Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joulunviettovalitusta (sukulaiset yms.)

Vierailija
05.11.2019 |

Mua kiinnostaisi jo tietää, mitä läheiset tekee jouluna, varsinkin jos aikovat meille tulla. Vanhempani vain valittavat, että lapsenlapsia eivät taida saada luokseen tänä jouluna (kun viime jouluna olivat), että jos me edes tultaisiin... joo ei kiitos. Jos mun on pakko viettää joulua, niin mieluummin sitten kotona ja mieluummin omaan tahtiin. Mutta sitten on nämä meidän (eli tietysti mieheni) aikuiset lapset, jotka ehkä jouluaattoon mennessä saattavat osata sanoa, minä päivänä haluavat tulla meille. Yleensä odotusarvo on, että ollaan kotona ja ruokaa on kaikille ainakin kolmena päivänä, tulivat sitten tai ei. Veljeni vaimo saa slaagin jos kuulee sanan joulu marraskuussa, joten heiltä ei voi asiasta vielä kysyä. Saattavat kutsua vanhempani aattona katsomaan lasten jouluiloa, mutta eivät suostu majoittamaan eivätkä vanhukset suostu menemään hotelliin vaan olettavat sitten, että meillehän voi tulla vaikka kolmeksi päiväksi lyhyelläkin varoitusajalla ja ruokaa on taas kaikille halukkaille. Minä en itse välitä joulusta tuon taivaallista ja mieluiten lähtisin vaikka viikoksi hiihtämään tai aurinkolomalle tai minne vaan. Miestä en vaan saa reissuun ja hän tavallaan haluaakin päivystää omien lastensa poukkoileviin tarpeisiin (ja saa sitten minun vanhempani kaupan päälle...).

Ei mulla muuta. Kiitos kun sain avautua. :)

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän hyvin ongelmasi, mutta en mäkään halua vielä marraskuun alussa edes ajatella koko joulua. Jos saisit huomenna tietää, että kukaan ei tule teille koko jouluna tai tulevat vain aatoksi, muuttaisiko se jotenkin joulunviettoanne? Siis muuten kuin ruokamäärien osalta? Eli mikä tarkalleen ottaen on syy, miksi haluat tietää asian jo nyt?

Teoriassa voisi olla mahdollista saada mies lähtemään reissuun jos olisi tiedossa, etteivät hänen lapsensa yllättäen tarvitse häntä jouluna. Joulumatkojen osaltahan tämän pitäisi mieluiten olla tiedossa noin vuotta ennen, näin marraskuussa alkaa olla jo myöhäistä.

Tämä kuulostaa siltä kuin olisi vielä napanuora katkaisematta.

Miksi tai mihin aikuiset ihmiset voivat yllättäen tarvita vanhempaansa, niin kovasti ettei vanhempi voi edes lähteä matkalle?

Kyllä aikuiset lapset selviävät joulusta hengissä vaikka vanha vanhempi ilmoittaisi, että olen tänä vuonna joulun matkoilla. Tervetuloa kylään matkan jälkeen.

Tähän liittyy varmasti se, että mies on sekä, joka ns. jätti perheensä (vaikka toinen lapsista muuttikin omasta tahdostaan myöhemmin meille), sitä pitää nähtävästi hyvittää maailman tappiin lapsille. 

Sinä näet sen hyvittämisenä, mies ehkä toisin. Joka tapauksessa sinun pitää ensi sijaisesti puhua miehesi kanssa, jos se matkalle lähteminen nimenomaan jouluna on sinulle erityisen tärkeää. Tällöin luonnollisesti miehesi tulee valita.

Vierailija
82/85 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai miehesi lapset voi tulla isänsä luo vaikka ilmoittamatta. Meidän lapset on AINA tervetulleita meille. Pitäs tajuta jos ottaa puolisoksi miehen joka jo isä. Lapset menee aina uusien vaimojen edelle. Vaimot vaihtuu, lapset ei.

Ei toisen kotiin mennä ilmoittamatta.

Jos se sopii lasten isälle, niin hyvin voivat mennä.

Vain, jos se sopii myös kodin toiselle asukkaalle.

Ei pidä paikkansa. 

Pitää, kaikkialla muualla paitsi exälleen katkeran mamman mielessä.

Ei pidä. Mulla on tästä omakohtaista kokemusta. Olin viime keväänä työreissussa ja päätin poiketa ystäväni luona kahvilla. Kun päästiin kahvipöytään, ystäväni mies tuli kotiin. Mies ei ole koskaan sietänyt mua ja käski mun poistua asunnosta. Ystäväni sanoi, että ei käy, koska olimme just vasta aloittaneet kahvittelun ja hän halusi jutella mun kanssani. Mies sisuuntui ja soitti poliisit paikalle. Poliisi kysyi, kuka asunnossa virallisesti asuu. Kun selvisi, että ystäväni ja hänen miehensä, poliisi kysyi ystävältäni, haluaako hän mun poistuvan. Ystäväni vastasi, että ei missään tapauksessa, koska olen hänen hyvä ystävänsä ja käymässä kylässä. Poliisi totesi ystäväni miehelle, että koska kyseessä on myös ystäväni koti ja hän haluaa minun olevan siellä enkä ollut päihtynyt enkä aggressiivinen, laissa ei ole mitään pykälää, jonka perusteella poliisi voisi poistaa mut asunnosta. 

