstä, voit olettaa ettei mies halua kanssasi lapsia ja tehdä päätöksen suhteen lopettamisesta (ymmärsin, että lapsiasia on sinulle tärkeä).
Ei ei ei mitään takarajoja. Sillä mitä jos mies päättää, että lapsi tehdään vain siksi ettei menetä aloittajaa?
Mitä sitten suosittelisit tekemään? Aloittaja haluaa lapsia, eikä hänen kannata miehen takia luopua haaveestaan. Hänellä on vielä hyvin aikaa yrittää lasta, mutta aikaa ei ole loputtomasti roikkua löysässä hirressä tämän suhteen.
Vaihtamaan miestä.
Kuulostaa hiton rasittavalta ukolta. Jos et kerran aio jättää sikaa, niin sitten on varauduttava siihen, että lapsia ei tule. Minusta tuollaisen kanssa ei edes kannata hankkia lapsia.
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaisi vähän siltä, ettei halua lasta ollenkaan, tai sitten vain on ihan pihalla omista haluamisistaan. Suosittelisin asettamaan jonkin aikarajan, jonka sisällä miehen täytyy tehdä päätös haluaako lapsen kanssasi vai ei, ja millä aikataululla. Jos mies ei kykene tekemään päätöstä, voit olettaa ettei mies halua kanssasi lapsia ja tehdä päätöksen suhteen lopettamisesta (ymmärsin, että lapsiasia on sinulle tärkeä).
Uskon, että on todella pihalla. Niin kuin edellä kommentoin, uutta sohvaakin ollaan harkittu jo puoli vuotta, koska miehen pitää olla varma, että päätös on oikea.
Aikaraja on ainakin toistaiseksi on gynekologin neuvo: eli pillerit käyttöön viimeistään maaliskuussa, jos päätetään lasta yrittää vasta myöhemmin. Suhde on sen verran tärkeä, etten kyllä jättämisellä aio uhata. Ainoastaan pillereiden aloittamisella.
-ap
Siis mä tunnistan tuon ihmistyypin ja tiedän miltä tuntuu kun ei kykene päätöksiä tekemään.
Ite oon semmonen ihminen että menen mielummin vaikka tuliseen liemeen kuin teen jonkun ison elämää mullistavan päätöksen vaikka miten pakollinen se olisi ja vaikka haluaisin sitä. Mulla tosin on adhd ja siihen sisältyy päättämisen vaikeudet yhtenä oireena
Kyllä se mies lapsia haluaa ehkäisy pois nyt vaan kokonaan ilman suurempaa numeroa 😊
Faith kirjoitti:
Hän on varmaan enemmän sillä kannalla, että toivoo lapsia, kun kerran on toivonut vahinkoa, jotta suurta päätöstä ei tarvitsisi tehdä itse.
Muistuta häntä faktoista (ikä, mahdollinen endometrioosi) sekä ilmaise, että itse haluat aloittaa lapsen yrittämisen nyt (siis näin ymmärsin).
Ehkä nuo "entä sinun urahaaveesi?"-puheet ovat merkki siitä, että hän tarvitsee sinulta kyllä-vastauksen vihreäksi valoksi itselleen? Eli ehkä hän haluaa, että joku muu (kohtalo tai sinä) tekee myönteisen päätöksen hänen puolestaan?
Mies on selvästi siirtänyt sen todellisen vastuun tästä aloittajalle.
Kuulostaa hyvin rasittavalta. Lisäksi on epäreilua pitää sinua löysässä hirressä vuositolkulla samalla kun hedelmällisyytesi koko ajan heikkenee.
Onko mies tosiaan noin pihalla, vai onko kyseessä jokin kontrolloinnin väline jolla pitää sinua otteessaan? Luvataan ensin jotakin mitä haluat kovasti, ja kohta lupaus vedetään takaisin. Samaa toistetaan vuodesta toiseen, ja sinä koko ajan odotat toiveikkaana että pääsette elämässä eteenpäin.
Miehesi perustelut ovat aivan naurettavia ja kummallisia. Säälii sinua jos olisit raskaana etkä sillä välin etenisi urallasi? WTF? Etköhän sinä itse tiedä haluatko lapsen vai parin vuoden paremman urakehityksen.
