Sopeutumisrahaa eli kansanedustajan tilapäistä työttömyysturvaa tänä vuonna nostaneet Marjut Kaarilahti(kok) ja Tuija Pykäläinen(vihr) nostivat tätä ennen sopeutumiseläkettä yhtäjaksoisesti 20 vuotta
Millaisia ajatuksia tämä herättää aktiivimallin rankaisemissa työttömissä? Siviiliammatit naisilla terveydenhoitaja ja erityisopettaja.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että yhteiskunnan raha kelpaa kenelle tahansa. Tälläkin palstalla on näitä, jotka kirjoittavat, että menisin minne tahansa jos jäisin työttömäksi. He uskovat, etteivät jää ja siksi noin sanovat. Tiedän tällaisia tapauksia, mm. kun entiseltä paikkakunnaltani kaksi isoa työnantajaa lopetti lyhyen ajan sisään, työttömyystilastot ponnahtivat ylöspäin niin että heilahti. Aika harvalle heistä lopulta "mikä tahansa" kelpasi. Aika moni myös luuli, että töitä saa kun haluaa, joten voi vähän aikaa huilata, vaikka sen ansiosidonnaisen ajan. Osa heistä huilaa yhä, sillä yllätys, omasta halustaan työttömänä olleita ei halutakaan töihin, parempiakin on tarjolla. Yhteiskunnan tuki on huono jos se maksetaan muille, mutta itsellä on aina joku hyvä syy ottaa sitä vastaan, silloinkin, kun ei tarvitse.
Itse asiassa ei kelpaa, sillä kaikista heikko-osaisimmille tarkoitetut tuet ovat alikäytettyjä.
Tunnen useita ihmisiä jotka olisivat oikeutettuja työttömyysturvaan mutta ovat sinnitelleet säästöillään ja pulloja keräämällä. Olen myös laskenut että olisin itsekkin saanut yli kymmenen tuhatta enemmän jos olisin aina hakenut ja maksimoinut tukia.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä esimerkki siitä, että yhteiskunnan raha kelpaa kenelle tahansa. Tälläkin palstalla on näitä, jotka kirjoittavat, että menisin minne tahansa jos jäisin työttömäksi. He uskovat, etteivät jää ja siksi noin sanovat. Tiedän tällaisia tapauksia, mm. kun entiseltä paikkakunnaltani kaksi isoa työnantajaa lopetti lyhyen ajan sisään, työttömyystilastot ponnahtivat ylöspäin niin että heilahti. Aika harvalle heistä lopulta "mikä tahansa" kelpasi. Aika moni myös luuli, että töitä saa kun haluaa, joten voi vähän aikaa huilata, vaikka sen ansiosidonnaisen ajan. Osa heistä huilaa yhä, sillä yllätys, omasta halustaan työttömänä olleita ei halutakaan töihin, parempiakin on tarjolla. Yhteiskunnan tuki on huono jos se maksetaan muille, mutta itsellä on aina joku hyvä syy ottaa sitä vastaan, silloinkin, kun ei tarvitse.
Ei, kaikki eivät yhteiskunnan tukirahoja ota, vaikka saisivatkin. Esim itse olen jättänyt niitä väliin paljon. Itselleni tarpeettomina.
Eli vaikka monet niin tekevät, silti ei voi sanoa, että kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Iteskin nyhdän kaiken mitä vaan voi saada, esim en aikaisemmin hakenut perustoimeentulotukea kun ajattelin etten sitä saa tai ihan sama vaikka en hae. Viime kuussa laitoin hakemuksen ja saan joka kuukaudelle jopa 87e työttömyysturvan päälle! Harmittaa kun en aiemmin hakenut, mutta onneksi nyt saan. Nuhdän kaiken mitä yhteiskunta tarjoaa, olen oikein loinen. Nämä sopeutumisrahan nostajat nostaa mun verenpainetta.
Mene töihin!
Hoitajapula on ilmeisesti selätetty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iteskin nyhdän kaiken mitä vaan voi saada, esim en aikaisemmin hakenut perustoimeentulotukea kun ajattelin etten sitä saa tai ihan sama vaikka en hae. Viime kuussa laitoin hakemuksen ja saan joka kuukaudelle jopa 87e työttömyysturvan päälle! Harmittaa kun en aiemmin hakenut, mutta onneksi nyt saan. Nuhdän kaiken mitä yhteiskunta tarjoaa, olen oikein loinen. Nämä sopeutumisrahan nostajat nostaa mun verenpainetta.
