Kun puolisi ei suostu puhumaan talousasioista eikä suunnittelemaan tulevaisuuden hankintoja
Naimisissa ollaan. Minä palkkatöissä, mies yrittäjä. Meillä ei ole yhteisiä lainoja. Minulla pitkälle maksettu asunto. Miehellä velaton mökki. Mies ei koskaan ole halunnut suunnitella taloudellisessa mielessä mitään yhteistä. Tunnelma kiristyy, kun yritän puhua talousasioista. Kumpikin maksaa omat laskunsa. Kaupassa maksaa kuka siellä sattuu käymään. Lapsikin meillä on.
Kommentit (10)
Vierailija kirjoitti:
Mitä haluaiisit hankkia tulevaisuudessa?
Mietin remonttia. Lapselle säästöjä. Matkustelua. Elämän suunnittelya yleensä yhdessä. Meillä ei ole avioehtoa ja kaikki periaatteessa yhteistä. Ap
Osaako joku kertoa, mistä tällainen johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Jospa miehellä on paljon enemmän omaisuutta kuin haluaa kertoa tai sitten talousvaikeuksia.
Puhuitteko raha-asioista ennen naimisiinmenoa tai edes ennen lapsen syntymää? Osallistuuko mies kuitenkin perheen elatukseen tasapuolisesti vai miten teillä jakautuvat kulut? Kuka omistaa perheen käytössä olevan asunnon?
Jos aloituksessa mainittu asunto on perheen yhteinen koti ja vaimon nimissä, silloin voi olla ihan luontevaakin ettei mies halua kustantaa sen remontointia. Mutta pitäisihän miehen ymmärtää, että kun avioehtoa ei ole, avioliiton päättyessä joko kuolemaan tai eroon yritys on osa jaettavaa omaisuutta. Lapsella olisi hyvä olla omia varoja vähintään sen verran, että pystyy maksamaan perintöverot jos teistä jompi kumpi nyt kuolisi. Tai sitten teillä pitäisi jommalla kummalla olla riittävästi nopeasti realisoitavissa olevaa omaisuutta (talletuksia, sijoituksia) joilla ne verot hoituvat. Lapselle on hankalaa, jos hän perii osuuden yrityksestä, asunnosta ja kesämökistä eikä mitään millä maksaa verot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin remonttia. Lapselle säästöjä. Matkustelua. Elämän suunnittelya yleensä yhdessä. Meillä ei ole avioehtoa ja kaikki periaatteessa yhteistä. Ap
Remonttia sun asuntoon vai miehen mökkiin? Kumpikin hoitakoot omansa.....
Lapselle säästötili, sen avaamiseen mieheltä yksilöity valtakirja ja ilmoitat, että sinne pitää laittaa jotain kuukausittain molempien vanhempien ja that's it
Yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa jotain jemmaan jos yrittäjä joskus malttaisi olla lomilla ja haluisi lähteä reissuun, jos ei halua yhteistä tiliä niin avaa oma ja lisää verkkopankissa miehelle käyttöoikeudet ja ilmoita mikä ajatus tilillä on
Meillä mentiin tilisäästämisten kanssa noin, yrittäjä mieheni oli iloinen, että en sen kummemmin alkanut vaatimaan mitään keskustelua, vaan Ilmoitin että näin tehdään. Yrittäjillä on firman asioissa ihan tarpeeksi miettimistä, joten mä mietin nämä asiat ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Puhuitteko raha-asioista ennen naimisiinmenoa tai edes ennen lapsen syntymää? Osallistuuko mies kuitenkin perheen elatukseen tasapuolisesti vai miten teillä jakautuvat kulut? Kuka omistaa perheen käytössä olevan asunnon?
Jos aloituksessa mainittu asunto on perheen yhteinen koti ja vaimon nimissä, silloin voi olla ihan luontevaakin ettei mies halua kustantaa sen remontointia. Mutta pitäisihän miehen ymmärtää, että kun avioehtoa ei ole, avioliiton päättyessä joko kuolemaan tai eroon yritys on osa jaettavaa omaisuutta. Lapsella olisi hyvä olla omia varoja vähintään sen verran, että pystyy maksamaan perintöverot jos teistä jompi kumpi nyt kuolisi. Tai sitten teillä pitäisi jommalla kummalla olla riittävästi nopeasti realisoitavissa olevaa omaisuutta (talletuksia, sijoituksia) joilla ne verot hoituvat. Lapselle on hankalaa, jos hän perii osuuden yrityksestä, asunnosta ja kesämökistä eikä mitään millä maksaa verot.