Itse olisin pistänyt tuollaisen jahkaajan ja härnääjän joko selkä seinää vasten ja vaatinut selkeän vastauksen, tai sitten pistänyt pihalle kokonaan.
Sinun elämäsi suurin haave on oma lapsi, ja tällä menolla mies on viemässä sen sinulta.
Vaadi vastauksia, aseta ehdoton takaraja jolloin miehen on vastaus annettava, muuten tuo kuurupiilo jatkuu vuosia. Jos mies myöntyy ja peruu sen jälkeen, tai kieltäytyy heti, niin sitten voit tehdä omat ratkaisusi ja miettiä mitä elämältäsi haluat.
Jahkaako mies kaikkien muidenkin isojen asioiden kanssa? Eli onko vastaavaa vääntöä tiedossa koko loppuelämä jos jatkatte suhdettanne?
Itse en jaksaisi katsella tuommoista.
Vierailija kirjoitti:
Faith kirjoitti:
Hän on varmaan enemmän sillä kannalla, että toivoo lapsia, kun kerran on toivonut vahinkoa, jotta suurta päätöstä ei tarvitsisi tehdä itse.
Muistuta häntä faktoista (ikä, mahdollinen endometrioosi) sekä ilmaise, että itse haluat aloittaa lapsen yrittämisen nyt (siis näin ymmärsin).
Ehkä nuo "entä sinun urahaaveesi?"-puheet ovat merkki siitä, että hän tarvitsee sinulta kyllä-vastauksen vihreäksi valoksi itselleen? Eli ehkä hän haluaa, että joku muu (kohtalo tai sinä) tekee myönteisen päätöksen hänen puolestaan?
Mies on selvästi siirtänyt sen todellisen vastuun tästä aloittajalle.
Ja nyt aloittajalle on jo tullut aika ottaa sitä todellista vastuuta ja tehdä miehelle selväksi mitä HÄN haluaa. Jokin motiivi aloittajallakin on ollut sitä päätöstä siirtää...epäily kannattaako tuon miehen kanssa perustaa sitä perhettä?
Kyllä on palstan naiset sairaita. Omat itsekkäät halut menee kaiken muun edelle.
Ei ole mikään ihmekään, että tällä palstalla on niin paljon yyhoita ja parkumista paskoista miehistä.
Mennään aina itsekkyys edellä.
Vierailija kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon, että on todella pihalla. Niin kuin edellä kommentoin, uutta sohvaakin ollaan harkittu jo puoli vuotta, koska miehen pitää olla varma, että päätös on oikea.
Aikaraja on ainakin toistaiseksi on gynekologin neuvo: eli pillerit käyttöön viimeistään maaliskuussa, jos päätetään lasta yrittää vasta myöhemmin. Suhde on sen verran tärkeä, etten kyllä jättämisellä aio uhata. Ainoastaan pillereiden aloittamisella.
-ap
Miksi suhde on sinulle tärkeä?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on palstan naiset sairaita. Omat itsekkäät halut menee kaiken muun edelle.
Ei ole mikään ihmekään, että tällä palstalla on niin paljon yyhoita ja parkumista paskoista miehistä.
Kuten tuolla on aiemmin sanottu äitiys on sen verran erikoisominaisuus, että pitää mennä se oma napa edellä ja lapsia tehdään juurinkin omiin itsekäisiin tarpeisiin. Ei kai kukaan ajattele, että tehdään lapsi, että edellisille sukupolvelle on elättäjiä ja se on yhteiskunnan etu, että yhteisöön syntyy lisää jäseniä.
Saako miehet painostaa naisia raskautumaan samalla tavalla, kuin ketjun naiset uskovat voivansa pakottaa miehen isäksi?