Mene töihin!
Kipitäppäs itse sinne töihin :) Itse juon rauhassa aamukahvia ja katselen ikkunasta kun työläiset kopeutuu sorvin ääreen ja koululaiset kiiruhtaa kouluun :) Kahvin jälkeen käyn suihkussa, siivoilen rauhassa, käyn kaupassa ja pelaan varmaan videopelejä. On se vaan kiva kun ei tartte lähtee mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Kipitäppäs itse sinne töihin :) Itse juon rauhassa aamukahvia ja katselen ikkunasta kun työläiset kopeutuu sorvin ääreen ja koululaiset kiiruhtaa kouluun :) Kahvin jälkeen käyn suihkussa, siivoilen rauhassa, käyn kaupassa ja pelaan varmaan videopelejä. On se vaan kiva kun ei tartte lähtee mihinkään.
Tyypillinen työtön.
Milloin työmarkkinatuki muutetaan sopeutumisrahaksi? Miten työtön ex-kansandustaja eroaa muista työttömistä?
Vierailija kirjoitti:
Merikukka Forsiuskin on elellyt vuosikaudet sopeutumisrahalla. Hän on koulutukseltaan erityisopettaja joista on koko ajan pulaa, mutta työ ei kiinnosta koska sopeutumisraha on määrältään isompi. Sitten vielä valitetaan työttömien moraalista ja työhaluttomuudesta vaikka samanaikaisesti päättäjät ovat näitä suurimpia esimerkkiä työnteon välttelijöistä.
Tämä ei voi pitää paikkaansa koska sopeutumisraha on otettu käyttöön vasta 2019.
Onko Juhana Vartiainen koskaan kommentoinut sanallakaan näitä sopeutujia?
Vierailija kirjoitti:
Eli sinä saat loisia, mutta muut eivät. Ok, äänestätkin varmaan PS, jos krapulaltasi kykenet.
Vierailija kirjoitti:
Onko Juhana Vartiainen koskaan kommentoinut sanallakaan näitä sopeutujia?
Ei korppi korpin silmää noki...
Ajattelen, että en äänestä naisia. Mua niinku naisena erityisesti sylettää valtaan valittujen naisten sikailu. Kun mä naisena ajattelen, että tuen naisia ja äänestään niitä, niin sitten ne on ihan samanlaisia ketkuja kuin miehetkin. Miksi edes ajatella äänestävänsä minkään sukupuolen mukaan kun lopputulos on ihan sama?
Enkä nykyään oikein viitsisi äänestääkään kun en tiedä haluanko edesauttaa jotakuta pääsemään käsiksi tuollaisiin isoihin rahoihin ja kieroilusysteemiin. Mä olen tässä kohtaa tullut sen verran kateelliseksi, että ei enää huvita.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen, että en äänestä naisia. Mua niinku naisena erityisesti sylettää valtaan valittujen naisten sikailu. Kun mä naisena ajattelen, että tuen naisia ja äänestään niitä, niin sitten ne on ihan samanlaisia ketkuja kuin miehetkin. Miksi edes ajatella äänestävänsä minkään sukupuolen mukaan kun lopputulos on ihan sama?
Enkä nykyään oikein viitsisi äänestääkään kun en tiedä haluanko edesauttaa jotakuta pääsemään käsiksi tuollaisiin isoihin rahoihin ja kieroilusysteemiin. Mä olen tässä kohtaa tullut sen verran kateelliseksi, että ei enää huvita.
Kokoomusnaisethan näissä on erityisesti kunnostautuneet. Nurmi, Linden..
Ei haittaa, en minäkään ole moneen vuoteen käynyt töissä. Toki en saa lähellekään samanlaisia rahoja ja vähällä on pärjättävä, mutta mikä minä olen tuomitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei haittaa, en minäkään ole moneen vuoteen käynyt töissä. Toki en saa lähellekään samanlaisia rahoja ja vähällä on pärjättävä, mutta mikä minä olen tuomitsemaan.
0/5
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Yllättyikö joku, että kansanedustajien kulukorvauksilla kikkaillut ja taksilla omiin töihin kansanedustajan taksikortilla sairauslomalla ajellut Jani Toivola(vihr) nostaa nyt sopeutumisrahaa?