Mikäköhän on se syy, että ystäväsi edes asuu tuollaisen miehen kanssa ? Ei tuo pariskunta ainakaan rakkaudesta yhdessä asu. Eikä voi edes sanoa kumpi on typerämpi mies vai ystäväsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne lapset ole tässä ongelma, vaan mies. En todellakaan usko, että lapsille olisi mikään ongelma, jos me ei oltais jouluna kotona. Enemmän epäilen, että heillä on riittävästi stressiä ehtiä kolmeen kotikotiin + vielä jokunen mummula per pariskunta ja tämän takia me ollaan aina sanottu, että meille saa tulla, mutta ei ole pakko (tämän takia meillä myös sitten on usein joulu venynyt minulle sietämättömän pitkäksi koska meille on tultu sitten noin neljäntenä päivän, jolloin minusta joulu on ollut ohi jo monta päivää).

Me osataan varsin hyvin olla myös kahdestaan (mies on todellakin mieluiten kahdestaan kotona ja minä olisin mieluiten kahdestaan muualla, koska kotiin tulee sitten kuitenkin vähintään ne mun vanhemmat... joille en siis osaa sanoa ei kun ikää on jo 75+).

Aikataulullisesti ongelma on vain minun, koska en voi sietää epävarmuutta. Haluan suunnitella seuraavaa loma-ajankohtaa hyvällä mielellä ja innokkaasti. Mies hoitaa kyllä ruokaostokset - viime tipassa. T.ap

PS. Tykkään ostaa lahjoja ja olen hyvä siinä ja hoidan ne yleensä lokakuun loppuun mennessä. :)

Voisitteko ottaa uuden perinteen eli juhlisitte pikkujoulua miehesi lasten kanssa vaikka ensimmäisenä adventtina? (Ilmeisesti te kaikki työskentelette virka-aikana eli viikonloput on automaattisesti vapaat.) Näin ruokaa ei menisi hukkaan, te saisitte viettää oman näköisenne pyhät ja lapsilla olisi yksi paikka vähemmän, jonne on pakko ehtiä pyhinä.

Vierailija
84/85 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kokonaisuudessa isoimmalta ongelmalta kuulostaa mun mielestä se, että ap:n vanhempien vierailu ap:n veljen luona johtaa automaattisesti monen yön yöpymiseen ap:n luona. Ei ketään voi lupaa kysymättä käyttää ilmaisena hotellina eikä olettaa olevan aina paikalla ja vastaanottamisvalmiudessa. Oletko ap koskaan keskustellut veljesi kanssa siitä, että koet tämän ongelmaksi? Siitä päästä voisi olla helpointa lähteä lähestymään asiaa. Veljen perheen on otettava tässä itseään niskasta kiinni. Jos he eivät pysty vanhempia majoittamaan, niin sitten joko yövierailut jäävät väliin tai vanhempien majoittamiseen keksitään jokin muu ratkaisu. Se että joku ei suostu menemään hotelliin, ei itsessään velvoita ketään suostumaan yökyläkohteeksi, etenkään jos hotellisuostumattomuus ei johdu rahapulasta tai jostain oudosta terveydellisestä syystä (vaikea kyllä keksiä, miksi joku olisi sillä tavalla allerginen hotelleille, mutta jos sattuisi olemaan niin asia olisi toki osittain toinen).

Miehen lasten suhteen asia on monimutkaisempi. Mies lapsineen ovat ilmeisesti spontaania ja päättämätöntä sorttia ja ap taas enemmän suunnittelijaihmisiä. Näiden yhteensovittamisessa voi olla haasteita. Spontaanius on sinänsä ihan jees, mutta aiheuttaa epäreiluutta silloin jos se sitoo muita ihmisiä spontaaniuden mahdollistajiksi. Jos miehen lapsilla on oikeus ilmoittaa tulostaan päivää ennen, niin silloin teilläkin pitäisi kaiken järjen mukaan olla oikeus ilmoittaa päivää ennen, että ette ole kotona. Homma menee kuitenkin siitä hankalaksi, jos mies ihan oikeasti haluaa ottaa tällaisen mahdollistajan roolin. Vai onko kyse siitä, että hän pelkää ettei näkisi lapsiaan lainkaan, jos ei suostuisi tähän pompotteluun?

Vierailija
85/85 |
11.11.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eikai nyt voi tietää mitä tekee jouluna,  en edes tiedä huomisen illan ohjelmaa,päätän sen huomenna.

en käsitä ihmisiä joill akalenterit täynnä kuukausikaupalla

Jouluaatossa ihaninta on juuri se, että aikataulu on pysynyt samana jo useamman vuosikymmenen ja nytkin tiedän, että ilman suurta katastrofia vuonna 2030 klo 12.05 istun tv:n ääressä juhlavaattteissa katsoen joulurauhan julistusta glögiä juoden ja joulutorttua syöden. Aamupalaksi olen syönyt riisipuuroa ja aamupalan jälkeen käynyt saunassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kolme