Eipä tietenkään. Ja nyt sitten vastuksiin itkua raskausajasta ja blaablaablaa
Vierailija kirjoitti:
Mistä itsekkyydestä oikein puhut? Tässähän vain haetaan ap:n miehen lopullista päätöstä lapsen hankinnasta. Näkisin, että miehelläkin on yhtäläinen oikeus saada naiselta vastaus, että haluaako lapsia vai ei. Jos toinen puolisoista ei halua lapsia, mutta toinen haluaa, niin on aivan perusteltua sukupuolesta riippumatta, että lapsia haluava puoliso etsii sitten toisen kumppanin, joka lapsen hankintaan suostuu. Ap:n mies on täysin vapaa valitsemaan, että jos ei halua lapsia ja olla sitten tekemättä niitä. Mutta tuo mies ei voi lopulta estää, jos ap päättäkin sitten hankkia sen lapsen vaikka sitten toisen kumppanin kanssa. Mutta joka tapauksessa, suu pitäisi saada auki ja vastata kuin aikuinen ihminen. Ei ole oikein soutaa ja huopaa pitäen toista löysässä hirressä.
Vierailija kirjoitti:
Saako miehet painostaa naisia raskautumaan samalla tavalla, kuin ketjun naiset uskovat voivansa pakottaa miehen isäksi?
Mitä enemmän on vastuuta sitä enemmän on valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän on vastuuta sitä enemmän on valtaa.
Tietysti saa, jos toiveet ei kohtaa, niin täytyy miettiä mistä on valmis luopumaan vai onko.
Vierailija kirjoitti:
En nyt ole ihan varma keitä tarkoitat, mutta minä olen ainakin neuvonut vaihtamaan miestä jos haluaa lapsen. Tuon miehen kanssa ei ole tiedossa onnellista perhe-elämää. Miehelle voisi sopia lapsi kunhan hänen elämänsä ei sen myötä muutu epämukavammaksi. Siksi hänelle sopisi, että ap ottaisi yksin vastuun lapsen haluamisesta, testaa, että ap on valmis ottamaan kaiken vastuun myös lapsen kasvattamisesta. No jos ap sitä toivoo niin hän voi tehdä lapsen nyt. Kunhan hän etukäteen ymmärtää, että mies ei välttämättä ole kumppanina paras ja motivoitunein isä vaan todennäköisesti sitten paljon harrastava ja sotkeva kiukkupeppu, joka pistää ap:n koville, ei tue äitiydessä ja jättää sen parisuhteesta huolehtimisen ap:n harteille, muuten tulee vikinää. Johonkin kivaan se osallistuu sitten välillä varmaan, mutta enemmän tuosta on lapsiarjessa haittaa kuin iloa. Eli itse en tuon miehen kanssa lasta tekisi vaikka jotain erossakin menettää. Jos ap ajattelee, ettei parempaakaan ole luvassa ja tuo riittää niin onhan se ihan hyvä. Valitettavasti teidän pitkä suhteenne ei nyt tehnyt perheen perustamisesta yhtään sen varmempaa, mies ei ole siihen hommaan paras mahdollinen.
t. ei eronnut äiti
Vierailija kirjoitti:
Todella lapsellinen mies. Endon vuoksi sun hedelmällinen ikä jää lyhyeksi. Tai vaikka olisitkin hedelmällinen ei raskaudesta synny välttämättä vauvaa. Oikeasti miehesi on todella itsekäs ja typerä, ei ymmärrä eikä välitä mitä sinä elämältä toivot. Ei hänestä ole hyväksi isäksi ja kumppaniksi vaikka onkin toisaalta kiva ja lapsi olisi hänestä kiva. Jos 30-vuotias mies ei ole kasvanut tuota vastuullisemmaksi niin ei hän lapsen myötä kasva. Olen pahoillani ap, mutta tuhlaat nyt kallista aikaa tampion kanssa. Jos haluat lapsen ja lapsellesi paremman isän niin sinun on erottava. Menee kuitenkin aikansa, että pääset yli erosta ja löydät uuden miehen. Jos haluat lapsen ja sinulle kelpaa vähäjärkisempi mies niin jatkakaa jahkailua ja stressaamista, olet osoittautunut jo hyvin joustavaksi. Jos et halua lasta niin sitten tilanteesi on oikein hyvä.