Eihän siinä niin käy, että lapsi oerisi osuuden kaikesta. Siinä käy niin, että pesän varat lasketaan yhteen ja lapsi perii siitä puolet. Ei siis puolta jokaisesta yksittäisestä pesän omaisuusyksiköstä, vaan puolet kokonaisuudesta. Tämä puolikas sisöltää todnnäköisesti useitakin kokonaisia yksiköitä, joidta jonkun voi myydä perintöveroja varten. Ja jos lapsi on kovin pieni, se yritys on ehkä viisasta muutenkin myydä, koska se menettää arvonsa aika äkkiä jos sitä ei johda ja hoida joku osaava täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Remonttia sun asuntoon vai miehen mökkiin? Kumpikin hoitakoot omansa.....
Lapselle säästötili, sen avaamiseen mieheltä yksilöity valtakirja ja ilmoitat, että sinne pitää laittaa jotain kuukausittain molempien vanhempien ja that's it
Yhteinen tili, jonne kumpikin laittaa jotain jemmaan jos yrittäjä joskus malttaisi olla lomilla ja haluisi lähteä reissuun, jos ei halua yhteistä tiliä niin avaa oma ja lisää verkkopankissa miehelle käyttöoikeudet ja ilmoita mikä ajatus tilillä on
Meillä mentiin tilisäästämisten kanssa noin, yrittäjä mieheni oli iloinen, että en sen kummemmin alkanut vaatimaan mitään keskustelua, vaan Ilmoitin että näin tehdään. Yrittäjillä on firman asioissa ihan tarpeeksi miettimistä, joten mä mietin nämä asiat ihan itse.
Kuoliko mies vai ajauduitteko kokonaan erillenne?
Jos mennään noin omillaan, avioehto olisi paikallaan.
Jos ap kokee, että tilanne on tasapuolinen muuten, esittäisin kaksi vaihtoehtoa: joko avioehto ja meno ennallaan tai sitten avoimempi puhe, yhteinen budjetointi jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen feministin lapsi ja minulle on koko lapsuuteni hoettu, että pitää säilyttää taloudellisesti irrallisuus toisesta ja jokaisella tulisi olla oma tili, omat rahat ja oma taloidellinen vastuu ja raha-asioissa ei pidä luottaa kuin itseensä. En ole naimisissa, mutta silti meillä on "avioehto".
Avioliitossa henkilökohtainen omaisuus ei muutu yhteiseksi. Ei silloinkaan, kun ei ole avioehtoa. Erossakaan henkilökohtainen omaisuus ei muutu yhteiseksi, vaikka ei olisikaan avioehtoa. Erossa molempien omaisuuden rahallinen arvo lasketaan yhteen ja se, jolla on enemmän, maksaa tasinkoa toiselle. Tasinkoa maksamaan joutuva taas itse päättää, millä tavalla maksaa tasinon. Ottaako esim pankista lainaa ja maksaa rahana. Tai myykö omaisuuttaan ja maksaa siitä saaduilla rahoilla. Tai antaako jotain omaisuuttaan tasinkona toiselle (esim mies mökkinsä sinulle).
Toinen puolisoista ei siis voi päättää toisen puolison henkilökohtaisen omaisuuden kohtalosta. Jos asuntosi olisi teidän molempien nimissä eli yhteinen, erotilanteessa kumpi tahansa teistä voisi vaatia asunnon myymistä eniten tarjoavalle. Toki toinen voisi tehdä korkeimman tarjouksen, mutta jokatapauksessa asunto laitettaisiin myyntiin. Nyt, kun asunto on vain sinun, miehesi ei voisi erotilateessa vaatia asunnon myymistä eniten tarjoavalle.
Voisin siis kuvitella, että miehelläsi ei ole tämän vuoksi intoa alkaa remontoimaan sinun asuntoasi. Toki se nostaisi asuntosi rahallista arvoa ja siten mahdollisesti vähentäisi miehelle erossa lankeavan tasingon määrää (jos siis miehen mökki+yritys ovat arvokkaampia kuin asuntosi) , mutta siitä huolimatta asunto on sinun ja vain sinä päätät, mitä mahdollisessa erossa asunnolle tehdään. Miehesi siis ajattelee, että sinä huolehdit omistamastasi asunnosta ja hän huolehtii omistamastaan mökistä ja yrityksestä.
Matkustelusta mies ei ehkä ole kiinnostunut, joten sen vuoksi ei ala suunnitella matkoja. Lapsen säästöt taas on asia, jossa suosittelen toimimaan kuten joku jo ehdottikin eli avaamaan lapselle säästötilin. Annat tilinumeron miehelle ja hän laittaa sinne mitä laittaa. Lapsen tilillä olevat rahat eivät mene erossakaan jakoon, koska ne ovat lapsen. Tällä tavalla voit itse siirtää omaa varallisuuttasi (lahjaveron sallimissa puitteissa) lapsellesi.