Näkeekö jostain lapsuutensa terveystietoja?
Näkeekö mistään lapsuutensa terveystietoja? Haluaisin nähdä tietoja 90-luvun alkupuolelta. Tai näkeekö lääkäri mistään noin vanhoja tietoja? Minua tutkittiin lapsena yhden vaivan takia ja haluaisin tietää, onko se voinut liittyä nyt aikuisena saamaani diagnoosiin.
Kommentit (34)
Tottakai näkee, siellä ne on arkistoissa missä olet terveydenhuollossa asioinut Pyytmällä ne sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin lapsuudenaikaiset tietoni n 10-15 vuotta sitten. Kirjoitin sähköpostilla vai oliko jopa kirjeellä vapaamuotoisen tietopyynnön kyseisen alueen potilasasiamiehelle. Asiakirjat tai kopiot niistä tulivat aika pian sen jälkeen postitse kotiin. Sain ihan kaikki merkinnät sekä neuvolasta että myöhemmistä vaiheista.
Mistä vuosikymmenestä nyt puhutaan?
Olisi ihan kiva tietää, miksi minua käytettiin kahteen kertaan kuulotesteissä 70-luvulla. Muistan ne elävästi. Kuulossani ei ole vikaa, minusta tuli muusikko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt lapsena eli -70-90-luvuilla vain yksityisessä terveydenhuollossa. Minulla oli yksityinen sairausvakuutus. Mistä tiedot voi löytää tapauksissa, joissa ko. firmaa ei enää ole? Ei kai niitä papereita roskiinkaan ole voitu heittää.
Onko firma yhdistynyt myöhemmin jonkun toisen firman kanssa tai toinen ostanut palvelut? Jos on niin kysy tietoja sieltä nykyisestä.
Osa on, osa oli pikkupaikkakunnan pikkufirmoja, joissa pari lääkäriä kävi tekemässä pari iltaa viikossa. Ei niitä kaikkia ole enää. Ei lapsena jäänyt mieleen niiden lääkärien nimet.
Sain tiedot sairaalan tietyltä poliklinikalta tietopyynnöllä, se löytyi netistä. Sieltä soitettiinkin ja kerrottiin, mitä tietoja on säilytetty ja mitä ei, ja syy tähän.
Jos tiedät missä sua on hoidettu niin auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tilasin lapsuudenaikaiset tietoni n 10-15 vuotta sitten. Kirjoitin sähköpostilla vai oliko jopa kirjeellä vapaamuotoisen tietopyynnön kyseisen alueen potilasasiamiehelle. Asiakirjat tai kopiot niistä tulivat aika pian sen jälkeen postitse kotiin. Sain ihan kaikki merkinnät sekä neuvolasta että myöhemmistä vaiheista.
Mistä vuosikymmenestä nyt puhutaan?
Mitä väliä miltä vuosikymmeneltä. Tiedot säilytetään vielä vuosikymmeniä kuoleman jälkeenkin.
Oman hyvinvointialueen/ lapsuuden kunnan kirjaamosta voi kysyä (googlaa alue + kirjaamo). Joku rekisteritietojen tarkistuspyyntilomake pitää täyttää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi ihan kiva tietää, miksi minua käytettiin kahteen kertaan kuulotesteissä 70-luvulla. Muistan ne elävästi. Kuulossani ei ole vikaa, minusta tuli muusikko.
Todennäköisesti kuurouden sulkemiseksi pois autismidiagnoosin tieltä.
Kannasta löytyy kaikki tiedot digitoituna jostain 1970-luvun alusta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi kirjoittamasta lapsuusmuistoja-kirjasta.
Ja neuvolakortista. Ja aina voi kysäistä vanhemmilta, mummikin voi jotain muistaa🙂
Entä lapsuuden hammashoitolan tiedot, sitä kunnan terveyskeskusta ei ole enää toiminnassa. Onko joku keskusarkisto mistä niitä voi pyytää, maksaako se?
Vanhemmat ovat kuolleet, mummo myös.
Vierailija kirjoitti:
Creepyä että vanhojakin tietoja haudotaan arkistoissa, eikä niitä saa pois ikinä. Mitä lie kirjoiteltu 90-luvulla.
Ne ovat virallisia asiakirjoja joten miksi ne pitäisi saada pois. Lääkärin työssä on tullut vastaan sellaisia asioita että potilas muistaa asiat väärin vuosien jälkeen. Kerran oli toimenpiteeseen tulossa potilas joka edeltävässä arviossa oli sanonut että hänellä on puuduteallergia ja että hänet on sen takia elvytetty kauan sitten. Potilas oli ollut kuvantamistutkimuksessa sairaalassa ja sen yhteydessä olisi näin tapahtunut (artrografia tai jotain).
Tilasin papereita kahdesta sairaalasta ja ei ollut mitään elvytystä vaan jotain tykyttetlyä ja rintatuntemusta jota selviteltiin aika laajasti. Ei ollut mitään tehohoitojaksoa. Tietoja ei tosin löytynyt sairaalasta missä kuvantamistutkimus oli tehty mutta potilas oli lähetetty toisen sairaalan päivystykseen ja tämän jakson paperit löytyivät. Puudutusaineallergia testattiin paljon myhemmin ja sitä ei ollut. Rytmihäiriöitä oli tutkittu uudestaan reilu vuosikymmen myöhemmin ja mitään merkittävää sairauttta ei löytynyt.
Harvoin niitä todella vanhoja asiakirjoja tilataan mutta joskus niistä on hyötyä.
Onko firma yhdistynyt myöhemmin jonkun toisen firman kanssa tai toinen ostanut palvelut? Jos on niin kysy tietoja sieltä nykyisestä.