Tämä! Olet jäänyt roikkumaan teini-iän suhteeseen, ja nyt haluaisit eteenpäin, mutta mies on yhä se sama teini ja ikuisena jarruna. Todella lapsellinen mies, ja nuo jutut kortsun rei'ittämisestä yms. naaman valauttelut, voi luoja, kuka aikuinen mies puhuu noin tyhmiä. Tuo että mies vihjailee lapsesta kautta rantain, mutta ei kuitenkaan halua ottaa asiasta vastuuta. On satavarmaa, että vastuu lapsesta jäisi sinulle, jos sellaisen teette. Mutta neuvoni on, että älä tee, ei tuon miehen kanssa. Tuossa ei ole miestä tarpeeksi siihen hommaan. Ota jalat alle ja etsi oikea mies!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Miksi suhde on sinulle tärkeä?
Tätä pitäisi pysähtyä miettimään miksi juuri tämä suhde on niin tärkeä ja onko suhde lopulta niin tärkeä, että saatat olla valmis luopumaan niistä lapsi haaveista?
Vierailija kirjoitti:
Pöhölökö kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Siis mä tunnistan tuon ihmistyypin ja tiedän miltä tuntuu kun ei kykene päätöksiä tekemään.
Ite oon semmonen ihminen että menen mielummin vaikka tuliseen liemeen kuin teen jonkun ison elämää mullistavan päätöksen vaikka miten pakollinen se olisi ja vaikka haluaisin sitä. Mulla tosin on adhd ja siihen sisältyy päättämisen vaikeudet yhtenä oireenaKyllä se mies lapsia haluaa ehkäisy pois nyt vaan kokonaan ilman suurempaa numeroa 😊
Joo, siis mulla on itselläni myös samaa vikaa. Eli ymmärrän miestäni siinä suhteessa hyvin. Jotenkin rasittavaa silti, kun itse pitää aina joka asiassa kantaa se lopullinen päätösvastuu. Haluaisin, että mies sanoisi suoraan, että haluaa lapsen. En haluaisi ajatella, että se oli sitten vain minun päätökseni (vaikka eihän se olisikaan, jos ehkäisystä yhdessä luovuttaisiin). Kiitos sulle ihanasta kommentista :)
-ap
Äh, voi mitä seilaamista. Siis hän ei nyt halua selvästikään tätä päätöstä tehdä. Syytä en tiedä, ehkä lapsi ajatuksena pelottaa. Tuohon kondomien rei'ittämiseen viittaaminen mielestäni juurikin tähän viittaa.
Nyt on ap aika sanoa selvät sävelet. En tarkoita, että sinun pitäisi alkaa tehdä välttämättä (jos et halua) tästä mitään ultimatumeita, mutta kerrot selkeästi 1) mitä sinä haluaisit sekä 2) biologiset faktat raskautumisesta, naisen hedelmällisyydestä ja endon vaikutuksesta näihin. Keskustelkaa ja tehkää päätös. Toisaalta jos mies ei selvästikään halua/pysty/uskalla tehdä päätöstä, niin ehdota sitten sinä että jospa nyt olisi sitten hyvä aika laittaa toimeksi.
Meillä myös miestä mietitytti asia pitkään ja aina mietti, että pitäisikö kuitenkin sitä ja tätä vielä olla/tehdä/saavuttaa. Keskustelimme pitkään toiveistamme ja huolistamme, kunnes tulimme päätökseen. Nyt 6. yrityskuukausi käynnissä.
Mies kuulostaa ihan kamalalta ja on joko todellinen tuuliviiri tai manipuloi ap:ta tahallaan. Eihän tuollaisen kanssa voi tehdä lasta. Entä sitten kun se lapsi syntyy, muuttaako mies mieltään silloinkin joka toinen päivä/viikko/kuukausi. Sitten alkaa varmaan vetää ap:n naruja lähtemisellä ja perheen hajoamisella.
Sitä paitsi, mitä se miehelle edes kuuluu onko ap yrittäjä vai onko jossain töissä, niin kauan kun tienaa ja on tyytyväinen työhönsä? Älä ap anna miehen sanella näitä asioita ja ehtoja. Monessa miehessä on pienen k_usipään siemen sisällä, joka kasvaa valtavaksi mulkvistiksi, kun mies pääsee ns. niskan päälle. Nyt vähän jämäkkyyttä peliin ja alat itse vaihteeksi sanella niitä ehtoja. Lähteminen myös hyvä vaihtoehto jos mies ei ryhdistäydy ja kasvata selkärankaa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/